Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2012, 17:27   #41
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zelfs al heb je gelijk, het is zeer hautain om dat te zeggen.
(het doet me bijna denken aan die vakbondsman van de nmbs die verklaarde dat De Wever zou moeten verboden worden om aan politiek te doen; straks moeten we een taaltest Nederlands afleggen vooraleer we het stemhokje mogen betreden ?)

.
Hautain of niet, wat zelfkritiek kan geen kwaad en is bovendien ook broodnodig. Dat Vlamingen een beetje een haat/liefde-verhouding hebben met het Nederlands is nu eenmaal een feit waar men niet om heen kan. We kunnen per slot van rekening ook niet �*lles op rekening van de Walen schuiven, nietwaar?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 17:30   #42
Roodkapje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
KV Kortrijk mag verhuizen met bestuur en spelers en al. Naar Franstalig territorium.
:thumbsub:

Hein heeft waarschijnlijk een slag van de gulden sporen gehad.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 17:31   #43
Roodkapje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
KV Kortrijk mag verhuizen met bestuur en spelers en al. Naar Franstalig territorium.

Hein heeft waarschijnlijk een slag van de gulden sporen gehad.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 17:37   #44
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Zouden ze beter geen voorbeeld pakken aan het nieuwe bestuur van Club Brugge?
Een van de eerste maatregelen die ze namen was dat alle anderstaligen een cursus Nederlands op de club moesten volgen.
Hun motief was dat alle spelers moesten kunnen communiceren met de supporters, het hart van een club.
Twee bedenkingen.
1. Paar weken terug nog gezien wat de "Club"spelers over hun supporters denken.
2. Ondertussen reageerde NVA bij monde van Geert Bourgois Heeft die niks nuttigers te doen? In elk geval heeft hij zijn familienaam niet mee.
Oberon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 17:49   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
Twee bedenkingen.
1. Paar weken terug nog gezien wat de "Club"spelers over hun supporters denken.
2. Ondertussen reageerde NVA bij monde van Geert Bourgois Heeft die niks nuttigers te doen? In elk geval heeft hij zijn familienaam niet mee.
Het is Bourgeois en wat is daar verkeerd mee?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 19:45   #46
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
2. Ondertussen reageerde NVA bij monde van Geert Bourgois Heeft die niks nuttigers te doen?
Weinig dingen nuttiger dan het vernederlandsen van Vlaanderen en Brussel.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 22:43   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Hautain of niet, wat zelfkritiek kan geen kwaad en is bovendien ook broodnodig. Dat Vlamingen een beetje een haat/liefde-verhouding hebben met het Nederlands is nu eenmaal een feit waar men niet om heen kan. We kunnen per slot van rekening ook niet �*lles op rekening van de Walen schuiven, nietwaar?
Ik hou enorm van het sleutelwoord in het nva-programma dat 'verantwoordelijkheid' is.

Dit moge illustreren dat ik niets, maar dan ook niets, in op de rekening van wie dan ook wil schuiven, die daar niet verantwoordelijk voor is.

Niet aan de "Walen", maar ook, wat betreft kennis van het Nederlands, niet aan mijn poetsvrouw of loodgieter, die nota bene beter Nederlands spreken dan mijn veearts. Maar 't is een heel goede veearts. (mijn hond kan daar anders over denken, dat weet ik niet ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 23:33   #48
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Weinig dingen nuttiger dan het vernederlandsen van Vlaanderen en Brussel.
Als mensen als jullie eens een beetje begrip toonde en moeite deden om nederlands te leren en te spreken dan ware zulke maatregelen helemaal niet nodig.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 06:16   #49
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Als mensen als jullie eens een beetje begrip toonde en moeite deden om nederlands te leren en te spreken dan ware zulke maatregelen helemaal niet nodig.
Ik denk niet dat EL tot die 'jullie' waar jij naar refereert behoort, hoor.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 14:25   #50
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Gisteren was er de topper tussen het Waalse Mons en het Franstalige Courtrai in 1é klasse.De troepen van Hein lievrepantalon verloren met 1-0.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 18:49   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GZV Bekijk bericht
Gisteren was er de topper tussen het Waalse Mons en het Franstalige Courtrai in 1é klasse.De troepen van Hein lievrepantalon verloren met 1-0.
Logisch de Engelstalige spelers van KvK konden de Franse bevelen van Hein (nog) niet verstaan.

Inmiddels gaat de oorlog in de selectie door:

Voor de wedstrijd van vorige week op AA Gent werden Alassane També en Blanstel Koussalouka al niet in de selectie opgenomen, deze week was het de beurt aan Jimmy Kamghain.
"Zelfs als we driehonderd meter moeten stappen, zijn ze al drie minuten achterop", verklaart Vanhaezebrouck. "Ik verwacht meer inzet, zowel qua training als qua houding.

Hij kan ze geen Nederlands leren, maar wel sneller laten lopen?
Oud 2 november 2012, 11:19   #52
t-boneSteak
Burger

Standaard

Dit heeft natuurlijk louter met praktische en economische redenen te maken.

Bij club Brugge is engels de voertaal, ook uit praktische overwegingen.

Voetbalclubs zijn nu eenmaal een internationaal stelletje ongeregeld geworden, de tijd dat er vlaamse boerenzonen naar brussel trokken om die dikkenekken van anderlecht een lesje te leren is al lang voorbij
t-boneSteak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:50   #53
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat, en alleen dat, is de enige echte graadmeter waarop de mentale ontvoogding van de Vlaming berekend moet worden. Niet op welke partij hij stemt. Niet op het feit dat hij al dan niet met een leeuwenvlag staat te zwaaien. Niet op het feit dat hij al dan niet een onafhankelijk Vlaanderen wil. Maar wel of hij klaar is om voldoende assertiviteit t.o.v. zijn eigen taal te betonen en zijn door de Belgische staat opgedrongen Stockholmsyndroom t.o.v. het Frans af te leggen.
Een waarheid als een koe.

De politiek gaat de verfransing niet tegenhouden. Dat heeft ze nooit gekund en zal ze ook nooit kunnen. Hoogstens zullen er politici garen spinnen bij het uitspelen van de communautaire kaart, die voor hen altijd een godsgeschenk is geweest. Alle fouten en vergissingen kunnen weggemoffeld en verdoezeld worden door te leuteren over de andere kant van de taalgrens.

Als we de verfransing willen tegenhouden, moeten we gewoon durven onze eigen taal te spreken en op onze strepen durven te staan. De Franstaligen hebben daar geen probleem mee, maar als je als Vlaming erop staat dat er Nederlands wordt gesproken, word je maar al te vaak als een wereldvreemd creatuur beschouwd. Of erger, als een neo-nazi. Vaak, of misschien zelfs meestal, dan nog door andere Vlamingen.

Wat is er in godsnaam verkeerd met je eigen taal? Wat bezielt zoveel Vlamingen toch om het "fout" te vinden als een Vlaming er op staat dat Nederlands de voertaal is? Wat is er abnormaal of bekrompen aan verlangen dat er op jouw grondgebied Nederlands wordt gesproken? Vanwaar die zelfhaat? Hoe debiel, naïef en achterlijk kunt ge eigenlijk zijn?

Laatst gewijzigd door Sammael : 2 november 2012 om 12:54.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 21:44   #54
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
.... maar als je als Vlaming erop staat dat er Nederlands wordt gesproken, word je maar al te vaak als een wereldvreemd creatuur beschouwd. Of erger, als een neo-nazi. Vaak, of misschien zelfs meestal, dan nog door andere Vlamingen.

Wat is er in godsnaam verkeerd met je eigen taal? Wat bezielt zoveel Vlamingen toch om het "fout" te vinden als een Vlaming er op staat dat Nederlands de voertaal is? Wat is er abnormaal of bekrompen aan verlangen dat er op jouw grondgebied Nederlands wordt gesproken? Vanwaar die zelfhaat? Hoe debiel, naïef en achterlijk kunt ge eigenlijk zijn?

Zeg het maar?
Oud 10 december 2012, 16:37   #55
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Muyters wil zelf over het gebruik van het Nederlands overleggen met de Vlaamse sportsector. "Ik zou graag in de bestuurskamers van onze clubs in Vlaanderen een mentaliteit zien groeien waarbij het gebruik van Nederlands een evidentie is. We moeten samen eens nagaan hoe we dat kunnen doen, zonder de clubs met nieuwe regeltjes en verplichtingen te overladen".

Nix meer van gehoord.
Blijkbaar is er geen haast.
Oud 14 december 2012, 12:08   #56
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De kruipers van Kortrijk hebben lik op stuk gekregen van de Franstalige spelers:
Eerst dwong de trainer Hein Vanhaezebrouck zijn anderstalige spelers Frans te leren ipv Nederlands, nu moeten de premies omhoog.

De Franstalige spelers, incl de ''nieuwe'' Franstaligen staken al 4 dagen en weigeren te trainen.

Grappig : De Vlamingen - Matton, Capon, Wijns, De Mets en Dejaeghere - trainden wel de afgelopen dagen. (zou die training ook in het Frans zijn gegeven?)

"Het klopt dat er dinsdag en woensdag maar vijf spelers trainden", gaf coach Hein Vanhaezebrouck toe.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 december 2012 om 12:09.
Oud 14 december 2012, 13:07   #57
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.
Wel, als ex-West-Vlaming kan ik u zeggen dat ik altijd de indruk had dat in West-Vlaanderen zowel een eerder gedateerde vorm van Vlaamsgezindheid als een uitgesproken francofilie opdoken. De francofilie vond je eerder in meer stedelijke centra zoals Brugge, Oostende, Kortrijk. In mijn jonge jaren heb ik Oostendse bourgeoisiefamilies meegemaakt die zéér francofiel waren. En ik kan u verzekeren dat het geen ingeweken "Bruxellois" betrof. Het was steeds hetzelfde verhaal: opklimmen op de sociale ladder impliceerde overschakelen naar "le français". De oorzaak was feitelijk gemakkelijk te achterhalen: geen of onvoldoende kennis van het Nederlands (in West-Vlaanderen erger dan elders). Daardoor konden ze zich van het dialect sprekende gewone volk niet distanciëren door over te schakelen op de gecultiveerde vorm. Dus gingen ze gebruik maken van de formele versie van een vreemde taal.

De Vlaamsgezindheid was veeleer terug te vinden op het West-Vlaamse platteland evenals in de West-Vlaamse colleges.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be