Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2013, 09:48   #41
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Excuseer? Dus omdat Mijnheer of Mevrouw die komt solliciteren niet tevreden is met een beginloon van pakweg 1600 euro netto moeten we maar dat bedrag even gaan verhogen tot pakweg 2000 euro netto? Even uitrekenen wat elke 100 euro netto verhoging uiteindelijk aan het bedrijf kost? Ik zeg zeker niet dat elke werkzoekende een profiteur is maar : krijg je een pas afgestudeerde over de vloer dan is de eerste vraag : wat verdient dat hier en wat krijg ik nog allemaal? Krijg je een iets ouder iemand dan is het eerste wat ze zeggen : op mijn vorig werk verdiende ik zoveel en ik ga zeker niet voor minder terug beginnen. Ik denk dat elke zaakvoerder zijn werknemers als mensen wil bekijken en ze wil vergoeden voor hun prestaties maar het moet een positief resultaat geven. Als een werknemer meer gaat kosten dan wat hij op brengt dan blijft de boel niet lang draaien. Een zaakvoeder neemt elke dag grote risico's en heeft geen opvangnet als het mis gaat. Elke maand moeten de lonen gestort worden of ze komen uw kot dicht doen. Anderzijds staat de vakbond voor het minste prul te blaffen en te dreigen met stakingen. Permitteert een zaakvoerder zich iets meer dan zijn werknemers dan is het kot te klein.
Beginloon pakweg 1600 netto? Dat is dan iemand met een A1 diploma en mogelijk zelfs met een master, want anders verdien je aan beginloon echt wel minder.

Natuurlijk moeten bedrijven winst maken, niets verkeerd mee, en de problemen zitten niet bij de lonen, maar wel de kosten, wie 1300 euro verdient zoals bijvoorbeeld een fulltime werkende thuishelpster, en 600 kwijt is aan huur en 250 aan vaste kosten, houdt te weinig over voor een gezin, of kan zich zelden vakantie veroorloven. Kortom, door de hoge kosten bestaat er nu al een ruime, zwijgende massa werkende armen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:05   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Excuseer? Dus omdat Mijnheer of Mevrouw die komt solliciteren niet tevreden is met een beginloon van pakweg 1600 euro netto moeten we maar dat bedrag even gaan verhogen tot pakweg 2000 euro netto? Even uitrekenen wat elke 100 euro netto verhoging uiteindelijk aan het bedrijf kost? Ik zeg zeker niet dat elke werkzoekende een profiteur is maar : krijg je een pas afgestudeerde over de vloer dan is de eerste vraag : wat verdient dat hier en wat krijg ik nog allemaal? Krijg je een iets ouder iemand dan is het eerste wat ze zeggen : op mijn vorig werk verdiende ik zoveel en ik ga zeker niet voor minder terug beginnen. Ik denk dat elke zaakvoerder zijn werknemers als mensen wil bekijken en ze wil vergoeden voor hun prestaties maar het moet een positief resultaat geven. Als een werknemer meer gaat kosten dan wat hij op brengt dan blijft de boel niet lang draaien. Een zaakvoeder neemt elke dag grote risico's en heeft geen opvangnet als het mis gaat. Elke maand moeten de lonen gestort worden of ze komen uw kot dicht doen. Anderzijds staat de vakbond voor het minste prul te blaffen en te dreigen met stakingen. Permitteert een zaakvoerder zich iets meer dan zijn werknemers dan is het kot te klein.
Als gij geen ingenieur vindt voor 1600 euro netto, dan moet ge 2000 gaan betalen. Punt. De mensen willen ook geld voor hun arbeid.

Ge kunt ook altijd uw vettig ondernemerskontje opheffen en u verplaatsen naar Polen of Rusland. Be my guest.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:18   #43
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Je begrijpt het niet. De markt, dat is alleen relevant als het de winstcijfers van de bedrijven ten goede komt.
De markt laten werken in het voordeel van de werknemer, daar doet een goed liberaal niet aan mee.
Dat is wereldvreemde bullshit.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:20   #44
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
't zou best kunnen dat alle blauwe extremisten gestudeerd hebben. Dat wil niet zeggen dat ze 't daarom beter weten. Bovendien wil dat ook niet zeggen dat alle mensen die gestudeerd hebben er moeiteloos in slagen om een job te hebben en te houden. Een typische eigenschap van liberale extremisten is wel dat ze compleet wereldvreemd zijn.
Ik denk eerder dat het een eigenschap van politici is.
En eigenlijk van u ook. U zou een goed politicus zijn, uw wereldvreemdheid heeft u al mee.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 28 juni 2013 om 10:45.
Oud 28 juni 2013, 10:21   #45
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Beginloon pakweg 1600 netto? Dat is dan iemand met een A1 diploma en mogelijk zelfs met een master, want anders verdien je aan beginloon echt wel minder.

Natuurlijk moeten bedrijven winst maken, niets verkeerd mee, en de problemen zitten niet bij de lonen, maar wel de kosten, wie 1300 euro verdient zoals bijvoorbeeld een fulltime werkende thuishelpster, en 600 kwijt is aan huur en 250 aan vaste kosten, houdt te weinig over voor een gezin, of kan zich zelden vakantie veroorloven. Kortom, door de hoge kosten bestaat er nu al een ruime, zwijgende massa werkende armen.
Ik geloof echt dat veel mensen totaal geen idee hebben over beginlonen. Dit zijn de 5 hoogste starterslonen in België
Citaat:
Geneeskunde UNIV 3.258 euro
Farmaceutische wetenschappen UNIV 2.739 euro
Burgerlijk ingenieur UNIV 2.689 euro
Bio-ingenieur, landbouwingenieur UNIV 2.540 euro
Informatica UNIV 2.476 euro
bron: http://www.vacature.com/blog/wie-ver...te-startloon-0
Een universitair informaticus begint aan 2.476 Bruto. Als die alleenstaand is zonder gezinslast houdt die daar netto 1589 euro van over. Dat is dus minder dan 1600euro per maand.

Laatst gewijzigd door pajoske : 28 juni 2013 om 10:22.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:23   #46
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
En de liberale lul die zelfstandige is geworden en er niets van bakt - wat gaan we met die nietsnutten doen als jou ?
Mijnheer zijn faling mee afbetalen, dat moeten wij doen
hoe werkt het marxistisch model dan wel beter ? illustreer mij een marxistische economie die werkt, en leg mij eens uit hoe ze vanuit het marxisme naar het kapitalisme groeien en waarom die landen dan toch succesvol kunnen zijn.

Dus wat is het aspect dat de chinezen beter doen dan onze economie waarom ze en hun begroting in evenwicht houden en toch kunnen groeien. Enlighten my spirit.

Ik ga u een beetje helpen: werkloosheid bestaat niet, werklozen gaan bij de staat gaan werken. Dat is een verbeterpûntje; Niemand moet inleveren, er moet gewoon gewerkt worden.

Ik ga u nog een beetje helpen: de lasten op arbeid voor de export zijn veel lager dan de belgische. Dus zelfs met gelijke weddes kun je moeiteloos blijven concurreren. Dus ook daar hebben we een verbeterpuntje.

En nu hoe komt het dat zij blijkbaar hun begroting toch op orde kunenn houden ? Simpel hoor, als je de toegevoegde waarde van de werklozen bij onze economie voegt, en stel dat die 10miljard werkoosheidsvergoedingen leiden tot 2miljard minder uitgaven bij de overheid... Wat is het effect na 10 jaar ???

2miljard x 10 = 20 miljard minder begroting bij de overheid of minder uitgaven, en cumulatief 100miljard minder schulden, of 50% van onze staatschuld afgelost...

Dus probeer eens wat meer wiskunde te doen, in plaats van zo lekkere verwijtwoordjes te sturen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:26   #47
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek heeft wel degelijk gelijk. Vraag en aanbod spelen hun spel bij de arbeidsmarkt. Als je niet bereid bent om te betalen naar waarde van het werk, dan vindt je niemand.
Permitteert een zaakvoerder zich iets meer dan zijn werknemers dan is het kot te klein. Komaan zeg. Wat een zever. Een zaakvoerder permitteert zich bij een goed lopende zaak heel wat meer dan zijn werknemers.
En die risico's elke dag, daar overdrijft u ook al in. Een goede ondernemer neemt berekende risico's.
Oud 28 juni 2013, 10:29   #48
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik geloof echt dat veel mensen totaal geen idee hebben over beginlonen. Dit zijn de 5 hoogste starterslonen in België

bron: http://www.vacature.com/blog/wie-ver...te-startloon-0
Een universitair informaticus begint aan 2.476 Bruto. Als die alleenstaand is zonder gezinslast houdt die daar netto 1589 euro van over. Dat is dus minder dan 1600euro per maand.
Maaltijdcheques en een firmawagen, betaalde internetverbinding, een gsm.
Uiteindelijk meer dan 1600.
Trouwens Tavek zei : "als .... dan".
Oud 28 juni 2013, 10:34   #49
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Denkt gij nu echt dat die allemaal direct een firmawagen krijgen? Die in de consulting wel ja. Maar vraag die ook eens naar het aantal gepresteerde uren per week.
Oud 28 juni 2013, 10:34   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Brutolonen in de prive zijn relatief laag, omdat de staat er een enorme hoop van meepikt. Echter de bedrijfswagen en tankkaart maken veel goed.

Reken toch maar dat een wagen van de firma gemakkelijk 600 euro netto per maand vertegenwoordigt. Aankoop, onderhoud, omnium verzekering, diesel, taxen, stukken....

Mijn firmawagen betekent simpelweg dat ik 30 000 euro op de bank kan houden ipv uit te geven aan een voiture.

Laatst gewijzigd door Tavek : 28 juni 2013 om 10:35.
Oud 28 juni 2013, 10:34   #51
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Denkt gij nu echt dat die allemaal direct een firmawagen krijgen? Die in de consulting wel ja. Maar vraag die ook eens naar het aantal gepresteerde uren per week.
ICT heeft een firmawagencultuur.

Ingenieurs minder.
Oud 28 juni 2013, 10:41   #52
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Leg jij het eens uit dan.
We luisteren.
Allez, omdat je het zo vriendelijk vraagt.

Ten eerste wordt een groot deel van die vacatures via-via of intern ingevuld, en worden ze enkel maar voor de show gepubliceerd.
Ten tweede zijn de meeste van de 'legitieme' vacatures ofwel voor tijdelijke interimbetrekkingen, ofwel voor managementfuncties waarvoor je zelfs niet in aanmerking komt tenzij je al een diploma en een rijkgevuld cv kunt voorleggen.
Ten derde is er sprake van mismatch; of verwacht je misschien dat een kuisvrouw zich moet/kan omvormen tot kernfysicus zodat ze een job kan krijgen in een kerncentrale?
Ten slotte zorgt dit alles in combinatie met de crisis ervoor dat er op veel van de legitieme vacatures tientallen kandidaten afkomen (tenzij het toevallig een knelpuntberoep is, zie #3), waardoor de werkgever zich in een luxepositie bevindt en hoge eisen kan stellen.

Dus ja, wie zo dom is om te stellen dat het grote aantal vacatures een goede graadmeter is van 'werkonwilligheid', kent inderdaad niets van de werking van de arbeidsmarkt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:45   #53
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hoe werkt het marxistisch model dan wel beter ? illustreer mij een marxistische economie die werkt, en leg mij eens uit hoe ze vanuit het marxisme naar het kapitalisme groeien en waarom die landen dan toch succesvol kunnen zijn.

Dus wat is het aspect dat de chinezen beter doen dan onze economie waarom ze en hun begroting in evenwicht houden en toch kunnen groeien. Enlighten my spirit.

Ik ga u een beetje helpen: werkloosheid bestaat niet, werklozen gaan bij de staat gaan werken. Dat is een verbeterpûntje; Niemand moet inleveren, er moet gewoon gewerkt worden.

Ik ga u nog een beetje helpen: de lasten op arbeid voor de export zijn veel lager dan de belgische. Dus zelfs met gelijke weddes kun je moeiteloos blijven concurreren. Dus ook daar hebben we een verbeterpuntje.

En nu hoe komt het dat zij blijkbaar hun begroting toch op orde kunenn houden ? Simpel hoor, als je de toegevoegde waarde van de werklozen bij onze economie voegt, en stel dat die 10miljard werkoosheidsvergoedingen leiden tot 2miljard minder uitgaven bij de overheid... Wat is het effect na 10 jaar ???

2miljard x 10 = 20 miljard minder begroting bij de overheid of minder uitgaven, en cumulatief 100miljard minder schulden, of 50% van onze staatschuld afgelost...

Dus probeer eens wat meer wiskunde te doen, in plaats van zo lekkere verwijtwoordjes te sturen
Iedereen morgen werken aan 2 $ per dag, sociale lasten en belastingen inbegrepen en alle problemen zijn opgelost, nu goed?
Daar kan "communistisch" China een punt aan zuigen.
Ik vraag me dikwijls af of je wel een ietsje meer complex verband kan leggen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2013, 10:46   #54
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simplythebest Bekijk bericht
Zie je wel, lonen moeten verhogen !
Dat is rap gezegd. Maar een bedrijf moet dat ook kunnen doen. Je moet kunnen concurreren met je buitenlandse sectorgenoten. Anders is het een verhaaltje van korte duur.
Of denkt gij dat ze in Azië dezelfde hoge lonen betalen als in België voor dezelfde prestaties?
Oud 28 juni 2013, 10:47   #55
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simplythebest Bekijk bericht
Op hoeveel jaar ?
Hij bedoelt aankoop van de auto. Zolang hij een bedrijfswagen heeft brengt die 30.000 euro intrest op.
Oud 28 juni 2013, 10:47   #56
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tavek heeft wel degelijk gelijk. Vraag en aanbod spelen hun spel bij de arbeidsmarkt. Als je niet bereid bent om te betalen naar waarde van het werk, dan vindt je niemand.
Permitteert een zaakvoerder zich iets meer dan zijn werknemers dan is het kot te klein. Komaan zeg. Wat een zever. Een zaakvoerder permitteert zich bij een goed lopende zaak heel wat meer dan zijn werknemers.
En die risico's elke dag, daar overdrijft u ook al in. Een goede ondernemer neemt berekende risico's.
hehe, kijk jongen

Uw leveranciers leveren u producten, en dat maakt 50% van uw kostprijs uit
Uw werknemers zuigen nog 30% van uw begroting weg
EN de staat zuigt 50% van uw toegevoegde waarde weg via BTW en belastingen.

DUs Een product kost 100euro, en 50 euro aankoop, 30euro arbeider en 10 euro belastingen. Netto 10 euro voor de baas.

Je koopt 1000dozen, en je weet niet op voorhand wat er gaat verkopen, alles verandert continu. Goed gespreid over meerder klanten en met wat statistieken lukt een en ander, maar hop Je hebt dus 3% vervallen producten, dus hop nog 7euro winst.

Goed ik zou nog veel kosten kunnen fantaseren, maar we blijven to the point.

Wat is het risico voor die baas, op het eerste zicht 3% maar in feite naar zijn inkomen toe 30%... alle risico's zijn voor hem... Goed dat begrijp je hoop ik.

Wel stel u voor de overheid heeft nooit risico, want BTW hebben ze altijd, uw winst hebben ze een klein risico is het niet uw bedrijf die winst maakt dan is het uw dichtste concurrent.
EN ja personeel heeft ook geen risico want die hebben rechten.. Remember altijd het recht op werk zelfs al is er geen werk.
En hopla, uw leverancier die willen zoveel mogelijk verdienen en moet je proberen uit te persen, maar zorgen dat hun product weer zo speciaal is dat er geen korting is

En dan maak je een model en zeg je homaar kijk alles moet concurreren met elkaar dus die buitenlandse firma's moeten ook kunnen leveren.
Leuke is die hebben een andere kostencurve, die 50euro is hetzelfde, hun personeel kost 15euro, hun belastingen 8euro.. Dus 50+15+8+3% risico = 76euro kostprijs en ze kunen verkopen aan 100euro. Dus zonder dat ze moeite moeten doen hebben ze al 24euro winst, en 3 euro risico = 11%

Dus het is toch niet moeilijk om te begrijpen als het slecht gaat (lees crisis en de markt zakt in elkaar als een soufflé) wie gaat er op de fles ??

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 juni 2013 om 10:52.
Oud 28 juni 2013, 10:52   #57
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hehe, kijk jongen

Uw leveranciers leveren u producten, en dat maakt 50% van uw kostprijs uit
Uw werknemers zuigen nog 30% van uw begroting weg
EN de staat zuigt 50% van uw toegevoegde waarde weg via BTW en belastingen.

DUs Een product kost 100euro, en 50 euro aankoop, 30euro arbeider en 10 euro belastingen. Netto 10 euro voor de baas.

Je koopt 1000dozen, en je weet niet op voorhand wat er gaat verkopen, alles verandert continu. Goed gespreid over meerder klanten en met wat statistieken lukt een en ander, maar hop Je hebt dus 3% vervallen producten, dus hop nog 7euro winst.

Goed ik zou nog veel kosten kunnen fantaseren, maar we blijven to the point.

Wat is het risico voor die baas, op het eerste zicht 3% maar in feite naar zijn inkomen toe 30%... alle risico's zijn voor hem... Goed dat begrijp je hoop ik.

Wel stel u voor de overheid heeft nooit risico, want BTW hebben ze altijd, uw winst hebben ze een klein risico is het niet uw bedrijf die winst maakt dan is het uw dichtste concurrent.
EN ja personeel heeft ook geen risico want die hebben rechten.. Remember altijd het recht op werk zelfs al is er geen werk.
En hopla, uw leverancier die willen zoveel mogelijk verdienen en moet je proberen uit te persen, maar zorgen dat hun product weer zo speciaal is dat er geen korting is
Ik vraag mij af waarom gij nog niet failliet zijt gegaan. Ik baken alles af voor mijn baas met patenten/octrooien en kan omwille van dit prijzen vragen die wel rendabel zijn.
Oud 28 juni 2013, 10:53   #58
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Doet er niet toe, 1585 is zo goed als 1600. Die internetverbinding is er ook zo goed al zeker bij. Maaltijdcheques ook.
Oud 28 juni 2013, 10:53   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vraag mij af waarom gij nog niet failliet zijt gegaan. Ik baken alles af voor mijn baas met patenten/octrooien en kan omwille van dit prijzen vragen die wel rendabel zijn.
jaja, niet iedereen doet hetzelfde werk
Oud 28 juni 2013, 10:55   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle sectoren hebben bepaalde barema's in lonen. We betalen de werknemers nu al het maximum binnen die barema. Iedere euro bovenop gaat niet meer of je mag uw onderneming sluiten bij gebrek aan orders omdat je te duur bent.

Mensen weten dat zo allemaal niet.
Ze lullen maar.
Het is niet de werkgevers die de lonen moet verhogen of iemand anders zoeken, het zijn de werknemers die de lonen moeten leren aanvaarden of een andere sector zoeken.

Maar als ze al niet weten hoe de lonen in hun sector zit, zullen ze de lonen in andere sectoren ook wellicht niet kennen.

En zo krijg je die welles- nietes spelletjes.

Als ondernemer is dat gezaag eindeloos.
Tegen de klant moet je het uitleggen hoeveel uurlonen kost (die heeft daar ook geen gedacht van)
Tegen de werknemer moet je uitleggen hoeveel van dat uurloon die deze klant betaald uiteindelijk naar hem en anderen gaan (die heeft daar geen gedacht van)
Tegen de belastingen moet je uitleggen dat dit uurloon nadat het verdeeld is gewoon weg is (want die heeft daar een ander gedacht van)
En uiteindelijk mag je uzelf uitleggen waar je nu in godsnaam mee bezig geweest bent (want je had daar eerst ook een ander gedacht van)

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 juni 2013 om 10:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be