Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2013, 15:39   #41
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
Zeg maar rustig gevaarlijke halve garen...maar nog steeds geen enkele reden om iedere 'sportieve' fietser bij voorbaat uit te spuwen...
De normale sportieve fietsers die zo geen gedrag vertonen zullen zich niet aangesproken voelen eh
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 15:40   #42
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hangt er van af, op privé terrein zijn "geldende verkeersregels" afhankelijk van de willekeur van de eigenaar.
Vele jaagpaden zijn eigendom van de instellingen die de desbetreffende waterwegen beheren.

Zelfs al zijn die jaagpaden opengesteld voor het publiek, kunnen de desbetreffende instellingen zelf regels en beperkingen opleggen, zolang die niet in strijd zijn met de Belgische wetgeving.

En ja, er zijn openbare wegen die het "jaagpad" volgen. Maar dan is die weg onderheving aan de gewone verkeersregels, met alle geboden en beperkingen opgelegd voor dat stuk weg.
De jaagpaden waarover hier sprake worden beheerd door een officiële instelling die gerechtigd is om verkeersregels op te leggen die voor iedereen gelden die gebruik maakt van die wegen.....Daarom ook mijn link.
Die andere 'wegjaagpaden' worden geen jaagpaden genoemd, maar gewoon 'wegen'...... Op die wegen heeft die instelling waarover het hier gaat dus niks te zeggen en kan daar dan ook geen ribbelstroken leggen.....

Het lijkt hier in deze draad weer bijzonder moeilijk om het te hebben over wat de draadtitel zegt.... (nee, Maddox, ik heb het niet tegen jou persoonlijk, wel in het algemeen.... )

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 12 juli 2013 om 15:43.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 15:45   #43
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De normale sportieve fietsers die zo geen gedrag vertonen zullen zich niet aangesproken voelen eh
Voor sommigen zijn de 'carnavalskleuren' al voldoende om dezelfde conclusies te trekken...en dat merk ik ook bij sommige automobilisten, die reageren op wielertoeristen zoals een stier op een lap...of ze nu in fout zijn of niet...

Gelukkig heb ik persoonlijk weinig of geen incidenten en zijn er tien keer meer vriendelijke en gedienstige chauffeurs op de weg dat die azijnpissers die altijd dezelfde verzuurde reaguurders spelen op fora en reacties...en daarom rij ik nog steeds met plezier én met respect voor de anderen..
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 15:47   #44
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Citaat:
jamaar, het is een minderheid die de problemen veroorzaakt. Klinkt bekend nietwaar.

Helaas wel. maar moeten we daarom meer debielen toelaten?Als ge al fietsend tegen de vlakte gaat, dan is de kans op brokken groot, is daar nu een voetganger of een olifant bij betrokken.
U heeft duidelijk een vastgeroest beeld van de wielertoerist en daarom lijkt me een verdere discussie weinig zinvol...u haat het en dat is uw goed recht...
Oud 12 juli 2013, 15:51   #45
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan hoor je evenzeer te weten dat wielerterroristen die op een jaagpad gezinnen en wandelaars terrorizeren simpelweg beroepsidioten zijn.
Heb ik dat ontkent? Ik zeg enkel dat ik zondagsfietsers persoonlijk veel meer als plaag ervaar.

Citaat:
Hoe sportief je je ook mag vinden, als je verderop een gezin ziet wandelen met speelse kleine kinderen, dan minder je vaart en dan begin je zeker niet als een overjaarse baviaan te schreeuwen.
Neen, je rijd er gewoon over? Het is een jaagpad, iedereen weet wat de bedoeling van een jaagpad is. Je gaat ook niet met je kinderen op de snelweg spelen en dan klagen dat de auto's arrogant zijn als ze tegen 120 per uur je kind opscharen.

Citaat:
Ook ooit eens met vrienden en hun kids gaan wandelen op zo'n jaagpad (en dat zonder uit te zwermen), maar toch vond zo'n idioot het ook nodig om als schreeuwend en als een idioot voorbij te razen. Die had bovendien dan nog het leg om de straffe kerel uit te gaan hangen toen we terugriepen. Een tweede keer gaat die dat ook niet meer doen; nooit iemand zo snel zo klein zien worden door hem snoeihard woordelijk te gaan kleineren...
Iemand die geen bel heeft, heeft even weinig recht om van zijn oren te maken dan iemand die zijn nest kinderen laat uitzwermen over het jaagpad of een zondagsfietser, wat mij betreft.

Fietsers zonder bel die van hun oren maken verdienen een stok tussen de wielen.
Oud 12 juli 2013, 16:07   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
U heeft duidelijk een vastgeroest beeld van de wielertoerist en daarom lijkt me een verdere discussie weinig zinvol...u haat het en dat is uw goed recht...
Ik haat geen wielertoeristen. Dat is teveel moeite.

En dat vastgeroest beeld. Tja, ook hier geef ik weerom uw woorden terug.

"Jamaar, het is een minderheid die de problemen veroorzaakt".
Oud 12 juli 2013, 16:09   #47
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Neen, je rijd er gewoon over? Het is een jaagpad, iedereen weet wat de bedoeling van een jaagpad is. Je gaat ook niet met je kinderen op de snelweg spelen en dan klagen dat de auto's arrogant zijn als ze tegen 120 per uur je kind opscharen.

Vertel eens, wat is de bedoeling van een jaagpad? En zet er dan ook ff dadelijk de wetsbepalingen bij die stellen dat een jaagpad voor "sportieve" fietsers bedoeld is.

Verder mag je gerust proberen andermans kind overhoop te rijden omdat je er ten stelligste van overtuigd bent dat dat jaagpad jouw domein is. Maar kom dan ook niet janken dat de familie/de mensen in kwestie je ter plekke lynchen of verzuipen. Iedereen weet immers wat de bedoeling is van dergelijk gedrag...
Oud 12 juli 2013, 16:14   #48
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertel eens, wat is de bedoeling van een jaagpad? En zet er dan ook ff dadelijk de wetsbepalingen bij die stellen dat een jaagpad voor "sportieve" fietsers bedoeld is.
Straten zijn ook niet uitsluitend voor autoverkeer. Een beetje gezond verstand verteld je wel dat je best niet in een drukke straat gaat spelen met je kinderen.
Eens zien als uwe kleine plat is, hoeveel de wettekst, die nochtans nergens beweerde dat je er niet mocht spelen, nog helpt.
Citaat:
Verder mag je gerust proberen andermans kind overhoop te rijden omdat je er ten stelligste van overtuigd bent dat dat jaagpad jouw domein is.
Ben ik niet.
Citaat:
Maar kom dan ook niet janken dat de familie/de mensen in kwestie je ter plekke lynchen of verzuipen. Iedereen weet immers wat de bedoeling is van dergelijk gedrag...
Kom hier niet janken over die kwaadaardige wielertoeristen.
Oud 12 juli 2013, 17:12   #49
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik haat geen wielertoeristen. Dat is teveel moeite.

En dat vastgeroest beeld. Tja, ook hier geef ik weerom uw woorden terug.

"Jamaar, het is een minderheid die de problemen veroorzaakt".
U komt af met een beeld waar nauwelijks 1% aan beantwoord..of denk je nu echt dat iedere wielertoerist een +10k budget heeft voor 'profspullen 'waar een prof niet mee mag rijden...

Kortom je hebt een heel extreem beeld over deze figuren...te extreem om verder nog moeite te doen voor een debat...
Oud 12 juli 2013, 17:23   #50
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Compleet achterlijk. De meeste fietspaden (incl. grote delen van de fietsroute) zijn in nog niet erbarmelijk genoeg, gaat men de sportieve fietser ook nog pesten met ribbelstroken op jaagpaden.

"Gevaarlijk snel". Tja, combinatie van het feit dat dat deel van de fucking sport is en het feit dat vele mensen belachelijk traag rijden.

Awel ja, contoleer dan dat ze een bel hebben he. Op mijn fiets staat een bel.

Ik heb daar als eenzame sportieve fietser en frequente wandelaar nog nooit last van gehad. Die groepen geven elkaar goede signalen e.d. Probeer daarentegen eens een gezin zondagsfietsers aan hun verstand te krijgen dat je gemakkelijker kan passeren als ze niet met 3 langs elkaar aan 12 kmph over de baan slingeren met hunne kleine in het midden.
Dat haalt dan 2 maal per jaar de fiets uit het tuinhuis, als het eens mooi weer is, en is dan druk aan het uitleggen en niet op de weg aan het letten. Dat merk je goed aan de geschrokken, verbaasde of zelfs verontwaardigde gezichten als je hen met ietwat snelheid voorbijsteekt. Hoeveel keer ik moet roepen: Je zit in het verkeer! Kijk rondom je, let op de weg!
Ik ga gewoon niet wandelen waar er wielertoeristen kunnen rijden. Het is gewoon niet te doen.

Fietsers en wandelaars gaan niet samen.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 18:45   #51
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straten zijn ook niet uitsluitend voor autoverkeer. Een beetje gezond verstand verteld je wel dat je best niet in een drukke straat gaat spelen met je kinderen.
Eens zien als uwe kleine plat is, hoeveel de wettekst, die nochtans nergens beweerde dat je er niet mocht spelen, nog helpt.
Ben ik niet.
De vraag was : wat is de door iedereen gekende "bedoeling" van een jaagpad ?
Dan moet je niet afkomen met een vergelijking met een drukke straat....
Om je te helpen :
""""De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis."""""
Oud 12 juli 2013, 19:16   #52
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus na de vergelijking met een autostrade is je definitie van een jaagpad nu "een drukke straat"? Is dat het? Is dat de bedoeling van een jaagpad?

Een beetje gezond verstand vertelt je ook wel dat je best niet gaat racen in een wandelstraat.

Citaat:
Eens zien hoeveel die wettekst jou nog gaat helpen als je ter plekke gelyncht wordt omdat je als een uberberoepsidioot denkt dat je kinderen mag plat rijden omdat jij de grote sportieve fietser bent.

Citaat:
Ben ik niet.
Zo profileer je je in elk geval wel. Alleen al zover gaan dat je een jaagpad gaat vergelijken met een straat of zelf een snelweg godbetert, toont dat wel aan.

Citaat:
Zij zijn op die jaagpaden vierkant in de fout dus dat gejankt is meer dan terecht . Misschien toch maar een iets minder spannend pakje aantrekken om dat gezond verstand terug wat te laten werken?
Oud 12 juli 2013, 22:20   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Het werd de hoogste tijd dat de overheid eens optrad tegen die onuitstaanbare wielerterroristen. Dat de goeden het weer met de slechten moeten bekopen, is jammer, maar een noodzakelijk collateral damage. Goede punten voor de Vlaamse Overheid!
Welneen, slechts iemand die nooit meer op een fiets zit, kan van een dergelijk idee bevallen.

Wie wat ervaring op de fiets heeft, weet dat men oneffenheden in het wegdek het best overwint door... jawel, snel te rijden. Iedere wielertoerist weet het uit ervaring: je rijdt comfortabeler en soepeler over kasseien bij een hoge snelheid dan wanneer je gas terugneemt.

Er is dan ook weinig kans dat de groepen wielertoeristen hierdoor ingetoomd zullen worden. Ook al omdat er een zeker machogevoel onder dergelijke groepen heerst. Zelfs al schokt het onder de kont, je gaat toch niet de rem in; je wil immers geen zacht eitje zijn.

Individuele renners zal men door die maatregel al zeker niet tot lagere snelheden dwingen, om de eenvoudige reden dat de ribben niet over heel de lengte van het jaagpad aangebracht zijn. En als de afstand misschien te beperkt is, zal gebeuren wat we bij zovele paaltjes en hekjes zien: men rijdt in de berm. Er ontstaat dus "spontaan" een alternatief.

Kortom, wat men hier heeft gedaan, is ondoordacht, dom en niet doeltreffend. Uiteindelijk wordt hierdoor eerder de recreatieve fietser gestraft, net als het gezin op de fiets. Ga daar maar eens met een fietskar over of een aanhangfiets met je kind erop. Of kleine kinderen op hun fietsje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2013, 22:28   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Ik constateer alleen dat er bijna niemand van de wielertoeristen een bel op zijn fiets heeft. Het zou veel ergernis en ellende kunnen voorkomen.
Wel, dat is dan de bevoegdheid van de politie. Slechts die kan verbaliserend optreden. Fietsers horen immers een bel te hebben. Dat is voorgeschreven in de wegcode.
Oud 12 juli 2013, 22:32   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Heb ik ergens geschreven dat ze op de baan niet welkom zijn? Daar zijn ze zeker welkom. Wel op de plaats waar ze horen te rijden en dat is nog steeds het fietspad. Kijk, ik woon aan een drukke baan waar wel een degelijk fietspad aanwezig is. Het is dus wel in goede staat. Er passeren hier heel wat wielertoeristen. Ik schat dat 85% (het is maar een schatting; het kunnen er zelfs meer zijn of ook minder) van de wielertoeristen het fietspad hier niet gebruikt. Overigens met gevaar voor eigen leven want het is bovendien een heel erg drukke baan!
Wat u schrijft, klopt niet. Onder bepaalde, door de wet voorgeschreven omstandigheden zijn fietsers gerechtigd de rijbaan te gebruiken. U kunt alles nalezen in artikel 43bis van de wegcode. Zomaar schieten op "de" wielertoeristen is dus fout.
Oud 12 juli 2013, 22:36   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Absoluut.

Elk initiatief om die halve garen - die denken dat zij het fietsen uitgevonden hebben en bijgevolg elke andere weggebruiker proberen weg te brullen - het leven lastig te maken, is goed meegenomen.
Dan vergeet u dat deze maatregel veel minder de wielertoeristen zal treffen, maar wel veel meer de recreatieve fietser. De bejaarde op de fiets, de vader met de fietskar, de moeder met een kind op het zitje vooraan... Die zullen er vooral last van hebben.
Oud 12 juli 2013, 22:41   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Klopt voor dienstvoertuigen en fietsers/wandelaars natuurlijk met een beperking tot 30km/u, maar dat mag ook met periodes door de vingers gezien worden hoor, het is een kwestie van verantwoord gedrag.
Ook al omdat men moet weten dat de desbetreffende reglementering voor de jaagpaden nog dateert van het jaar stilletjes. Indertijd was die dertig als snelheidsbeperking heel begrijpelijk, omdat het grootste deel van de jaagpaden toen nog half- of onverhard waren of uitgevoerd waren in kasseien. Daarnaast bestond er toen ook het "jagen", iets wat nu volledig verdwenen is.

Nu maken de meeste jaagpaden deel uit van het zogenaamde bovenlokaal fietsnetwerk, dat een geheel van fietsverbindingen uitmaakt om snel (!) en veilig van de ene naar de andere plaats te geraken. Dat fietsnetwerk is in de eerste plaats utilitair (dat in tegenstelling tot het knooppuntennetwerk dat dan weer eerder recreatief is).
Oud 12 juli 2013, 22:45   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Verkeersregels zijn dus naar vrije keuze toe te passen ? Goed om weten de volgende keer dat iemand een verkeersboete krijgt....
Mag ik u vragen hoe een fietser wettelijk gezien zijn snelheid kan vaststellen? Nergens in de wegcode staat er immers dat een fiets uitgerust moet zijn met een snelheidsmeter, laat staan dat het zou moeten gaan op een geijkte meter.
Oud 12 juli 2013, 22:48   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Voor mij is het simpel : een wagen moet rijbelastingen betalen dus roep terug een jaarlijkse belasting voor fietsen in. 100 euro/jaar voor een gewone fiets, 150 euro/jaar voor een koersfiets of mountain bike en 200 euro/jaar voor een elektrische fiets.
En om welke reden? Vervuilt een fiets zoals een auto? Beschadigt een fiets het wegdek zoals intensief autoverkeer?

Fietsen belasten is het slechtste signaal ooit. Daarmee gooi je iedereen weer de auto in en stappen we terug naar de jaren zeventig.
Oud 12 juli 2013, 22:56   #60
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke debiel leert er zijne kleine nu fietsen op het jaagpad, eerlijk? Moet je hem nog hebben, of heb je hem liever bij de vissen?

Het beperkt zich niet tot kleine kinderen. Zoals ik al zei, het betreft zondagsfietsers, die ook van links naar rechts slingeren omdat ze hoop en al een handvol maal per jaar op hun fiets kruipen. Fietsen verleert men misschien niet, het blijft toch precies bijzonder moeilijk hangen bij sommigen. En het verkeer inschatten, dat verleert men blijkbaar wel.

Die kleine mag zwalpen, zolang ik nog plaats heb om te passeren. En bij voorkeur moet hij (enfin, iedereen) zo rechts mogelijk op het jaagpad/fietspad rijden, in welke richting je ook rijdt. Dat is iets wat de meeste zondagsfietsers blijkbaar ook maar moeilijk snappen.
Als ik dit lees, schrik ik. Ik wist niet dat die wielertoeristen zo asociaal konden zijn. Goed dat die stroken er komen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be