Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2013, 09:30   #1
Rollercoaster
Banneling

Standaard Ribbelstroken

De Vlaamse Overheid heeft beslist om ribbelstroken te installeren op de jaagpaden. De ribbelstroken moeten verhinderen dat de wielertoeristen als losgeslagen wild over de jaagpaden fietsen.
Goede zaak of niet?
Persoonlijk vind ik het niet slecht. Als je soms ziet hoe weinig verdraagzaam ze zijn tegenover andere recreanten (wandelaars, andere fietsers,...),is het geen slecht idee om hen wat in te tomen d.m.v. die ribbelstroken.
Het zijn niet allemaal zogenaamde "wielerterroristen". Sommigen zijn jammer genoeg die naam wel waardig!
Waarom kunnen ze bijvoorbeeld geen kleine bel op hun fiets installeren? Dan kunnen ze tenminste bellen i.p.v. te moeten schreeuwen? Een fietsbel is trouwens verplicht!
Het volledige artikel vind je hier:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...dhtml#reaction
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 09:47   #2
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Compleet achterlijk. De meeste fietspaden (incl. grote delen van de fietsroute) zijn in nog niet erbarmelijk genoeg, gaat men de sportieve fietser ook nog pesten met ribbelstroken op jaagpaden.

"Gevaarlijk snel". Tja, combinatie van het feit dat dat deel van de fucking sport is en het feit dat vele mensen belachelijk traag rijden.
Citaat:
Waarom kunnen ze bijvoorbeeld geen kleine bel op hun fiets installeren? Dan kunnen ze tenminste bellen i.p.v. te moeten schreeuwen? Een fietsbel is trouwens verplicht!
Awel ja, contoleer dan dat ze een bel hebben he. Op mijn fiets staat een bel.
Citaat:
Persoonlijk vind ik het niet slecht. Als je soms ziet hoe weinig verdraagzaam ze zijn tegenover andere recreanten (wandelaars, andere fietsers,...),is het geen slecht idee om hen wat in te tomen d.m.v. die ribbelstroken.
Ik heb daar als eenzame sportieve fietser en frequente wandelaar nog nooit last van gehad. Die groepen geven elkaar goede signalen e.d. Probeer daarentegen eens een gezin zondagsfietsers aan hun verstand te krijgen dat je gemakkelijker kan passeren als ze niet met 3 langs elkaar aan 12 kmph over de baan slingeren met hunne kleine in het midden.
Dat haalt dan 2 maal per jaar de fiets uit het tuinhuis, als het eens mooi weer is, en is dan druk aan het uitleggen en niet op de weg aan het letten. Dat merk je goed aan de geschrokken, verbaasde of zelfs verontwaardigde gezichten als je hen met ietwat snelheid voorbijsteekt. Hoeveel keer ik moet roepen: Je zit in het verkeer! Kijk rondom je, let op de weg!

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 juli 2013 om 09:54.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 09:59   #3
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Compleet achterlijk. De meeste fietspaden (incl. grote delen van de fietsroute) zijn in nog niet erbarmelijk genoeg, gaat men de sportieve fietser ook nog pesten met ribbelstroken op jaagpaden.
Dat de fietspaden in erbarmelijke staat zijn, ontken ik niet maar doet hier op zich ook niets ter zake. By the way, als er dan wel al een fietspad ligt dat wél in goede staat is, vertikt de overgrote meerderheid toch om het te gebruiken.

Citaat:
"Gevaarlijk snel". Tja, combinatie van het feit dat dat deel van de fucking sport is en het feit dat vele mensen belachelijk traag rijden.
Van mij mag iedereen zo snel rijden als hij zelf wil. Tenminste als dit gebeurt zonder de andere weggebruiker in gevaar te brengen. Jij denkt daar blijkbaar anders over. Meer zelfs, jij meent te moeten gaan bepalen hoe snel of traag er mag gereden worden.
Citaat:
Awel ja, contoleer dan dat ze een bel hebben he. Op mijn fiets staat een bel.
Dat is niet mijn bevoegdheid. Ik constateer alleen dat er bijna niemand van de wielertoeristen een bel op zijn fiets heeft. Het zou veel ergernis en ellende kunnen voorkomen.

Citaat:
Ik heb daar als eenzame sportieve fietser en frequente wandelaar nog nooit last van gehad. Die groepen geven elkaar goede signalen e.d. Probeer daarentegen eens een gezin zondagsfietsers aan hun verstand te krijgen dat je gemakkelijker kan passeren als ze niet met 3 langs elkaar aan 12 kmph over de baan slingeren met hunne kleine in het midden.
Dat haalt dan 2 maal per jaar de fiets uit het tuinhuis, als het eens mooi weer is, en is dan druk aan het uitleggen en niet op de weg aan het letten. Dat merk je goed aan de geschrokken, verbaasde of zelfs verontwaardigde gezichten als je hen met ietwat snelheid voorbijsteekt.
De verbaasde gezichten komen er niet van onoplettendheid maar meestal van de onbeschoftheid en het egocentrisme dat door die gasten ten toon gespreid wordt.
Oud 11 juli 2013, 10:08   #4
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Dat de fietspaden in erbarmelijke staat zijn, ontken ik niet maar doet hier op zich ook niets ter zake. By the way, als er dan wel al een fietspad ligt dat wél in goede staat is, vertikt de overgrote meerderheid toch om het te gebruiken.
Het komt erop neer dat wielertoeristen dus eigenlijk gewoon rondjes moeten rijden op het circuit. Op de baan zijn ze niet welkom, en op het fietspad niet?
Citaat:
Van mij mag iedereen zo snel rijden als hij zelf wil. Tenminste als dit gebeurt zonder de andere weggebruiker in gevaar te brengen. Jij denkt daar blijkbaar anders over. Meer zelfs, jij meent te moeten gaan bepalen hoe snel of traag er mag gereden worden.
Jij mag zo traag rijden als je wilt. Maar rij dan hoogstens met twee naast elkaar (zonder te slingeren en niet met 2 meter afstand tussen) want je gaat onvermijdelijk ingehaald worden, kijk eens af en toe rondom je, en reageer op belsignalen. Dat lijkt voor veel zondagsfietsers te veel moeite of te veel decent common sense.
Citaat:
Dat is niet mijn bevoegdheid. Ik constateer alleen dat er bijna niemand van de wielertoeristen een bel op zijn fiets heeft. Het zou veel ergernis en ellende kunnen voorkomen.
Dat constateer ik ook. Dat is inderdaad een grote plaag.
Citaat:
De verbaasde gezichten komen er niet van onoplettendheid maar meestal van de onbeschoftheid en het egocentrisme dat door die gasten ten toon gespreid wordt.
Ik ben geen peloton, ik ben maar alleen, en neem met wat speling ongeveer 1 meter van de breedte van het jaagpad in. Het feit dat ik tracht in te halen, is vele zondagsrijders al te veel blijkbaar.

Neen, die verontwaardigdheid komt door het feit dat men één tot 2 maal per jaar recreatief gaat fietsen en geen flauw idee heeft hoe fietsverkeer werkt, denkende dat er niemand achter hen kan zitten met hogere snelheid en ze zonder probleem aan slakkengang de hele breedte van het fietspad kunnenn innemen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 juli 2013 om 10:10.
Oud 11 juli 2013, 10:08   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse Overheid heeft beslist om ribbelstroken te installeren op de jaagpaden. De ribbelstroken moeten verhinderen dat de wielertoeristen als losgeslagen wild over de jaagpaden fietsen.
Goede zaak of niet?
Het zijn niet allemaal zogenaamde "wielerterroristen". Sommigen zijn jammer genoeg die naam wel waardig!
Het volledige artikel vind je hier:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...dhtml#reaction
Het werd de hoogste tijd dat de overheid eens optrad tegen die onuitstaanbare wielerterroristen. Dat de goeden het weer met de slechten moeten bekopen, is jammer, maar een noodzakelijk collateral damage. Goede punten voor de Vlaamse Overheid!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 10:50   #6
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Het komt erop neer dat wielertoeristen dus eigenlijk gewoon rondjes moeten rijden op het circuit. Op de baan zijn ze niet welkom, en op het fietspad niet?
Heb ik ergens geschreven dat ze op de baan niet welkom zijn? Daar zijn ze zeker welkom. Wel op de plaats waar ze horen te rijden en dat is nog steeds het fietspad. Kijk, ik woon aan een drukke baan waar wel een degelijk fietspad aanwezig is. Het is dus wel in goede staat. Er passeren hier heel wat wielertoeristen. Ik schat dat 85% (het is maar een schatting; het kunnen er zelfs meer zijn of ook minder) van de wielertoeristen het fietspad hier niet gebruikt. Overigens met gevaar voor eigen leven want het is bovendien een heel erg drukke baan!
Oud 11 juli 2013, 10:56   #7
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij mag zo traag rijden als je wilt. Maar rij dan hoogstens met twee naast elkaar (zonder te slingeren en niet met 2 meter afstand tussen) want je gaat onvermijdelijk ingehaald worden, kijk eens af en toe rondom je, en reageer op belsignalen. Dat lijkt voor veel zondagsfietsers te veel moeite of te veel decent common sense.
Oh ja, jij kon als kind waarschijnlijk onmiddellijk zonder steuntjes rijden en zonder te slingeren? Jij bent waarschijnlijk een wielergenie. Je was er bij wijze van spreken voor in de wieg gelegd.
Als een gezin met kleine kinderen fietst, lijkt het mij logisch dat ze niet meteen de drukke baan op gaan maar eerder een jaagpad kiezen waar het gemotoriseerd verkeer eerder beperkt is.
Kleine kinderen hebben nu eenmaal nog niet dezelfde motorische vaardigheden als volwassenen. Dat is een feit.
Aan het verkeer deelnemen is anticiperen op situaties. Als je een kleine op zijn fietske onzeker ziet zwalpen, wees dan gewoon voorzichtig. Je zegt zelf dat je moet rond kijken.
Oud 11 juli 2013, 16:29   #8
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goede zaak of niet?
Absoluut.

Elk initiatief om die halve garen - die denken dat zij het fietsen uitgevonden hebben en bijgevolg elke andere weggebruiker proberen weg te brullen - het leven lastig te maken, is goed meegenomen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 16:33   #9
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Geen probleem met deze verkeersremmende maatregel..bemerk wel dat het hier om een héél specifiek ( en uitzonderlijk) geval van overlast gaat...
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 17:10   #10
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oh ja, jij kon als kind waarschijnlijk onmiddellijk zonder steuntjes rijden en zonder te slingeren?
Welke debiel leert er zijne kleine nu fietsen op het jaagpad, eerlijk? Moet je hem nog hebben, of heb je hem liever bij de vissen?
Citaat:
Jij bent waarschijnlijk een wielergenie. Je was er bij wijze van spreken voor in de wieg gelegd.
Als een gezin met kleine kinderen fietst, lijkt het mij logisch dat ze niet meteen de drukke baan op gaan maar eerder een jaagpad kiezen waar het gemotoriseerd verkeer eerder beperkt is.
Kleine kinderen hebben nu eenmaal nog niet dezelfde motorische vaardigheden als volwassenen. Dat is een feit.
Aan het verkeer deelnemen is anticiperen op situaties. Als je een kleine op zijn fietske onzeker ziet zwalpen, wees dan gewoon voorzichtig. Je zegt zelf dat je moet rond kijken.
Het beperkt zich niet tot kleine kinderen. Zoals ik al zei, het betreft zondagsfietsers, die ook van links naar rechts slingeren omdat ze hoop en al een handvol maal per jaar op hun fiets kruipen. Fietsen verleert men misschien niet, het blijft toch precies bijzonder moeilijk hangen bij sommigen. En het verkeer inschatten, dat verleert men blijkbaar wel.

Die kleine mag zwalpen, zolang ik nog plaats heb om te passeren. En bij voorkeur moet hij (enfin, iedereen) zo rechts mogelijk op het jaagpad/fietspad rijden, in welke richting je ook rijdt. Dat is iets wat de meeste zondagsfietsers blijkbaar ook maar moeilijk snappen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 juli 2013 om 17:13.
Oud 11 juli 2013, 18:01   #11
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Die kleine mag zwalpen, zolang ik nog plaats heb om te passeren. En bij voorkeur moet hij (enfin, iedereen) zo rechts mogelijk op het jaagpad/fietspad rijden, in welke richting je ook rijdt. Dat is iets wat de meeste zondagsfietsers blijkbaar ook maar moeilijk snappen.

Kan je dat eens aan je vriendjes wielerterroristen duidelijk maken?
Oud 11 juli 2013, 18:11   #12
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke debiel leert er zijne kleine nu fietsen op het jaagpad, eerlijk? Moet je hem nog hebben, of heb je hem liever bij de vissen?
Het jaagpad is op bepaalde plaatsen erg breed hoor. Je moet maar eens in de streek rond Oudenaarde fietsen op het jaagpad. Heel mooi en breed jaagpad
Als je naast het kind rijdt aan de rechterzijde, is in de rivier rijden uitgesloten.
Je kan hem/haar ten allen tijde stoppen. Wat is daar dan mis mee?
Oud 11 juli 2013, 18:15   #13
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Kan je dat eens aan je vriendjes wielerterroristen duidelijk maken?
Die rijden meestal sneller dan jou, dus dan is dat niet echt een probleem, tenzij er tegenliggers zijn.
Oud 11 juli 2013, 18:18   #14
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het jaagpad is op bepaalde plaatsen erg breed hoor. Je moet maar eens in de streek rond Oudenaarde fietsen op het jaagpad. Heel mooi en breed jaagpad
Als je naast het kind rijdt aan de rechterzijde, is in de rivier rijden uitgesloten.
Je kan hem/haar ten allen tijde stoppen. Wat is daar dan mis mee?
Niks, als je anderen niet hindert. Dat geldt ook voor wielertoeristen.

Ik merk gewoon dat zondagsfietsers mij veel meer hinderen dan groepen wielertoeristen
Oud 11 juli 2013, 18:21   #15
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik leer bij.

Blijkbaar zijn er twee soorten fietsers: wielertoeristen (Echte Mannen die als een pijl recht vooruit rijden) en zondagsfietsers (prutsers die van links naar rechts zwalpen).
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:22   #16
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik leer bij.

Blijkbaar zijn er twee soorten fietsers: wielertoeristen (Echte Mannen die als een pijl recht vooruit rijden) en zondagsfietsers (prutsers die van links naar rechts zwalpen).
Leren is mogelijk Uw sterkste punt niet.
Oud 11 juli 2013, 18:52   #17
Nick de Dubbel
Banneling

Standaard

Ik heb niks bijgeleerd....
95% van de automobilisten zijn correct en zelfs vriendelijk (mischien niet op een website maar soit) en 5% zijn gefrustreerde halve gares die niet alleen wielertoeristen maar alles wat hun stoort op de baan verbaal en fysiek bedreigen...
Nick de Dubbel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 19:33   #18
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick de Dubbel Bekijk bericht
Geen probleem met deze verkeersremmende maatregel..bemerk wel dat het hier om een héél specifiek ( en uitzonderlijk) geval van overlast gaat...
Toch wel het is een maatregel die iedereen treft, ook de mensen die normaal fietsen hebben last van een ongelijkmatig wegdek. Het is dus een fout signaal. Waarom gewoon geen GAS boetes geven .. voor zoiets zie ik daar het nut van in.
Oud 11 juli 2013, 19:43   #19
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

JAAGPAD.....is geen gewone weg of fietspad maar een 'dienstweg'.......met speciale verkeersregels......
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/...Jaagpaden.aspx
""" voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.""""
Oud 11 juli 2013, 21:48   #20
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
JAAGPAD.....is geen gewone weg of fietspad maar een 'dienstweg'.......met speciale verkeersregels......
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/...Jaagpaden.aspx
""" voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.""""
Klopt voor dienstvoertuigen en fietsers/wandelaars natuurlijk met een beperking tot 30km/u, maar dat mag ook met periodes door de vingers gezien worden hoor, het is een kwestie van verantwoord gedrag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be