Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2013, 16:26   #41
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hopelijk vindt de VLD nog voor het einde van deze grote vakantie een deelname aan een belastingsregering foei genoeg om de stekker er uit te trekken.

.
Waarom zouden ze? Ze gaan hun eigen postjes toch niet cadeau doen aan andere neo-liberalen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 16:27   #42
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit vraagstukje is de moeite om een aparte draad, een voorspellingsdraad, te maken.

Hoe lang zal de formatie duren.

Mijn mening:
zeer kort na de verkiezingen gaat de nva bepalen wat ze kan eisen. En dat zal ze eisen, tesamen met de boodschap dat wie het niet ziet zitten, aub zonder dralen overeenkomt met mogelijk partners, maar niet met de nva.

.
Spijtig dat jij niet in de vorige onderhandelingsploeg hebt gezeten, Schoofzak...
Het zou ons maanden gezeik bespaard hebben...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 16:40   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, die plaat zal je toch tegen mei 2014 moeten zien te vervangen.
Ze blijft hangen.
Ik ga die plaat zeker niet vervangen.
Het liedje stoort me echt teveel !!

Ik vind het kak dat de vld zo meespeelt in een marxistische belastingsregering.
De tjseven hun arm wordt omgewrongen door het acw.
Maar de blauwsels ???

Een andere plaat: de tsjeven zouden moeten ruzie intern het eigen kot krijgen. Het acw tegen de rest.
Ge weet wel waarom hé.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 17:01   #44
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stekkerman Bekijk bericht
gij voorziet dat de vld nog eens voorover gaat bukken voor di rupo?
geeft dat na al die jaren geen kramp?
Natuurlijk gaat de VLD zich laten naaien door Di Rupo.
De postjes zijn de prioriteit.
Het nadeel voor hen is dat de kiezer dat doorheeft.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 17:05   #45
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
ik ben centrum-links
Nee, je bent extreem-links.
Als in vreemdelingen eerst-Vlamingen laatst, criminelen zijn slachtoffers en slachtoffers zijn criminelen, seks met kleine kinderen, enz.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 18:46   #46
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Neen, maar OVLD kon ook ijveren voor een regering zonder PS en met N-VA. Dat hebben ze nagelaten.
En sp.a en cdH hadden wel in zo'n regering willen zitten? Neen, er was geen rechtse meerderheid met N-VA mogelijk. De Open VLD heeft gekozen voor de meest rechtse regering die mogelijk was. Herinner ik er even aan dat ze enkel wilden regeren als de groenen (en daarmee dus hun eisen) uit de regering gezet zouden worden.

Citaat:
Klopt. Maar de communautaire spreidstand is nu nog groter dan in 2010. N-VA wil geen 'gewone' staatshervorming meer, maar een overgang naar confederalisme. Alle andere partijen, inclusief de Vlaamse, willen zelfs geen gewone staatshervorming meer vooraleer de huidige is uitgevoerd.

N-VA zou al haar geloofwaardigheid verliezen als ze een regering vormen met weinig of geen communautaire agenda. Het communautaire is de corebusiness van die partij. Ze zullen niet veel compromissen inzake het communautaire willen slikken (en maar goed ook). Dat zou dus een zéér moeilijke regeringsonderhandeling worden (en dat is nog een understatement).

Di Rupo II, daarentegen, kan redelijk gemakkelijk gevormd worden. Inzake het communautaire zitten alle partijen daar namelijk op dezelfde lijn: geen bijkomende bevoegdheidsoverdrachten meer.
Wat het communautaire betreft heb je gelijk. N-VA staat op dat vlak helemaal alleen. Je moet beseffen dat dit betekent dat N-VA enkel kan functioneren in een regering indien ze het economische prioriteit geven en dat beseffen de N-VA-kopstukken goed genoeg. Als ze van het communautaire het hoofdthema willen maken, dan solliciteren ze overduidelijk naar de oppositiebanken om kritiek te geven op een regering-Di Rupo II die enkel en alleen aan henzelf te danken zal zijn. Wie kan die partij in zo'n situatie nog serieus nemen?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 18:47   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En sp.a en cdH hadden wel in zo'n regering willen zitten? Neen, er was geen rechtse meerderheid met N-VA mogelijk. De Open VLD heeft gekozen voor de meest rechtse regering die mogelijk was. Herinner ik er even aan dat ze enkel wilden regeren als de groenen (en daarmee dus hun eisen) uit de regering gezet zouden worden.

Wat het communautaire betreft heb je gelijk. N-VA staat op dat vlak helemaal alleen. Je moet beseffen dat dit betekent dat N-VA enkel kan functioneren in een regering indien ze het economische prioriteit geven en dat beseffen de N-VA-kopstukken goed genoeg. Als ze van het communautaire het hoofdthema willen maken, dan solliciteren ze overduidelijk naar de oppositiebanken om kritiek te geven op een regering-Di Rupo II die enkel en alleen aan henzelf te danken zal zijn. Wie kan die partij in zo'n situatie nog serieus nemen?
De Vlaamse kiezer. Die hebben zo'n partij in Belgie nog niet eerder meegemaakt.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 16 augustus 2013 om 18:48.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 18:48   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De Vlaamse kiezer.
Die hoop mensen die van partij wisselen als van kousen?
Eerst achter Guyke aan, dan Yveske en nu achter Bartje...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 augustus 2013 om 18:50.
Oud 16 augustus 2013, 18:50   #49
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
Potsierlijk !
"Le Vif" h�*�*�*�*�*�*�*�*�*t de Vlamingen !!!
Een wolf in schapenvacht.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 18:53   #50
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar de blauwsels ???

Een andere plaat: de tsjeven zouden moeten ruzie intern het eigen kot krijgen. Het acw tegen de rest.
Ge weet wel waarom hé.

.
D�*t zou super zijn !!!
Oud 16 augustus 2013, 18:57   #51
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar OVLD kon ook ijveren voor een regering zonder PS en met N-VA. Dat hebben ze nagelaten.

Klopt. Maar de communautaire spreidstand is nu nog groter dan in 2010. N-VA wil geen 'gewone' staatshervorming meer, maar een overgang naar confederalisme. Alle andere partijen, inclusief de Vlaamse, willen zelfs geen gewone staatshervorming meer vooraleer de huidige is uitgevoerd.

N-VA zou al haar geloofwaardigheid verliezen als ze een regering vormen met weinig of geen communautaire agenda. Het communautaire is de corebusiness van die partij. Ze zullen niet veel compromissen inzake het communautaire willen slikken (en maar goed ook). Dat zou dus een zéér moeilijke regeringsonderhandeling worden (en dat is nog een understatement).

Di Rupo II, daarentegen, kan redelijk gemakkelijk gevormd worden. Inzake het communautaire zitten alle partijen daar namelijk op dezelfde lijn: geen bijkomende bevoegdheidsoverdrachten meer.
Zotje, je vergeet schijnbaar één ding: als NVA 35 % haalt, wie vormt dan de Vlaamse regering ???
Oud 16 augustus 2013, 18:57   #52
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zotje, je vergeet schijnbaar één ding: als NVA 35 % haalt, wie vormt dan de Vlaamse regering ???
Dan is links wel ineens OK.
Oud 16 augustus 2013, 18:59   #53
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De Vlaamse kiezer. Die hebben zo'n partij in Belgie nog niet eerder meegemaakt.
De kiezer doet maar. Ik zou niets liever hebben. De tactische blunders van de N-VA zorgen er dan voor dat we centrumregeringen krijgen die ik veel beter dan een zuiver rechtse regering kan smaken.

Aan de andere kant, als democraat vind ik het belangrijk dat eenieder goed geïnformeerd is over de gevolgen van zijn of haar stem zodat die de politiek kan beïnvloeden zoals die wilt. De mening van de meerderheid telt, niet enkel de mijne.
Oud 16 augustus 2013, 19:00   #54
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dan is links wel ineens OK.
Ik vermoed dat het zal moeten gaan zonder links.
(Tenzij dit sarcasme is van jou)
Oud 16 augustus 2013, 19:02   #55
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
SP.a en cdH hadden inderdaad een regering zonder PS onaanvaardbaar geacht, omwille van ondermeer de sterke positie van de PS in Wallonie.

Echter, OVLD had ook koste wat het kost kunnen vasthouden aan de regeringsdeelname van N-VA. Er waren goede redenen om te stellen dat een regering zonder N-VA illegitiem zou zijn (bvb: de grote verkiezingsoverwinning, het feit dat er anders en regering met Vlaamse minderheid was, etc..). Als OVLD dit zou volgehouden hebben, moesten ze geen regeringsdeelname zonder N-VA en met PS aanvaarden. In het slechtste geval zat dan de regeringsvorming geblokkeerd, in het beste geval kon een regering met N-VA gevormd worden (en mogelijk zonder PS).

Ik denk trouwens dat cdH in 2014 ook niet zal staan springen voor een regering zonder PS. Ze zullen enkel in zo'n regering willen treden met sterke compensaties inzake het sociaaleconomische..

Citaat:
Klopt. Echter, ik verwacht wel dat N-VA uiteindelijk voor de oppositie zal kiezen op federaal niveau in 2014. Het communautaire is hun corebusiness, dat zullen ze niet zomaar laten vallen. De hardliners zullen geen regering met N-VA en zonder bevoegdheidsoverdrachten pikken.

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 16 augustus 2013 om 19:04.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 19:04   #56
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar de blauwsels ???

Ge weet wel waarom hé.

.
Hoe komt dan toch dat zo veel PS-kiezers en vakbondslui Di Rupo laten vallen en voor extreem-links gaan?

Als er dan toch al een "marxistische belastingsregering" zou zijn?
Oud 16 augustus 2013, 19:04   #57
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over de federale regering. Maar ook de Vlaamse regering heeft geen bevoegdheid in communautaire thema's, behalve wanneer het over provincies of gemeenten gaat. Dus op geen enkel niveau kan de N-VA bereiken wat ze de kiezer belooft. Benieuwd hoe lang de kiezer het toneel van die partij nog blijft geloven.
Oud 16 augustus 2013, 19:07   #58
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij kan het perfect dat de Vlaamse regering met N-VA is en de federale zonder N-VA.
Oud 16 augustus 2013, 19:13   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij kan het perfect dat de Vlaamse regering met N-VA is en de federale zonder N-VA.
Volgens mij wil niemand, behalve de N-VA misschien, dit scenario.
Oud 16 augustus 2013, 19:18   #60
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
SP.a en cdH hadden inderdaad een regering zonder PS onaanvaardbaar geacht, omwille van ondermeer de sterke positie van de PS in Wallonie.

Echter, OVLD had ook koste wat het kost kunnen vasthouden aan de regeringsdeelname van N-VA. Er waren goede redenen om te stellen dat een regering zonder N-VA illegitiem zou zijn (bvb: de grote verkiezingsoverwinning, het feit dat er anders en regering met Vlaamse minderheid was, etc..). Als OVLD dit zou volgehouden hebben, moesten ze geen regeringsdeelname zonder N-VA en met PS aanvaarden. In het slechtste geval zat dan de regeringsvorming geblokkeerd, in het beste geval kon een regering met N-VA gevormd worden (en mogelijk zonder PS).
Je bedoelt dat de Open VLD in volle rentelastcrisis een patstelling had kunnen creëren die ons vele miljarden euro's (aan extra rentelasten en tragere afbouw van het begrotingstekort) zou gekost hebben? Had jij die miljarden willen betalen?

Citaat:
Ik denk trouwens dat cdH in 2014 ook niet zal staan springen voor een regering zonder PS. Ze zullen enkel in zo'n regering willen treden met sterke compensaties inzake het sociaaleconomische..
Daarom zeg ik ook dat de enige mogelijke rechtse regering bestaat uit MR, Open VLD, N-VA en CD&V. cdH zal niet nodig zijn voor een meerderheid en zouden er ook geen deel van willen uitmaken.

Citaat:
Klopt. Echter, ik verwacht wel dat N-VA uiteindelijk voor de oppositie zal kiezen op federaal niveau in 2014. Het communautaire is hun corebusiness, dat zullen ze niet zomaar laten vallen. De hardliners zullen geen regering met N-VA en zonder bevoegdheidsoverdrachten pikken.
Het is dus één groot toneel. Bijgevolg heeft federaal op N-VA stemmen geen zin. Zeg dat dan meteen.

Bovendien geeft de N-VA met zo'n houding aan dat ze wel erg veel waarde hechten aan hun hardliners. Die partij is ruim groot genoeg om zonder die hardliners te kunnen functioneren en veel meer binnen te halen van hetgeen waarvoor ze staan. Waarom dan zo inzitten met de mening van wat hardliners?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be