Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2013, 13:09   #41
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Welke nadelen? De walen zouden geen blokkerings minderheid meer hebben en wij zouden eindelijk wat te zeggen krijgen bij hen. Ik ben er zeker van dat we de walen zullen kunnen 'redden' gewoon door de juiste beslissingen te nemen. Een gezond wallonie is ook voor ons een positieve zaak.

Het gaat erg slecht met de walen dus het is mogelijk dat ze dit als laatste wanhoopspoging zien om te overleven, na 2014 zal de geldkraan uit vlaanderen opdrogen dus moeten ze wel iets doen.
Je verwacht toch niet dat voor Di Rupo en de hele Franstalige politieke kaste bij uitbreiding een federale kieskring inhoudt dat tegelijkertijd ook de grendels, pariteiten en blokkeringsmiddelen gaan verdwijnen?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 14:27   #42
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als hij dat wenst, ja.

Hij kan dat nu al, hoor, hij moet gewoon in Wallonië opkomen, of in Brussel (en dan de eed in het Frans afleggen).
Ja maar dan kan hij niet verkiesbaar zijn in Vlaanderen, bij een unitair Belgie zou hij dat wel zijn dus hoe kan je dan een onderscheid maken tussen walen en vlamingen?

Ik bedoel maar dat de walen alle voordelen zullen kwijt zijn bij een unitair België, ergens gaan ze dit proberen tegen te houden maar ik vraag me af hoe.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 14:28   #43
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Je verwacht toch niet dat voor Di Rupo en de hele Franstalige politieke kaste bij uitbreiding een federale kieskring inhoudt dat tegelijkertijd ook de grendels, pariteiten en blokkeringsmiddelen gaan verdwijnen?
Ja, want hoe ga je het onderscheid maken tussen waalse en vlaamse partijen?

NVA wordt gewoon een waalse partij en thats it, dan hebben ze ook die grendels. Ja toch?

Laatst gewijzigd door BonBon : 19 september 2013 om 14:28.
Oud 19 september 2013, 14:48   #44
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar dan kan hij niet verkiesbaar zijn in Vlaanderen, bij een unitair Belgie zou hij dat wel zijn dus hoe kan je dan een onderscheid maken tussen walen en vlamingen?

Ik bedoel maar dat de walen alle voordelen zullen kwijt zijn bij een unitair België, ergens gaan ze dit proberen tegen te houden maar ik vraag me af hoe.
Ik denk dat ik daarop al heb geantwoord:
persoonlijk ben ik voor afschaffing van taalgroepen in de Kamer, dus hoeft men geen onderscheid te maken tussen Franstaligen en Vlamingen. Dat onderscheid heeft trouwens geen meerwaarde bij een echte federaal gedachte: het federaal parlement moet het federaal (lees: Belgisch) belang behartigen, niet het Vlaams of het Franstalig belang (die door de parlementen van de deelstaten worden behartigd).

Dat Walen hun "voordelen" (die er eigenlijk niet zijn, maar kom) zouden kwijtspelen, kan mij geen barst schelen.
Oud 19 september 2013, 15:51   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan "België" ermee beginnen in mei 2014 zijn 22 Europese parlementsleden in zo'n 'federale kieskring' te laten verkiezen, zonder vooraf bepaalde verdeling van de zitjes volgens taal/gemeenschap.

Tegen een 'federale kieskring' voor om het even welk 'nationaal' Bindend Referendum Op Volksinitiatief als wettig en wettelijk beleidsinstrument heb ik evenmin iets.

En tenslotte mag er wat mij betreft gerust ook een 'federale kieskring' komen ter gelegenheid van de verkiezing van de President van de Confederale Republiek der Zuidelijke Nederlanden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 16:55   #46
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
persoonlijk ben ik voor afschaffing van taalgroepen in de Kamer, dus hoeft men geen onderscheid te maken tussen Franstaligen en Vlamingen. Dat onderscheid heeft trouwens geen meerwaarde bij een echte federaal gedachte: het federaal parlement moet het federaal (lees: Belgisch) belang behartigen, niet het Vlaams of het Franstalig belang (die door de parlementen van de deelstaten worden behartigd).

Dat Walen hun "voordelen" (die er eigenlijk niet zijn, maar kom) zouden kwijtspelen, kan mij geen barst schelen.
Zo denk ik er ook over, in een unitair België zijn er geen taalgroepen meer.

Het grote voordeel dat de Walen hebben is beslissingsrecht op de transfers, wij betalen maar hebben er niets op te zeggen, in een unitair België zou een Vlaamse meerderheid kunnen beslissen over Waalse zaken zoals uitkeringen, werk, flitspalen enz.
Oud 19 september 2013, 19:14   #47
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:

rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2013, 06:27   #48
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo denk ik er ook over, in een unitair België zijn er geen taalgroepen meer.
Behalve dat ik mij een federale context plaats.

Citaat:
Het grote voordeel dat de Walen hebben is beslissingsrecht op de transfers, wij betalen maar hebben er niets op te zeggen, in een unitair België zou een Vlaamse meerderheid kunnen beslissen over Waalse zaken zoals uitkeringen, werk, flitspalen enz.
Ik denk dat je uw dromen voor realiteit neemt. Zelfs met een federale kieskring in een unitair Belgie (wat dus eigenlijk een nationale kieskring is - what's in a word) zal er geen "Vlaamse" meerderheid zijn.

"Vlamingen" zullen waarschijnlijk wel een meerderheid van de zetels halen, maar dat is van geen tel. Het zijn immers de resultaten van de partijen die bepalen wie een meerderheid heeft. De regeringen zullen dus nog steeds samengesteld worden uit "Vlamingen" en "Franstaligen", misschien zelfs met bij voorbeeld, de huidige coalitie.
Oud 20 september 2013, 06:28   #49
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
In plaats van onnozel te lachen, kan je mij misschien zeggen welke "voordelen" de Franstaligen hebben, dat ik eens onnozel kan lachen.
Oud 20 september 2013, 07:56   #50
69kk
Partijlid

Standaard Taalgrenzen respecteren

Zolang de francofielen geen (taal)grenzen herkennen en speciale "faciliteiten" blijven eisen moet op geen enkel voorstel van hen ingegaan worden. De geschiedenis leert dat ze denken recht te hebben op gans het belgisch grondgebied. Kijk naar Brussel en zie wat in de toekomst Belgie voor hen betekent. Spijtig genoeg lopen er in vlaanderen nog meer dan 50% simpele zielen en dommerikken rond die dit na 180 jaar nog niet door hebben.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2013, 08:01   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je uw dromen voor realiteit neemt. Zelfs met een federale kieskring in een unitair Belgie (wat dus eigenlijk een nationale kieskring is - what's in a word) zal er geen "Vlaamse" meerderheid zijn.

"Vlamingen" zullen waarschijnlijk wel een meerderheid van de zetels halen, maar dat is van geen tel. Het zijn immers de resultaten van de partijen die bepalen wie een meerderheid heeft. De regeringen zullen dus nog steeds samengesteld worden uit "Vlamingen" en "Franstaligen", misschien zelfs met bij voorbeeld, de huidige coalitie.
alles hangt af of er nationale partijen komen of dat de huidige partijen, gebaseerd op de scheiding der gemeenschappen, blijven bestaan.

Welke partijen zie jij, na 40 jaar splitsing, weer bij elkaar komen?
Oud 20 september 2013, 08:16   #52
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
alles hangt af of er nationale partijen komen of dat de huidige partijen, gebaseerd op de scheiding der gemeenschappen, blijven bestaan.

Geen flauw idee, in het begin waarschijnlijk geen enkele partij. Wat er later gaat gebeuren, zal van factoren afhangen die wij niet kennen, behalve door in een glazen bol te kijken. Misschien komt er wel een Duitse situatie, met federale partijen die sterk gedecentraliseerd zijn. Misschien komen er echte unitaire partijen, misschien blijven de partijen bestaan volgens het huidig taalmodel? Who knows...

Maar ik herhaal het, dit is voor mij bijzaak.
Oud 20 september 2013, 08:22   #53
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen flauw idee, in het begin waarschijnlijk geen enkele partij. Wat er later gaat gebeuren, zal van factoren afhangen die wij niet kennen, behalve door in een glazen bol te kijken. Misschien komt er wel een Duitse situatie, met federale partijen die sterk gedecentraliseerd zijn. Misschien komen er echte unitaire partijen, misschien blijven de partijen bestaan volgens het huidig taalmodel? Who knows...

Maar ik herhaal het, dit is voor mij bijzaak.
feit is dat die splitsing op basis van de gemeenschappen er niet zo maar gekomen is.
de 2 grote gemeenschappen hebben te weinig gemeen om echt goed met elkaar overeen te komen op de belangrijke zaken. Daarom zijn ze gesplitst, ze kwamen op niets meer overeen.

De scheiding der geesten is enkel nog maar verbreed met de tijd. In Vlaanderen met de komst van de commerciële tv-zenders, een grotere rijkdom, een iets groter zelfbewustzijn en in Wallonië door een grotere toenadering met Frankrijk.

Die scheiding ga je niet oplossen door wat cosmetische veranderingen in het kiessysteem hoor.
Oud 20 september 2013, 08:41   #54
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Zolang de francofielen geen (taal)grenzen herkennen en speciale "faciliteiten" blijven eisen moet op geen enkel voorstel van hen ingegaan worden. De geschiedenis leert dat ze denken recht te hebben op gans het belgisch grondgebied. Kijk naar Brussel en zie wat in de toekomst Belgie voor hen betekent. Spijtig genoeg lopen er in vlaanderen nog meer dan 50% simpele zielen en dommerikken rond die dit na 180 jaar nog niet door hebben.
2
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2013, 08:46   #55
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet het.
Een totale aanfluiting van het concept zelve van "federale kieskring"... Kunnen zij even goed de zetels onder de partijen verdelen...

Dan liever geen federale kieskring.
In het geval 1 man = 1 stem, alle grendels en pariteiten weg bestaat Belgie geen jaar meer.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2013, 09:56   #56
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

Dan zou het ten minste democratisch zijn, hebben de Franstaligen momenteel niet meer ministers dan de Vlamingen? Wat ze toch allemaal doen om NVA en het belang buiten de politiek te houden.

Een unitair België wordt natuurlijk moeilijk als die Vlaamse moslim partijen zich blijven prostitueren bij de Franstaligen.
Oud 20 september 2013, 09:58   #57
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Groen en Ecolo, voor de rest geen enkele.
Oud 20 september 2013, 10:00   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Als die Federale Kieskring door onze traditio's zouden geslikt worden met behoud van "grendels, pariteiten en blokkeringsmiddelen" in de grondwet, dan tekenen ze hun eigen doodvonnis. Let wel, ik acht ze ertoe in staat!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2013, 10:49   #59
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
In plaats van onnozel te lachen, kan je mij misschien zeggen welke "voordelen" de Franstaligen hebben, dat ik eens onnozel kan lachen.
Bepaalt Manneke Pis tegenwoordig wie hoe, waar en waarmee hij mag lachen?
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2013, 11:20   #60
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit zijn de resultaten van de verkiezingen van de Senaat in 2010:

Nederlandstalig kiescollege: 4.003.320 stemmen (61,9%)
Franstalig kiescollege: 2.465.783 stemmen (38,1%)

In theorie zou het binnen de context van een nationale kieskring dus perfect mogelijk zijn om alleen maar een coalitie te vormen met Nederlandstalige partijen (je hebt er zelfs niet eens alle NL partijen voor nodig). In de praktijk zullen de Vlaamse politici inderdaad niet het lef hebben om dit te doen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be