![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hoeft geen geschiedenis in een andere taal te onderwijzen, opdat mensen (later) een anderstalig boek nemen om zich verder te informeren en hun blik te verruimen. Je moet wel werk aan hun talenkennis. Inzetten op het grondig aanleren van een aantal vreemde talen dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U vergeet één belangrijk iets, nl. de sociologische positie van het Frans toen en nu. Ook daarom daalt de kennis van het Frans: de meeste jongeren zien nog weinig nut en belang om Frans te leren. Engels valt echter des te meer in de smaak. De tijdens zijn nu eenmaal anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen beschouw ik het onderwijs in eigen taal nog steeds een speerpunt. Terecht hebben onze voorouders daar ook vele generaties voor gevochten. Nu lijkt het er op dat een aantal mensen het liefst de klok terugdraaien. Merkwaardig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet echt. Als je de keuzemogelijkheid in vreemde talen heel open laat, maak je het ook mogelijk dat een kind met een grotere motivatie een bepaalde vreemde taal leert. Daarom ook ben ik al altijd de keuzemogelijkheid genegen. Net zoals dat enkele jaren binnen het VSO-systeem heeft bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de huidige dominante neoliberale leer is de lokale taal dan ook uiteindelijk niets meer dan een te vermijden onkostenpost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat blijkt alvast niet uit de gedragingen van de bedrijven: bij ons communiceerden de bedrijven in het Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben het echter over wat de politiek staat te doen met het onderwijs. Je zult merken dat er steeds meer enthousiasme voor de idee van verengelsing/verfransing van het Vlaamse onderwijs komt. Vanuit het huidige neoliberale perspectief is dat volstrekt logisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de cijfers van de KUL. Als ik mij niet vergis, kan men aan de KUL bepaalde cursussen in het Engels volgen. De KUL heeft evenwel de wettelijke verplichtingen diezelfde leergang ook in het Nederlands aan te bieden. Interessant zou dus zijn vast te stellen hoe de verhoudingen liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig Citaat:
Zie het beleid van Sander Dekker van de VVD Maar de reactie is, vaak uit linkse hoek, óók daar 'Engelstalig onderwijs is ongewenst experiment' http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/...periment.dhtml |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Partijlid
|
![]() Is engels als medium echt slecht of imperialistisch? Ik denk het niet, een gemeenschappelijke taal is de enige manier om de wereld vooruit te helpen dus we moeten er niet bang voor zijn.
Hier in Dubai spreekt bijna iedereen engels, maar thuis spreken ze hun eigen taal. We moeten de focus verleggen van de spanning nl-fr naar een engels medium met nl en fr tinten in een unitair belgie - of - een confederatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Waarom is het onzinnig de taal van je buurland te leren, Zwitser? Of je landgenoten? Het is ook mijn voornaamste argument om Franstaligen warm te maken Nederlands te leren. Je maakt meer kans zaken te doen met je buren, dan met de andere kant van de wereld. Je gaat er ook al vaker eens op bezoek, en dan is het meegenomen als je je makkelijk verstaanbaar kan maken. Frans lijkt me voor de meeste Vlamingen, net zoals Nederlands voor de meeste Walen, belangrijker dan grote, maar verre talen als Russisch of Chinees. We hebben weliswaar mensen nodig die het kunnen spreken, maar geen duizenden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Integendeel. De meeste Walen redeneren dat ze toch geen Nederlands hoeven te leren, want de Vlamingen leren wel Frans... Citaat:
Ik zie overigens ook deze evolutie in Zwitserland, waar de meeste jongeren enkel nog Engels leren. Franstalige Zwitsers die bij de federale overheid willen werken die leren wel nog Duits.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel een beetje kortzichtig van dat naar alle bedrijven door te trekken. Ik zal in het vervolg mijn Engelstalige, Franse, Duitse, Spaanse klanten etc naar de kloten sturen want hier spreekt men Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |