Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2015, 14:38   #41
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, omdat t verwijst naar zijn vroegere beroep en mogelijk naar zijn gedrag bij de arrestatie.
Dat vind ik nogal een zwakke interpretatie.
Ik geloof dat Leonardo daar een meer diepzinnige reden voor had Petrus met een mes weer te geven.

Mijn eigen mening is nu (door jouw verwijzing naar zijn beroep als visser) dat Petrus Jezus niet alleen de oren wilde afsnijden, maar hem ook open snijden als een vis.
Symbool voor Jezus is immers de vis.
Citaat:
interactieve tentoonstelling in een museum schuin tegenover t klooster waar t origineel hangt.
oké
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2015, 15:23   #42
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
hoe kom je daarbij?
Uit verschillende wetenschappelijke bronnen. S.G.F. Brandon om er een te noemen.
Citaat:
Geen nieuw geloof, maar voor het ongeletterde volk.
Wat bedoel je daarmee ? Oproepen tot verzet en de toenmalige onwettige clerus aanklagen, moet je daar studies voor gedaan hebben??
Citaat:
Nu, ik heb alleen weer gegeven wat er in het boek staat, en ik heb daar verder geen eigen mening over of dat waar is of niet.
Dat heb ik zo we begrepen hoor, maar klopt niet.
Citaat:
Voor IJveraar kan ik bij Wiki niks vinden, en moet je zelf maar even wat ijveriger zijn dat zelf uit te leggen.
Ik neem aan dat dat weer de Zeloten zijn.
De naam 'zeloot' betekent 'ijveraar' (van het Griekse ζηλωτής zèlootès). Zeloten zagen zichzelf als 'ijveraars' voor de heiligheid van de naam van God. Dat hield voor hen concreet in dat zij geen heer boven zich wilden erkennen dan God alleen. De consequentie daarvan is dat zij het keizerlijk gezag (en de Romeinse overheersing in het algemeen) als godslasterlijk ervoeren. Zij weigerden dan ook belasting te betalen. De meest extreme beweging was die van de Sicariërs, die met een dolk (Lat. sica) aanslagen pleegden op hooggeplaatste Joden die goede contacten onderhielden met de Romeinse bezetter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zealots_%28Judea%29
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2015, 15:44   #43
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat vind ik nogal een zwakke interpretatie.
Ik geloof dat Leonardo daar een meer diepzinnige reden voor had Petrus met een mes weer te geven.
Dat denk ik ook.

Citaat:
Mijn eigen mening is nu (door jouw verwijzing naar zijn beroep als visser) dat Petrus Jezus niet alleen de oren wilde afsnijden, maar hem ook open snijden als een vis.
Symbool voor Jezus is immers de vis.
De auteurs van de evangeliën kleineren Simon Kaefas (Petrus) constant door hem als laf en dom af te schilderen, maar dat was hij niet, evenmin visser.
Het symbool ' vis ' was een tag wat sloeg op het verhaal van Jona en de vis. De grote vis stond voor de verschillende overheersers die Palestina reeds gekend hadden, maar steeds de jood ( jona ) opnieuw uitspuwde. Nu weer zag men uit naar de eindtijd van deze bezetting en door deze grote vis opnieuw zal worden uitgespuwd. Als men ergens op een muur het teken van de vis aanbracht was dit oproepen tot verzet. Zo heeft men onlangs een tombe opgegraven waar ook dit teken op een ossuarium was ingekrast.
http://jamestabor.com/2013/01/04/amo...ing-questions/
Oud 14 oktober 2015, 07:57   #44
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Uit verschillende wetenschappelijke bronnen. S.G.F. Brandon om er een te noemen.
Vooruit dan maar.
Citaat:
Wat bedoel je daarmee ? Oproepen tot verzet en de toenmalige onwettige clerus aanklagen, moet je daar studies voor gedaan hebben??
Nou, volgens het boek betreft het kennis van de Gnosis dat de mens God in zichzelf heeft.
Citaat:
Dat heb ik zo we begrepen hoor, maar klopt niet.
Ik kan daar niet over oordelen.
Ik ben er toen niet bij geweest.
En mijn verdere indruk is dat er vele visies bestaan omtrent wat er toen is gebeurd.
Maar dat neemt niet weg dat jouw mening door mij wordt gewaardeerd.
Citaat:

De naam 'zeloot' betekent 'ijveraar' (van het Griekse ζηλωτής zèlootès). Zeloten zagen zichzelf als 'ijveraars' voor de heiligheid van de naam van God. Dat hield voor hen concreet in dat zij geen heer boven zich wilden erkennen dan God alleen. De consequentie daarvan is dat zij het keizerlijk gezag (en de Romeinse overheersing in het algemeen) als godslasterlijk ervoeren. Zij weigerden dan ook belasting te betalen. De meest extreme beweging was die van de Sicariërs, die met een dolk (Lat. sica) aanslagen pleegden op hooggeplaatste Joden die goede contacten onderhielden met de Romeinse bezetter.
Oké, zoiets heb ik wel eens eerder gelezen en is mij bekend.
Ik ben niet zo goed in Engels lezen.
Oud 14 oktober 2015, 08:01   #45
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook.

De auteurs van de evangeliën kleineren Simon Kaefas (Petrus) constant door hem als laf en dom af te schilderen, maar dat was hij niet, evenmin visser.
En waarom deden ze dat?
Citaat:
Het symbool ' vis ' was een tag wat sloeg op het verhaal van Jona en de vis. De grote vis stond voor de verschillende overheersers die Palestina reeds gekend hadden, maar steeds de jood ( jona ) opnieuw uitspuwde. Nu weer zag men uit naar de eindtijd van deze bezetting en door deze grote vis opnieuw zal worden uitgespuwd. Als men ergens op een muur het teken van de vis aanbracht was dit oproepen tot verzet. Zo heeft men onlangs een tombe opgegraven waar ook dit teken op een ossuarium was ingekrast.
http://jamestabor.com/2013/01/04/amo...ing-questions/
Dus eigenlijk was de vis een teken voor de vijand?
Oud 14 oktober 2015, 08:07   #46
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Betrouwbare kopie van het laatste avondmaal in Abdij van Tongerlo

In de Abdij van Tongerlo is een getrouwe kopie op linnen van Het Laatste Avondmaal in perfecte staat bewaard gebleven. Deze kopie is in 1506-07 gemaakt door Andrea di Bartoli Solario (ook: Solari), een leerling van Da Vinci, onder zijn toezicht. De meester zou zelf het hoofd van Jezus en van Johannes hebben geschilderd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_La...do_da_Vinci%29

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_van_Tongerlo
Oud 14 oktober 2015, 08:44   #47
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En waarom deden ze dat?
Om de ware functie van Petrus te minimaliseren. Je kan moeilijk iemand die de status onder de IJveraar had van hogepriester, later er een eerste paus van de Roomse kerk van maken. Uitschrijven kon men niet zoals men met Jozef gedaan heeft.
Citaat:
Dus eigenlijk was de vis een teken voor de vijand?
Ja natuurlijk. Ook James D. Tabor heeft dit ( op zijn site ) niet begrepen. Dit was een symbool wat enkel de joden die de Tenach kende begrepen en niet de Romeinen.
Oud 14 oktober 2015, 08:45   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Betrouwbare kopie van het laatste avondmaal in Abdij van Tongerlo

In de Abdij van Tongerlo is een getrouwe kopie op linnen van Het Laatste Avondmaal in perfecte staat bewaard gebleven. Deze kopie is in 1506-07 gemaakt door Andrea di Bartoli Solario (ook: Solari), een leerling van Da Vinci, onder zijn toezicht. De meester zou zelf het hoofd van Jezus en van Johannes hebben geschilderd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_La...do_da_Vinci%29

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_van_Tongerlo
Prachtig werk !
Oud 14 oktober 2015, 13:58   #49
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om de ware functie van Petrus te minimaliseren. Je kan moeilijk iemand die de status onder de IJveraar had van hogepriester, later er een eerste paus van de Roomse kerk van maken. Uitschrijven kon men niet zoals men met Jozef gedaan heeft.
Dat is me niet duidelijk, want een minderwaardige Petrus is nou ook niet bepaald een goede grondslag voor de Roomse Kerk.
En waar staat in de Bijbel dat Petrus de status had van hogepriester onder de IJveraars?
Ik dacht dat je zei dat dat Johannes de Doper was.
Of is hij weer een andere hogepriester voor een andere groep?
Citaat:
Ja natuurlijk. Ook James D. Tabor heeft dit ( op zijn site ) niet begrepen. Dit was een symbool wat enkel de joden die de Tenach kende begrepen en niet de Romeinen.
Oké.
Oud 14 oktober 2015, 14:04   #50
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prachtig werk !
Inderdaad, het ziet er beter uit dan het origineel.
Heb je het zelf wel eens gezien?

Volgens het boek: de Geheime Avondmaal is de figuur helemaal rechts Simon, die eigenlijk Plato moet voorstellen*.
En direct naast hem zit Judas Thaddeus, die Leonardo zelf moet zijn (blz 249).

Nu is dat boek natuurlijk een roman, dus geen wetenschappelijk werk en waarschijnlijk een mengeling van mogelijkheden en wat extra fantasie.

*Zou de gnostiek dan van Plato afkomstig zijn?
Oud 14 oktober 2015, 14:43   #51
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is me niet duidelijk, want een minderwaardige Petrus is nou ook niet bepaald een goede grondslag voor de Roomse Kerk.
Niet als hij blijkt een hogepriester te zijn geweest van de extremistische vleugel van de joden. De Roomse kerk gebruikt hiervoor de uitspraak :' Op deze rots zal ik mijn kerk bouwen ', wat een totaal verkeerd beeld geeft van wat hier gezegd werd. Er stond : ' Op Simon Kefas zal ik mijn tempel bouwen ''.
Citaat:
En waar staat in de Bijbel dat Petrus de status had van hogepriester onder de IJveraars?
Vlak onder onze neus! Kefas ( Petrus ) wil rots zeggen en dit was geen bijnaam, maar een titel. De Rots is de Tempelberg en dat zal je wel al weten. De hogepriester werd ' de Rots ' genoemd, zoals de toen heersende Jozef Kefas/Kaifas/Kajafas ( let wel dat de klinkers in de Semitische talen niet wordt geschreven ).
Citaat:
Ik dacht dat je zei dat dat Johannes de Doper was.
Dat was hij ook tot zijn onthoofding.
Kan je hier nalezen: https://hetleveniseeuwig.wordpress.c...arles-vergeer/
Wat Ch. Vergeer schrijft is voor mij niet zo nieuw. Ook in zijn boek kan je S.G.F. Brandon vinden in de bibliografie en komt tot dezelfde conclusie.
https://en.wikipedia.org/wiki/S._G._F._Brandon
In mijn bezit: The Trial of Jesus of Nazareth

Laatst gewijzigd door Aton : 14 oktober 2015 om 14:45.
Oud 14 oktober 2015, 15:31   #52
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Oud 15 oktober 2015, 14:40   #53
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet als hij blijkt een hogepriester te zijn geweest van de extremistische vleugel van de joden.
Dat weten de meeste mensen toch helemaal niet.
Citaat:
De Roomse kerk gebruikt hiervoor de uitspraak :' Op deze rots zal ik mijn kerk bouwen ', wat een totaal verkeerd beeld geeft van wat hier gezegd werd. Er stond : ' Op Simon Kefas zal ik mijn tempel bouwen ''.
Nu, dat is toch mooi!
Geheel en al in de lijn van de Roomse kerk, en dat met die rots de tempelberg werd bedoeld dat weten de meeste mensen helemaal niet.
En zo wel gaat dat juist tegen de belangen van de Rooms Kerk in en de tweede uitspraak niet.

Geen reden dus op Petrus zo te vernederen.
Hij is immers (samen met Petrus) de grote held van de Katholieke Kerk, de grondlegger daarvan.
Citaat:

Vlak onder onze neus! Kefas ( Petrus ) wil rots zeggen en dit was geen bijnaam, maar een titel. De Rots is de Tempelberg en dat zal je wel al weten. De hogepriester werd ' de Rots ' genoemd, zoals de toen heersende Jozef Kefas/Kaifas/Kajafas ( let wel dat de klinkers in de Semitische talen niet wordt geschreven ).
Maar wie weet dat nou?
Alleen jij en misschien een paar zeer geleerde Roomse priesters.
Geen enkele reden om daarmede de evangeliën te verdraaien om daarmede Petrus in een kwaad daglicht te stellen.
Citaat:
Dat was hij ook tot zijn onthoofding.
Kan je hier nalezen: https://hetleveniseeuwig.wordpress.c...arles-vergeer/
Wat Ch. Vergeer schrijft is voor mij niet zo nieuw. Ook in zijn boek kan je S.G.F. Brandon vinden in de bibliografie en komt tot dezelfde conclusie.
https://en.wikipedia.org/wiki/S._G._F._Brandon
In mijn bezit: The Trial of Jesus of Nazareth
Oké.
Oud 15 oktober 2015, 17:24   #54
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat weten de meeste mensen toch helemaal niet.
Neen.
Citaat:
Nu, dat is toch mooi!
Geheel en al in de lijn van de Roomse kerk, en dat met die rots de tempelberg werd bedoeld dat weten de meeste mensen helemaal niet.
En zo wel gaat dat juist tegen de belangen van de Rooms Kerk in en de tweede uitspraak niet.
Niet als hiermee de opperpriester van de Tempel en niet de eerstepaus van de Roomse kerk.
Citaat:
Geen reden dus op Petrus zo te vernederen.
Hij is immers (samen met Petrus) de grote held van de Katholieke Kerk, de grondlegger daarvan.Maar wie weet dat nou?
Niet dus.
Oud 17 oktober 2015, 14:34   #55
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet als hiermee de opperpriester van de Tempel en niet de eerstepaus van de Roomse kerk.
De tweede uitspraak is: "Op Simon Kefas zal ik mijn tempel bouwen ''.

Dat is toch mooi gezegd van Jezus en ook ter meerdere glorie van de katholieke kerk.

Al moet je die uitspraak niet al te letterlijk nemen, want zo sterk is Petrus niet dat hij een tempel op zijn hoofd zou kunnen dragen.

En aldus heeft Petrus zijn schande goed gemaakt door zich ook te laten kruisigen net als de Heer, ondersteboven, want in de hemel is alles het omgekeerde van hier.
Dat heeft ie goed begrepen.

Oud 17 oktober 2015, 17:28   #56
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En aldus heeft Petrus zijn schande goed gemaakt door zich ook te laten kruisigen net als de Heer, ondersteboven, want in de hemel is alles het omgekeerde van hier.
Dat heeft ie goed begrepen.
Komt hier nu niet met volksgeloof aanzetten. Als dit grappig bedoeld is kan je dit beter op desbetreffende topic zetten. Petrus heeft nooit Rome bezocht of is naar daar gedeporteerd.
Oud 18 oktober 2015, 08:57   #57
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt hier nu niet met volksgeloof aanzetten. Als dit grappig bedoeld is kan je dit beter op desbetreffende topic zetten. Petrus heeft nooit Rome bezocht of is naar daar gedeporteerd.
Het is genoteerd.
Ik hoop dan maar dat je er niet boos om bent, want ik ben niet zo geleerd als jij en ik ben er ook niet bij geweest, zodat ik niet weet wat er toen allemaal is gebeurd en wat niet.

Ja, volgens de filosoof Börger heeft Paulus bijvoorbeeld, helemaal niet bestaan.
Nou moet het toch niet gekker worden, want straks blijkt nog dat het hele Joodse volk niet heeft bestaan....
Oud 18 oktober 2015, 09:37   #58
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is genoteerd.
Van de honderden ossuaria die zijn gecatalogeerd is Simon bar Jona ( Simon zoon van Jona ' Petrus ' ) de enige in zijn soort. Het had wereldnieuws moeten zijn. Als deze unieke inscriptie was gevonden onder het Vaticaan, zou het ossuarium onmiddelijk voorwerp van verering zijn geworden. Maar deze werd niet in Rome, maar in Jeruzalem gevonden, ineen joodse context, met het gevolg dat dit ossuarium tot op heden veronachtzaamd in een klein museum staat achter in de Kerk van de Flagellatie ( Jeruzalem ).
Citaat:
Ik hoop dan maar dat je er niet boos om bent, want ik ben niet zo geleerd als jij
O maar, ik ben helemaal niet boos, integendeel. Zeldzaam hier, een ernstige conversatie. En ik ben zeker niet geleerder dan jij en heb me enkel al jaren in deze materie verdiept.
Citaat:
en ik ben er ook niet bij geweest, zodat ik niet weet wat er toen allemaal is gebeurd en wat niet.
Dat gaat zo met geschiedenis.
Citaat:
Ja, volgens de filosoof Börger heeft Paulus bijvoorbeeld, helemaal niet bestaan.
Daar zijn wel meer van die pipo's.
Citaat:
Nou moet het toch niet gekker worden, want straks blijkt nog dat het hele Joodse volk niet heeft bestaan....
Eens.
Oud 18 oktober 2015, 13:53   #59
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van de honderden ossuaria die zijn gecatalogeerd is Simon bar Jona ( Simon zoon van Jona ' Petrus ' ) de enige in zijn soort. Het had wereldnieuws moeten zijn. Als deze unieke inscriptie was gevonden onder het Vaticaan, zou het ossuarium onmiddelijk voorwerp van verering zijn geworden. Maar deze werd niet in Rome, maar in Jeruzalem gevonden, ineen joodse context, met het gevolg dat dit ossuarium tot op heden veronachtzaamd in een klein museum staat achter in de Kerk van de Flagellatie ( Jeruzalem ).
Je bedoelt daar toch niet het Talpiotgraf mee, want daar kan ik geen Simon Bar Jona vinden.
Tenminste in het boek van Slavenburg niet.
Maar in wat ik van het internet heb opgeslagen weer wel.

Aldus:

Als u bekend bent met echte opwinding over het werk van God, dan zul je zeker verbaast zijn wanneer je erachter komt dat archeologen inscripties uit de eerste eeuw hebben gevonden met de namen van Jezus, Mattheüs en ‘Simon Bar- Yonah’ (‘Petrus zoon van Jonas’) samen met getuigenissen die direct gelinkt zijn aan onze Heiland.

Mooi....

Citaat:
O maar, ik ben helemaal niet boos, integendeel. Zeldzaam hier, een ernstige conversatie. En ik ben zeker niet geleerder dan jij en heb me enkel al jaren in deze materie verdiept.
Ik neem aan dat je ook een goed geheugen heb.
Ik heb ook wel een en ander gelezen, maar vergeet het weer snel.
Citaat:

Eens.
Verklaar je nader wat dat laatste betreft.
Oud 18 oktober 2015, 15:11   #60
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bedoelt daar toch niet het Talpiotgraf mee, want daar kan ik geen Simon Bar Jona vinden.
Tenminste in het boek van Slavenburg niet.
Nee, dit is al eerder door deze pater gevonden bij opgravingen onder de Dominus Flevit kerk:
http://www.betlemme.custodia.org/default.asp?id=56
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dominus_Flevit

Maar in wat ik van het internet heb opgeslagen weer wel.
Aldus:
Citaat:
Als u bekend bent met echte opwinding over het werk van God, dan zul je zeker verbaast zijn wanneer je erachter komt dat archeologen inscripties uit de eerste eeuw hebben gevonden met de namen van Jezus, Mattheüs en ‘Simon Bar- Yonah’ (‘Petrus zoon van Jonas’) samen met getuigenissen die direct gelinkt zijn aan onze Heiland.
Dat lijkt me wel uit een religieuze site te komen.

Citaat:
Verklaar je nader wat dat laatste betreft.
Ik bedoelde hiermee dat je zowat alles kunt ontkennen.
PS: Hier een verwijzing naar deze collectie gevonden ossuaria:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominus_Flevit_Church

En je mag er gif op nemen dat de kruisvaarders hier al weet van hadden, evenals van de Talpiot-tombes. Bij de aantekeningen bij deze opgraving heeft men ook drie geraamtes gevonden die een driehoek vormden ( uit de tijd van de kruisvaarten ) en sterk doet denken aan hun wijze van begraven. Dit zou wel eens hun macht en invloed op het Vaticaan kunnen verklaren. Iets voor Umberto Ecco.

Laatst gewijzigd door Aton : 18 oktober 2015 om 15:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be