Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2015, 07:00   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Normaliter ga je niet veroordeeld geraken allen op basis van dat verdacht gedrag.
Dus pas als er een case is dan zal het niet kunnen geven van een redelijke verklaring waarom ge daar die bewuste nacht rondreed met inbrekersspul je extra kans geven op een veroordeling.
Er zijn rechtspraken waar er zo een vorm van 'veiligheid' is ingebouwd. Maar die is altijd relatief, want uiteraard is het heel zelden dat men onwrikbaar wiskundig de schuld kan aantonen van iemand (tenzij het een echte domoor is). Een rechtspraak die dwalingen onmogelijk maakt, is ook totaal inefficient. Als dusdanig is elke rechtspraak in de praktijk een die dwalingen mogelijk maakt, en de verhoging van de kans daarop in uw nadeel is waar ik het over had als prijs.

Citaat:
Maar dat zou je dan moeten doortrekken hé
Elke handeling die elk van ons treft en waarvoor we geen alibi of verklaring kunnen geven ( dus ook het louter thuis blijven voor je tv ) zou in een bepaald situatie indien er een case tegen ons gevormd wordt ons nadelig kunnen uitvallen.
Dat is exact wat ik bedoelde. Elke handeling die ons potentieel slachtoffer kan maken van een rechterlijke dwaling heeft een prijs, en is dus assimileerbaar aan een wettelijk verbod (met kleine pakkans). Tenminste wat zijn daadwerkelijk effect betreft, ook al heeft geen enkele wettekst het daar over.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 november 2015 om 07:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 10:29   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat de politie nu mag, en wat de rechters mogen uitspreken nu, is allemaal op basis van bestaande wetten.
Ik zoek nieuwe wetten. En die moeten, voor het probleem van deze draad, niet noodzakelijk voorzien in straffen, maar wel in veiligheidsmaatregelen.

Er bestaan nieuwe begrippen als rondreizende dadersbendes.
De hedendaagse inbreker beperkt zich niet tot zijn eigen gemeente.
De controle evolueert ook, en soms goed. De Gentse gestolen bmw werd in Beernem opgemerkt door een slimme camera, en de flikken gingen er geduldig bij wachten ...

Voor mij zelfs geen probleem als de eerste keer iemand aangetroffen wordt in de al beschreven omstandigheden, hij antwoordt dat flikken noch preventie er zakes mee hebben wat/waar/... hij daar deed.
Maar de tweede keer, mag dat toch wenkbrauwen doen fronsen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 10:32   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is zo oud als de straat he. Rondzwervende bendes hebben zo goed als altijd bestaan.
Oud 16 november 2015, 22:41   #44
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn rechtspraken waar er zo een vorm van 'veiligheid' is ingebouwd. Maar die is altijd relatief, want uiteraard is het heel zelden dat men onwrikbaar wiskundig de schuld kan aantonen van iemand (tenzij het een echte domoor is). Een rechtspraak die dwalingen onmogelijk maakt, is ook totaal inefficient. Als dusdanig is elke rechtspraak in de praktijk een die dwalingen mogelijk maakt, en de verhoging van de kans daarop in uw nadeel is waar ik het over had als prijs.
juist ja
Dwalingen genoeg ... soms haast onvoorstelbaar en meestal veroorzaakt door een bevooroordeling van de onderzoeksrechter(s)

Citaat:
Dat is exact wat ik bedoelde. Elke handeling die ons potentieel slachtoffer kan maken van een rechterlijke dwaling heeft een prijs, en is dus assimileerbaar aan een wettelijk verbod (met kleine pakkans). Tenminste wat zijn daadwerkelijk effect betreft, ook al heeft geen enkele wettekst het daar over.
Ik begrijp je wel hoor
Ik wou dit gewoon even aankaarten
( meer als aandachtspunt naar de topic-opener toe, peins ik, die nog een stapje verder wou gaan )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2015, 22:46   #45
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de politie nu mag, en wat de rechters mogen uitspreken nu, is allemaal op basis van bestaande wetten.
Ik zoek nieuwe wetten. En die moeten, voor het probleem van deze draad, niet noodzakelijk voorzien in straffen, maar wel in veiligheidsmaatregelen.

De hedendaagse inbreker beperkt zich niet tot zijn eigen gemeente.
De controle evolueert ook, en soms goed. De Gentse gestolen bmw werd in Beernem opgemerkt door een slimme camera, en de flikken gingen er geduldig bij wachten ...

Voor mij zelfs geen probleem als de eerste keer iemand aangetroffen wordt in de al beschreven omstandigheden, hij antwoordt dat flikken noch preventie er zakes mee hebben wat/waar/... hij daar deed.
Maar de tweede keer, mag dat toch wenkbrauwen doen fronsen.

.
nieuwe begrippen ?
Zulke bendes bestaan al sinds mensenheugenis, stoof

En ja dat zal zeker de wenkbroauwen doen fronsen, ... zijt daar maar zeker van
't Is een beetje zoals Patrick stelt : laat er op dat moment wat gebeuren en zo'n bij de politie bekend typje was daar op dat moment ongeveer aanwezig en hij zal het mogen komen uitleggen.
Bij gebrek aan andere verdachten zal men dien typ bijven observeren of zelfs tot aanhoudig overgaan
Oud 16 november 2015, 22:47   #46
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zo oud als de straat he. Rondzwervende bendes hebben zo goed als altijd bestaan.

juist ja ... moet ge niet vragen hoe oud den schoof al is hé
In zijn 'goeie' ouwe tijd kon men de voordeur nog opene laten staan en de fiets niet op slot doen
Oud 17 november 2015, 14:53   #47
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welnu, indien vrij rondrijden zonder doel de kans groter maakt dat ge (onschuldig) veroordeeld gaat worden in een proces, omdat ge geen uitleg kunt geven voor uw vrij rondrijden, dan verhoogt het wetssysteem ook de prijs van "vrij rondrijden" en dat IS dus een strafbaar feit geworden. Ondanks dat in de wet nergens een expliciet verbod daarop staat. De wettelijke prijs om zomaar rond te rijden is niet nul: de kans om onschuldig veroordeeld te worden is hierdoor toegenomen. Het is dus de facto strafbaar.
Ik hoop dat U nooit gaat rondtrekken. Dat doelloos toeristisch rondgerij met een zakmesje (dat kan gebruikt worden om een slot te forceren) moet eindelijk is stoppen.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2015, 16:06   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat bestaat allemaal al lang;
dat is niet dit; dat is niet dat; dat is tegen de wet ...

herlees eens de quoot in de openingspost. De paar flikken die 's nachts nog hun handen uit de mouwen steken, raken misnoegd ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2015, 16:20   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
herlees eens de quoot in de openingspost. De paar flikken die 's nachts nog hun handen uit de mouwen steken, raken misnoegd ...
Iedereen een blaffer, en uw problemen zelf oplossen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be