Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2016, 09:41   #41
Anna List
Banneling

Standaard

voor de jeugd in Vlaanderen is het leren van Frans hetzelfde als het leren van een dode taal als Latijn

ze komen met die taal nooit in contact onder normale omstandigheden ... een taal leren die niet gebruikt wordt is alleen voor diegene die uit zichzelf geinteresseerd zijn interessant, voor alle anderen is dat zinloos.

laat die jonge Vlamingen vrij kiezen (net zoals de Walen vrij mogen kiezen) , en je zal zowel voor Frans als voor Engels betere resultaten krijgen.

gelukkig hebben we de N-VA in de Vlaamse regering die hiervoor kan pleiten, da's immers zelfs geen communautair dossier, dat is gewoon 100 % eigen, volle bevoegdheid van de Vlaamse regering.

N-VA Vlaamsgezind

aaah nostalgie, waar is den tijd !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 09:55   #42
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voor de jeugd in Vlaanderen is het leren van Frans hetzelfde als het leren van een dode taal als Latijn

ze komen met die taal nooit in contact onder normale omstandigheden ... een taal leren die niet gebruikt wordt is alleen voor diegene die uit zichzelf geinteresseerd zijn interessant, voor alle anderen is dat zinloos.

l
Complete bullshit.

Als je in juristiek, financiën of consultancy werkt, is Frans is ons land nog steeds een belangrijke meerwaarde.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 10:05   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Complete bullshit.

Als je in juristiek, financiën of consultancy werkt, is Frans is ons land nog steeds een belangrijke meerwaarde.
financiën draait al een decade op Engels (bij wijze van voorbeeld : de overname van Fortis door BNP Paribas werd in t Engels onderhandeld, in Parijs)

juridisch in BE heb je een punt (omdat t parlement reteslecht vertaalt, nog steeds, en je bij die foute vertalingen eerder t originele Frans begrijpt. en nog steeds de code Napoleon gevolgd wordt) ... maar is het feit dat er slecht vertaald wetgevend werk afgeleverd wordt door het BE parlement echt een argument ??? of gewoon een Belgische schande ?

consultancy draait mondiaal én Belgisch eerder op Engels dan op Frans

en je quote mij zeer toevallig slechts heel gedeeltelijk omdat ik je erop wees dat de Waalse jongeren wèl de vrije keuze hebben voor die tweede taal.

laat jongeren zelf en vrij kiezen en je krijgt gemotiveerdere klassen in beide talen, waardoor je een hoger niveau kan bereiken met die klassen, in FR én in ENG.
Oud 19 januari 2016, 10:13   #44
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Complete bullshit.

Ik werk in één van de genoemde categorieën.
Ik heb nog nooit een letter Frans nodig gehad.
Oud 19 januari 2016, 10:40   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
maakte hij een typfout, hij bedoelde wellicht een dubbelpunt te zetten achter het woord Bullshit

zoiets mss :

let op : door mij(AL) aangepaste versie :

Complete bullshit:

en voor alle zekerheid : [\undo\ ironie modus] ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 januari 2016 om 10:40.
Oud 19 januari 2016, 10:41   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als Vlaming is het uiterst interessant om meerdere vreemde talen te beheersen.

Het is daarbij niet zo erg belangrijk dat de kennis van het Engels op wereldniveau excelleert.
Vermoedelijk zouden we wel op de eerste plaats staan, indien de "punten" van het Engels en het Frans (plus Duits, Spaans ...) samen geteld zouden worden.

De enige kritiek die ik heb, is dat het onderwijs wat te slap geworden is. Onderwijzenden mogen zelfs niet meer eisen dat er een beetje geblokt moet worden om voldoende woordenschat en spraakleer onder de knie te krijgen. Tenminste toch voor die leerlingen die wat meer moeten kunnen dan vakantie-trek-uwe-plan.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 10:43   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als Vlaming is het uiterst interessant om meerdere vreemde talen te beheersen.

Het is daarbij niet zo erg belangrijk dat de kennis van het Engels op wereldniveau excelleert.
Vermoedelijk zouden we wel op de eerste plaats staan, indien de "punten" van het Engels en het Frans (plus Duits, Spaans ...) samen geteld zouden worden.

De enige kritiek die ik heb, is dat het onderwijs wat te slap geworden is. Onderwijzenden mogen zelfs niet meer eisen dat er een beetje geblokt moet worden om voldoende woordenschat en spraakleer onder de knie te krijgen. Tenminste toch voor die leerlingen die wat meer moeten kunnen dan vakantie-trek-uwe-plan.

.
dus ge hebt maw geen probleem met het feit dat de jonge Vlaming niet zelf mag kiezen welke vreemde talen hij prioriteit geeft (waardoor de kwaliteit van alle aangeleerde talen achteruit gaat) ...

is dat de partijrichtlijn tegenwoordig mss Schoof ??
Oud 19 januari 2016, 11:11   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik stel echter vast dat niet enkel de kennis van het Engels erop achteruit gaat, maar nog meer die van het Frans. Ondanks de ruime lesuren en 'vroege' aandacht voor die taal.

Veel heeft volgens mij te maken met de evolutie binnen de leerplannen van ons onderwijs en de 'leerlinggerichte' aanpak die in feite op langere termijn contraproductief is. Vroeger moesten leerlingen zogezegd 'domweg' grammatica opdrammen en kregen ze vrijwel elke les 'woordjes' en 'regeltjes' ingedramd, maar dat had wel zijn resultaat. We moeten dringend onze huidige 'school-moet-leuk-zijn' mentaliteit terug herzien. Dertig of veertig jaar terug denk ik dat leerlingen zich ook af en toe in de lessen amuseerden, maar er was toen tenminste nog niveau.

Zoals velen hier opperden lijken belangrijke werkpunten voor het Vlaams onderwijs:

- meer lesuren voor Engels, zowel voor grammatica/spelling als meer creatieve onderdelen.
- een deel van de andere lessen (Aardrijkskunde/Geschiedenis/Biologie ...) ook in het Engels, zeker in het ASO.
- reeds Engels in de basisschool. Engels én Frans reeds aanleren vanaf 6 jaar. Kinderen absorberen best vreemde talen tussen hun 6 en 10 jaar. Jammer dat Frans bij ons pas gegeven wordt vanaf het vijfde studiejaar (ca. 10 jaar) en Engels vaak vanaf het eerste of tweede middelbaar (ca. 12 �* 13 jaar).

Toch denk ik dat we ondanks de boodschap van onheil uit de studie ook nog wat moeten relativeren. Zijnde dat:

- vele andere landen een sterke inhaalbeweging aangaande Engelse kennis hebben gedaan de jongste jaren.

- wij dus qua 'objectieve' maatstaven iets minder slecht in Engels zijn geworden dan het onderzoek schijnt aan te tonen.

- de kwaliteit van ons academisch Engels toch nog altijd een stuk beter is dan dat van onze buurlanden. Ik bedoel dan vooral Nederland en Duitsland, over Frankrijk spreek ik niet eens.

En als het een schrale troost mag zijn: laat de Engelsen zelf eens een andere taal spreken, die worden in de UK vaak van bedroevend niveau onderwezen. Temeer omdat er zich bij Engelssprekenden de arrogantie heeft ontwikkeld dat zij toch overal met hun 'lingua franca' terechtkunnen, wat vaak ook wel zo is, maar moeten ze toch eens iets anders spreken, zijn ze vaak reddeloos verloren.
U hebt een probleem in ons talenonderwijs schitterend verwoord. Ik heb mij evenzeer reeds lang geërgerd aan de zogenaamd "ludieke" benadering van het talenonderricht. Het linkse streven naar "leuke dingen voor de mensen" heeft zich, met behulp van poco-pedagogen, flink ingeworteld in ons onderwijs. De ene regering na de andere worden pedagogen gedropt als "adviseur" zowel in de kabinetten als in de administratie van ons Vlaams onderwijsministerie. Deze mensen staan ver af van de dagelijkse lespraktijk. Ze hebben een virulente hekel aan alles wat een beetje mentale discipline vereist. Grammatica wordt dus verketterd. Een taal moet "spelenderwijs" worden aangeleerd. Met als resultaat dat leerlingen er van overtuigd zijn een taal goed te kennen als ze er in slagen in die taal verbaal min of meer wat stereotype zinnetjes uit te kramen. Maar zodra ze een letter op papier moeten krijgen begint de miserie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 11:13   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waarom zouden onze kinderen de taal van de andere die ons zo minacht moeten blijven leren??? De dag dat de Vlamingen geen woord frans meer spreken, die dag zullen ze moeten rekening houden met de Vlamingen ipv misbruik te blijven maken van de Vlaamse inschikkelijkheid tov hun autistisch gedrag???
Franstaligen minachten helemaal niet de Vlamingen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 11:15   #50
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
In mijn jeugd heeft Latijn me nooit geholpen om een vakantielief op te scharrelen. Frans daarentegen ....
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 11:17   #51
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
--------------------------------------------------------------------------------

In mijn jeugd heeft Latijn me nooit geholpen om een vakantielief op te scharrelen. Frans daarentegen ....
same here, k vind t echter geen waardevol argument

laat jonge mensen zelf kiezen, en ze leren de talen die ze zelf kozen beter en bereiken een hoger niveau.
Oud 19 januari 2016, 11:18   #52
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Daar gaat het net om. Topicstarter heeft bewust een foutieve (veel te letterlijke) vertaling van een Nederlands spreekwoord gebruikt om aan te sluiten bij het onderwerp van het topic, namelijk dat de kennis van het Engels achteruit zou gaan in Vlaanderen.

Daarom dat vele andere reacties op de vorige pagina ook foutieve/letterlijke vertalingen zijn van spreekwoorden.
Moest je de link gevolgd hebben, zou je geweten hebben dat de titel van de draad, de titel van het artikel was, niets te maken met de topicstarter dus.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 11:28   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dus ge hebt maw geen probleem met het feit dat de jonge Vlaming niet zelf mag kiezen welke vreemde talen hij prioriteit geeft (waardoor de kwaliteit van alle aangeleerde talen achteruit gaat) ...

is dat de partijrichtlijn tegenwoordig mss Schoof ??
Gaat ge een beetje gaan lollen met mij ?
Anderen noemen mij hier wel eens de forum-woordvoerder van de nva, en vinden dat de joke van het jaar.

Ik heb al duusd keers gezegd dat ik mijn politieke overtuiging en ideeën heb, en dat ik die zeer vaak alleen maar terug vind in het programma van de nva. Wat mij een trouwe en actieve fan van de nva maakt.

Ikzelf heb dus geen probleem dat de gemiddelde jonge schoolganger niet kan kiezen uit 36 verschillende types van middelbaar onderwijs, met desgevallend voor ieder type nog eens 12 modules.
Als er eentje tussenloopt die liever Spaans leert dan fysica, dan moet hij maar naar de avondschool. (en pak dat niet letterlijk, zo slim zijt ge wellicht wel om dat niet te doen ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 13:05   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gaat ge een beetje gaan lollen met mij ?
Anderen noemen mij hier wel eens de forum-woordvoerder van de nva, en vinden dat de joke van het jaar.

Ik heb al duusd keers gezegd dat ik mijn politieke overtuiging en ideeën heb, en dat ik die zeer vaak alleen maar terug vind in het programma van de nva. Wat mij een trouwe en actieve fan van de nva maakt.

Ikzelf heb dus geen probleem dat de gemiddelde jonge schoolganger niet kan kiezen uit 36 verschillende types van middelbaar onderwijs, met desgevallend voor ieder type nog eens 12 modules.
Als er eentje tussenloopt die liever Spaans leert dan fysica, dan moet hij maar naar de avondschool. (en pak dat niet letterlijk, zo slim zijt ge wellicht wel om dat niet te doen ...)

.
stop met kronkelen en afleiden ... het gaat hier over keuze FR/ENG als tweede taal, ge moet er al de rest niet bijsleuren.
een regeling van vrije keuze die zelfs al bestaan heeft in t Vlaamse onderwijs begin zeventig tot ergens begin jaren tachtig (als ik me niet vergis over de jaartallen) ... ondoenbaar is dat dus niet, in Wallonië kunnen ze dat zelfs organiseren! ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 januari 2016 om 13:06.
Oud 19 januari 2016, 13:08   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat soort Engels is dat? "It's five for twelve"?

Ik denk dat een Brit veel eer "It's now or never" zal gebruiken.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 19 januari 2016, 13:26   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat soort Engels is dat? "It's five for twelve"?

Ik denk dat een Brit veel eer "It's now or never" zal gebruiken.
Hoe komt het toch dat ik ineens aan Elvis Presley moet denken?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 13:26   #57
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Het onderwijs heeft nog meer progressieve experimentjes en nog meer vervrouwelijking nodig, denk ik.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 13:41   #58
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Moest je de link gevolgd hebben, zou je geweten hebben dat de titel van de draad, de titel van het artikel was, niets te maken met de topicstarter dus.
Ik heb het artikel wel degelijk gelezen (hoe zou ik anders de plaatsen voor Vlaanderen en Wallonië hebben kunnen berekenen? zie pagina 1), maar dat was ik blijkbaar vergeten.

Op zich maakt het niet echt uit. De boodschap van de 'mop' blijft dezelfde, ongeacht of deze gemaakt is door topicstarter of de schrijver van het artikel.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 januari 2016 om 13:42.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 15:36   #59
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U hebt een probleem in ons talenonderwijs schitterend verwoord. Ik heb mij evenzeer reeds lang geërgerd aan de zogenaamd "ludieke" benadering van het talenonderricht. Het linkse streven naar "leuke dingen voor de mensen" heeft zich, met behulp van poco-pedagogen, flink ingeworteld in ons onderwijs. De ene regering na de andere worden pedagogen gedropt als "adviseur" zowel in de kabinetten als in de administratie van ons Vlaams onderwijsministerie. Deze mensen staan ver af van de dagelijkse lespraktijk. Ze hebben een virulente hekel aan alles wat een beetje mentale discipline vereist. Grammatica wordt dus verketterd. Een taal moet "spelenderwijs" worden aangeleerd. Met als resultaat dat leerlingen er van overtuigd zijn een taal goed te kennen als ze er in slagen in die taal verbaal min of meer wat stereotype zinnetjes uit te kramen. Maar zodra ze een letter op papier moeten krijgen begint de miserie.
Inderdaad. Men is blijkbaar vergeten dat om de "vaardigheid" te hebben een conversatie in een andere taal te voeren men eerst de kennis moet hebben van de grammatica en de vocabulair.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 15:36   #60
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dan bent u zeker geen jurist.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be