Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2019, 00:01   #41
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oké, Pandareus dan ga je mij eens alle partijen opnoemen in Wallonië die onder de kiesdrempel zitten...
Voor zover ik weet zijn de mensen verplicht te gaan stemmen en zij die niet gaan moeten een boete betalen... Moet toch een aardig centje opbrengen in Wallonië...
Oké er zijn er die gaan stemmen en blanco-stemmen... Hebben alle kiezers niet het recht om te weten met hoeveel die zijn??? Ik geef nog toe dat hun stemmen niet meetellen voor de zetelverdeling; maar het aantal blancostemmers mag wel geweten zijn...
Een andere reden van het verschil van het aantal benodigde stemmen voor een Vlaming of voor een franstalige kan liggen in het feit dat er in Wallonië veel meer kinderen zouden zijn die nog geen stemrecht hebben; veel meer vreemdelingen zouden wonen zonder stemrecht...

Maar zulke grote verschillen van de ene kant tov van de andere kant van het land doet de mensen toch hun ogen opentrekken...

Enfin voor onze Belgicisten is dat allemaal heel klaar en duidelijk... Voor vele andere mensen niet...

Oké, typisch Belgisch, ze dan maar uitmaken voor lompe Vlaming... Is geen racisme, enfin toch niet in la Begique waar het een regel van Belgisch zelfbehoud is, een regel om zo lang mogelijk te kunnen overleven.

Triestig land dat het daar van moet hebben...
Meestal zijn uw posten zeer warrig, maar deze is klaar, logisch geordend en duidelijk.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 00:17   #42
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Meestal zijn uw posten zeer warrig, maar deze is klaar, logisch geordend en duidelijk.
En,ermee akkoord ,of er niet mee akkoord....

Of blijf je daar staan met uw mond vol tanden omdat je niet weet hoe je er op moet gaan reageren....

Laatst gewijzigd door Svennies : 11 juli 2019 om 00:26.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 00:23   #43
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Allez, we zullen uw theorie even toetsen ‘aan de werkelijkheid’. Brussel laat u daar trouwens, net als de Duitstalige gemeenschap, in weg. Van kieskringen, absenteïsme, kleinere partijen die zetels duurder maken enz. is blijkbaar geen sprake meer.

32.035 ‘Walen’ zijn goed voor een zetel. Wat geeft dat dan voor de Vlaamse partijen, mochten die Franstalige partijen zijn?

N-VA 34 (thans 24)
VB 25 (thans 18)
CD&V 19 (thans 12)
VLD 18 (thans 12)
SP.A 14 (thans 9)
GROEN 13 (thans 8)
PVDA 7 (thans 3) (geen afzonderlijke partij)

Nederlandse taalgroep: 130 zetels (i.p.v. 87)

De zetelverdeling in de Franse taalgroep blijft dezelfde: 63

PS: 20
MR :14
Ecolo: 13
PTB 9
CDH 5
Défi 2

In dit systeem zijn er dus 193 zetels
130 zijn Nederlandstalig
63 zijn Franstalig

Omgerekend naar de huidige 150 zetels betekent dat 101 zetels in de Nederlandse taalgroep en 49 zetels in de Franse taalgroep.

Kortom: 2/3 van de Belgische bevolking heeft het Nederlands als moedertaal?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 06:44   #44
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, Pandareus dan ga je mij eens alle partijen opnoemen in Wallonië die onder de kiesdrempel zitten...
Voor zover ik weet zijn de mensen verplicht te gaan stemmen en zij die niet gaan moeten een boete betalen... Moet toch een aardig centje opbrengen in Wallonië...
Oké er zijn er die gaan stemmen en blanco-stemmen... Hebben alle kiezers niet het recht om te weten met hoeveel die zijn??? Ik geef nog toe dat hun stemmen niet meetellen voor de zetelverdeling; maar het aantal blancostemmers mag wel geweten zijn...
Een andere reden van het verschil van het aantal benodigde stemmen voor een Vlaming of voor een franstalige kan liggen in het feit dat er in Wallonië veel meer kinderen zouden zijn die nog geen stemrecht hebben; veel meer vreemdelingen zouden wonen zonder stemrecht...

Maar zulke grote verschillen van de ene kant tov van de andere kant van het land doet de mensen toch hun ogen opentrekken...

Enfin voor onze Belgicisten is dat allemaal heel klaar en duidelijk... Voor vele andere mensen niet...

Oké, typisch Belgisch, ze dan maar uitmaken voor lompe Vlaming... Is geen racisme, enfin toch niet in la Begique waar het een regel van Belgisch zelfbehoud is, een regel om zo lang mogelijk te kunnen overleven.

Triestig land dat het daar van moet hebben...
Je doet weer alsof alles geheim gehouden wordt, terwijl dat helemaal niet het geval is. OK, je moet een inspanning doen en 30 seconden opzoeken, maar de cijfers zijn heel eenvoudig terug te vinden, hoor...

https://verkiezingen2019.belgium.be/...CK&id=CKR00000
Oud 11 juli 2019, 06:47   #45
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En,ermee akkoord ,of er niet mee akkoord....

Of blijf je daar staan met uw mond vol tanden omdat je niet weet hoe je er op moet gaan reageren....
Akkoord met wat ? Met de zoals bij haar gebruikelijk is niet onaardige lijst van bijeen gefantaseerde feiten ?
Zoals haar bewering dat wallonië veel geld binnenrijft met (niet bestaande...) boetes voor niet-stemmers ?
Zoals haar bewering dat het publiek niet mag weten hoeveel blanco stemmers er zijn in wallonië, terwijl men dat in de tabellen met kiesresultaten gewoon kan aflezen ?
Zoals de suggestieve vraag rond het aantal kiezers die op lijsten stemden die onder de kiesdrempel bleven, terwijl je dit gewoon partij per partij kunt aflezen in de tabellen
Of verwacht je echt dat iemand haar quatsch gaat weerleggen dat het verschil in benodigde stemmen ts Vl en Wl mee ligt aan het 'groter aantal niet stemgerechtigde vreemdelingen' of 'minderjarigen' ?

Is het hier een politiek forum, of de lezersrubriek van de Story ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 08:25   #46
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En dat er meer vreemdelingen zouden zijn in Wallonië dan in Vlaanderen werd juist vandaag in sceptr gekelderd :

https://sceptr.net/2019/07/ook-vluch...-dan-wallonie/
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 09:05   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En daarom zeg ik ook : al dat geneuzel van 'wij Vlamingen zijn één volk', of 'wij Belgen zijn één volk' zeer betwistbaar is. Wel is het zo dat de Nederlandssprekende en de Franssprekende Belgen (want we werden al 'Belgen' genoemd vanaf de Oostenrijkse tijd) sinds de Oostenrijkse tijd samen werden bestuurd door eenzelfde overheid. We hebben dus een hele tijd dezelfde geschiedenis gehad.
Ons land heet Belgie en we zijn allemaal Belgen, zo simpel is het.
Als ik, als Franstalig, naar de Kust ga, ben ik nog steeds in mijn land. Franstaligen die in Vlaanderen leven, zijn helemaal geen "migranten", wat De Wever mag denken. Het zijn Belgen die in hun eigen land leven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 09:10   #48
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Akkoord met wat ? Met de zoals bij haar gebruikelijk is niet onaardige lijst van bijeen gefantaseerde feiten ?
Zoals haar bewering dat wallonië veel geld binnenrijft met (niet bestaande...) boetes voor niet-stemmers ?
Zoals haar bewering dat het publiek niet mag weten hoeveel blanco stemmers er zijn in wallonië, terwijl men dat in de tabellen met kiesresultaten gewoon kan aflezen ?
Zoals de suggestieve vraag rond het aantal kiezers die op lijsten stemden die onder de kiesdrempel bleven, terwijl je dit gewoon partij per partij kunt aflezen in de tabellen
Of verwacht je echt dat iemand haar quatsch gaat weerleggen dat het verschil in benodigde stemmen ts Vl en Wl mee ligt aan het 'groter aantal niet stemgerechtigde vreemdelingen' of 'minderjarigen' ?

Is het hier een politiek forum, of de lezersrubriek van de Story ?
het is hier vooral een forum waar niet alleen uw mening belangrijk is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 09:11   #49
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je doet weer alsof alles geheim gehouden wordt, terwijl dat helemaal niet het geval is. OK, je moet een inspanning doen en 30 seconden opzoeken, maar de cijfers zijn heel eenvoudig terug te vinden, hoor...

Oh, neen, er wordt niets geheim gehouden; maar ze doen het er toch weer om opdat men niet onmiddellijk de addertjes onder het gras kan zien...
De zetelverdeling gebeurt per taalgroep en wat zien we... Daar spreken ze niet over... per provincie ok...

In ieder geval veruit de meeste foert-stemmen zitten in Henegouwen bij EDR, 9% en voor de rest evenredig verdeeld over Wallonië met 7%, Namen 7,7% en het minste in Vl Brabant met 5%, op het niveau van de Vlaamse provincies...
Vreemd he, maar in Antwerpen zijn er maar 4% foertstemmen en Limburg staat op kop in Vlaanderen met 5,7%, maar Limburg is dan ook lange tijd op vele gebieden gedirigeerd door Luik...

Maar of die verschillen zo spectaculair zijn dat ze de grote spreidstand tussen Vlaanderen en Wallonië verklaren voor het bekomen van een zetel kan ik daar toch moeilijk direct uit afleiden

In hoofdstad Bruxelles heeft 5,5 foert gestemd... Dus kunnen we wel stellen dat ondanks de francofone criminele overheersing in die stad, de Vlaamse invloed onderhuids nog gunstig blijft gelden...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 11 juli 2019 om 09:12.
Oud 11 juli 2019, 09:23   #50
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als ik, als Franstalig, naar de Kust ga, ben ik nog steeds in mijn land. Franstaligen die in Vlaanderen leven, zijn helemaal geen "migranten", wat De Wever mag denken. Het zijn Belgen die in hun eigen land leven.
Vreemd dan toch dat Bruxelles dat nooit begrepen heeft en er met hand en tand tegen gevochten heeft...
En vreemd dan toch dat de verdediging van de Francofonie heel hoog op de franstalige ladder staat terwijl elke verwijzing van Vlamingen in het federaal parlement dat ze de Vlaamse belangen verdedigen steeds weer op een enorme verontwaardiging vanuit het zuiden kan rekenen want dat is totaal ongeoorloofd... Vlaanderen moet alle Belgen verdedigen terwijl de francofonie ongestraft erbij blijft alleen de grote Francofonie te verdedigen... Verder dan 'et pour les flamands la même chose' komen ze niet...

Ga jouw gepreek dus aan de overkant van de taalgrens doen... Hier is het zuiver leugenachtig geleutel...
Oud 11 juli 2019, 09:30   #51
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en ge kunt er overal met euros betalen

wow he
Oud 11 juli 2019, 09:40   #52
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ons Marie is een echte Post-truther.

Cijfers die zwart op wit aantonen dat er geen enkele wanverhouding is indien men kijkt naar de bevolkingsaantallen van de kieskringen (zie mijn post 29) worden gewoon genegeerd.

Cijfers over stemmen die verloren gaan door kiesdrempels of door blanco-kiezers, zijn een groot complot om Wallonië van extra geld te voorzien.

Tja... als je objectieve feiten gewoon weigert te aanvaarden is het uiteraard onmogelijk een zinvolle discussie te houden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2019, 09:42   #53
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Men kan ook van de ene gemeente naar de andere migreren hoor. (of van de ene provincie naar de andere). Migratie wordt niet enkel gebruikt voor verplaatsingen tussen landen.
Oud 11 juli 2019, 10:14   #54
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Cijfers die zwart op wit aantonen dat er geen enkele wanverhouding is indien men kijkt naar de bevolkingsaantallen van de kieskringen (zie mijn post 29) worden gewoon genegeerd.

Cijfers over stemmen die verloren gaan door kiesdrempels of door blanco-kiezers, zijn een groot complot om Wallonië van extra geld te voorzien.

Tja... als je objectieve feiten gewoon weigert te aanvaarden is het uiteraard onmogelijk een zinvolle discussie te houden.
Ze is inderdaad een hopeloos geval. Maar dat maakt het juist (soms) plezant om op haar volledige onzin te reageren.
OK, als ze volledig vast geraakt, schakelt zij over naar haar standaard slogantaal over 'la Belgique", "Bruxelles en zijn racisten, of het imperialistisch Frankrijk, waar niks meer mee aan te vangen is. Dan haak ik meestal af.
Oud 11 juli 2019, 10:25   #55
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, neen, er wordt niets geheim gehouden; maar ze doen het er toch weer om opdat men niet onmiddellijk de addertjes onder het gras kan zien...
De zetelverdeling gebeurt per taalgroep en wat zien we... Daar spreken ze niet over... per provincie ok...
Interessant, omdat de site net de cijfers weergeeft van de verkiezingen, en dat per kieskring. Vind jij dat niet logisch, dat de cijfers per kieskring worden weergegeven? En laat die kieskringen nu net ... de provincies zijn. Dat betekent uiteraard ook dat de zetelverdeling per provincie plaatsvindt, en niet per taalgroep.

En weet je wat, de zetelverdeling per taalgroep zou niet kunnen georganiseerd worden, en dus ook niet weergegeven worden. En Waarom? Net omdat het in Brussel niet mogelijk is: Brussel is op federaal vlak één kieskring.

Djû zeg, ga je antwoorden, hoe weet je dan welke Brusselse zetels deel uitmaakt van de Nederlandstalige taalgroep, of van de Franstalige taalgroep. Awèl, dat weet je niet na de verkiezingen, maar na de eedaflegging in de Kamer. Voor de Brusselaars is de regel dan ook dat zij deel uitmaken van de taalgroep naargelang de taal die ze gebruikt hebben tijdens de eedaflegging.

Volg je nog, of moet ik de uitleg herhalen?

Citaat:
In ieder geval veruit de meeste foert-stemmen zitten in Henegouwen bij EDR, 9% en voor de rest evenredig verdeeld over Wallonië met 7%, Namen 7,7% en het minste in Vl Brabant met 5%, op het niveau van de Vlaamse provincies...
Vreemd he, maar in Antwerpen zijn er maar 4% foertstemmen en Limburg staat op kop in Vlaanderen met 5,7%, maar Limburg is dan ook lange tijd op vele gebieden gedirigeerd door Luik...
En?

Citaat:
Maar of die verschillen zo spectaculair zijn dat ze de grote spreidstand tussen Vlaanderen en Wallonië verklaren voor het bekomen van een zetel kan ik daar toch moeilijk direct uit afleiden
Dat wordt ook nergens gezegd. Wel is het zo dat de "foertstemmen" (wat bedoel je daarmee?) één factor zijn om het verschil in stemmen per zetel te verklaren. Verschil die niet enkel bestaat tussen VL en FR, maar eigenlijk tussen alle partijen heen. Of heb je dat ook niet opgemerkt, dat er zware verschillen zijn tussen partijen? Verwacht je dat ik dat ook uitleg, of ga je eens zelf iets doen ipv uw zever te verkopen?
Oud 11 juli 2019, 10:27   #56
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Oké, ik heb teruggekeken en daar heeft u inderdaad gelijk...
Maar denk u niet dat er dan dringend onderzoek moet gebeuren waarom dat verschil zo groot is...
Hoe slagen de heersende partijen in Wallonië erin om een zo groot aantal mensen van bij hun uit te sluiten uit een, wat genoemd wordt, normaal systeem???
Oud 11 juli 2019, 10:28   #57
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze is inderdaad een hopeloos geval. Maar dat maakt het juist (soms) plezant om op haar volledige onzin te reageren.
OK, als ze volledig vast geraakt, schakelt zij over naar haar standaard slogantaal over 'la Belgique", "Bruxelles en zijn racisten, of het imperialistisch Frankrijk, waar niks meer mee aan te vangen is. Dan haak ik meestal af.
Wat is verkeerd gezegd daarover??? Ken je geschiedenis...
Oud 11 juli 2019, 10:32   #58
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Interessant, omdat de site net de cijfers weergeeft van de verkiezingen, en dat per kieskring. Vind jij dat niet logisch, dat de cijfers per kieskring worden weergegeven? En laat die kieskringen nu net ... de provincies zijn. Dat betekent uiteraard ook dat de zetelverdeling per provincie plaatsvindt, en niet per taalgroep.

En weet je wat, de zetelverdeling per taalgroep zou niet kunnen georganiseerd worden, en dus ook niet weergegeven worden. En Waarom? Net omdat het in Brussel niet mogelijk is: Brussel is op federaal vlak één kieskring.

Djû zeg, ga je antwoorden, hoe weet je dan welke Brusselse zetels deel uitmaakt van de Nederlandstalige taalgroep, of van de Franstalige taalgroep. Awèl, dat weet je niet na de verkiezingen, maar na de eedaflegging in de Kamer. Voor de Brusselaars is de regel dan ook dat zij deel uitmaken van de taalgroep naargelang de taal die ze gebruikt hebben tijdens de eedaflegging.

Volg je nog, of moet ik de uitleg herhalen?

En?

Dat wordt ook nergens gezegd. Wel is het zo dat de "foertstemmen" (wat bedoel je daarmee?) één factor zijn om het verschil in stemmen per zetel te verklaren. Verschil die niet enkel bestaat tussen VL en FR, maar eigenlijk tussen alle partijen heen. Of heb je dat ook niet opgemerkt, dat er zware verschillen zijn tussen partijen? Verwacht je dat ik dat ook uitleg, of ga je eens zelf iets doen ipv uw zever te verkopen?
Ik vraag niet naar de verdeling per taalgroep; ik vraag naar de verdeling per gemeenschap Vlaanderen en Wallonië of per gewest Bruxelles erbij...
Want het zijn hun regeringen toch die daarna gevormd worden...
Is dat zoveel te veel gevraagd???
Oud 11 juli 2019, 10:36   #59
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké, ik heb teruggekeken en daar heeft u inderdaad gelijk...
Maar denk u niet dat er dan dringend onderzoek moet gebeuren waarom dat verschil zo groot is...
Hoe slagen de heersende partijen in Wallonië erin om een zo groot aantal mensen van bij hun uit te sluiten uit een, wat genoemd wordt, normaal systeem???
Overlaatst was er nog een documentaire op de VRT over waarom zoveel mensen, vooral in Wallonië (ik denk dat de regio rond Luik het ergst was), blanco stemmen.

https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/ni...canvas-blanco/
Oud 11 juli 2019, 10:39   #60
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag niet naar de verdeling per taalgroep; ik vraag naar de verdeling per gemeenschap Vlaanderen en Wallonië of per gewest Bruxelles erbij...
Want het zijn hun regeringen toch die daarna gevormd worden...
Is dat zoveel te veel gevraagd???
U telt de zetels van de Vlaamse provincies (5 kieskringen, één per provincie) op om de 'Vlaamse' zetels te weten.

U telt de zetels van de Waalse provincies (5 kieskringen, één per provincie) op om de 'Waalse' zetels te weten.

Het Brussels Hoofdstedelijke Gewest bestaat uit één kieskring, dus dat is gemakkelijk (15 zetels).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be