![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er eerst op schuren zal het uiteraard weer dof maken en dan moet je maar hopen dat er nog voldoende dikte over is om te polieren tot glans. Polieren is trouwens ook zeer lichtjes slijpen van lak.
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lak en zeker de eindlaag moet je altijd spuiten in de reflectie van het licht en zien dat het een gesloten en glanzend oppervlakte krijgt.
Daarom dat er een stuk of 30 tl lampen in een spuitcabine hangen. Wat je nat in de reflectie ziet zie je ook droog.
![]() |
#43 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben er al (heel voorzichtigjes) met 2000 over gegaan. Veel beter nu, de laklaag is nu zo goed als glad. Citaat:
Citaat:
Ik deed dat niet omdat ik bang was voor krasjes... Citaat:
Citaat:
Het de randen wel licht geschuurd met natte 2000 maar nergens door de lak gegaan. Die lak is overigens keihard. Je schuurt er echt niet zomaar eventjes doorheen. Toch zeker niet met 2000. Toch weer bedankt voor de bijkomende (voor mij nieuwe) info!!
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen heb ik het zacht rubberen lapje vervangen door een vlak stukje piepschuim (isimo) met daarrond een schuurpapiertje. Komt goed!
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Is wel 2K-lak. Dat scheelt misschien ook wel. En mocht ik het niet gepolierd krijgen tot de glans die ik voor ogen heb kan ik er altijd nog een laag blanke lak overzetten. Die had ik ook meebesteld maar volgens de gebruiksaanwijzingen van de kleurlak is bij zo'n 2K-hoogglans-lak die blanke lak niet echt nodig. Maar 't kan nog wel als het nodig moest zijn.
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vind het allemaal niet erg hoor. 't Is maar een kapje. En ik kan beter het lakwerk op zo'n kapje verneuken (en er uit bijleren) dan dat ik als eerste spuitklus een hele motorfiets zou geprobeerd hebben en dat zou verneuken. Desnoods schuur ik het helemaal terug opnieuw en zet er een volledig nieuwe laag over. Dat zijn de kosten nu ook weer niet. En wat moet een mens anders al heel den dag 'in zijn kot' doen eh? ![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2 componenten lak is lak + blanke lak en op één of andere manier heeft iemand het idee gekregen op lak + veharder ook 2k lak te gaan noemen.( vanwege de 2 componenten natuurlijk).
Zo maakt men het wel wat lastig. Want alle traditionele lak bevat verharder + verdunning zonder dat het daarom 2k lak is. Dat is dan wel geen spuitbus natuurlijk.
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En zoals BigF het nu gebruikt is het blijkbaar ook in een spuitbus te verkrijgen. In tijd beperkt verwerkbaar gezien je de verharder en de verf op één of andere manier IN de spuitbus mengt. In de moderne carrosserie zal men vandaag de kleur spuiten met een 1K lak op waterbasis en vervolgens een vernis (ditmaal met harder dus 2K) als dek en glanslaag overzetten. 2K heeft dus niks te maken met het aantal lagen die je zet. Je kan even makkelijk een 2K in één laag aanbrengen. Dit heeft BigF gedaan met zijn 2K spuitbus. Even opgezocht: Hoe werkt de 2K autolak spuitbus? Voordat je begint met het gebruik van deze autolak spuitbus, dien je de 2-componenten in de spuitbus eerst met elkaar te activeren/vermengen. Lees hieronder hoe je de 2K spuitbus activeert voor gebruik. Schud de spuitbus goed gedurende 3 minuten lang. Verwijder de rode dop uit de dop bovenop de spuitbus. Plaats de rode dop onderop de spuitbus op het ventiel. Let hierbij op dat deze recht op het ventiel geplaatst wordt. Druk vervolgens de rode knop krachtig in. Schud wederom de spuitbus goed gedurende 3 minuten lang, waardoor de 2 componenten goed met elkaar gemengd zijn. Klaar! Spuiten maar... Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 10 april 2020 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 dus . Vandaar de naam 2 componenten. Lak is 1 en vernis is 2. Een autocryl is geen 2 componenten hoewel er daar bv ook veharder bijgedaan zal worden.
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Bij autocryl dien je harder bij te voegen en is daarom ook een 2K lak. BigF heeft in één laag een 2K lak gespoten uit één spuitbus. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Two base coat = eindlaag in 1 of 2 component polyurethaan- systemen en als eindlaag in tweecomponent epoxysystemen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 11 april 2020 om 10:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor zo ver ik weet (en dat is ook wat ik op Google vind als ik op 2K autolak zoek) is dat 2K-lak zo genoemd wordt omdat het uit 2 componenten bestaat, nl lak en verharder. Dat lijkt me ook logisch.
Ik bezocht heel wat sites waar die 2K-lak aangeboden wordt en overal hebben ze het over hetzelfde nl. lak en verharder in 1 spuitbus. Hoeveel lagen je er mee spuit speelt totaal geen rol. Ook de blanke lak heeft er niks mee te maken. Met 2K-lak hoef je geen blanke lak te spuiten omdat die lak op zich al resistent is tegen benzine, olie en in beperkte mate krassen ed. en in hoogglans te krijgen is. Het uitzicht van zo'n 2K-lak is hetzelfde als wanneer je zou starten met 1K-lak en afwerken met 2K blanke lak. Begin je met gewone lak (1K, goedkoper dan 2K) dan wordt aangeraden om af te werken met een 2K blanke lak net om de laklaag resistent te maken tegen benzine ed. Dat is wat er ik van begrepen heb.
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel even opmerken dat ik maar een newbie ben op gebied van lakken.
Maar toen ik mijn zoektocht startte kwam ik spuitbussen tegen waar men bij vermeldde dat wanneer je die gebruikt om bv. een benzinetank van een motorfiets te spuiten je ze best kon afwerken met een 2K blanke lak omdat die harder en resistenter is tegen allerlei producten zoals benzine. Tot een ik fabrikant tegen kwam die 2K lak als alternatief voor de combinatie 1K lak en 2K blanke lak aangaf. De afwerking met 2K-blanke lak is dan niet meer nodig omdat de 2K-kleurlak al dezelfde eigenschappen bezit dan de 2K-blanke lak. Het is dus niet dat er in een 2K-spuitbus zowel lak als vernis zit. Het is een lak die bestaat uit 2 componenten (die vermengd worden in de bus als je begint met spuiten door een knop onderaan in te drukken en zo in de spuitbus het compartiment met verharder 'breekt') en die qua hardheid, bestendigheid tegen chemische producten en uitzicht dezelfde eigenschappen heeft als de blanke 2K lak. Overigens; blanke lak is ook verkrijgbaar in 1K en 2K uitvoering. 1K één component, 2K twee componenten. Het kan bij 2K blanke lak immers nooit gaan over een base coat en een vernis in 1 laag. Ik denk dat de verwarring gewoon ontstaat door de naamgeving. De ene noemt het zus, de andere noemt het zo. Ik noem het systeem wat ik gebruikte een 2K-systeem omdat dat op nagenoeg alle websites die ik bezocht ook zo genoemd wordt...
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt het is die naamsverwarring .
Een vernis is niet altijd nodig. Op een niet mettalic kleur is meestal niet aanwezig. Maar het mag en geeft extra glans en bescherming dat wel. Op een mettalic wel omdat de manier van spuiten meestal ook anders is om een egale verdeling van de mettalic te verkrijgen. Allemaal wat te technisch om uit te leggen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 11 april 2020 om 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op metallic heb je blijkbaar altijd een blanke afwerklak nodig.
Dat had ik ook al gelezen maar aangezien ik geen metallic lak nodig had... Soit, na wat schuren en polijsten is het resultaat (voor een eerste poging) meer dan aanvaardbaar. Hier en daar zitten er nog wat 'putjes' in de lak (enkel zichtbaar bij de juiste lichtinval) maar ik denk niet dat mijn laklaag nog dik genoeg is om die weg te schuren. Ga het voorlopig zo laten en bij mijn eventueel volgende bestelling bij die lakboer nog wel eens een busje lak bijbestellen zodat ik er nog eens 1 laag overheen kan zetten. En dan de spuitkop dichterbij houden en het resultaat nat bekijken onder de juiste lichtinval. In ieder geval: weer veel bijgeleerd aangaande lakken de laatste dagen. Dikke merci voor alle tips en goede raad hier!!
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb hier 2K grondverf staan ... https://www.kenteurope.com/nl/produc...3d105a30fba8e1 Self Guide Primer Filler Evo is een innoverende, goed hechtende 2K primer/filler op acrylbasis, met een 4:1 mengratio, verkrijgbaar in standaardkleuren zwart, grijs en wit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Deze metaalkleur werd in één laag met een 2K verflaag aangebracht. Het was een regelrechte ramp om deze lak mooi glanzend af te leveren. De metaaldeeltjes waren zwaarder dan de lak zelf en hadden de nijging om in de lak weg te zakken. Om dat probleem te verhelpen is men metaalkleuren in twee lagen gaan zetten. het vrij vaste niet glanzende basis waar vervolgens een hoogglans blanke lak over werd gezet. Een ander groot voordeel was de mogelijkheid om de lak in het aangrenzend paneel te laten overvloeien. Gedaan met de kleurverschillen in de lak na herstelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan de metallic ook zonder blanke lak spuiten maar het hangt van de kleur en vaardigheden af in hoeverre het goed lukt. En wat geluk.
De metaaldeeltjes hebben idd de neiging wat samen te gaan zitten. Om dat te verhelpen moet je uw slag veranderen van richting en meer uitwaaien. Een truc is ook wat vals spelen en vernis direct met de lak te vermengen. Dus niet nadien. ( zal u niemand bevestigen) De 2c systemen (niet 2c lak) is in de praktijk het meest gebruikte bij metallic omwille dat het veel beter is. Maar ook heel wat duurder! Zilver metallic is de moeilijkste. Ook in herstelling waar je idd de overgang moet uitwerken in het nabije paneel. Dat doen ze al van voor de 2c systemen echter. Een truc was pure thinner op het aangrenzende paneel te gebruiken en daar de lak op uitwaaien. Het resultaat was meestal niet zo goed en in de meeste gevallen koos men dan om een ganse zijkant te spuiten zodat je het niet opviel. ( je ziet maar 1 kant tegelijk immers). Maar bon, het vraagt veel routine om dit te gaan doen allemaal. Ook hier is dit met het 2c systeem veel beter geworden.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 11 april 2020 om 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké, ik ga me voorlopig nog heeeel ver weg houden van metallic-lak.
Gelukkig heb ik hier een heel bekwame spuiter in de buurt zitten dus moest ik het ooit toch nodig hebben passeer ik wel eens lang bij hem. Hij heeft me ondertussen ook bevestigd dat de 'putjes' die ik in de lak heb te wijten zijn aan het feit dat ik bij de laatste laag de spuitbus te ver weg hield. Je krijgt dan geen egale laag op het stuk maar allemaal verspreide 'druppeltjes'. Ga je daar op schuren schuur je die druppeltjes glad en blijven er tussen de druppeltjes 'putjes' over. Beginnersfoutje.
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door dat kapje ziet hem er 50km/hr sneller uit daarom heb je dat nodig natuurlijk ![]()
![]() |