Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2022, 21:13   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit zou vandaag behandelt worden in het Vlaams Parlement, iemand?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2022, 22:34   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In een ziekenhuis kom ik zelden.
In een WZC wekelijks 1 of 2 keer.
Ik kan meespreken over de werkdruk.
Ook de verloning ken ik.
Ik weet ook dat verpleegkundigen en verzorgenden indertijd, na de witte woede, extra verlofdagen kregen vanaf 45 jaar 1 dag extra verlof, vanaf 50 jaar 2 dagen en vanaf 55 jaar 3 dagen.

Dat moet uiteraard ingerekend worden in het loon.
Je kunt nu eenmaal niet en veel verlof en een dik loon hebben. Ergens moet het allemaal betaald worden door de belastingbetaler.
Ik heb een paar jaar met een verpleegster samengeleefd. Die worden (als het A1's) zijn redelijk verloond, maar ... je doet dan wel 2 weekenden op de 4, je doet nachten, etc... en dat is echt werken he.

Dat verlof is meestal trouwens niet meer dan compensatie voor die weekenden die ze gepresteerd hebben of overuren die zich maar blijven opstapelen. (personeels tekort) Met als gevolg, zieken, burn outs, en de crew die altijd paraat staat, kan nog meer opvangen en nog meer dagen presteren en dus nog meer "verlof" opsparen.

Als ik dat dan allemaal optel en ik zie wat ze mij toen betaalden en de voituur die erbij kwam onkostenvergoeding, allee ge kent het wel he. Dan wreef ik wel in mijn pollekes,

Wat wij hadden was soms stress en druk om het af te krijgen, al moesten we een nacht doordoen en in t weekend eens een paar uur vanop afstand iets flikken.

en dan zeg ik, ik zou het niet willen doen voor dat geld.

Ah en bij nen klant die op uw kop kwam kakken, hier zie maat, zoek het zelf uit. ik zou dat nog niet eens moeten zeggen hebben want meestal werd ge al als een half god onthaald omdat ge het kwam oplossen.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 30 maart 2022 om 22:37.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 05:47   #43
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een ziekenhuis kom ik zelden.
In een WZC wekelijks 1 of 2 keer.
Ik kan meespreken over de werkdruk.
Ook de verloning ken ik.
Ik weet ook dat verpleegkundigen en verzorgenden indertijd, na de witte woede, extra verlofdagen kregen vanaf 45 jaar 1 dag extra verlof, vanaf 50 jaar 2 dagen en vanaf 55 jaar 3 dagen.

Dat moet uiteraard ingerekend worden in het loon.
Je kunt nu eenmaal niet en veel verlof en een dik loon hebben. Ergens moet het allemaal betaald worden door de belastingbetaler.
Is dat (nog) zo ? Ik herinner me dat de regering Michel van plan was de 'rimpeldagen' af te schaffen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 31 maart 2022 om 05:47.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 05:49   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Die rimpeldagen zijn er nog steeds.
Oud 31 maart 2022, 06:17   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Is dat (nog) zo ? Ik herinner me dat de regering Michel van plan was de 'rimpeldagen' af te schaffen.
Degenen die het hebben, mogen het houden.
Laat dit nu net de grootste groep zijn.

Het ging er vooral om dat alleen die de handen aan het bed hebben, dit in de toekomst nog kunnen krijgen.

Een voorbeeld:
Mijn zus is kok in een WZC, zij werkt er één weekend op twee.
Zij is momenteel +55 jaar en krijgt daarom 36 dagen verlof extra.
Zij werkt van 7 tot 15u30, zij heeft dus nooit avonddiensten, laat staan de nacht.

Mijn goede buur is kok in een restaurant, hij werkt er ieder weekend.
Toevallig of niet is hij ook +55 jaar. Hij krijgt geen extra verlofdagen omdat hij 55+ is.

Zijn werkuren zijn van 12u00 tot 20u30 (loopt meestal uit tot na 21u00).
Zijn vrije dagen zijn de dinsdag en de woensdag (restaurant gesloten), de woensdag komt hem goed uit voor de kinderen.
Zijn verlofdagen (sluiting restaurant) vallen buiten de vakantie, hij heeft wel enkele vrij te nemen dagen, waarbij hij er zo weinig mogelijk in het weekend krijgt.

Het loon van deze laatste is iets beter door de late uren.
Oud 10 juli 2024, 07:45   #46
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard beZORGd

Terwijl almaar meer klinieken voor dikke lippen, lelijke expressieloze gezichten en afgekapte fluiten en borsten worden geopend gaat de echte zorg over de rand van het ravijn.
Citaat:
Als we ons niet anders organiseren, dreigt er een crash. Tegen 2050 zal het aantal 80-plussers in België verdubbeld zijn, van 640.000 nu tot 1,2 miljoen. Een op de tien Belgen zal ouder zijn dan 80. Hoe gaan we al die mensen opvangen en verzorgen? Met welk geld? En met welke mensen?

Bijbouwen heeft geen zin als je toch geen mensen vindt om er te werken. Daardoor staan er nu al heel wat ziekenhuiskamers leeg. In de thuisverpleging krijgen ze het budget van de ziekteverzekering niet meer op, bij gebrek aan personeel. Bron.

Laatst gewijzigd door Vlad : 10 juli 2024 om 08:03.
Oud 10 juli 2024, 08:02   #47
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Degenen die het hebben, mogen het houden.
Laat dit nu net de grootste groep zijn.

Het ging er vooral om dat alleen die de handen aan het bed hebben, dit in de toekomst nog kunnen krijgen.

Een voorbeeld:
Mijn zus is kok in een WZC, zij werkt er één weekend op twee.
Zij is momenteel +55 jaar en krijgt daarom 36 dagen verlof extra.
Zij werkt van 7 tot 15u30, zij heeft dus nooit avonddiensten, laat staan de nacht.

Mijn goede buur is kok in een restaurant, hij werkt er ieder weekend.
Toevallig of niet is hij ook +55 jaar. Hij krijgt geen extra verlofdagen omdat hij 55+ is.

Zijn werkuren zijn van 12u00 tot 20u30 (loopt meestal uit tot na 21u00).
Zijn vrije dagen zijn de dinsdag en de woensdag (restaurant gesloten), de woensdag komt hem goed uit voor de kinderen.
Zijn verlofdagen (sluiting restaurant) vallen buiten de vakantie, hij heeft wel enkele vrij te nemen dagen, waarbij hij er zo weinig mogelijk in het weekend krijgt.

Het loon van deze laatste is iets beter door de late uren.
Dat heb je overal. Veel te veel (te rigide) regelgeving waardoor totale willekeur en chaos ontstaan. Bij ons op het werk is dat niet anders. Flexi-jobbers verdienen drie keer zoveel als de rest. De een kan op 55 op pensioen na 30 tot 35 jaar gewerkt te hebben terwijl de ander het tot z'n 65e na een carrière van 40 tot 45 jaar moet zien vol te houden met dan nog eens slechtere uren en arbeidsomstandigheden want anciënniteit ... En dat is binnen een en dezelfde beroepsgroep en statuut. Dan hebben we het nog niet over vergelijkbare jobs waar mensen soms onder nog slechtere arbeidsomstandigheden voor nog minder meer en nog langer (gaan) moeten werken. Die willekeur en chaos en vooral diepe onrechtvaardigheden zorgen voor heel wat wrevel en haat binnen de maatschappij. En dan krijgen die mensen de een na de andere campagne over respect, racisme, inclusie, discriminatie, ... over zich heen terwijl de grofste en duidelijkste onrechtvaardigheden en discriminaties door diezelfde mensen die de campagnes maken of erachter staan worden in stand gehouden ...

Van wat ik zie in Nederland gaat het er toch op dat vlak alvast veel rechtvaardiger aan toe.

Oud 10 juli 2024, 08:16   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hebben verpleegkundigen en verzorgenden dat geen vrijheid om zelf te kiezen voor wie en in welke legale statuten ze wensen te werken ????

Ik geef ze begod groot gelijk !!!
https://www.vlaanderen.be/economie-e...elfstandigheid

Wat is schijnzelfstandigheid?

Schijnzelfstandigen zijn werknemers die het statuut van zelfstandige hebben, hoewel ze in werkelijkheid een beroepsactiviteit uitoefenen onder het gezag van een werkgever. Vanwege die gezagsrelatie zouden zij normaal gezien in loondienst moeten zijn.

Schijnzelfstandigheid is een vorm van sociale fraude, die zware schade berokkent aan de solidariteit waarop het hele Belgische systeem van sociale zekerheid gebouwd is. Deze vorm van sociale fraude kan zwaar bestraft worden.

Vraagt het bedrijf waar u voor werkt of waar u solliciteert, u om op zelfstandige basis te werken? Misschien doet uw (potentiële) werkgever dat om de hoge lasten die verbonden zijn aan het werknemersstatuut, te vermijden. Bij onzekerheid moet u vooreerst op basis van de feiten nagaan of u al dan niet zelfstandig bent(opent in nieuw venster). Om na te gaan of er sprake is van schijnzelfstandigheid worden vier criteria getoetst:

de vrije wil van de partijen in de keuze van hun samenwerkingsvorm

de vrijheid van de zelfstandige om de arbeidstijd te organiseren

de vrijheid van de zelfstandige om zelf het werk te organiseren

de mogelijkheid om hiërarchische controle uit te oefenen: de zelfstandige wordt niet gecontroleerd door de opdrachtgever.

Als u voldoende kunt bewijzen dat u zelfstandig bent, dan is er geen probleem.

De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid controleert of bepaalde zelfstandigen niet in werkelijkheid schijnzelfstandige zijn. Als zij vaststelt dat het inderdaad om schijnzelfstandigheid gaat, kan ze een herziening van de sociale bijdragen eisen. Als een arbeidsrelatie onduidelijk is, kan de Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid de knoop doorhakken. Zij zal beslissen of iemand als zelfstandige of als werknemer moet worden beschouwd.

https://werk.belgie.be/nl/themas/arb.../uitzendarbeid

Uitzendarbeid is enkel toegestaan voor de uitvoering van tijdelijke arbeid.

De gevallen van tijdelijke arbeid waarvoor een beroep op uitzendarbeid kan worden gedaan, zijn strikt omschreven in de wet. Alleen in die gevallen is uitzendarbeid mogelijk. Men spreekt in dit verband ook wel van de motieven (of redenen) voor uitzendarbeid.

Er zijn zes motieven waarvoor een beroep op uitzendarbeid kan worden gedaan. De maximale duur tijdens dewelke uitzendarbeid is toegestaan, alsook de procedure die daarbij moet worden gevolgd, verschillen al naargelang het motief waarvoor een beroep op uitzendarbeid wordt gedaan:

Vervanging van een vaste werknemer
Tijdelijke vermeerdering van werk
Uitvoering van een uitzonderlijk werk
Terbeschikkingstelling van een uitzendkracht aan een gebruiker met het oog op vaste aanwerving (= instroom)
Het leveren van artistieke prestaties en/of het produceren van artistieke werken ten bate van een occasionele werkgever of gebruiker
Tewerkstelling in het kader van een door het gewest erkend tewerkstellingstraject voor langdurige werklozen en gerechtigden op financiële sociale bijstand

Ex-werknemers een contract geven als zelfstandige of interim laten doen is voor het arbeidsauditoraat.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2024, 10:08   #49
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Dat overschakelen naar interim vanwege 'betere voorwaarden' heeft toch ook nadelen hoor.
Maar veel mensen vergeten die (of willen die niet zien) omdat ze zich blind staren op eventueel 'betere voorwaarden'.

Zo is er bv je ancienniteit.
Qua loon kan je daar op zich een mouw aan passen door te starten met een hoger loon maar stel dat de baas je na een tijdje buitengooit. Dan sta je daar als interimmer. De vaste (die een hoge ancienniteit hebben) krijgen dan een mooie ontslagpremie. Als interim kan je daar naar fluiten.

Werkzekerheid hangt daar mee samen. Met een contract heb je (toch een deel) werkzekerheid. Met een interimcontract niet. Belt de baas op vrijdag dat je maandag niet moet komen zit je thuis. Duurt dat wat lang krijg je ook weer te maken met verplichte inschrijving bij VDAB en alles wat daarbij komt kijken.

Als je met weekcontracten werkt (of zelfs dagcontracten) kan je contract ook naar goeddunken van het baasje aangepast worden. Staat er in je nieuwe weekcontract dat je ook nachtdiensten kan (zal) moeten doen zit je er wel mee. Je moet dat natuurlijk niet tekenen maar dan heb je geen werk.

En dan is het nog zo dat als je als interimmer start omdat je dan bv betere uren hebt, je ook de eerste bent die kan vertrekken als er toch een vaste werknemer gevonden wordt die zich niet druk maakt in de uurregeling.
Baasje heeft natuurlijk liever iemand die alle mogelijke uren wil werken dan iemand die specifieke eisen heeft qua uren die gewerkt moeten worden.

Daarnaast dacht ik dat een interimmer voor hetzelfde werk hetzelfde betaald moet krijgen als een vaste werknemer dus waar dan de grote winst zit om als interim te werken weet ik niet direct...

Laatst gewijzigd door BigF : 10 juli 2024 om 10:09.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2024, 11:38   #50
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

En aldus, omarm de automatiserende samenleving maar met mensenrechten centraal; waar ieder gelijk is.
Geen kindergeld, geen pensioen, geen verschil tussen alleenstaand of 5 kinderen. Gewoon een basisinkomen voor iedereen. En als die kan bijverdienen, is dat extra meegenomen.

Uw brutoloon is reeds belast bij uw werkgever om opnieuw belast te worden tot uw netto. Waar zijn we dan mee bezig?

Maar zichzelf deed de politiek niets te kort en ze stappen rijk uit de politiek; laten ons armer en omvolkt achter. En zouden nog met de zweep op uw rug komen slagen om jaren langer te werken na hun eeuw wanbeleid.

De politiek wordt beter ook werkloos. Na corona en Oekraïne moeten ze niet zeggen dat een basisinkomen niet kan, het kan wel maar ze houden ons liever onderdrukt.

Laatst gewijzigd door CUFI : 10 juli 2024 om 11:46.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2024, 15:21   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Artsen mogen tegelijk in ziekenhuizen werken, en een privé praktijk houden. Ze mogen volledig of deel conventionaliseren.

Maar o wee als eenvoudige mensen, als verpleegsters, gebruik maken van legale constructies, om er wat meer uit te halen .... dan komen we de kalotenzuil van mutualiteiten en ziekenhuizen/verpleeginstellingen op onze weg tegen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2024, 20:54   #52
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Artsen mogen tegelijk in ziekenhuizen werken, en een privé praktijk houden. Ze mogen volledig of deel conventionaliseren.

Maar o wee als eenvoudige mensen, als verpleegsters, gebruik maken van legale constructies, om er wat meer uit te halen .... dan komen we de kalotenzuil van mutualiteiten en ziekenhuizen/verpleeginstellingen op onze weg tegen.
Ik wist niet dat jij een eenvoudige verpleegster was. Altijd gedacht dat jij zo'n typische hoogopgeleide babyboomerambtenaar was die na zijn studies niets meer heeft gedaan dan blabla verkopen, het uitvoerend personeel misbruiken en inefficiënt inzetten en ziek maken, de samenleving naar de kloten helpen en veel te vroeg op pensioen gaan.

Oud 11 juli 2024, 06:46   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U heeft het niet begrepen hé.
Oud 12 december 2024, 13:42   #54
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik kan het artikel spijtig genoeg niet lezen maar ik weet wel dat het Antwerpse Zorgbedrijf hier om de hoek veel mensen en middelen inzet om ... kolonisten op te vangen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be