Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2022, 16:41   #41
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Privacy zie ik maar als randargument.
Het belangrijke is dat je met cash onafhankelijk bent van derden. Er kan vanalles fout lopen, slecht gedaan zijn, fraude, waarover je niks te zeggen had en hebt. En omstandigheden buiten en onbedoeld binnen menselijke macht.
Juist: met cash ben je onafhankelijk.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 17:45   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb een paar jaar terug eens gelezen over een initiatief van een paar ?Vlamingen? die een specialleke wilden doen voor ontwikkelingshulp.

Misschien zelfs een draad over opgestart.

Ze kozen een dorpje uit en beloofden aan al de mensen die er woonden dat ze gedurende x tijd (twee jaar?) elke week een sommetje geld (genre 10 euro) gingen krijgen. Daar konden ze mee doen wat ze wilden.
Hoe deden ze die betaling logistiek?
Wel, we zouden erg verschieten dat ze zelfs in die afgelegen dorpjes ... smartphones meer en liever gebruiken dan baar geld.
Als ze beschikken over smartphone en dergelijke, dan is hun armoede maar een luxeprobleem.

In het leven moet je prioriteiten stellen hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 12:12   #43
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Ehm, zelfs veel eerder dan dat luxe / armoede, een smartphone is geen standalone ding he. Het is gsm communicatie, vereist lokale zendmasten en elektriek voor de masten en de phones op te laden. Rijmt nie echt met afgelegen zeker, zelfs als éne rijke binnen 1000 arme? Herinner de begintijd van mobiele communicatie. Walkie talkies die werkelijk standalone waren. Dikke batterijen, lange antennes, ... Er is een tijd geweest dat auto's een goed zichtbare antenne hadden op hun dak, en daken van huizen een ding hadden dimensie orde meters. Dat was de standalone tijd, rechtstreeks onversterkt van zender naar ontvanger.
Zie je dus daar al staan aan de kassa, sorry mag ik even passeren met mijn antenne mensen.
Dat illustreert die afhankelijkheden waarover ik het had.
Voor luxe zaken, zaken die dus gemist kunnen worden zonder veel erg, okee, maar voor geld, lol zeg, zonder cash, terug naar ruilhandel en grotten, als elektriek uitvalt, netwerk plat ligt of storingen door vanalles? Kijk maar naar hoe vaak ze buiten het gebouw moeten gaan, om geen connectie te verliezen, zelfs heden ten dage.
Economie, handel, via ruilmedium geld, zo afhankelijk maken van vanalles, nee, daar pas ik voor. Daar sta je dan, zonder betaalmiddel.
In het nazi - harde lockdowns jaar 2020 was ik eens in een kingwinkel aan het aanschuiven aan de kassa. Het netwerk van de kassacomputers lag plat, geen verbinding met server, komende door software die ergens was vastgelopen (klinkt ordinair he?). Er stond daar 20 man, de kassiersters vroegen wie kon, met cash te betalen en ze noteerden dat op A4's voor latere ingave in hun systeem, om tenminste het geld geboekt te krijgen.
De helft had nog nog cash bij, de andere 10 konden wat ze hadden willen kopen achterlaten en goeienavond. Trust The System.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 15:14   #44
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Op https://www.frankwatching.com/archiv...ale-euro-cbdc/
staat:
"Het grote verschil tussen digitaal bankgeld en CBDCs? CBDCs worden beheerd door een overheid en niet door een commerciële bank."
Het grote verschil?
Commerciele banken zijn al lang feitelijke nazi instituties. Ze zijn uit op winst, enkel mogelijk op de kap van de producerende > spaarder, en de nazi's maken hen dat gemakkelijk en steeds gemakkelijker.
Het is ridicuul zelfs.
Banken zijn verplicht de nazi depositogarantie jaarlijks te comminiceren naar hun spaarders. Maar lol, die verplichting is even redundant als een verplichting tot iets dat je graag doet, haha, want zo kunnen ze zeggen tegen de spaarders dat ze gewaarschuwd waren en komen zo voor hun opmaken van dat spaargeld legaal ongestraft weg.
De zaak Arcopar liet nog een gat over door onduidelijkheden, ze hebben dat zo gedicht.
Wat is het enige overblijcende alternatief om euro's te spareen: cash sparen. En dan gingen / gaan ze dus zoveel mogelijk tegen. Het toepassingsgebied van de antiwitwaswet steeds verder uitbreiden, "EN het intomen van gebruik van cash", maakt geen onderscheid meer tussen wit en zwart. Een andere benaming die ik tegenkwam was "preventieve" antiwitwaswetgeving. Dat leest raar he, een preventieve wet. Geen strafwet maar voorkoming van zogezegd misdrijf. Een kind wordt geboren, het KAN een nazi of andere misdadiger worden, we gaan het doden bij tevoorschijn floepen. Vala, het misdrijf is voorkomen. Een gebouw in de stad kan bezet worden door terroristen, laten we de stad slopen ter voorkoming.
Diezelfde praktijk, toegepast op de cash vorm van geld.
Iemand die GEEN geld "zwart" - zonder betaling van eventuele belastingen op de verkrijging ervan, en die dat geld via bankrekening verdient (verplicht door de nazi's), en als cash afhaalt, en daarna terugstort om iets met elektronisch geld te kunnen betalen, het hele traject dus op poepsimpele wijze (database computer) traceer/controleerbaar, ZELFS DAT zou dus al teveel moeite zijn. Alle transacties > 100 euro rapporteren, of groter dan 1 euro, dat maakt voor die iemand niet uit, zolang ie maar geen last / kost heeft erdoor.
Als de nazi's spijts dat dan TOCH cash weg willen, dan kunnen ze daar enkel confiscatie motieven voor hebben he. Dat is ook wat die beperkte bankdepositogarantie is. 100000 euro is: ze kunnen door simpelweg de bank failliet te maken en te verklaren, de som erboven confisqeren, en zelfs terecht claimen dat je gewaarschuwd was en niks deed, terwijl ze iets doen, saboteerden haha.
Daarmee is dan ook duidelijk geworden dat dat driest nazi optreden waar we tijdens hun corona lockdowns mee werden geconfronteerd, ook op de monetaire markt is garriveerd.
De keuzes zijn dan collaboratie, lijdzaam ondergaan en verzet.

De in bedrijven gedwongen aanwezgheid van bevoordeelde en daarmee aanhang van de nazi's heeft deze week een staking georganiseerd om bij werkgevers loonsverhogingen te gaan dwingen met als argument de gestegen prijzen.
Dat loonsverhogingen het terugkeren van de oude prijzen, net als de 100'en jaren eerder, gaat verhinderen, en ze dus eigenlijk net olie op dat inflatievuur gieten, hun eigen motief om loonsverhogingen maken, daar zwijgen ze in hun pamfletten zedig over.
Die staken op het werk tegen hun werkgevers voor wat hun eigen sponsors uitvraten.
Want de prijsverhogingen die we sinds 2020 zagen, daar waren de nazi's de opportuniteitsgevers van. Diezelfden die bedrijven dwingen tot vakbonden dit en dat, saboteerden bedrijven, en dan staakt hun aanhang tegen hun werkgevers voor hogere lonen, hoe idioot moet je zijn, om dat te zien rijmen?

De titel van het hier gelinkte artikel
"Wereldwijd is nog maar 8% van het gebruikte geld ‘cash’. "
Van het GEBRUIKTE geld.
Ja misschien, 9 op de 10 betaalt elektronisch.
Maar hoevelen sparen cash?
Dat is simpel te checken: kijk naar de hoeveelheid cash die werd geproduceerd, het deel daarvan in omloop, dus ergens buiten banken.
Centrale banken rapporteren dat, want de productie en vervangings cijfers van biljetten en munten zijn gekend.

Laatst gewijzigd door Erw : 11 november 2022 om 15:25.
Oud 11 november 2022, 16:33   #45
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Cryptogigant FTX vraagt bescherming tegen schuldeisers
De zwalpende Amerikaanse cryptobeurs FTX vraagt bescherming tegen haar schuldeisers nu topman Sam Bankman-Fried niet de nodige miljarden bij elkaar heeft gekregen om FTX overeind te houden. Het nieuws duwt de cryptomarkten verder de dieperik in.

Cryptokeizer Sam Bankman-Fried speelt miljardenrijk in twee dagen kwijt
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 08:18   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Cryptogigant FTX vraagt bescherming tegen schuldeisers
De zwalpende Amerikaanse cryptobeurs FTX vraagt bescherming tegen haar schuldeisers nu topman Sam Bankman-Fried niet de nodige miljarden bij elkaar heeft gekregen om FTX overeind te houden. Het nieuws duwt de cryptomarkten verder de dieperik in.

Cryptokeizer Sam Bankman-Fried speelt miljardenrijk in twee dagen kwijt
Gelukkig ben ik nooit in de cryptoval getrapt.
Oud 12 november 2022, 13:25   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als ze beschikken over smartphone en dergelijke, dan is hun armoede maar een luxeprobleem.

Noem eens het armste land waar jij al naartoe geweest bent.
Voor mijzelf is dat Bangladesh.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2022, 13:44   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Valt arm zijn en beschikken over een televisietoestel te rijmen ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 08:47   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Noem eens het armste land waar jij al naartoe geweest bent.
Voor mijzelf is dat Bangladesh.
Bwa, dat weet ik niet.
Ik ben voor mijn werk vroeger in veel landen geweest, landen waar het toen goed vertoeven was.
Hoe het er nu uitziet weet ik eigenlijk niet.
Oud 13 november 2022, 08:48   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik denk het wel.
Zeker omdat het OCMW in veel gevallen bijspringt.
Oud 13 november 2022, 08:54   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was ooit in Finland (Europees project rond kansarmoede).
Daar hadden ze op een bepaalde plaats een oude laarzenfabriek omgebouwd naar een werkplaats waar oude spullen opgemaakt werden voor de verkoop.
TV toestellen werden gedemonteerd voor de onderdelen, met deze onderdelen herstelden ze andere TV toestellen.

De klanten die er kwamen winkelen, waren allemaal mensen die het iets minder goed hadden. Ze waren zeer tevreden over hetgeen er aangeboden werd en zeker over de prijs.

De sociale tewerkstelling, want daar kwam het op neer, betaalde zich bijna zelf, het voornaamste in dit project was uiteraard:
- Leren
- Werkervaring opdoen
- Sociale contacten
Oud 13 november 2022, 13:23   #52
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hadden ze op een bepaalde plaats een oude laarzenfabriek omgebouwd naar een werkplaats waar oude spullen opgemaakt werden voor de verkoop.
TV toestellen werden gedemonteerd voor de onderdelen, met deze onderdelen herstelden ze andere TV toestellen.

De klanten die er kwamen winkelen, waren allemaal mensen die het iets minder goed hadden. Ze waren zeer tevreden over hetgeen er aangeboden werd en zeker over de prijs.

De sociale tewerkstelling, want daar kwam het op neer, betaalde zich bijna zelf, het voornaamste in dit project was uiteraard:
- Leren
- Werkervaring opdoen
- Sociale contacten
Dat begrijp ik. Moedig van die mensen.
Ik had mijn vraag moeten nuanceren. Ik herinner mij uitzendingen over arme mensen. Ze hebben een tv en ze roken. Ik herinner mij de simplistische commotie bij niet armen die zich afvragen hoe het komt dat iemand arm kan zijn en toch het geld heeft om te roken en televisie te kijken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2022, 13:42   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik. Moedig van die mensen.
Ik had mijn vraag moeten nuanceren. Ik herinner mij uitzendingen over arme mensen. Ze hebben een tv en ze roken. Ik herinner mij de simplistische commotie bij niet armen die zich afvragen hoe het komt dat iemand arm kan zijn en toch het geld heeft om te roken en televisie te kijken.
Kijk, er is een verschil tussen een TV en een TV hé.

Er zijn er die (bijna) kamerbrede tv's hebben en dan klagen dat ze niet rondkomen. Maar de meeste arme mensen doen niet zo decadent.
Oud 13 november 2022, 13:47   #54
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- Leren
- Werkervaring opdoen
- Sociale contacten
Ben je zeker dat die bijna zich zelf betaalde?
Maw, rendabel, in de situatie van werkelijk totaal geen bevoordeling, op geen enkele wijze?
Wat dichter dan Finland, in Gent, in de periferie waar ooit bedrijven gehuisvest waren, die weggereguleerd werden, en in de plaats parken en appartementsblokken voor vreemdelingen, zag ik eens een deur open, een gang naar een grote ruimte plafond zo hoog als in een bedrijfshal, een 6 tal parallele gangen, volgestouwd met platte tv's, verzameld in Gent door een netwerk van "kennissen" en bij genoeg, kamions komen ze opladen en naar de haven voor verscheping naar Afrika, waar ze deden wat je hier beschrijft.
Omdat dat ginds nog rendabel werk was, en hier niet, zelfs niet door kringwinkels want dat personeel was nog steeds veel te duur daarvoor
Hoe komt dat laatste dus: omdat ze met minimumlonen en een boel andere dwingelandij, dat soort werk hier doen onrendabel hebben gemaakt. En het volk dat dit werk zou kunnen doen, in bezigheden gestoken werd die economisch quasi 0 voorstellen - niemand zou er vrijwillig voor betalen.
Oud 13 november 2022, 13:50   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je zeker dat die bijna zich zelf betaalde?
Maw, rendabel, in de situatie van werkelijk totaal geen bevoordeling, op geen enkele wijze?
Wat dichter dan Finland, in Gent, in de periferie waar ooit bedrijven gehuisvest waren, die weggereguleerd werden, en in de plaats parken en appartementsblokken voor vreemdelingen, zag ik eens een deur open, een gang naar een grote ruimte plafond zo hoog als in een bedrijfshal, een 6 tal parallele gangen, volgestouwd met platte tv's, verzameld in Gent door een netwerk van "kennissen" en bij genoeg, kamions komen ze opladen en naar de haven voor verscheping naar Afrika, waar ze deden wat je hier beschrijft.
Omdat dat ginds nog rendabel werk was, en hier niet, zelfs niet door kringwinkels want dat personeel was nog steeds veel te duur daarvoor
Hoe komt dat laatste dus: omdat ze met minimumlonen en een boel andere dwingelandij, dat soort werk hier doen onrendabel hebben gemaakt. En het volk dat dit werk zou kunnen doen, in bezigheden gestoken werd die economisch quasi 0 voorstellen - niemand zou er vrijwillig voor betalen.
Betaalde zich bijna zelf.
De scholing en de werkervaring hadden uiteraard ook een waarde, die werden betaald door het Europees project.
Oud 13 november 2022, 13:56   #56
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

- Leren
- Werkervaring opdoen
- Sociale contacten

.... dat doe je in elke job.
In de bezigheidssector, is dat ervaring in hoe ontsnappen aan het echte werk, waar mensen voor willen betalen omdat ze een klus gedaan willen krijgen.
Net het tegendeel, hoe meer jaren ervaring in de sociale nepeconomie, hoe minder ze nog geschikt zijn voor de economie, en erger dan langdurig werklozen, want die kunnen nog kiezen wat ze doen, wat de kans op iets nuttigs doen, sterk verhoogd. In de sociale nepeconomie worden ze gedwongen tot nepwerk, tot bezigheden. In de echte economie triggert een bel of klaxon het gaan naar refter voor pauze en naar huis, in de sociale nepeconomie staan ze een uur te wachten op elke bel of klaxon. Het is meer werk tussen pauzes dan pauzes tussen werk.
Oud 13 november 2022, 14:08   #57
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Betaalde zich bijna zelf.
De scholing en de werkervaring hadden uiteraard ook een waarde, die werden betaald door het Europees project.
Bord op venster van een kringwinkel: gesteund door het europees fonds voor regionale ontwikkeling.
Hun scholing en werk is zo fantastisch dat alle reguliere klanten iets 10 keer omdraaien en binnenstebuiten keren vooraleer ze het kopen. Kijken op internet hoeveel voor iets gegeven wordt, prijsetiketten maken, plakband plakken, hoeveelheden in zakskes van 10 steken, kleine spullen in plastiek dichtgelaste transparante zakskes steken, ja. Maar de koopwaar zelf eens afstoffen, bekijken op mankementen, testen, nee. Dat laatste zetten ze nochtans op borden
die ze hangen bij de elektro.
Dus werkervaring, hehe, zeg ik. Ervaring in het gemakkelijke ja, maar daar is geen vraag naar in de echte economie, want dat is niet rendabel he.
Oud 13 november 2022, 14:15   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Leren
- Werkervaring opdoen
- Sociale contacten

.... dat doe je in elke job.
In de bezigheidssector, is dat ervaring in hoe ontsnappen aan het echte werk, waar mensen voor willen betalen omdat ze een klus gedaan willen krijgen.
Net het tegendeel, hoe meer jaren ervaring in de sociale nepeconomie, hoe minder ze nog geschikt zijn voor de economie, en erger dan langdurig werklozen, want die kunnen nog kiezen wat ze doen, wat de kans op iets nuttigs doen, sterk verhoogd. In de sociale nepeconomie worden ze gedwongen tot nepwerk, tot bezigheden. In de echte economie triggert een bel of klaxon het gaan naar refter voor pauze en naar huis, in de sociale nepeconomie staan ze een uur te wachten op elke bel of klaxon. Het is meer werk tussen pauzes dan pauzes tussen werk.

Toch niet hoor.
Hier hebben we art. 60 om mensen werkervaring te leren opdoen.
90% van de mensen die de "opleiding" genoten, vonden nadien werk.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 13 november 2022 om 14:16.
Oud 14 november 2022, 16:22   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als werk moet gesubsidieerd worden is het geen echt werk.
Oud 16 november 2022, 08:38   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als werk moet gesubsidieerd worden is het geen echt werk.
Toch blijft sociale tewerkstelling een zeer nobel gegeven.

En je hebt daar dan nog (theoretisch) twee soorten:
- jobs die uitgeoefend kunnen worden dank zij het enkele feit dat er geen sociale lasten voor de werkgever op afgedragen moeten worden
- jobs die zelfs zonder afdracht van sociale lasten, daar bovenop nog gesubsidieerd moeten worden.

Het is, naar mijn mening als sociaalvoelend mens, altijd beter om een gehandicapte een "zinvolle" bezigheid te geven, dan om hem thuis of in een instelling zich te laten vervelen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be