![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet waarin zijn “gelijk” zou kunnen bestaan. Het is een oubollig en zeer gefrustreerd personage. Hij wil de internationale handel herorganiseren naar zijn visie waarbij alleen maar de belangen van de USA tellen. Daarvoor neemt hij zijn toevlucht tot maatregelen die herinneren aan het soort wedijver dat door sommige landen werd toegepast tijdens de crisisjaren dertig van de vorige eeuw: schrikwekkend hoge tolmuren optrekken. Dat legt doodeenvoudig de internationale handel lam. Iedereen verliest daarbij. Hij blijkt van economie en internationale handel bitter weinig te weten, ook al wil hij naar buiten treden als een “businessman”. Hij had er beter aan gedaan om tijdens zijn jongere jaren het werk te lezen van de Britse 17e en 19e eeuwse economisten Adam Smith en David Ricardo, of ook uit recentere tijd van zijn landgenoot Kindleberger (“International Trade”). Trump is doodeenvoudig een oen.
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermoedelijk niets, dat heb ik ook niet beweerd.
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eum neen, vermoedlijk niet, maar Trump beweert dat wel en de titel van het topic zegt dat hij gelijk heeft. Misschien kan topicstarter Cato de vraag beantwoorden.
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het beschikbaar hebben van buitenlandse consumptie goederen verhoogt de economische koopkracht niet. Het beschikbare inkomen wordt daardoor niet beinvloed.
(het beschikbaar hebben van buitenlandse investerings- en productie goederen daarentegen dat is iets anders). Het beschikbaar hebben van buitenlandse consumptiegoederen daarentegen vergroot potentieel de waarde die het beschikbare inkomen kan kopen natuurlijk, want de keuze van de consument vergroot: hij kan met hetzelfde beschikbare inkomen dus de mogelijkheid hebben om daar meer aangepast genot van te kopen. BTW wordt geheven op dat deel van het beschikbare inkomen dat de consument niet investeert, maar dus als consumptie opdoet. Die BTW verandert niet door de extra beschikbaarheid van buitenlandse consumptie goederen, als de consument dezelfde hoeveelheid investering blijft doen. Laatst gewijzigd door patrickve : Gisteren om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik stelde zijn er twee mogelijkheden: 1) de hoeveelheid beschikbaar inkomen aan consumptie wijzigt niet, als consumenten veranderen we gewoon WAT we kopen, maar niet hoeveel we uitgeven. We kopen 3 Italiaanse lekstokken minder, om 5 Amerikaanse mikey mouse condoompjes extra te kopen. De totale hoeveelheid geld die we opgedaan hebben aan consumptie is exact dezelfde, en dus de BTW ook. Maar zoals je terecht zegt, hebben we MEER CONSUMPTIEGENOT VOOR HETZELFDE GELD, immers, we hebben 5 condoompjes verkozen boven 3 lekstokken, wat dus wil zeggen dat we meer consumptiewaarde hechtten aan die condoompjes dan aan die lekstokken. 2) we besteden meer van ons beschikbaar inkomen aan die nieuwe consumptie, en DUS gaan we minder investeren. Nu neemt de BTW toe, want we geven nu MEER uit aan consumptie, maar de economie gaat vertragen want we investeren wat minder. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het geld dat we aan dat import product geven, geven we niet aan iets dat we vroeger WEL van hier kochten he. Oftewel nemen we het weg van onze investeringen die we hier anders zouden gedaan hebben. Allez, stel ik heb 10 Euro ter beschikking als beschikbaar inkomen dat ik aan consumptie wil besteden. Er zijn geen Amerikaanse condoompjes op de markt. Ik koop dus 3 stokbroden van 1 Euro, 1 pak boter van 2 Euro en 5 Italiaanse lekstokken van 1 Euro. Nu komen die condoompjes op de markt, aan 60 centiemen. Van mijn 10 Euro ga ik nu terug 3 stokbroden van 1 Euro kopen, 1 pak boter van 2 Euro, maar in plaats van 5 lekstokken te kopen, verkies ik van 5 condoompjes te kopen (dus 3 Euro) en nog 2 lekstokken. Kortom, ik geef nog altijd 10 Euro uit. Maar nu heb ik dus 3 lekstokken minder, en 5 condoompjes meer gekocht. Die extra keuze geeft mij meer voldoening. Koopkracht als je wil. Ik heb meer genot van hetzelfde geld, want ik heb blijkbaar liever 5 condoompjes dan 3 lekstokken. En ja, de importeur van condoompjes heeft nu meer activiteit. En de lekstokkenfabrikant minder. Aangezien GANS de productie keten van lekstokken Europees was, en het Amerikaans dinges maar enkel import is, gaat er NETTO ECONOMISCHE ACTIVITEIT VERLOREN. Immers, een deel van het geld (die 3 Euro) gaat naar Amerika om de Amerikaanse economie doen te draaien, en slechts een stukje is voor de importeer activiteit ; terwijl de volle 3 Euro van de lekstokken hier terecht kwam in Europa. Import van consumptie goederen verhoogt consumptie genot ("koopkracht") en vermindert economische activiteit. Als hetzelfde deel van het beschikbare inkomen wordt besteedt en enkel maar verlegd wordt naar import consumptie dan is de BTW inning dezelfde (die wordt immers toegepast op het deel van het beschikbare inkomen dat naar consumptie gaat). Laatst gewijzigd door patrickve : Gisteren om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat schreef ik nergens. Ik schreef dat wij meer voordeel halen uit de vanuit de VS geïmporteerde goederen dan de Amerikanen uit het uitvoeren van hun goederen, onder meer maar niet enkel door de zware BTW.