Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 17:05   #41
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een file kan tegen 5 km/u gaan, maar met tussenpozen ook tegen 40 km/u. Ben jij bereid die hete koffie op je benen te gieten bij een uitwijkmanoevre (bv. richting pechstrook) omdat je te laat opmerkte dat voor je alles werd dichtgegooid ? Waarschijnlijk niet !
Het is eenvoudig, je moet ten alle tijde de nodige stuurbewegingen kunnen uitvoeren. Net daarom mag je geen GSM zonder handenvrij gebruiken, mag je dus ook niet eten en drinken in de auto.
Idd tijdens het rijden, een file heeft meestal als eigenschap dat het net NIET rijd....

Citaat:
Roken is inderdaad ook een element dat het risico verhoogt op een ongeluk. Je gaat immers aandacht afleiden van het rijden naar het roken. Dit kan zijn een sigaret zoeken, aansteker zoeken, ... Dit (en natuurlijk ook het gezondheidsrisico) zouden ervoor moeten zorgen dat het verboden is te roken tijdens het rijden. Eigenlijk zouden hier zelfs geen wetten moeten voor aangepast worden. De huidige wegcode is al zo.
[/quote]

Ik ken geen flik die een boete gaat uitschrijven voor roken achter het stuur... En dat is ook niet nodig.... Men duwt wel een asbak in een uto, maar je zal hem niet mogen gebruiken...

Men heeft trouwens al meermaals bewezen dat bestuurders die eten, aandachtiger zijn...

En voor zover ik weet gebeuren bijna alle accidenten door overdreven snelheid, alcohol, etc... nog niet veel gehoord "ongeval omdat man naar aansteker zoekt"... Je zal ze wel vinden... maar probeer er geen regel van te maken...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 17:09   #42
Dieterius
Staatssecretaris

Dieterius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
En voor zover ik weet gebeuren bijna alle accidenten door overdreven snelheid, alcohol, etc... nog niet veel gehoord "ongeval omdat man naar aansteker zoekt"... Je zal ze wel vinden... maar probeer er geen regel van te maken...
Dat is waar, overdreven snelheid, alcohol, gsm-en zijn veel frequentere 'voorbeelden' van ongevalsoorzaken. Aansteker zoeken is meestal voor de rokers die ik ken niet moeilijk, want die zit bij hun sigaretten, die dan weer in hun broekzak/borstzak/... zitten...
Oud 15 december 2006, 17:26   #43
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Idd tijdens het rijden, een file heeft meestal als eigenschap dat het net NIET rijd....
Nog niet te veel met de auto gereden blijkbaar ? Een file rijdt net wel, maar zeer traag, nu dan eens minder dan stapvoets dan weer even wat sneller. Het is net daardoor dat je in de file super aandachtig moet zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 22:00   #44
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Trouwens , wat ook vervelend is zijn de signalisatielichten bij wegenwerken. Soms zijn die rotlichten zo fel en vervelend dat ze echt een gevaar kunnen vormen.
Vroeger hadden ze daar van die onnozel lampjes staan met een batterij ( die waren voor ons de perfekte "gratis" lightshow op onze feestjes ) .
Nu zetten ze daar spots die iemand 5 seconden verblinden als je er per ongeluk juist naar kijkt .
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 13:56   #45
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nog niet te veel met de auto gereden blijkbaar ? Een file rijdt net wel, maar zeer traag, nu dan eens minder dan stapvoets dan weer even wat sneller. Het is net daardoor dat je in de file super aandachtig moet zijn.
LOL, Als u zelf zoveel aandacht nodig hebt om tegen 5 per uur een "kont" te volgen van de wagen voor u...

... dan wil ik u niet tegenkomen als u 120 rijd hoor...

En tegen 5 per uur (als het verdorie mogelijk is om NIET op tijd te stoppen) tegen uw voorligger botsen gaat niet resulteren met een perte-total en een gezicht behangen met glasscherven....
Oud 18 december 2006, 13:58   #46
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Trouwens , wat ook vervelend is zijn de signalisatielichten bij wegenwerken. Soms zijn die rotlichten zo fel en vervelend dat ze echt een gevaar kunnen vormen.
Vroeger hadden ze daar van die onnozel lampjes staan met een batterij ( die waren voor ons de perfekte "gratis" lightshow op onze feestjes ) .
Nu zetten ze daar spots die iemand 5 seconden verblinden als je er per ongeluk juist naar kijkt .
Heb ik ook meer en meer voor...

Maar ook met gewone lichten van auto's heb ik soms wel problemen...
vooral met de laatste nieuwe SCHITTERENDE uitvinding : xeon lampen...
Zo'n schitterende uitvinding dat je er mee verblind word...
Oud 18 december 2006, 14:14   #47
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

mja......ik heb dit ondertussen al zelfs met gewone verkeerslichten,EN met zo een oversteeklamp voor voetgangers voorgehad......

Ik vrees dat het lichtniveau vastgesteld is ten behoefte van "blinde mollen",en dat mensen met goed nachtzicht (als ikke mezelf) dan maar een zonnebril op moeten zodra het donker wordt
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 14:22   #48
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
mja......ik heb dit ondertussen al zelfs met gewone verkeerslichten,EN met zo een oversteeklamp voor voetgangers voorgehad......

Ik vrees dat het lichtniveau vastgesteld is ten behoefte van "blinde mollen",en dat mensen met goed nachtzicht (als ikke mezelf) dan maar een zonnebril op moeten zodra het donker wordt
Ik denk nu ook wel dat het een en ander ook wel met techniek kan worden verklaard...

Waar men vroeger een "Bulb" van een lamp nodig had van 5000 Watt om een lichtje te laten groen worden, heeft men nu lampen die met een fractie van de omvang en energie bakken MEER licht geven...

Ook die "Flitsers" naast grote borden (meestal op vrachtwagens, mobiele werkplaats) zijn extreem irritant en afleidend....

Laatst gewijzigd door Zyp : 18 december 2006 om 14:23.
Oud 18 december 2006, 19:31   #49
Dieterius
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik denk nu ook wel dat het een en ander ook wel met techniek kan worden verklaard...

Waar men vroeger een "Bulb" van een lamp nodig had van 5000 Watt om een lichtje te laten groen worden, heeft men nu lampen die met een fractie van de omvang en energie bakken MEER licht geven...

Ook die "Flitsers" naast grote borden (meestal op vrachtwagens, mobiele werkplaats) zijn extreem irritant en afleidend....
Helemaal schitterend is toch dit feit, op twee wegenwerken na elkaar, zo'n signalisatielichten met een pijl en flitsers op die exact alle twee de verkeerde kant opwezen! Leidt tot zéér gevaarlijke situaties! Maar achteraf gezien is het wel hilarisch!
Oud 18 december 2006, 21:32   #50
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dan word het helemaal mooi als die mistlampen vooraan ook nog eens schijnen... Dat geeft het autootje zo'n stoere uitstraling.
.
.
Trouwens , wat bij wegenwerken ook vaak een probleempje geeft is de TE versmalde rijstroken. Soms is het gewoonweg onmogelijk om op 1 baanvak te rijden . Dit telt niet alleen voor bussen en vrachtwagens, maar ook bv. caravans en mobil-home's hebben er last van. En het als er dan een doorsteek is door de middenberm krijg je soms heel gevaarlijke toestanden.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 00:05   #51
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
LOL, Als u zelf zoveel aandacht nodig hebt om tegen 5 per uur een "kont" te volgen van de wagen voor u...

... dan wil ik u niet tegenkomen als u 120 rijd hoor...

En tegen 5 per uur (als het verdorie mogelijk is om NIET op tijd te stoppen) tegen uw voorligger botsen gaat niet resulteren met een perte-total en een gezicht behangen met glasscherven....
Blijkbaar heb je het nog steeds niet begrepen. Het zijn de snelheidsverschillen in een file die het gevaarlijk maken. Als je even je ogen niet op de weg gericht hebt, heb je zo een ongeluk. Dat je niet beseft maakt duidelijk dat je geen rijbewijs hebt, of er geen verdient.
Als je eens in de file rijdt zie je dagelijks van die mensen die denken dat de kont volgen van de voorganger niet moeilijk is, tot ze die kont kleiner hebben gemaakt met hun snuit.
Oud 19 december 2006, 09:13   #52
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heb je het nog steeds niet begrepen. Het zijn de snelheidsverschillen in een file die het gevaarlijk maken. Als je even je ogen niet op de weg gericht hebt, heb je zo een ongeluk. Dat je niet beseft maakt duidelijk dat je geen rijbewijs hebt, of er geen verdient.
Als je eens in de file rijdt zie je dagelijks van die mensen die denken dat de kont volgen van de voorganger niet moeilijk is, tot ze die kont kleiner hebben gemaakt met hun snuit.
lol, ik heb een rijbewijs... en jij mag misschien zeggen dat ik het niet verdien.. Een examen en bijhorende mensen dachten daar anders over...
En ongelukken gebeuren overal, maar kom nu niet zeggen dat je MEER kans hebt op een "kop-staart" in een file dan bij geen file...
Als u zichzelf niet in staat voelt om uw eten's ingang te vinden als u in een file staat, eet dan niet... Ikzelf heb daar geen probleem mee...
Zoals ik al zei, er is verschil tussen iemand die een "boke" tussen z'n tanden steekt, en iemand die daar aan het jongleren is met een boterham in een hand, koffie in de ander, stuur tussen tanden etc...

Als u nu begint over ECHT gevaarlijk toestanden zoals bvb rijden met een wegenkaart op schoot, dus tijden en weg zoeken tegelijk, ok...

Maar we gaan nu toch ook al niet kankeren op een "sjiek" of snoepje, of boterham in iemands mond in een file....
Oud 19 december 2006, 09:14   #53
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
En dan word het helemaal mooi als die mistlampen vooraan ook nog eens schijnen... Dat geeft het autootje zo'n stoere uitstraling.
.
.
Trouwens , wat bij wegenwerken ook vaak een probleempje geeft is de TE versmalde rijstroken. Soms is het gewoonweg onmogelijk om op 1 baanvak te rijden . Dit telt niet alleen voor bussen en vrachtwagens, maar ook bv. caravans en mobil-home's hebben er last van. En het als er dan een doorsteek is door de middenberm krijg je soms heel gevaarlijke toestanden.
Ook irritant is dat nu op bijna alle wagens de lichten kunnen "afgesteld" worden....

weet u waarom?

omdat men ze dan STEENVAST te hoog kan laten schijnen... lol
Oud 19 december 2006, 09:33   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook irritant is dat nu op bijna alle wagens de lichten kunnen "afgesteld" worden....

weet u waarom?

omdat men ze dan STEENVAST te hoog kan laten schijnen... lol

Neen dat is omdat als u extra gewicht in de koffer liggen hebt, dat u ze zo vriendelijk genoeg als men is, ze een beetje lager kunt laten schijnen.
Maar wie weet dat nu?
Oud 19 december 2006, 09:56   #55
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Neen dat is omdat als u extra gewicht in de koffer liggen hebt, dat u ze zo vriendelijk genoeg als men is, ze een beetje lager kunt laten schijnen.
Maar wie weet dat nu?
Hallo werkgever!!!!! werkgever, werkgever,werkgever,werkgever,
Niets meer te doen als wergever dan gans de dag zitten te spelen op je computertje.

cipiertje,
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 11:08   #56
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
lol, ik heb een rijbewijs... en jij mag misschien zeggen dat ik het niet verdien.. Een examen en bijhorende mensen dachten daar anders over...
Het woordje 'dachten' zegt hier alles. Het feit dat je toen een rijbewijs hebt gekregen zegt weinig over het feit of je het nu nog verdient !

Een rijbewijs dat slecht beperkt geld (bv. 5 jaar) zou al een behoorlijke verbetering van de verkeersveiligheid betekenen.

Bovendien moet je de wet naleven en zelf niet interpreteren, laat dat maar over aan de rechtbanken. Ik zou niet willen uitmaken welke dingen nu wel of niet kunnen achter het stuur die de aandacht van de chauffeur afleiden.
Oud 19 december 2006, 12:40   #57
Dieterius
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het woordje 'dachten' zegt hier alles. Het feit dat je toen een rijbewijs hebt gekregen zegt weinig over het feit of je het nu nog verdient !

Een rijbewijs dat slecht beperkt geld (bv. 5 jaar) zou al een behoorlijke verbetering van de verkeersveiligheid betekenen.

Bovendien moet je de wet naleven en zelf niet interpreteren, laat dat maar over aan de rechtbanken. Ik zou niet willen uitmaken welke dingen nu wel of niet kunnen achter het stuur die de aandacht van de chauffeur afleiden.
Hoe kunnen die nu oordelen over een situatie die ze zelf niet mee gemaakt hebben?? De rechter kan het hoogstens inschatten, en dat is lang niet hetzelfde als het zelf meemaken?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be