Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2005, 19:24   #41
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Turkje

Oorspronkelijk bericht door Travis66
Toen de Belgische grondwet werd geschreven...

... zou het nog meer dan 100 jaar duren vooraleer vrouwen volwaardig stemrecht kregen.

Dat kan al iets zeggen over de democratische ingesteldheid van de schrijvers toen, niet?
Het klopt inderdaad dat democratie toen niet was wat ze nu is. De vertegenwoordigers werden niet verkozen door de vrouwen, enkel door de mannen. Maar dat zou net zo goed het geval zijn geweest voor de volksraadpleging, waardoor ik denk dat mijn argument overeind blijft.

Towelie030981: Ik lees met veel interesse uw bedenkingen. Ga vooral door met genuanceerd te denken. Het maakt de thread boeiend.

Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 19:56   #42
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

[quote=Tegendradigaard]We kennen onze plaats als burger : zwijgen en slikken. Of slikken en zwijgen. in ieder geval : ZWIJG en SLIK ![/QUOTE]

dat zei ik tegen mijn vrouwke ook met valentijn
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 19:59   #43
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

alle enquêtes wijzen in die richting ! net als met het migrantenstemrecht !! of de snel-belg-wet !!

de PS krijgt toch haar zin ... zij weten toch wat goed is voor ons ???!!!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 17 februari 2005, 20:01   #44
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Kardinaal De Winter roept zijn volk op om te stemmen....

Dus in feite towelenzovoort geef je toe dat de huidige politieke kaste een stel broekschijters 1ste klas zijn...
geef je ook toe dat het VB de partij is die de agenda bepaalt en zo en die het meeste invloed heeft op de burgers...

als het VB spreekt dan davert Belgie op zijn ongrondige vesten...
en het begint van zelf te barsten..
Oud 18 februari 2005, 09:45   #45
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Over de grondwet is inderdaad een referendum mogelijk, over Turkije heb ik mijn twijfels. Zoals eerder gezegd waarom zou er voor Turkije een andere toetredingsformule gelden? Er zijn inderdaad landen die Europa hebben afgekeurd. Hier waren de redens echter binnenlandse aangelegenheden, geen eventuele toetreding van een ander land.
1. Een referendum hoeft niet bindend te zijn natuurlijk.

2. Het is toch duidelijk dat, in tegenstelling tot de uitbreiding naar Oost-Europa, de mogelijke toetreding van Turkije over heel Europa een pak meer gevoelens losmaakt. Daar zijn heel wat redenen voor aan te halen. Het is dan ook normaal dat de Europese gezagvoerders enige vorm van terughoudendheid aan de dag leggen ivm Turkije, teneinde de legitimiteit van het ganse Europese project bij de burgers van Europa niet in het gedrang te brengen.

3. Binnenlandse aangelegenheden? De keuze om bepaalde bevoegdheden naar Europa over te dragen, de formulering van een Europese grondwet, ... zijn allemaal zaken die zowiezo repercussies hebben op binnenlands gebied. Toetreding tot de monetaire unie, heeft bvb. als gevolg dat de nationale munt en het nationale muntbeleid zullen verdwijnen. Ik zie dan ook niet in waarom dat een argument zou zijn contra een referendum.

4. Hoe meer u (en anderen, zoals Spirit bvb.) de link maakt tussen Turkije en de Europese grondwet, hoe minder het Belang dat moet doen. Meer nog: ik heb het Belang nog maar bitter weinig horen vertellen over die Europese grondwet (net zoals andere partijen trouwens), maar ik heb alle andere partijen wél al horen vertellen hoe een eventueel referendum over die grondwet, meer zal gaan over de toetreding van Turkije dan wat anders. Raar, toch?
Oud 18 februari 2005, 10:06   #46
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=ancapa]
Citaat:
We kennen onze plaats als burger : zwijgen en slikken. Of slikken en zwijgen. in ieder geval : ZWIJG en SLIK ![/QUOTE]

dat zei ik tegen mijn vrouwke ook met valentijn
Ik zei dat ook en ze zei : vergeet het en stikt..... tja....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 10:09   #47
Tegendradigaard

Standaard

Waarom eventueel wel een referendum over de toetreding van Turkije en niet over eventueel Polen, of Litouwen of Letland .... ?

Laat ons gewoon de kaart van Europa bekijken en we zien al 1 belangrijk argument...
Sommigen dromen zelfs van Marokko bij de EU... tja in kilometers gezien ligt dat ook niet ver van europa he..

Ik zou het dus normaal vinden dat de bevolking van Europa zich mag uitspreken over de toetreding van landen die niet in Europa liggen...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 18 februari 2005, 10:12   #48
Tegendradigaard

Standaard

Trouwens waar heeft men schrik voor ?
Dat het volk neen tegen Turkije zou zeggen ? Tja dan is het zo he. Het volk .. dat is toch het belangrijkste in een democratie zou ik zeggen.

En stel dat datzelfde volk ja tegen Turkije zou zeggen. Dan heeft men een brede basis om de toetreding te verdedigen he. Nu zou het de beslissing van enkele "grote" boven onze hoofden regerenden zijn zonder dat het volk daar zijn mening over kan uiten.

Mag ik eigenlijk veronderstellen dat U denkt dat het volk neen zou zeggen tegen Turkije ? Verklaart dat uw angst voor een referendum hierover ?

Oud 18 februari 2005, 12:14   #49
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66

Het klopt inderdaad dat democratie toen niet was wat ze nu is. De vertegenwoordigers werden niet verkozen door de vrouwen, enkel door de mannen. Maar dat zou net zo goed het geval zijn geweest voor de volksraadpleging, waardoor ik denk dat mijn argument overeind blijft.
Wat is uw argument dan juist? Want er staan vooral veel vragen (al dan niet rethorisch) in uw vorige post
Oud 18 februari 2005, 12:15   #50
Bolter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Vlaming
= EU !
U zou ervan verschieten in welke mate de EU uw dagelijks leven al beinvloed vrees ik....
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:20   #51
Bolter
Gouverneur

Standaard

Het VB zou deze bevraging zeker misbruikt hebben om het item Turkije eraan vast te koppelen.
De VLD wou dit trouwens zelf meer als een promotiestunt gebruiken om te bewijzen hoe democratisch ze toch wel zijn...

Uiteindelijk, praktisch bekeken is het onmogelijk om een totale grondwet te beoordelen met ja of neen..
Met bepaalde uitreksels kan je waarschijnlijk akkoord gaan, met andere dan weer niet...

Dus volgens mij niet het aangewezen item om een volksraadpleging over te houden.
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:23   #52
Tegendradigaard

Standaard

De politici hebben gewoon bang dat ze in hun bloot gat gezet zouden worden door de burgers....
Dat en dat vooral (misschien zelfs alleen ..) is de reden dat er geen referendum mag komen in dit land..

Oud 18 februari 2005, 12:25   #53
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Het VB zou deze bevraging zeker misbruikt hebben om het item Turkije eraan vast te koppelen.
De VLD wou dit trouwens zelf meer als een promotiestunt gebruiken om te bewijzen hoe democratisch ze toch wel zijn...

Uiteindelijk, praktisch bekeken is het onmogelijk om een totale grondwet te beoordelen met ja of neen..
Met bepaalde uitreksels kan je waarschijnlijk akkoord gaan, met andere dan weer niet...

Dus volgens mij niet het aangewezen item om een volksraadpleging over te houden.
Praktisch bekeken is het onmogelijk om een totale grondwet te beoordelen met ja of neen.
Ik kan daarmee akkoord gaan....maar dan mag het parlement dat ook niet doen. Want nu mag men in het parlement kiezen tussen .... ja of neen... voor de hele grondwet.

Oud 18 februari 2005, 12:25   #54
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens waar heeft men schrik voor ?
Dat het volk neen tegen Turkije zou zeggen ? Tja dan is het zo he. Het volk .. dat is toch het belangrijkste in een democratie zou ik zeggen.

En stel dat datzelfde volk ja tegen Turkije zou zeggen. Dan heeft men een brede basis om de toetreding te verdedigen he. Nu zou het de beslissing van enkele "grote" boven onze hoofden regerenden zijn zonder dat het volk daar zijn mening over kan uiten.

Mag ik eigenlijk veronderstellen dat U denkt dat het volk neen zou zeggen tegen Turkije ? Verklaart dat uw angst voor een referendum hierover ?
1. demos cratos : de stem van het volk of de stem vn de dorpsstraat telt niet meer in België
2.75 % van de vlamingen zijn racisten indien ze tegen het migrantenstemrecht waren en tegen de snel-belg-wet !!!
3. Stomme Steve en consoorten weten wat goed voor ons is... dat zeiden ze destijds ook in de USSR en CUBA... daar haalde hij de mosterd !
4. er zijn al genoeg Turkse migranten, kijk ook maar eens naar Nederland en Duitsland
5. er is al werkloosheid genoeg in west-europa, trouwens Duitsland zit er al met 5.000.000 werklozen 25 % meer dan in 1995 !!
6. Turkije zit in volle ontwikkeling en heeft veel mogelijkheden, maar ja er moet wel veel en hard gewerkt worden...
7. Turkije moet wel zijn burgers respecteren en democratischer worden...
8. enkel eurocraten hebben belang bij al die uitbreidingen... voor minstens 3.000 euro netto per maand wil je wel eens referanda tegenhouden

Laatst gewijzigd door ancapa : 18 februari 2005 om 12:26.
Oud 18 februari 2005, 12:27   #55
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter

Dit argument houdt volgens mij geen steek: het uiteindelijke antwoord van de politiekers moet immers ook "ja" of "neen" zijn.

Tegendraadigaard was me blijkbaar voor

Laatst gewijzigd door Turkje : 18 februari 2005 om 12:28.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:28   #56
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Voor Turkje:

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Travis66

Wat is uw argument dan juist? Want er staan vooral veel vragen (al dan niet rethorisch) in uw vorige post
Het argument was (inderdaad een beetje gemaskeerd. ) : dat in principe de volksvertegenwoordigers de mening van het volk verkondigen.
Dus als de volksvertegenwoordigers door enkel mannen worden gekozen, dan zouden ze (in principe) ook de mening van die mannen verdedigen. Wat hetzelfde resultaat zou moeten opleveren als een volksraadpleging die ook alleen uit mannen zou bestaan.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 18 februari 2005 om 12:28.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 12:30   #57
Tegendradigaard

Standaard

Ik vind het vreemd dat het juist de "rechtse" partijen zijn die de burger het meeste inspraak willen geven... ?

Oud 18 februari 2005, 12:33   #58
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Dit argument houdt volgens mij geen steek: het uiteindelijke antwoord van de politiekers moet immers ook "ja" of "neen" zijn.

Tegendraadigaard was me blijkbaar voor
ze noemen mij niet voor niets soms snellen tegendradigaard he... ook mijn vrouw zegt dat wel eens.... tiens...zou ze daar iets mee willen zeggen....

Oud 18 februari 2005, 13:04   #59
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
1. Een referendum hoeft niet bindend te zijn natuurlijk.

2. Het is toch duidelijk dat, in tegenstelling tot de uitbreiding naar Oost-Europa, de mogelijke toetreding van Turkije over heel Europa een pak meer gevoelens losmaakt. Daar zijn heel wat redenen voor aan te halen. Het is dan ook normaal dat de Europese gezagvoerders enige vorm van terughoudendheid aan de dag leggen ivm Turkije, teneinde de legitimiteit van het ganse Europese project bij de burgers van Europa niet in het gedrang te brengen.

3. Binnenlandse aangelegenheden? De keuze om bepaalde bevoegdheden naar Europa over te dragen, de formulering van een Europese grondwet, ... zijn allemaal zaken die zowiezo repercussies hebben op binnenlands gebied. Toetreding tot de monetaire unie, heeft bvb. als gevolg dat de nationale munt en het nationale muntbeleid zullen verdwijnen. Ik zie dan ook niet in waarom dat een argument zou zijn contra een referendum.

4. Hoe meer u (en anderen, zoals Spirit bvb.) de link maakt tussen Turkije en de Europese grondwet, hoe minder het Belang dat moet doen. Meer nog: ik heb het Belang nog maar bitter weinig horen vertellen over die Europese grondwet (net zoals andere partijen trouwens), maar ik heb alle andere partijen wél al horen vertellen hoe een eventueel referendum over die grondwet, meer zal gaan over de toetreding van Turkije dan wat anders. Raar, toch?
- een referendum hoeft inderdaad niet bindend te zijn. Een raadplegend referendum is mogelijk, maar gaat men dan weer niet het verwijt krijgen dat men angst heeft voor een bindend referendum
- de eventuele toetreding van Turkije heeft inderdaad meer losgemaakt dat deze van andere landen. U zegt hier zijn enkele reden voor, welke redenen? Turkije behoort al ruim 25 jaar officieus tot Europa.
- Tegenstemmen op basis van binnenlandse aangelegenheden is geen argument tegen een eventueel referendum. Maar wilde aantonen dat tegenstemmen in dit geval weinig te maken zou hebben met binnenlandse aangelegenheden maar eerder met de toetreding van een bepaald land
- Daar heeft u misschien een punt dat men door voortdurend de aandacht te leggen op de toetreding van Turkije men misschien het Vlaams Belang in de kaarten speelt. Heb al gezegd dat ik voorstander ben van een dergelijk referendum. De houding van Spirit zalbij sommige overkomen als een paniekreactie.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 13:09   #60
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Praktisch bekeken is het onmogelijk om een totale grondwet te beoordelen met ja of neen.
Ik kan daarmee akkoord gaan....maar dan mag het parlement dat ook niet doen. Want nu mag men in het parlement kiezen tussen .... ja of neen... voor de hele grondwet.
Het stemmen over een wet gebeurt artikel per artikel,wat uiteraard een serieuze procedureslag is. Stemmen over een grondwet in geheel gebeurt niet.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 18 februari 2005 om 13:12.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be