Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2005, 10:39   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Dat zeg jij, maar ik ken weinigen die er zo over denken, zeker Nederlanders die in belgië wonen of belgen die in Nederland wonen getuigen over het grote cultuurverschil dat alle regionale verschillen in België of Nederland overstijgt.
En waarop baseren deze mensen zich dan? Hebben deze mensen overal in Nederland en Vlaanderen gewoond, dat zij kunnen besluiten dat de staatsgrens de grootste cultuurgrens is? Ik ken eerlijk gezegd weinig of geen mensen die overal thuis zijn (geweest) en daarom een volledig beeld van Nederland en Vlaanderen kunnen geven. Voor de duidelijkheid: ik kan dat ook niet. Wat ik wel kan geven, is een beeld op basis van gegevens over de verschillende gebieden in Nederland en Vlaanderen, en mijn eigen ervaringen over de Randstad, waar ik gewoond heb, en Noord-Nederland, waar ik nu woon. De verschillen tussen deze gebieden zijn behoorlijk groot. De belangrijkste overeenkomsten tussen Zuid-Nederland, waar een deel van mijn familie woont, en Vlaanderen zijn ook duidelijk: dezelfde religieuze achtergrond, die grotendeels de cultuur heeft gevormd (er wordt in Vlaanderen niet voor niets steeds gerefereerd aan de Moerdijk als grens), en dezelfde dialectologische achtergrond (Brabants en Limburgs). In dat opzicht is het verschil tussen Zuid-Nederland en de Randstad, en tussen Zuid-Nederland en Noord- en Oost-Nederland een stuk groter.

Citaat:
Ik vind Zuid-Nederlanders helemaal niet zo "Bourgondisch". Wat ze gemeen hebben met België is de katholieke erfenis, maar dat hebben ze ook gemeen met Keulen bijvoorbeeld.
Tja, een groot deel van Europa is katholiek, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om. Het gaat om de overeenkomsten binnen het Nederlandse taalgebied en daar hoort Keulen bij mijn weten niet bij.

Citaat:
juist, een groot verschil, maar toch gelijken Zuid-Nederlanders veel meer op Noord-Nederlanders dan op Belgen, wat natuurlijk mijn persoonlijke subjectieve mening is, maar die door iedereen gedeeld wordt die ik ken en met Nederlanders in contact komt.
Zie eerste reactie.

Citaat:
Inderdaad, bij ons is het omgekeerd en vind je rust en kleinschaligheid in West-Vlaanderen.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de ruimtelijke verschillen binnen Nederland een stuk groter zijn dan binnen Vlaanderen. Noord-Nederland is een stuk dunner bevolkt dan West-Vlaanderen, de Randstad is twee keer zo dichtbevolkt als de provincie Antwerpen. Daarnaast verschilt het landschap natuurlijk enorm binnen Nederland.

Citaat:
Samenwerking niet, en daar kan geen redelijk mens tegen zijn, maar de groot-Nederlandse staatsgedachte natuurlijk wel.
Dat ligt er maar helemaal aan wat je onder "de Groot-Nederlandse staatsgedachte" verstaat, wat de aanleiding ervoor is en wat het doel ervan is?

Citaat:
Juist, maar wel typerend dat Nederlanders en Vlamingen zelfs over cruciale economische dossiers niet tot eenstemmigheid kunnen komen.
Zelfs? Het gaat hier over tegengestelde belangen (economisch belang van Vlaanderen, maatschappelijk en ecologisch belang van Nederland), dus is het logisch dat er moeilijk overeenstemming gevonden kan worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2005, 10:44   #42
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

In het kader van de titel: []b over Vlamingen, Walen en Nederlanders...[/b] En Luxemburgers, want die horen daar ook bij. Eén groot Benelux! En de Fransen, vanwege de taal. Eén groot West-West-Europa! Samen met de Engelsen; dan hebben die Nederlanders ook weer wat te bouwen: Een brug van Rotterdam naar .. ehh .. noord-Suffolk of zuid-Norfolk, Engeland.

Eén voor alleen en allemaal één!

Laatst gewijzigd door Mephisto : 7 april 2005 om 10:45.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be