![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() "Op een goeie tien jaar tijd is de graanprijs gehalveerd, terwijl de broodprijs met vijftig procent steeg. Brood is 'gebakken loon' geworden in plaats van gebakken tarwe."
bron: http://www.vilt.be/gevilt/detail.phtml?id=656
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | ||
Europees Commissaris
|
![]() In een normale economie zouden bij werkloosheiden de lonen dalen. Dan zou dus ook de prijs van het brood en andere producten dalen, waardoor uiteindelijk de koopkracht van de arbeiders toeneemt.
Maar in België doen we het liever met uitkeringen. Hoewel die evenzeer het nettoloon lager maken.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 12 juni 2005 om 09:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Oftewel maken ze zoveel winst nu en dan is het interessant om bakker te worden maar gezien er maar weinig bakkers bijkomen lijkt mij dit niet het geval te zijn. oftewel moeten ze zoveel vragen omdat hun uitgaven de grondstoffen ook is gestegen alsook het gewone leven voor diezelfde bakker ook duurder is geworden. u zegt dat de grondstoffen niet gestegen zijn dus moet het leven op zich wel duurder zijn geworden hé. laten we ook niet vergeten dat vele bakkers het moelijk hebben door de modernisering van hun beroep door de industriële bakkerijen en dat ze verplicht zijn om meer speciale dingen te maken dan gewoon een brood opdat ze hier meer voor kunnen vragen. uw grondprijs mag dan wel gedaald zijn het eindproduct wat we kunnen kopen is veel meer gestegen dan onze verdiensten. misschien kan iedereen beter een zak graan gaan kopen en zelf zijn brood bakken of misschien kunt u zelf ook de benodigdheden van een auto in een autoshop gaan kopen en uw eigen auto maken. maar weet je wat, we zullen het antwoord wel zien op onze vragen en over een paar decennia zullen we weten wie gelijk had ok ![]() en ik hoop dat jij het bent |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En verder gewoon omdat de lonen gestegen zijn. Omdat bijna iedereen meer loon wilt. De levensstandaard is verhoogd. Vroeger spaarde je een jaar voor een tv, nu koop je hem in de aldi voor een fractie van je loon.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 12 juni 2005 om 09:57. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2 half time < 1 full time, maar dat doet er niet toe. Laat gewoon de mensen zelf kiezen, zowel de werknemer als werkgever. Als je geen werk vindt, kan je op zelfstandige basis werken. Maak gewoon de arbeidsmarkt flexibeler zodat je gemakkelijker ergens kan beginnen. (Of dacht je dat al die regeltjes en belastingen de werkgever niet drie keer doen nadenken voor hij iemand aanneemt?)
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De economie kan nu enkel nog groeien door de productiviteit per hoofd op te drijven, maar dat brengt geen enkele baan meer op, integendeel, door verhoogde productiviteit, zonder evenwaardige globale loonstijding, zal de consumptie nog meer terugvallen en daarmee ook de afzetmarkt. En zo zal het productieoverschot nog groter worden. Wat je dus beweerd dat de mens meer wil consumeren, dat klopt niet helemaal. Hoe kan je anders verklaren dat er zo ongeveer in alle sectoren structurele overschotten zijn in de productie, die naderhand vernietigd moeten worden.
![]() |
![]() |
#49 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1) Een chinees hemd vs. een hemd gemaakt in België. Door de vrije markt kunnen mensen chineze hemden kopen, wat een winst is voor iedereen buiten de mensen die in de textielsector werken (de overgrote meerderheid maw) 2) Vergelijk de prijs van een TV nu met de prijs 20 jaar geleden, ook bv. video's en DVDs. 3) Koreaanse wagens geven aan armere mensen de mogelijkheid om een goedkope wagen te kopen, binnenkort zullen er nog goedkopere chinese wagens op de markt komen: de minder gegoede consument hier is tevreden met de lagere prijs, de arbeiders in China krijgen beter werk dan wat ze op het platteland zouden krijgen, en zijn dus tevreden, en de kapitalist in China is ook tevreden. Iedereen wint. Het is trouwens niet waar dat een hogere productiviteit aan gelijk loon minder consumptie betekent; wel integendeel, door de hogere productiviteit stijgt de winst van de kapitalist (die dan meer kan consumeren) en/of kunnen de prijzen omlaag waardoor de werkende man ook meer kan consumeren. Het kapitalistisch systeem is gewoonweg onoverwinnelijk. ![]()
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Banneling
|
![]() Je zou ook arbeiders uit landsdelen waar geen of weinig werk is, kunnen deporteren en onderbrengen in werkkampen, zoals de Chinezen dat doen (met een tijdelijke werkvergunning en met een uitgangsverbod en een avondklok, en absoluut geen sprake ervan zich te laten settlen na verloop van bewezen diensten).
Op die manier zouden we bv kunnen Wallonië zijn fel begeerd Marshallplan aanbieden. Laat de Walen hier maar het onderbetaald, risicovol, zwaar, vuil en gevaarlijk werk komen doen. We steken ze in goed bewaakte kampen en hebben er dan verder alleen de voordelen en niet meer de last meer van - plus dat we eindelijk eens de gelijk- en andersgekleurde illegalen definitief en volledig terug naar huis kunnen sturen zonder onze economie en onze onder de prijs werkende en nulbelasting-betalende zwartbaasjes pijn te doen. Met dank aan China![edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 13 juni 2005 om 10:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tegen de tijd dat u begrijpt dat het vrije-markt-denken al lang niet meer zaligmakend is, dat grondstoffen binnenkort moeilijker te verkrijgen zijn, dat China kapitalistisch gezien nog in de kinderschoenen staat en dat wij een hele andere economische opbouw hebben dan zij, lees ik u graag nog wel eens.. Wat is er mis met goedkope import? Helpt het de zojuist naar Polen verhuisde textielindustrie om zeep, ofzo?
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||||||||||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
M.a.w. je legt geen directe invoerbeperking op. Natuurlijk is dit niet toelaatbaar in een vrije markteconomie maar zoals de zaken evolueren is een vrije markteconomie toch niet mogelijk zeker. En net door de import toch nog goedkoper an te bieden zit je toch nog met een konkurrerende positie. Multimedia toestanden zijn rondom Belgiê inderdaad goedkoper. Schuld daaraan is deels de hogere BTW (21%) maar vooral het ontbreken van concurrentie. Niet over klagen, gewoon accepteren want vroeg of laat zal de euro in dat marktsegment wel vallen . Let op, niet alles is goedkoper natuurlijk. Terug op vrije markt. dat bedoelde ik nu met regels , het theoretische model van de rvije markt werkt niet in de praktijk..kijk nu naar de europese subsi(e)dies. Een het idee achter de vrije markt staat me ook niet echt aan. het leid tot concurrentieproblemen die op hun beurt leiden tot slechtere producten of slechtere dienstverlening. Uiteindelijk zal het goedkoopst producerende land over blijven (in elk geval voor productie) en de rest kan balen. En hoe was bvb de economische situatie hier in België zo'n 10 jaar geleden ook al weer ...in vergelijking met nu? Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Sergei : 16 juni 2005 om 14:08. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Mis is, dat de WTO enkel kijkt naar de kwaliteit van de productie en niet naar de (arbeids)verhoudingen waarin die tot stand gekomen is. Die opstelling is inderdaad niet vol te houden. En ja, het helpt andere goedkope producenten om zeep, zoals in Lesotho waar de textielarbeidsters gereconverteerd zijn naar de prostitutie. Verder ben ik geen aanhanger van de vrije markt, maar van de door de civiele samenleving gereguleerde markt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 7 juli 2005 om 09:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat men soms ook uit het oog verliest is dat in een eerste stadium de "lage loonlanden" hun sukses te danken hebben aan het eit dat ze hun produkten aan "hoge loonlanden" kunnen verkopen. dit is best leuk aan het begin van hun industriële revolutie, maar om de groei op peil te houden moet ook de binnenlandse vraag stijgen ie. moeten de lage lonen omhoog.
China is in dit verband een "geval apart" het is één land met verschillende economische systemen tegelijk ; het is én een hoogindustriële natie én tegelijk een ontwikkelingsland om het vereenvoudigd te stellen 300 miljoen Chinezen leven in een hoog ontwikkeld indistriël land en 1 miljard Chinezen leven in een ontwikkelingsland met een uiterst primitieve landbouw. In die zin zou men China als een spiegel voor de Wereld kunnen aanzien, als China er in slaagt haar totale bevolking adequaat te voeden en huisvesten, moet de mensheid hetzelfde met de ganse aarde kunnen verwezenlijken.
![]() |
#56 | ||||
Burgemeester
|
![]() Ik heb niet alle berichten gelezen dus misschien is het volgende al te sprake gekomen. Volgens mij is een van de essentiele vereisten achter vrijhandel waar twee landen verschilende loon niveaus hebben dat producenten de vrije wil hebben om een meer winstgevende goed te produceren. Ik vraag me af of Chinese producenten die vrijheid hebben of is het misschien de overheid die bepaald wat je als producent maakt.
Als dat laatste het geval is zal het best wel eens kunnen dat de chinesen over de hele linie kunnen concurreren iets wat een land waar men die vrije wil wel heeft misschien niet bestand tegen is.Ik weet niet als iemand die hier het fijne van weet kan zeggen als dat klopt of niet? Verder hoeven de lonen in europa opzich niet lager. Niet alleen zullen de looneisen omhoog gaan in china(maarja 1.3 miljard inwoners kan dat wel even duren) maar bij een aanhoudende ongelijke handelsbalans zal de yuan ook in waarde stijgen tov de euro. (maarja die houd men kunstmatig laag). Met andere woorden China probeert door staatsingreep zijn eigen export kunstmatig goedkoop te houden. Verder zijn de rechten van de werknemers in china en europa niet hetzelfde, is het bijvoorbeeld eerlijk om van europese bedrijven te verwachten dat ze concureren met een land wat lijfeigenen gebruikt? (hypothetisch) Verder is het trouwens ook zo dat je als westers bedrijf bijna geen chinese bedrijven kan overnemen maar andersom wel. En als laatste zou ik er nog aan toe willen voegen dat handel op vrijwillige basis zou moeten zijn. Een land is soeverein en als men nou gewoon niet wil dat andere landen toegang hebben tot je markt om wat voor reden dan ook zou dat gewoon je recht moeten zijn.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Nussbaum : 7 juli 2005 om 19:43. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Banneling
|
![]() nusbaum:
En als laatste zou ik er nog aan toe willen voegen dat handel op vrijwillige basis zou moeten zijn. Een land is soeverein en als men nou gewoon niet wil dat andere landen toegang hebben tot je markt om wat voor reden dan ook zou dat gewoon je recht moeten zijn. _____________ Iedereen gaat nu eenmaal spontaan op de rug liggen voor de WTO DE tekst die ik hieronder invoeg is ook nog geplaatst in een andere lopende discussie, nl 'Landbouwsubsidies'.http://forum.politics.be/showthread....66#post1180866 Voor de Multi's en de WB en de WTO is een mensgerichte ontwikkelingsstrategie een zeer groot probleem. Aangezien dat laatste in de eerste plaats gericht is op het voorzien in plaatstelijke noden en de klemtoon legt op de plaatselijke productie, creëert het weinig of geen vraag naar import en zijn er weinig of geen buitenlandse leningen nodig. Ook wordt er bij zo'n zelfvoorzienings-strategie gesttreefd naar plaatselijk bezit en eigendom van bedrijfsmiddelen en worden er dus weinig investeringsmogelijkheden geboden voor mondiale ondernemingen. Dat is natuurlijk allemaal buitengewoon onaangenaam voor de vermelde organisaties. en ze trachten trachten dan ook de zelfvoorziening de grond in te bo(e)ren (wat met de subsistentie-economieën al grotendeels gelukt is).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 juli 2005 om 10:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Noot: Er worden in EU sinds kort wél Chinese auto's ingevoerd. Ceterumque: Eu zal nooit met China kunnen concurreren. Een arbeider kost daar nu eenmaal veel minder. Ik ken niet veel van economie, maar het lijkt mij logisch dat Europa haar markt afschermt en slechts beredeneert producten invoert: beter een Europese arbeider aan het werk dan een Chinese is mijn devies (voor de Chinese welvaart heb ik andere oplossingen die hier niet relevant zijn). Doel nr 1 moet zijn elke Europeaan aan het werk te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We hebben dan wel een klein handelstekort met China, met veel andere landen van Zuid-Oost-Azië hebben we een handelsoverschot, en die landen op hun beurt ook met China. Logisch ook. Een land exporteert niks als het er niks voor terugkrijgt.
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als kapitaal vrij kan migreren zal het wel zo zijn dat de productiviteit op termijn gelijker wordt, en dus ook de lonen gelijker worden door vrijhandel. Als je de productiviteit en de extra kosten in rekening neemt is het loonverschil tussen België en China eigenlijk niet zo groot.
![]() |