Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2003, 22:16   #41
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Is het niet zo dat een werknemer bij een arbeidsongeval die geweigerd is door de arbeidsongevallenverzekering of waar een ander probleem is bijgestaan kan worden door een jurist van de vakbond?
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:19   #42
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
NAR
Daar moet ik altijd aan denken als ik een vakbondsvent met zo'n toeter aan zijn mond de "achterban" zie toespreken.
Liefst op de "werkvloer"
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:20   #43
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Volgend weekend worden 20.000 jongeren gegijzeld door de spoorwegstaking. Is een dergelijke vakbondsactie verantwoord, of maken de vakbonden hier misbruik van hun machtspositie? Hebben ze dat recht, of wordt het tijd de wet Le Chapelier terug in te voeren?
Gegijzeld? wat een woord!! De staking was op tijd aangekondigd, en tenzij voor wie op dat festival tot in de vroege uurtjes wil rondhangen is er geen probleem! Niemand is verplicht daar tot de vroege uurtjes rond te hangen: werkelegenheid is belangriker dan de 3 of 4 laatste rockliedjes, haschisch en bier We hebben dat festival ook al weten aanhalen als een geldige reden voor de leerlingen om de proclamaties te boycotten...
FF serieus toch blijven, hé!

Citaat:
"De Wet le Chapelier van 1791 verbiedt iedere bijeenkomst van ambachtslui, zowel van patroons als van werklieden ,evenals iedere vereniging en ieder verbond.
Op het vlak van het loon voorziet de wet dat 'de patroon op zijn woord wordt geloofd!".
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:20   #44
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Is het niet zo dat een werknemer bij een arbeidsongeval die geweigerd is door de arbeidsongevallenverzekering of waar een ander probleem is bijgestaan kan worden door een jurist van de vakbond?
Waarom mag dat geen gewone jurist zijn? Dat moet toch iedereen doen als hij een conflict via het gerecht wil uitvechten?
Oud 24 juni 2003, 22:25   #45
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Waarom mag dat geen gewone jurist zijn? Dat moet toch iedereen doen als hij een conflict via het gerecht wil uitvechten?
Wanneer men lid is van een vakbond kan vanuit die bond een jurist aangewezen worden die u bijstaat. In dit geval is het voor het lid gratis. Dit is ook een service naar de werknemers toe.
Oud 24 juni 2003, 22:28   #46
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Volgend weekend worden 20.000 jongeren gegijzeld door de spoorwegstaking. Is een dergelijke vakbondsactie verantwoord, of maken de vakbonden hier misbruik van hun machtspositie? Hebben ze dat recht, of wordt het tijd de wet Le Chapelier terug in te voeren?
Gegijzeld? wat een woord!! De staking was op tijd aangekondigd, en tenzij voor wie op dat festival tot in de vroege uurtjes wil rondhangen is er geen probleem! Niemand is verplicht daar tot de vroege uurtjes rond te hangen: werkelegenheid is belangriker dan de 3 of 4 laatste rockliedjes, haschisch en bier We hebben dat festival ook al weten aanhalen als een geldige reden voor de leerlingen om de proclamaties te boycotten...
Toch effe serieus blijven he kerel, je haalt weer alle cliches boven he!

Iedereen die zondag tot de laatste groep wil blijven kijken, wat iedereen zal doen want dan speelt de hoofdact, zal geen trein meer kunnen nemen! HEt gaat hier dus niet over een groepje marginalen zoasl jij het kleingeestig wil laten uitschijnen.

Werkgelegenheid is misschien belangrijk maar een gezond bedrijf nog veel belangrijker! De NMBS moet geen opvangcentrum voor werklozen of zo zijn he!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:38   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet dat iemand gegijzeld wordt. Niemand is verplicht om naar het festival te gaan of daar tot de vroege uurtjes rond te hangen.
Het kan voor de inrichters ook niet zo moeilijk zijn om voor busvervoer te zorgen als ze dat zo belangrijk vinden.
Weer wat verlies minder voor de spoorwegen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:49   #48
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Citaat:
Toch effe serieus blijven he kerel, je haalt weer alle cliches boven he!

Iedereen die zondag tot de laatste groep wil blijven kijken, wat iedereen zal doen want dan speelt de hoofdact, zal geen trein meer kunnen nemen! HEt gaat hier dus niet over een groepje marginalen zoasl jij het kleingeestig wil laten uitschijnen.

Werkgelegenheid is misschien belangrijk maar een gezond bedrijf nog veel belangrijker! De NMBS moet geen opvangcentrum voor werklozen of zo zijn he!!
Ik vind het ook maar raar. De bonden zeggen dat ze dat over het hoofd hebben gezien. Moest dat waar zijn, dan vraag ik mij af hoeveel mensen in godsnaam die beslissing hebben genomen??? Ik bedoel, met hoe weinig moet ge zijn om dat te vergeten? Daarom mijn vraag: Wie heeft deze beslissing genomen? Had de gewone werknemer van de NMBS inspraak in deze kwestie?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:51   #49
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Iedereen die zondag tot de laatste groep wil blijven kijken, wat iedereen zal doen want dan speelt de hoofdact, zal geen trein meer kunnen nemen! HEt gaat hier dus niet over een groepje marginalen zoasl jij het kleingeestig wil laten uitschijnen
J.S.Bach liep in 17O8 600 km te voet om in Lubeck Buxtehude te horen spelen dat zou misschien geen slecht voorbeeld zijn voor de rockliefhebbers dan hebben ze de NMBS alvast niet nodig EN het zou beter zijn voor hun conditie dan daar vadsig in bier modder en geluidsoverlast te gaan zwelgen.
Werchter? Afschaffen aub. Bravo NMBS
Oud 24 juni 2003, 22:52   #50
dinges
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
Dat overnemen van schulden is toch ook niet eerlijk. Ik rij zelden of nooit met de trein, eens in de paar jaar en dan nog om eens anders te doen. Wanneer ik echter nareken hoeveel ik jaarlijks moet bijdragen om de NMBS rollend te houden dan kan ik daar vele malen mee op reis gaan.

Jaren geleden had men in England hetzelfde probleem. De treinen waren nooit op tijd en leden enorm verlies. Op de meest onmogelijke plaats was er daar personeel aanwezig die de meest zinloze zaken moesten doen. Het ging dan om zaken die vroeger ooit nuttig waren maar daarna overbodig werden. Men bleef echter verder doen alsof er niets veranderd was. Men kent het systeem, zoveel man voor dit, zoveel voor dat, nodig of niet nodig. Ergens een lamp indraaiën, twee man nodig, een om op de ladder te klimmen en een om ze vast te houden. Zoiets is typisch wanneer de vakbond er aan te pas komt. Toegegeven soms in biezondere gevallen kan dat nuttig zijn, meestal is het echter verspilling aan mankracht. De bonden hebben echter ook niet veel keuze, eens de meeste zaken geregeld zijn ze vrij overbodig.
Ik rij zelden of nooit over de A12 en toch moet ik ervoor betalen. Hetzelfde geldt voor de E314. Afschaffen die handel

Je vergelijking met de Britse spoorwegen is slecht gekozen. Niets gehoord over de Britse spoorwegen na de privatisering ???
dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:54   #51
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:
Iedereen die zondag tot de laatste groep wil blijven kijken, wat iedereen zal doen want dan speelt de hoofdact, zal geen trein meer kunnen nemen! HEt gaat hier dus niet over een groepje marginalen zoasl jij het kleingeestig wil laten uitschijnen
J.S.Bach liep in 17O8 600 km te voet om in Lubeck Buxtehude te horen spelen dat zou misschien geen slecht voorbeeld zijn voor de rockliefhebbers dan hebben ze de NMBS alvast niet nodig EN het zou beter zijn voor hun conditie dan daar vadsig in bier modder en geluidsoverlast te gaan zwelgen.
Werchter? Afschaffen aub. Bravo NMBS
Ooit al eens naar zo'n muziekfestival geweest? Neen? Dan moet je er maar over zwijgen! Ik zit toch ook niet te kankeren op Bach en Wagner want ik ken hun muziek niet goed genoeg. Als jij nog nooit naar een festival bent geweest kan je ook niet weten wat dat juist inhoudt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 23:08   #52
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.

Ik vind het ook maar raar. De bonden zeggen dat ze dat over het hoofd hebben gezien. Moest dat waar zijn, dan vraag ik mij af hoeveel mensen in godsnaam die beslissing hebben genomen??? Ik bedoel, met hoe weinig moet ge zijn om dat te vergeten? Daarom mijn vraag: Wie heeft deze beslissing genomen? Had de gewone werknemer van de NMBS inspraak in deze kwestie?
De afgevaardigde bij ons zegt dat de beslissingen voor zulke acties genomen worden in een soort comité. Daar zitten vertegenwoordigers van alle firma's in die sector. Het aantal is berekend volgens het aantal stemmen behaald geweest zijn bij de sociale verkiezingen. Dat zijn er voor zijn fractie zo een 140 vertegenwoordigers.
Oud 24 juni 2003, 23:12   #53
filosoof
Banneling

Standaard

[size=1]
Citaat:
[/size]
Tiens, mijn comment van deze namiddag nù al verdwenen? Stoort rechtlijnig denken dan zo? Of vas het de inhoud van de wet Lechapelier die wat duidelijker overkwam dan een moderator graag heeft?
Oud 24 juni 2003, 23:44   #54
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Alles gelezen en veel over den trein , een abonnement, de sabena en nog van alles.
Het antwoord op de vraag of vakbonden te veel maccht hebben en waarom of waarom niet heb ik niet gevonden. Nu weet ik het nog nie zè.
Ja, ze hebben veel te veel macht in Belgie en zijn aan hun oorspronkelijke doel, met name het gezamelijk vertegenwoordigen van arbeiders wanneer mensonwaardige omstandigheden zich voordoen, voorbijgegaan om in zwaar verzuilde situaties te belanden waar ze wentelen in het bloed van het bedrijf dat ze langzaam leegzuigen. De Vakbond is een parasitaire organizatie met als enige levensdoel hun eigen bestaan te financieren en te verantwoorden.

Tot zover mijn genuanceerde opinie.
Oud 24 juni 2003, 23:51   #55
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Gegijzeld!!
wat een groot woord!!
Die staking is op tijd aangekondigd en wie niet de laatste 5 of 6 muziekjes wil horen én de ganse nacht met hasch en bier daar wil blijven rondhossen is absoluut niet gegijzeld..
Ik vermoed dat je de draagkracht van die wet niet snapt...
[i]En 1791, la Loi Lechapelier, celle de la bourgeoisie libérale au pouvoir en France, interdit les corporations et la grève. Les bourgeois ont pu mener leur offensive aidés par le petit peuple, attiré par le goût de la liberté et surtout parce que la disparition des ordres était aussi la promesse de l'égalité entre les hommes : on ne serait plus sans cesse obligé de courber l'échine devant les grands de ce monde. Fin de la Révolution Française : amère déception. Babeuf, le premier communiste tire les conclusion du 1er acte : sans égalité sociale, l'égalité en droits promise par la grande Déclaration des Droits de l'homme et du citoyen est complètement illusoire.
Oud 25 juni 2003, 00:10   #56
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, mijn comment van deze namiddag nù al verdwenen? Stoort rechtlijnig denken dan zo? Of vas het de inhoud van de wet Lechapelier die wat duidelijker overkwam dan een moderator graag heeft?

Bij mijn weten zijn de moderators hier nogal ruim. En correct. 't Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze uw comment verwijderd zouden hebben zonder u daar ook maar iets van te laten weten. Bent u zeker dat u hier op dinsdagnamiddag iets geplaatst heeft?
Of bent u naar deze comment op zoek...?
Citaat:
Geplaatst op Di Jun 24, 2003 11:20 pm. Toch niet zelf teveel haschisch en/of bier verbruikt de laatste dagen?
Oud 25 juni 2003, 12:03   #57
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Wat wegen 20.000 jongeren die naar een festivalleke moeten op tegen 10.000 mensen (en misschien gezinnen!!!) die geen werk meer hebben?

Hun kinderen zullen volgend jaar ook niet naar Werchter kunnen mischien.
Dat zal Herman schueremans niet graag horen denk ik.

Dat die verwende jung die nu klagen iets creatiever zijn in het zoeken naar vervoer. Ze hebben de luxe om naar dat festivalleke te komen en zich er tegoed te doen aan hasjies en massa's bier !!!
Ze kunnen altijd kruipen .
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 12:05   #58
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Trouwens als de vakbonden teveel macht zouden hebben, zouden er niet zoveel ontslagen vallen!
Dat is de logica zelve.
Ik zou zelfs zeggen: Meer macht aan de vakbonden !!!!!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 13:19   #59
zillox
Burger

zillox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar zillox
Standaard

vakbonden zijn er voor het sociale te verdedigen.
Maar het is gebleken in het verleden dat ze zicht in vooral staatsbedrijven ook moeien met het beleid. Dat moet je overlaten aan mensen die ervoor gestudeerd hebben en niet dus zo een of ander vakbondsmanneke dat denkt populair te worden door te gaan staken en iedereen de zenuwen aan te jagen. Zoals bij sabena: staken als je op rand van faillissement staat. mmm...
Vakbonden zijn ook nodig hoor, maar te veel is zeker niet goed
zillox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 14:06   #60
luke dierick
Burger

Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Wat meer ontopic: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3849 is al een discussie over de rol die vakbonden moeten spelen.
Ik heb mij de moeite gedaan om de bedoelde tekst even uit te drukken en vond daarin zeer interessante stellingen. Dat deze aanleiding kunnen geven tot discussie, accoord , maar men kan ze niet onder de tafel vagen.

Betreffende het geweld tegenover werkwilligen, kan ik U vertellen dat bij een staking op de raffinaderijen in Gent zeehaven, er geschoten werd op
werkwillige chauffeurs en dat haalde wonderwel de pers niet, verwonderlijk als men denkt dat een juwelier die zijn zaak verdedigt publiciteit verkrijgt en het gerecht op zijn nek, op de koop toe.

Terloops gezegd , de raffinaderijen zijn uit Gent zeehaven verdwenen na de "actie".

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be