![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laat de Vlaamse bakker maar brood bakken anders gebeuren er ongelukken in de politiek. ![]() Wel te rusten, morgen vergaat de wereld.
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Eén stem op zich maakt geen verschil. Maar één stem in combinatie met nog één stem in combinatie met nog één stem, enz. bepaalt wie er wel verkozen wordt en wie niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de afschaffing van de opkomstplicht loop je het gevaar dat stemmen iets wordt voor de happy few. Voor diegene die het zich kunnen veroorloven van er tijd voor te verliezen. Zoals de oude Griekse democratie. Ook de boeren mochten meebeslissen, maar die hadden geen tijd om af te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja achter die theorie kan ik mij eigenlijk wel vinden. ... Mijn grootste tegenkanting voor afschaffing van de stemplicht is hiermee weg... Als je verplicht bent te gaan stemmen, weet je wat elke burger wil... terwijl je bij stemrecht, enkel weet wat diegene die komen stemmen willen. (Dus zelf met een opkomts van 20 % van de kiezers... ) Maar inderdaad, ze hebben hun kans dan gehad als het niet goed voor ze uitkomt, .. zullen ze daar misschien lessen uit trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou vooral België wel eens kunnen afbreken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weete wat dat kost ? ... Ge hebt uw keuze gehad hé, zelf al komt er maar 5 % kiezen in zo'n systeem, je weet wat de gevolgen zijn van niet te gaan kiezen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Persoonlijk ben ik tegen de opkomstplicht, maar er is natuurlijk wel iets voor te zeggen. Het is zoals hier eerder reeds geschreven een afspiegeling van heel het land. En wat doen we in het, toegegeven absurde, geval wanneer niemand zou gaan stemmen. Geen regering? De oude behouden? Opnieuw gaan stemmen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Vreemdeling
|
![]() Belangrijker dan het juist of fout zijn van stemplicht/recht lijkt me de implicaties die een verandering zou hebben op de manier waarop ons land geleid wordt.
bv - de partijprogramma's die zullen veranderen om kiezers 'te motiveren' - welke partijen winnen of verliezen? Laatst gewijzigd door Acec : 7 april 2006 om 08:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Legale buitenlanders(zowel EU als niet-EU) hebben, mits een aantal voorwaarden, stemrecht maar geen stemplicht. Zo moeilijk is dat toch niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is dat dan niet hetzelfde? In de beoordeling of de opkomstplicht wenselijk is of niet, neem je toch overwegingen van allerlei aard op: persoonlijke en maatschappelijke. Een argument dat steeds terugkomt voor de stemplicht, is de spiegel van de maatschappij, de stem van de zwakkeren. Ik vind dat argument niet correct: je kan alleen kiezen uit het aanbod, en wat is een onbewuste keuze waard? Is dat zelfs wel een keuze: kop of let, met de ogen dicht, inne minne mutte ... .? Om bij een verkiezing je mening te kunnen uiiten, moet je er eerst één hebben, en dan moet je die nog kunnen vinden in het lijstje. Anders heb je geen "verloren" stem, maar een stem die niet gehoord wordt. Neem nu (opnieuw) het herenigd België: alle grote partijen zijn Vlaamsgezind. Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 april 2006 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het feit dat die partijen zo groot zijn, is het gevolg van de keuze van de kiezers. Trouwens, niemand verplicht u om op een grote partij te stemmen, u hebt ook het recht om op een kleine(re) partij te stemmen.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk ben ik wel geen voorstander van het stemrecht voor niet-EU-vreemdelingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Burgerplichten zijn niet "moreel hoogstaand". Een andere burgerplicht is het betalen van belastingen. Dat is ook geen vrije keuze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zelf opkomen vind ik eigenlijk een "kamikaze-strategie", en, vanuit maatschappelijk oogpunt "nefast": de bakker bakt dan geen brood meer (zie hoger). Ik ben gewonnen voor de afschaffing van de opkomstplicht samen met een gewicht voor blanco's. Maar dat interesseert (principieel) geen enkele partij omdat dat hun machtsbasis schaadt. Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 april 2006 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De 'democratie' wordt dus enkel in die paar landen waar er nog opkomstdwang is, NIET 'ondermijnd'.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() De opkomstplicht is een volkomen schaamteloze maar geslaagde zelfbediening van de politici en zal daarom niet gauw afgeschaft worden.
Ik heb wel eens 10 jaar niet opgekomen. Nooit beboet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() Ja, dat hangt ervan af hoe 'ijverig" men is in jouw distrikt. Ook daarin schuilt enorme willekeur: pech voor wie in de buurt van fanatiekelingen woont.
Dit zijn de sancties Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 april 2006 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit is pure discriminatie. Waar hebben de vreemdelingen het verdiend om naar eigen inzicht te beslissen of zij gaan stemmen of thuis blijven ? Waarom mogen de belgen dit niet ? Dit omgekeerd racisme blijft onbestraft voor de politiekers die dit bedacht en gestemd hebben.
![]() |