Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

Discussietools
Oud 20 mei 2006, 00:02   #41
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Doet er toch niet toe of rassen nu bestaan of niet om te kunnen spreken van racisme? Als HVT gelooft dat er rassen bestaan en dat hij die mensen vermoordde omdat ze volgens hem van een ander ras zijn dan is hij toch een racist? Het gaat er om wat in zijn hoofd omgaat, niet het onze.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het om puur racisme ging want ik weet niet wat er toen in z'n hoofd omging.
instromaniac is offline  
Oud 20 mei 2006, 11:44   #42
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Kan goed zijn maar blijkbaar is er toch een verschil tussen Blanken, Aziaten en Zwarten. Zwarten zijn bv beter in sport en uithouding terwijl blanken hun gemiddeld IQ hoger ligt.
Dat is waar, ik ontken niet dat elk ras zijn eigen kwalitieten heeft.
Kweepeer is offline  
Oud 20 mei 2006, 14:11   #43
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik geloof niet in rassen, dus ook niet in racisme.
Ik geloof niet in god, maar ik geloof wel dat er godsdiensten bestaan...
kaatd is offline  
Oud 20 mei 2006, 14:41   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Ik geloof niet in god, maar ik geloof wel dat er godsdiensten bestaan...
Ik geloof niet in god, ik geloof dus ook niet in de legitimiteit van godsdiensten
Oud 22 mei 2006, 09:07   #45
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij mag mensen gerust indelen hoor, dat doet iedereen. Geef mij echter wetenschappelijke bewijzen dat een "kruising" tussen een blanke en een zwarte degenererend werkt (zoals bij een muilezel, tion, liger).
In plaatst van de hele tijd te pronken met je vermeende kennis (en met Latijnse benamingen zoals in je vorige posts), zou je beter eerst wat beter inhoudelijk opzoekwerk verrichten. Een muilezel bijvoorbeeld is een kruising tussen een paardenhengst en een ezelin. En tot nader order worden paarden en ezels nog steeds als verschillende soorten beschouwd (en dus niet als verschillende rassen van dezelfde soort). Hetzelfde geldt voor een tijger en een leeuw: ook dat zijn verschillende soorten.

Een van de gehanteerde definities voor soorten is trouwens het biologische soortenconcept en volgens dit concept is juist het bestaan van onvruchtbare hybriden (zoals de muilezel) het bewijs dat de ouders tot verschillende soorten behoren.

Zoals ik al eerder zei, zijn wetenschappers het nog steeds niet eens over de juiste defintie van soort, maar waarover geen discussie bestaat is wel degelijk dat het "kruisen van verschillende rassen NIET degenererend werkt" (om jouw woorden te gebruiken)!!!

Laatst gewijzigd door Edina : 22 mei 2006 om 09:09.
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:18   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Of jij nu in racisme geloofd of niet doet er weinig toe. Je weigert dan ook te begrijpen wat racisme is. Zoals ik al in een eerdere post zei, heeft dat niets te maken met het kiezen van vrienden of het aantrekkelijk vinden van, daar ben je inderdaad vrij in.

Maar de dader heeft WEL gezegd dat hij bewust op allochtonen geschoten heeft (vandaar dat men hem racistisch noemt) en NIET dat hij doelbewust op vrouwen heeft geschoten (waardoor men hem terecht seksistisch zou kunnen noemen, maar daarover heeft hij nog niets gezegd).
Dus als een dader niks zegt maar er altijd en overal speciaal autochtonen uitkiest om te beroven, te steken en neer te schieten dan is hij ook een racist, alleen is het in dat geval veel moeilijker te bewijzen?
Oud 22 mei 2006, 09:25   #47
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan goed zijn maar blijkbaar is er toch een verschil tussen Blanken, Aziaten en Zwarten. Zwarten zijn bv beter in sport en uithouding terwijl blanken hun gemiddeld IQ hoger ligt.
En hopla, we zijn vertrokken voor een hoop onzin. In tegenstelling tot huidskleur en andere fysieke kenmerken, zijn uithouding en IQ niet louter genetisch bepaald (omgeving speelt hier een veel grotere rol) en dus geen inherent kenmerk van een ras. Het wel toekennen van zo'n eigenschappen aan een ras, heet racisme.
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:32   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In plaatst van de hele tijd te pronken met je vermeende kennis (en met Latijnse benamingen zoals in je vorige posts), zou je beter eerst wat beter inhoudelijk opzoekwerk verrichten. Een muilezel bijvoorbeeld is een kruising tussen een paardenhengst en een ezelin. En tot nader order worden paarden en ezels nog steeds als verschillende soorten beschouwd (en dus niet als verschillende rassen van dezelfde soort). Hetzelfde geldt voor een tijger en een leeuw: ook dat zijn verschillende soorten.

Een van de gehanteerde definities voor soorten is trouwens het biologische soortenconcept en volgens dit concept is juist het bestaan van onvruchtbare hybriden (zoals de muilezel) het bewijs dat de ouders tot verschillende soorten behoren.

Zoals ik al eerder zei, zijn wetenschappers het nog steeds niet eens over de juiste defintie van soort, maar waarover geen discussie bestaat is wel degelijk dat het "kruisen van verschillende rassen NIET degenererend werkt" (om jouw woorden te gebruiken)!!!
Mijn beste, een ras �*s een soort, of, in sommige gevallen, een ondersoort. Paarden en ezels zijn inderdaad verscheidene soorten binnen één genus (equus).

Laatst gewijzigd door lombas : 22 mei 2006 om 09:36.
lombas is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:40   #49
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste, een ras �*s een soort, of, in sommige gevallen, een ondersoort. Paarden en ezels zijn inderdaad verscheidene soorten binnen één genus (equus).
Nee hoor, jij hebt echt nog wat studeerwerk voor de boeg. Door met wat Latijnse namen te zwaaien, haal je echt geen gelijk hoor. Nogmaals: er is geen enkele discussie over het feit dat een soort uit verschillende rassen bestaat en dat maw een soort niet gelijk is aan een ras.
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:44   #50
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Lombas moet op Google eens "mensenrassen" ingeven...

Dan heeft hij lektuur voor de rest van de nacht over iets dat niet bestaat.
google als bewijs dat iets bestaat...

Geef eens kabouter in? Hoeveel pagina's?
Pieke is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:45   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, jij hebt echt nog wat studeerwerk voor de boeg. Door met wat Latijnse namen te zwaaien, haal je echt geen gelijk hoor. Nogmaals: er is geen enkele discussie over het feit dat een soort uit verschillende rassen bestaat en dat maw een soort niet gelijk is aan een ras.
Geef me dan argumenten dat de homo sapiens, subspecies homo sapiens sapiens, dagelijks te maken krijgt met de andere rassen, namelijk neandertaliensis, floresiensis, &c...

Door te zeggen dat ik geen gelijk heb, maakt jouw gelijk niet vast hoor. Door te zeggen dat ik wat studeerwerk voor de boeg heb, en daarna te wijzen op mijn vermeende eruditie, help je jezelf ook niet echt.
Oud 22 mei 2006, 09:53   #52
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Daarom dat nen blanke ne zwarte het zware werk moet laten doen zekers...

voila c'est ca
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:57   #53
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef me dan argumenten dat de homo sapiens, subspecies homo sapiens sapiens, dagelijks te maken krijgt met de andere rassen, namelijk neandertaliensis, floresiensis, &c...

Door te zeggen dat ik geen gelijk heb, maakt jouw gelijk niet vast hoor. Door te zeggen dat ik wat studeerwerk voor de boeg heb, en daarna te wijzen op mijn vermeende eruditie, help je jezelf ook niet echt.
Waarom moet ik met argumenten bewijzen dat jouw definitie van ras klopt (maw dat de menselijke rassen de homo sapiens sapiens, de homo sapiens neandertaliensis, enz zijn)? Zoals ik al zei, is er tussen wetenschappers een voortdurende discussie over de definitie van soort, ras, etc. Vandaar ook dat het gebruik van Latijnse namen niets bewijst (want afhankelijk van de gebruikte definitie). Jij hebt nog geen enkele inhoudelijke definitie van ras gegeven. En ook geen enkele serieuze referentie vinden voor het gelijkstellen van soort en ras! Zolang je dat niet kan, is een verdere discussie dan ook weinig zinvol!
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 09:59   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Daarom dat nen blanke ne zwarte het zware werk moet laten doen zekers...

voila c'est ca
Dat heeft te maken met een gebrek aan opleiding (en het feit dat de meeste blanken dat werk niet willen doen), niets met genen en dat weet je maar al te goed. Of ga je lager opgeleide blanken ook als een apart ras bestempelen?
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 10:09   #55
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom moet ik met argumenten bewijzen dat jouw definitie van ras klopt (maw dat de menselijke rassen de homo sapiens sapiens, de homo sapiens neandertaliensis, enz zijn)? Zoals ik al zei, is er tussen wetenschappers een voortdurende discussie over de definitie van soort, ras, etc. Vandaar ook dat het gebruik van Latijnse namen niets bewijst (want afhankelijk van de gebruikte definitie). Jij hebt nog geen enkele inhoudelijke definitie van ras gegeven. En ook geen enkele serieuze referentie vinden voor het gelijkstellen van soort en ras! Zolang je dat niet kan, is een verdere discussie dan ook weinig zinvol!
Dat een ras een soort is, lees ik in de woordenboek. Zelfs in 1913 wisten ze dat al. Gemakkelijk hoor. Kost ongeveer €5 in de fnac.

Wetenschappers gebruiken drie zaken om tot een "ras" (onder een soort, dus in jouw definitie) te komen: 1) uiterlijke kenmerken, 2) genen en 3) zelf-identificatie.

Kenmerken 1 en 3 zijn louter op etnische basis. Kenmerk 2 is een onderdeel van het biologische model dat algemeen aanvaard is en dat ik hier gepost heb, en in dat opzicht is een ras gelijk aan een soort. In jouw definitie zou een ras gelijk staan aan een etnie, wat, dat heb ik ook al gezegd, geheel een feit is en ik niet betwist.
Oud 22 mei 2006, 10:33   #56
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat een ras een soort is, lees ik in de woordenboek. Zelfs in 1913 wisten ze dat al. Gemakkelijk hoor. Kost ongeveer €5 in de fnac.
Misschien toch eens investeren in een degelijk woordenboek dan, want in van Dale lees ik hetvolgende als eerste betekenis: groep van mensen of van een soort van dieren die gekenmerkt wordt door bepaalde vaste erfelijke eigenschappen. Ras heeft ook nog wel een algemene en niet-wetenschappelijke betekenis zoals jij het bedoelt, namelijk "elk van de soort waarin de levende wezens te verdelen zijn", maar in deze betekenis heb je dus net zo min mensenrassen als hondenrassen (die je dan weer wel erkent). Als jij die niet-wetenschappelijke definitie prefereert, heeft het ook weinig zin om de Latijnse namen erbij te betrekken, aangezien die Latijnse namen wetenschappelijke namen zijn, die gebruik maken van de wetenschappleijke definities.

Citaat:
Wetenschappers gebruiken drie zaken om tot een "ras" (onder een soort, dus in jouw definitie) te komen: 1) uiterlijke kenmerken, 2) genen en 3) zelf-identificatie.

Kenmerken 1 en 3 zijn louter op etnische basis. Kenmerk 2 is een onderdeel van het biologische model dat algemeen aanvaard is en dat ik hier gepost heb, en in dat opzicht is een ras gelijk aan een soort. In jouw definitie zou een ras gelijk staan aan een etnie, wat, dat heb ik ook al gezegd, geheel een feit is en ik niet betwist.
Jammer genoeg voor jou, zijn er wel degelijk genetische verschillend tussen rassen. Of dacht je dat bijvoorbeeld huidskleur niet genetisch bepaald was. Volgens het biologische model bestaan er dus wel degelijk rassen.
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 11:25   #57
Acid
Schepen

Acid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hopla, we zijn vertrokken voor een hoop onzin. In tegenstelling tot huidskleur en andere fysieke kenmerken, zijn uithouding en IQ niet louter genetisch bepaald (omgeving speelt hier een veel grotere rol) en dus geen inherent kenmerk van een ras.
Dat is verkeerd.
Negers bvb. hebben een dichtere spierstructuur waardoor zij betere sportieve prestaties kunnen leveren. En dat potentieel zit'm in de genen.
Oud 22 mei 2006, 11:33   #58
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Acid Bekijk bericht
Dat is verkeerd.
Negers bvb. hebben een dichtere spierstructuur waardoor zij betere sportieve prestaties kunnen leveren. En dat potentieel zit'm in de genen.
Heb ik ook niet ontkend, maar conditie is ook iets dat je kan trainen en is niet louter genetisch bepaald. Huidskleur daarentegen is zo goed als volledig genetisch bepaald. Trouwens men spreekt over zwarten, of wordt jij graag bleekscheet genoemd?

Laatst gewijzigd door Edina : 22 mei 2006 om 11:35.
Edina is offline  
Oud 22 mei 2006, 11:44   #59
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik ook niet ontkend, maar conditie is ook iets dat je kan trainen en is niet louter genetisch bepaald. Huidskleur daarentegen is zo goed als volledig genetisch bepaald. Trouwens men spreekt over zwarten, of wordt jij graag bleekscheet genoemd?
Neger staat op gelijke voet met blanke.
Beginnen over zwarte is gewoon het woordgebruik van Amerika kopieëren.
Een (voormalige) racitische samenleving waar Negro een trap lager staat dan white.
Hier spreekt met niet van witte mensen, maar van blanke mensen.
Ergo, Neger is het goeie woord in het Nederlands.
Oud 22 mei 2006, 11:57   #60
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Neger staat op gelijke voet met blanke.
Beginnen over zwarte is gewoon het woordgebruik van Amerika kopieëren.
Een (voormalige) racitische samenleving waar Negro een trap lager staat dan white.
Hier spreekt met niet van witte mensen, maar van blanke mensen.
Ergo, Neger is het goeie woord in het Nederlands.
Ik heb ook nergens ontkend dat neger een fout woord is. Het wordt alleen als beledigend ervaren, omdat het nogal verbonden is met het koloniale verleden. En zwarten is ook een correcte benaming in het Nederland en wordt niet als beledigend ervaren. Nu, zo belangrijk is dat inderdaad niet, dus ook geen verdere discussie waard. En als ik weet dat een zwarte niet graag neger wordt genoemd, dan doe ik dat niet, want dat kost mij geen moeite en ik heb daar verder ook geen last van.
Edina is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be