![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dat zo'n dingen gebeuren, daar twijfel ik niet aan. Maar het moet inderdaad bewezen worden. En ik denk dat daar bij de VS wel een het schoentje wringt (cfr. de wet die een invasie in Nederland moet toestaan als er een Amerikaan in de gevangenis zit en voor het Internationaal Strafhof daar moet verschijnen).
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 2 juni 2006 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() De Amerikaanse staat verantwoordelijk stellen voor hetgeen haar troepen uitsteekt in een door diezelfde staat illegaal aangevangen oorlog, lijkt mij nu niet zo enorm vergezocht of veralgemenend (laat staan racistisch.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Valse informatie vanuit officiële kanalen en in de media (omtrent beleid en oorlogen van de VS), is toch geen alleenstaand geval alleszins?
Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 2 juni 2006 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd wil ik mijn eigen wel eens zien moesten ze mij uitmaken voor rotte vis, pissen op mijn volk en cultuur en dat maanden aan een stuk in een voortdurende stress, angst en onzekerheid. Ik denk dat je voor minder zou doorflippen, zeker als je ongewild naar Irak bent gestuurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is idioot te proberen aan 'nation building' te doen in Irak. Logischerwijze zou Irak in 3 staten moeten worden opgedeeld, i.e. een Koerdische staat, een Sjiïetische en een Soennitische. Met 2 van die 3 staten zal je dan naar alle waarschijnlijkheid al weinig of geen last meer hebben.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en stel je net hetzelfde eens voor, in je eigen thuisland nog wel, onder bedreiging van een geweerloop met eventueele de nodige folteringen erbij ... wat zou dat niet geven ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Pff mag een mens al niet meer lachen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk alleszins dat het voor de Irakezen niet veel beterschap zou brengen. De sjiietische regio zou zich wel eens te sterk aan Iran willen binden en een autonome Koerdische staat zou voor veel wrevel zorgen in de buurlanden. Verder is het ook praktisch niet direct aan de orde daar er in Irak nog vaak in stammen wordt gedacht en vaak zijn deze stammen helemaal niet te scheiden op basis van religieuze overtuiging. Je ziet ook dat verschillende steden en regio's aanzienlijke minderheden van de ene overtuiging en een meerderheid van de andere hebben. In Bagdad bijv. is 50% van de huwelijken gemengd sjiietisch - soennitisch. Voor veel mensen maakte het voordien niet veel uit maar door het toenemende sektaire geweld vluchten meer en meer mensen omwille van hun religieuze overtuiging naar een regio waar 'zij' in de meerderheid zijn, of toch veilig zijn. Je zou zo bijna gaan denken dat die verdeling ook door de (onafhankelijke??) sektaire milities voorgestaan wordt want zij zorgen eigenlijk meer en meer voor echte 'etnische verhuizen'. Verder zou een verdeling ook een verdeling van natuurlijke rijkdommen betekenen en daar zullen waarschijnlijk de 3 verschillende staten niet evengoed uitkomen, nog meer wrevel dus. Verdeeldheid is in deze vooral goed voor imperiale machten en sommige buurlanden misschien ook. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2006 om 10:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Partijlid
|
![]() Ieder verzet tegen amerikaanse soldaten in Irak is gerechtvaardigd. Ik heb medelijden met de amerikaanse soldaten die gewoonweg gebruikt worden door hun corrupte regering die overal in naam van de democratie politie gaan spelen, maar zelf allesbehalve democratisch zijn. De oorlog in Irak is puur uit eigenbelang. Gruweldaden zoals het vermoorden van (zwangere) vrouwen en kinderen zijn gewoonweg onmenselijk.
Het is hun regering die zo rot als een appel is. De gewone soldaat kan daar niets aan doen. Ik begrijp dat ze gefrustreerd zijn en dat de emoties soms hoog oplopen bij de soldaten, maar onschuldigen mogen niet boeten voor de daden van een ander. Laatst gewijzigd door Schavuit : 3 juni 2006 om 10:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij vooral goed voor de ex-irakezen zelf, die in heel uw geo-politieke redenering natuurlijk van geen belang zijn. De Koerden willen al heel lang een eigen land. De sjiïeten zijn eerst jarenlang onderdrukt door een minderheid aan soennieten en als je het geweld van nu bekijkt is dat ook weer eens zo goed als eenrichtingsverkeer. Op zijn minst zou je di mensen de keuze moeten geven om uit elkaar te gaan. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 juni 2006 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Volgens mij gaan veel Irakezen er echt niet beter van worden omdat zoals ik al zei die verdeeldheid door andere staten misbruikt zal worden en de natuurlijke rijkdommen verdeeld zullen zijn. Verder zou het sektaire karakter van de drie staten wel eens tot meer sektair geweld de aanleiding kunnen geven daar er nu eenmaal niet meteen grote homogene sjiietische, soennitische en koerdische regio's zijn en er ook een ongelijke verdeling van de vroegere welvaart zal zijn. Ik denk trouwens niet dat een meerderheid van de Irakezen daar meteen warm voor lopen daar deze sektaire drie-scheiding tot voor enkele jaren nog niet zo'n grote rol speelde in hun leven en er toch ook nog wel ergens een Iraaks nationalistisch gevoel aanwezig is. Zie bijv. naar Al Sadr die het sektair geweld afkeurt en de strijd tegen de bezetter als voornaamste opdracht voor de Irakezen ziet, en toch geen kleine aanhang heeft. En na de aanslag in Samarra bijv. kwamen er van alle strekkingen mensen op straat uit solidariteit en uit protest tegen het sektair geweld. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het vooral enkele milities (sommigen gesteund of opgezet door de bezetter, andere door Iran) zijn die een sektarisme trachten door te drukken. Ook in het politieke landschap krijgt sketarisme veel bijklank omdat de bezetter dat enerzijds goed uitspeelt, toelaat en propageert (zie grondwet en toegelaten partijen) om er zelf van te profiteren, Iran aan de andere kant ook wel enige invloed tracht uit te oefenen en er inderdaad vnl. bij de Koerden wel een roep naar meer autonomie is.
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2006 om 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Nu is het wel zo dat het verzet vnl. vanuit soennitische, Iraaks-nationalistische en/of ex-baathisten (en volgens Le Monde Diplo. zouden volgelingen van Al Zarqawi, buitenlandse jihadisten dus vnl. (alhoewel ik betwijfel dat die echt veel voorstellen) meer en meer samenwerken met dat verzet) georganiseerd wordt maar zonder enige steun onder de bevolking zou zo'n verzet toch ook al veel minder voorstellen.
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 juni 2006 om 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een vuile oorlog, nog vuiler ald de konventionele, en hij word op vuile manier uitgevochten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Oorlogen waren nooit een lachertje, en het vermoorden, beroven en verkrachten van brave burgers was tot niet zo lang geleden, het loon der huursoldaten, die zich in dienst van een of andere heer zetten, enkel om zich daar te kunnen aan overgeven.We zijn er dus toch een klein beetje op vooruitgegaan (wij=de mensheid) vermits dit soort uitspattingen vandaag in theorie verboden is...Hoop doet leven, mischien bestaat er op een dag nergens geen oorlog meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het amerikaans leger vertegenwoordigt idd wel de USA maar enkele rotte appels vertegenwoordigen niet de USA en dit wil niet zeggen dat gewoonweg het amerikaans leger of staat moordenaars zijn. Jij weet ook goed genoeg dat de starters van deze topic maar 1 reden hebben om dit te doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus is Belgie verantwoordelijk voor de ontvoeringen en moorden van Dutroux? Dat wat jij zegt is idd niet racistisch, maar daarom zeg ik ook niet dat Kaatd een vuile racist is.
Laatst gewijzigd door illwill : 5 juni 2006 om 08:36. |
||
![]() |
![]() |