Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2006, 08:10   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Typisch voor mannen dat ze vrouwen dat uurtje dat ze zonder hen willen gaan zwemmen zouden misgunnen.
Ik ga af en toe ook naar de Veldstraat als mannen niet zijn toegelaten. Dat is een verademing ...

Als ik met mijn vriendinnen een vriendinnenclubje opricht, met als doelstelling het bespreken van bijvoorbeeld onze menstruatie, zwangerschap en seksualiteit vanuit vrouwelijk standpunt. Zouden jullie daar dan ook lid van willen worden?

Het doet mij denken aan homo's die persé priester willen worden of vrouwen die ambten in de katholieke kerk willen opnemen. Wie wil er nu bij een clubje horen waar je niet welkom bent?
ik mag aannemen dat je dus ook een voorstander bent van het terug toelaten van gescheiden jongens- en meisjesscholen (uiteraard alleen voor ouders die dat verkiezen voor hun kinderen, zoals het altijd was)

of dat je ook een groot voorstander bent voor het 'vrouwenverbod' in loge en andere 'gentlemen'clubs ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 juni 2006 om 08:10.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 08:12   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Zij baseren zich hierop:

Als het gaat over een zwemuurtje, dan is dat objectief en wordt dat redelijkerwijze gerechtvaardigd: niemand wordt ervan weerhouden om op eender welk ander uur te gaan zwemmen in hetzelfde zwembad, toch?
En leg me nu eens uit, welke man bij zijn gezond verstand zou nu ab-so-luut tijdens dat ene uurtje willen gaan zwemmen?
Je kan trouwens altijd proberen: als travestie ofzo...
kijk hé, dat is een kwestie van empathie nietwaar, de man die om godweetwelke reden alleen maar op vrijdag tussen 4 en 5 k�*n gaan die zal dat niet zo gerechtvaardigd vinden, vermoed ik ... maar soit, u voelde ook al wel aan dat het mij meer om het principe te doen is, nietwaar ?
Oud 23 juni 2006, 08:14   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Straffer nog. In de Van Eyck (zwembad) te Gent is het (is het nu maandag of dinsdag) een zwemuurtje voor allochtone vrouwen na sluitingstijd, dus van acht tot negen. Mannen natuurlijk niet toegelaten.
laat dat aspect allochtonen er nu eens buiten, het maakt 'an sich' geen verschil in dit geval

bovendien schuif ik je makkelijk racistische motieven in de schoenen, terwijl je rustig over sexisme mag redetwisten zonder zulke verwijten ...
Oud 23 juni 2006, 08:17   #44
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straffer nog. In de Van Eyck (zwembad) te Gent is het (is het nu maandag of dinsdag) een zwemuurtje voor allochtone vrouwen na sluitingstijd, dus van acht tot negen. Mannen natuurlijk niet toegelaten.
euhm. dat zwembad is iedere weekdag open tot 23u...
Oud 23 juni 2006, 08:24   #45
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Als het een privee-zwembad is, dan zou het moeten kunnen dat de uitbater in totale vrijheid bepaalt, wie er wanneer komt zwemmen:

Maandag: vrouwen
Dinsdag; mannen
Woensdag: niet-blanke mannen
Donderdag: niet-blanke vrouwen
Vrijdag: blanke mannen
Zaterdag: blanke vrouwen
Zondag: bruine labradors van 10-11, blonde labradors van 11-12 namiddag gesloten

Iemand selectieve of subjectieve bezwaren?
Oud 23 juni 2006, 08:25   #46

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat dat aspect allochtonen er nu eens buiten, het maakt 'an sich' geen verschil in dit geval
Toch wel want alle andere vrouwen moeten ook naar buiten.
Citaat:
bovendien schuif ik je makkelijk racistische motieven in de schoenen, terwijl je rustig over sexisme mag redetwisten zonder zulke verwijten ...
Is dit ook al racisme? Straf hoor. Het gaat hier over een zwemuurtje in de Van Eyck (zwembad). Dacht dat het hierover ging.

Zoek voor de rest maar eens in al mijn artikels die ik hier op pol. al postte naar racistische uitspraken. Je zal er geen vinden, dus niet te vlug oordelen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 08:30   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik mag aannemen dat je dus ook een voorstander bent van het terug toelaten van gescheiden jongens- en meisjesscholen (uiteraard alleen voor ouders die dat verkiezen voor hun kinderen, zoals het altijd was)
is dat verboden?

Ja dan. Ik heb altijd op een meisjesschool gezeten, het jaar nadat ik weg ben zijn de jongens- en meisjesschool hier gefusioneerd.
Tegenwoordig is het nogal triestig gesteld met de kwaliteit van het onderwijs (waar het vroeger bekend stond als heel goeie school).
Mocht ik zelf mogen kiezen, ik zou zelf teruggaan naar een meisjesschool.
Inclusief de uniformkleuren die er toen nog waren.

Citaat:
of dat je ook een groot voorstander bent voor het 'vrouwenverbod' in loge en andere 'gentlemen'clubs ...
En nu nader je het domein van 'discriminatie'.
Discriminatie treedt op daar waar er een vraag is om te mogen meedoen.
In het geval van de zwembaden is er blijkbaar geen vraag van mannen om een eigen zwemuurtje te krijgen. Indien die vraag er zou zijn, m�*�*r dit wordt geweigerd, dan heb je discriminatie.
Stel dat je als meisje wil gaan voetballen, maar er zijn enkel jongensploegen en daarbij kun je niet meedoen (wat trouwens wel kan, maar kom), dan is er op zich nog geen probleem. Een probleem wordt het wanneer je met een ploeg van 11 staat te trappelen om te voetballen maar je mag niet starten. Dan wordt het immers onredelijk om die meisjes te weigeren enkel op basis van geslacht (zie wet antidiscriminatie).
Je gaat ook geen kleuter toelaten in een voetbalploeg van 16-jarigen, als er 11 kleuters willen voetballen, maar het is van 'kleuters mogen niet voetballen', dan wordt het onredelijk.
Geen vrouwen toelaten in de loge is onredelijk omdat a) geslacht er irrelevant is, b) er geen andere kansen zijn om als vrouw in de loge te komen. Waar niets op tegen is is aparte mannenactiviteiten organiseren binnen een club of vereniging.
Mochten mannen nu geweigerd worden nog te gaan zwemmen, dan stond ik ook op m'n achterpoten te steigeren, zoiets is immers compleet onredelijk, aangezien geslacht irrelevant is om te mogen zwemmen tout court, en er is ook duidelijk vraag naar.
Geslacht is wél relevant als het gaat om samenzwemmen van mannen en vrouwen. Dat is het voor mij en voor veel andere vrouwen, en blijkbaar ook voor mannen, als je ze zien kwijlen.
Oud 23 juni 2006, 08:32   #48

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
euhm. dat zwembad is iedere weekdag open tot 23u...
Ik kan me een uurtje vergissen (maar zeker geen 23 uur) en het is al een paar jaren geleden dat ik er nog kwam. Ik ging er regelmatig met de jongeren van mijn werk (het was geloof ik de dinsdag maar het kan ook de maandag geweest zijn). Op een bepaald uur, tegen sluitingstijd kwamen de, meestal gesluierde vrouwen binnen en bleven wachten totdat er gefloten was en iedereen weg was om naar de kleedhokjes te gaan. Ga het maar navragen, je bent blijkbaar van Gent.

Nu niet dat ik hier iets tegen heb, maar het is, in het kader van het thema van deze draad, dan ook een discriminatie.
Oud 23 juni 2006, 08:58   #49

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me een uurtje vergissen (maar zeker geen 23 uur) en het is al een paar jaren geleden dat ik er nog kwam. Ik ging er regelmatig met de jongeren van mijn werk (het was geloof ik de dinsdag maar het kan ook de maandag geweest zijn). Op een bepaald uur, tegen sluitingstijd kwamen de, meestal gesluierde vrouwen binnen en bleven wachten totdat er gefloten was en iedereen weg was om naar de kleedhokjes te gaan. Ga het maar navragen, je bent blijkbaar van Gent.

Nu niet dat ik hier iets tegen heb, maar het is, in het kader van het thema van deze draad, dan ook een discriminatie.
Het gaat me hier trouwens zelfs niet om het gegeven dat het allochtonen zijn maar om het principe dat een openbaar zwembad sluit om een selecte groep toe te laten (hetzelfde zou gelden mocht het bijvoorbeeld gaan over een naturistenvereniging).
Als opvoeder moest ik veel diensten kloppen 's avonds/weekends wat dus wil zeggen dat men niet zomaar een andere avond kan gaan zwemmen. Als ik dus met mijn vrouw (die overdag werkt) één avond vrij heb om te gaan zwemmen en het is toevallig die avond dat het sluit omdat een selecte groep voorrang krijgt dan, ja krijg ik wel een gevoel van discriminatie. [SIZE=1]Er zijn natuurlijk nog andere zwembaden hoor ik hier al weer zeggen.[/SIZE]
Oud 23 juni 2006, 09:01   #50
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Citaat:

http://www.gent.be/sport/accommodaties/uurzwem.htm

Als dat écht zo is, is dat discriminatie.
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 09:26   #51
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
is dat verboden?

Ja dan. Ik heb altijd op een meisjesschool gezeten, het jaar nadat ik weg ben zijn de jongens- en meisjesschool hier gefusioneerd.
Tegenwoordig is het nogal triestig gesteld met de kwaliteit van het onderwijs (waar het vroeger bekend stond als heel goeie school).
Mocht ik zelf mogen kiezen, ik zou zelf teruggaan naar een meisjesschool.
Inclusief de uniformkleuren die er toen nog waren.

En nu nader je het domein van 'discriminatie'.
Discriminatie treedt op daar waar er een vraag is om te mogen meedoen.
In het geval van de zwembaden is er blijkbaar geen vraag van mannen om een eigen zwemuurtje te krijgen. Indien die vraag er zou zijn, m�*�*r dit wordt geweigerd, dan heb je discriminatie.
Stel dat je als meisje wil gaan voetballen, maar er zijn enkel jongensploegen en daarbij kun je niet meedoen (wat trouwens wel kan, maar kom), dan is er op zich nog geen probleem. Een probleem wordt het wanneer je met een ploeg van 11 staat te trappelen om te voetballen maar je mag niet starten. Dan wordt het immers onredelijk om die meisjes te weigeren enkel op basis van geslacht (zie wet antidiscriminatie).
Je gaat ook geen kleuter toelaten in een voetbalploeg van 16-jarigen, als er 11 kleuters willen voetballen, maar het is van 'kleuters mogen niet voetballen', dan wordt het onredelijk.
Geen vrouwen toelaten in de loge is onredelijk omdat a) geslacht er irrelevant is, b) er geen andere kansen zijn om als vrouw in de loge te komen. Waar niets op tegen is is aparte mannenactiviteiten organiseren binnen een club of vereniging.
Mochten mannen nu geweigerd worden nog te gaan zwemmen, dan stond ik ook op m'n achterpoten te steigeren, zoiets is immers compleet onredelijk, aangezien geslacht irrelevant is om te mogen zwemmen tout court, en er is ook duidelijk vraag naar.
Geslacht is wél relevant als het gaat om samenzwemmen van mannen en vrouwen. Dat is het voor mij en voor veel andere vrouwen, en blijkbaar ook voor mannen, als je ze zien kwijlen.

en gelijk wie kan die vraag stellen (ook diegene die gewoon vindt dat het altijd te druk is, en dus in een klap het aantal zwemmers halveert) ... ik denk niet dat dat heel relevant is, maar je kan altijd eens informatief de vraag stellen natuurlijk, het mailadres van de verantwoordelijke stond erbij ...

hoe in godsnaam kan je nu stellen dat het geslacht relevant is als het gaat over recreatief zwemmen ?! dit is je reinste flauwekul ... tenzij je oversext bent of overgevoelig voor blikken van het andere geslacht ... in die twee gevallen moet je naar de dokter, moet je niet een privé uurtje organiseren in een publieke infrastructuur, me dunkt ... (zelfde geldt voor senioren)

integreren nondedju, t mag eens gaan gedaan zijn met de 'eigen appartheid eerst' (vrouwen, senioren, mannen, kinderen ...)
Oud 23 juni 2006, 09:39   #52

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stephen- Bekijk bericht
http://www.gent.be/sport/accommodaties/uurzwem.htm

Als dat écht zo is, is dat discriminatie.
Ik deed ondertussen eventjes navraag in het zwembad zelf. Sinds enige tijd (hoe lang is me niet meegedeeld) werd het zwemmen voor allochtone vrouwen niet meer ingericht op dinsdagavond maar op zondagnamiddag. Toeval wil dat het vorige zondag de laatste keer is geweest dat het daar doorging. Vanaf volgende week zal het waarschijnlijk doorgaan in het zwembad "Rozebroecken" [SIZE=1](wat ik ook alweer discriminatie vindt want dan is het zwembad gesloten voor het publiek. De zondag is net een dag dat mensen met kinderen wat tijd hebben om eens te ontspannen maar die worden dus uitgesloten in het voordeel van een selecte groep, of het nu allochtone vrouwen zijn of helicopterpiloten ...).[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Karma : 23 juni 2006 om 09:49.
Oud 23 juni 2006, 09:40   #53
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben er vroeger nog om 10u gaan zwemmen, hoor.
de openingsuren zijn blijkbaar nog dezelfde (site stad gent, heeft hieronder iemand gelinkt).

Maar wat als je nu dat éne moment maar kunt gaan zwemmen en het zwmebad is op dat moment niet beschikbaar omdat er zwemles gegeven wordt?
Waar ik woon was dat 1 avond in de week: zwembad gesloten voor gewone publiek, enkel toegankelijk voor de kinderen die de groepsles volgden.
Is dat dan ook discriminatie?
Ik vind dat serieus vergezocht.

Ik heb vroeger tafeltennis gespeeld.
De dinsdag was er training voor de jeugd (volwassenen nie toegelaten), de donderdag voor de volwassenen (jongeren nie toegelaten). Dat van 7u tot 9 of 10u (te lang geleden, can't remember), daarna is het weer toegankelijk voor iedereen. Het was ook enkel de dinsdag en de donderdag open.
Als d�*t geen discriminatie is dan!!!!
Oud 23 juni 2006, 09:41   #54
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en gelijk wie kan die vraag stellen (ook diegene die gewoon vindt dat het altijd te druk is, en dus in een klap het aantal zwemmers halveert) ... ik denk niet dat dat heel relevant is, maar je kan altijd eens informatief de vraag stellen natuurlijk, het mailadres van de verantwoordelijke stond erbij ...

hoe in godsnaam kan je nu stellen dat het geslacht relevant is als het gaat over recreatief zwemmen ?! dit is je reinste flauwekul ... tenzij je oversext bent of overgevoelig voor blikken van het andere geslacht ... in die twee gevallen moet je naar de dokter, moet je niet een privé uurtje organiseren in een publieke infrastructuur, me dunkt ... (zelfde geldt voor senioren)

integreren nondedju, t mag eens gaan gedaan zijn met de 'eigen appartheid eerst' (vrouwen, senioren, mannen, kinderen ...)
dat is jouw mening, niet die van vele anderen.
Ik ben trouwens goed geïntegreerd, hoor. Leuk verwijt
Oud 23 juni 2006, 09:51   #55
stephen-
Gouverneur

Standaard

Het zwembad enkel openstellen voor zwemlessen is totaal iets anders dan enkel voor vrouwen of allochtonen. Bij zwemlessen is dat perfect te verantwoorden.

En als je gewoon gezond verstand gebruikt is er ook geen enkele reden waarom vrouwen of allochtone vrouwen het zwembad voor hun alleen zouden moeten hebben.
Oud 23 juni 2006, 09:54   #56
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zwembad enkel openstellen voor zwemlessen is totaal iets anders dan enkel voor vrouwen of allochtonen. Bij zwemlessen is dat perfect te verantwoorden.

En als je gewoon gezond verstand gebruikt is er ook geen enkele reden waarom vrouwen of allochtone vrouwen het zwembad voor hun alleen zouden moeten hebben.
prima, maar vind het dan ook discriminatie als er aparte vrouwen-uurtjes zijn in de sauna.
Oud 23 juni 2006, 09:55   #57
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ook als men slechts de helft van 't zwembad gebruikt?
Waarom zou de andere helft niet door anderen kunnen gebruikt worden?
Oud 23 juni 2006, 10:01   #58
stephen-
Gouverneur

Standaard

Citaat:
prima, maar vind het dan ook discriminatie als er aparte vrouwen-uurtjes zijn in de sauna.
Ik weet niet hoe het zit bij privé-zwembaden of sauna's.
Want bij gaysauna's weigeren ze ook vrouwen denk ik of een homo discotheek ook soms, wat ik persoonlijk ook niet goed vind.
Oud 23 juni 2006, 10:03   #59
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel grappig is dat het over het algemeen diegenen zijn die het hardst staan brullen dat die antidiscriminatiewet bullshit is, ook diegenen zijn die het hardst staan roepen dat dit toch wel discriminatie is en dringend moet verboden worden.

Hetzelfde met de vrije meningsuiting: daar maken ze een hele hetze rond "we worden bedreigd in onze meningsuiting, boehoehoe" maar oh wee als iemand met een heel andere mening (vaak een moslim, idd) zijn mening zegt, dan mag het niet en moeten ze zich dringend aanpassen of anders oprotten.

Die twee maten en gewichten zijn ronduit belachelijk.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:03   #60

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad eigenlijk. Ik ga al 35 jaar regelmatig naar de sauna. Er is in het Gentse maar één sauna waar ik graag ga, nl. de Aqua Azul. Ik ga graag 's middags omdat er 's avonds en in weekends nogal veel volk is. Momenteel werk ik overdag en heb één vrije namiddag in de week. Mocht op dat moment nu net de sauna openstaan voor enkel vrouwen dan zou ik dat toch wel sterk betreuren eerlijk gezegd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be