Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Het einde van België...
...is onafwendbaar, wat er ook gebeurt 33 63,46%
...kan er enkel komen door de staat actief af te breken 10 19,23%
...komt er toch niet (speciaal voor Patriot!) 6 11,54%
geen mening 3 5,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2006, 13:01   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Hier zit je fout. Belgie is meertalig, klopt. Maar wat wil dit zeggen? Wil dit zeggen dat alle talen (NL-FR-D) overal in Belgie officiele talen zijn? Neen!

Enkel Brussel heeft twee officiele talen: Frans en Nederlands. Vlaanderen heeft slechts één officiele taal: het Nederlands. Vlaanderen is dus NIET 'tweetalig'.

Uiteraard niet, en dat doe ik dan ook niet. Heb nog nooit op het VB gestemd en ben ook nooit van plan dat te doen.

Met Pim Fortuijn is Nederland ook een stuk intoleranter geworden, maar het heeft wél de politiek wakker geschud. Met het ''intolerante'' bedoel ik dus alleen het stemgedrag van de Vlamingen.
[/quote]

Daar is de Encarta Encyclopedie het niet mee eens:

Basisgegevens
Officiële naam: Koninkrijk België

Bevolkingsgroepen:
Vlamingen 55 procent
Walloniërs 33 procent
Gemengd en andere (o.a. Marokkanen en Turken) 12 procent

Taal:
Nederlands (officieel) 56 procent
Frans (officieel) 32 procent
Duits (officieel) 1 procent
Tweetalig 11 procent
Godsdienst
Rooms-Katholiek 81 procent
Protestant of andere godsdiensten 19 procent

Ik wil nu niet zeggen dat u ongelijk hebt, maar als een encyclopedie het zegt, hoe moeten buitenlanders het dan weten?
Encarta ® Winkler Prins 2006 © 1993-2005 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 4 augustus 2006 om 13:04.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 13:22   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Niet dat ik het niet begrijp, maar ik vind het spijtig dat Vlaanderen zo intolerant is geworden, en dan heb ik het niet alleen over de Walen. Het Vlaams Belang dankt zijn stemmen toch ook niet alleen aan seperatistische gevoelens?
Ik vind dat ook spijtig en denk eerlijk dat Vlaanderen beter dan dat verdient.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 13:32   #43
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar is de Encarta Encyclopedie het niet mee eens:

Basisgegevens
Officiële naam: Koninkrijk België

Bevolkingsgroepen:
Vlamingen 55 procent
Walloniërs 33 procent
Gemengd en andere (o.a. Marokkanen en Turken) 12 procent

Taal:
Nederlands (officieel) 56 procent
Frans (officieel) 32 procent
Duits (officieel) 1 procent
Tweetalig 11 procent
Godsdienst
Rooms-Katholiek 81 procent
Protestant of andere godsdiensten 19 procent

Ik wil nu niet zeggen dat u ongelijk hebt, maar als een encyclopedie het zegt, hoe moeten buitenlanders het dan weten?
Encarta ® Winkler Prins 2006 © 1993-2005 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Encarta heeft het over Belgie en kijkt niet verder. Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat Frans géén officiële taal is in Vlaanderen.

België omvat vier taalgebieden: het Nederlandse taalgebied (Vlaanderen), het Franse taalgebied (Wallonie), het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied (oostkantons). Deze taalgebieden hebben duidelijk afgebakede grenzen. Er is dus absoluut geen sprake van een "Belgisch taalgebied" waarin al deze talen officiele talen zijn.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 13:39   #44
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wikipedia over Vlaanderen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaanderen
Oud 4 augustus 2006, 13:40   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom kom, Everytime heeft een compleet misvormd beeld van de Vlamingen. Hij is immers door het anti-Vlaamse FDF gebrainwashed... Vlamingen zijn absoluut niet intoleranter dan eenderwelk ander volk in Europa. Het enige wat wij vragen is dat anderstaligen die zich bij ons komen vestigen (ze zijn welkom) onze taal leren. Is dat onverdraagzaam, liberalist? Zoiets is in Nederland regeringsbeleid! Vlamingen die zich in Wallonie vestigen spreken Frans, veel Franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen weigeren om Nederlands ("onnozel boerentaaltje") te leren. Als Vlamingen hier dan tegen reageren zijn ze 'intolerant'? Zelfs Nederlanders trappen er blijkbaar in. Triest!
Leg me dan eens uit hoe het komt dat de Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zo weinig Franstalige TV-zenders kunnen ontvangen. Akkoord dat ze zich moeten aanpassen en dat ze Nederlands in het gemeentehuis bijvoorbeeld spreken maar thuis spreken ze nog wat ze willen en kijken ze nog naar de TV-zenders die ze willen tenminste TAK, Voorpost of de VVB van plan is spionnen aan te werven om na te kijken of de Franstaligen van Vlaanderen ook Nederlands thuis spreken. Die idee lijkt absurd, dat weet ik wel, maar in een land als België is alles mogelijk.

Laatst gewijzigd door Everytime : 4 augustus 2006 om 13:40.
Oud 4 augustus 2006, 13:42   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik snap heel goed wat u bedoelt hoor, alleen België is wel tweetalig. In een land als Zwitserland neem ik ook aan dat men gewoon de 3 talen mag kunnen spreken, behalve dan voor werk e.d. Ik heb in mijn vorige reply ook nadrukkelijk gezegd dat ik het erg goed begrijp dat er ergernis over is dat Walen in Vlaanderen Frans spreken, maar moet je daar nu werkelijk voor op een ex-rascistische partij gaan stemmen? Met Pim Fortuijn is Nederland ook een stuk intoleranter geworden, maar het heeft wél de politiek wakker geschud. Met het ''intolerante'' bedoel ik dus alleen het stemgedrag van de Vlamingen.
En voeg toe dat men niet de splitsing van Zwitserland vraagt.
Oud 4 augustus 2006, 13:46   #47
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Leg me dan eens uit hoe het komt dat de Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zo weinig Franstalige TV-zenders kunnen ontvangen. Akkoord dat ze zich moeten aanpassen en dat ze Nederlands in het gemeentehuis bijvoorbeeld spreken maar thuis spreken ze nog wat ze willen en kijken ze nog naar de TV-zenders die ze willen tenminste TAK, Voorpost of de VVB van plan is spionnen aan te werven om na te kijken of de Franstaligen van Vlaanderen ook Nederlands thuis spreken. Die idee lijkt absurd, dat weet ik wel, maar in een land als België is alles mogelijk.
Weinig Franse zenders? Ik kan hier in Leuven RTBF1, RTBF2, RTL-TVI, France2, France3, TV5, Arte, enz ontvangen. Als ik naar Wallonie ga kan ik enkel VRT1 ontvangen. (geen Canvas, VTM, VT4, Kanaaltwee, VijfTV, JIM, TMF, Vitaya,...)

Trouwens, kabeldistributie wordt gedaan door privé-bedrijven. Zij stemmen hun aanbod af op de vraag. Daar heeft de politiek niks mee te maken, laat staan 'de Vlaamse bevolking'.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 augustus 2006 om 13:50.
Oud 4 augustus 2006, 13:52   #48
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

En waarom kunnen vlamingen in wallonie enkel Vrt en Ketnet/Canvas ontvangen. Dat is normaal of wat.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 13:52   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weinig Franse zenders? Ik kan hier in Leuven RTBF1, RTBF2, RTL-TVI, France2, France3, TV5, Arte, enz ontvangen. Als ik naar Wallonie ga kan ik enkel VRT1 ontvangen. (geen Canvas, VT4, Kanaaltwee, VijfTV, JIM, TMF, Vitaya,...)

Trouwens, kabeldistributie wordt gedaan door privé-bedrijven. Zij stemmen hun aanbod af op de vraag. Daar heeft de politiek niks mee te maken, laat staan 'de Vlaamse bevolking'.
Het hangt misschien af van de streken in Vlaanderen dan. Ik was onlangs aan de Vlaamse Kust; op mijn hotelkamer kon ik maar RTBF1, RTL-TVI en France 2 ontvangen als Franstalige TV-zenders.
Oud 4 augustus 2006, 13:56   #50
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het hangt misschien af van de streken in Vlaanderen dan. Ik was onlangs aan de Vlaamse Kust; op mijn hotelkamer kon ik maar RTBF1, RTL-TVI en France 2 ontvangen als Franstalige TV-zenders.
En is dat dan een schande? Weet je, als ik naar de Franse kust ga, dan kan ik 0 Vlaamse (of Nederlandse) zenders ontvangen. Nul, zéro. Maar ik klaag daar niet over. Wanneer ik op vakantie in een ander land ben dan geniet ik van die andere cultuur. Franstaligen willen overal ter wereld blijkbaar Frans, Frans en nog eens Frans. Wie is hier dan 'ouvert au monde'?
Oud 4 augustus 2006, 14:04   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg me dan eens uit hoe het komt dat de Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zo weinig Franstalige TV-zenders kunnen ontvangen.
Zou het kunnen zijn omdat ze in Vlaanderen zijn komen wonen inplaats van in Wallonië of Frankrijk?

Citaat:
Akkoord dat ze zich moeten aanpassen en dat ze Nederlands in het gemeentehuis bijvoorbeeld spreken maar thuis spreken ze nog wat ze willen en kijken ze nog naar de TV-zenders die ze willen tenminste TAK, Voorpost of de VVB van plan is spionnen aan te werven om na te kijken of de Franstaligen van Vlaanderen ook Nederlands thuis spreken.
Wees maar zeker dat ze dat doen!

Citaat:
Die idee lijkt absurd, dat weet ik wel, maar in een land als België is alles mogelijk.
In Belgique is idd alles mogelijk.
In Vlaanderen al veel minder.
Oud 4 augustus 2006, 14:07   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En is dat dan een schande? Weet je, als ik naar de Franse kust ga, dan kan ik 0 Vlaamse (of Nederlandse) zenders ontvangen. Nul, zéro. Maar ik klaag daar niet over. Wanneer ik op vakantie in een ander land ben dan geniet ik van die andere cultuur. Franstaligen willen overal ter wereld blijkbaar Frans, Frans en nog eens Frans. Wie is hier dan 'ouvert au monde'?
Ik weet dat je Vlaamsgezind bent, Zeno, maar als ik aan de Vlaamse Kust ben, beschouw ik dat ik nog steeds in België ben. Ik ben helemaal niet in het buitenland. Als ik naar het buitenland ga, is dat natuurlijk iets anders en dan ga ik natuurlijk akkoord met jou. Ik heb familie in Duitsland en verwacht natuurlijk niet dat ik Franse TV ontvang als ik in Duitsland ben.
Oud 4 augustus 2006, 14:10   #53
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik weet dat je Vlaamsgezind bent, Zeno, maar als ik aan de Vlaamse Kust ben, beschouw ik dat ik nog steeds in België ben. Ik ben helemaal niet in het buitenland. Als ik naar het buitenland ga, is dat natuurlijk iets anders en dan ga ik natuurlijk akkoord met jou. Ik heb familie in Duitsland en verwacht natuurlijk niet dat ik Franse TV ontvang als ik in Duitsland ben.
Bon, als we dan even verdergaan in uw "Belgie-logica", waarom kan ik dan geen VTM, VT4, Kanaal2, VijfTV, JIM, TMF, Vitaya,... ontvangen in Wallonie? Zelfs in 'Bruxelles, la capitale' zitten TMF, JIM, Vitaya,... niet op de kabel. Is dat dan wel normaal?
Oud 4 augustus 2006, 14:11   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zou het kunnen zijn omdat ze in Vlaanderen zijn komen wonen inplaats van in Wallonië of Frankrijk?

Wees maar zeker dat ze dat doen!

In Belgique is idd alles mogelijk.
In Vlaanderen al veel minder.
Wees maar zeker dat ze thuis Frans spreken en naar de Franstalige TV kijken of wees maar zeker dat spionnen aangeworven werden?
Oud 4 augustus 2006, 14:16   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bon, als we dan even verdergaan in uw "Belgie-logica", waarom kan ik dan geen VTM, VT4, Kanaal2, VijfTV, JIM, TMF, Vitaya,... ontvangen in Wallonie? Zelfs in 'Bruxelles, la capitale' zitten TMF, JIM, Vitaya,... niet op de kabel. Is dat dan wel normaal?
Nee, dat is niet normaal. Als muziek-fan vind ik het trouwens jammer dat ik TMF of JIM in Brussel niet kan ontvangen. Ik heb wel MCM (Franse muziektv-zender) en MTV.
Oud 4 augustus 2006, 14:17   #56
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als ik aan de Vlaamse Kust ben, beschouw ik dat ik nog steeds in België ben. Ik ben helemaal niet in het buitenland.
En omdat Vlaanderen deel uitmaakt van België, verwacht u dus nog altijd dat men zich overal aan u gaat aanpassen? Wakker worden, 'la Belgique de papa' bestaat niet meer.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 14:23   #57
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet normaal. Als muziek-fan vind ik het trouwens jammer dat ik TMF of JIM in Brussel niet kan ontvangen. Ik heb wel MCM (Franse muziektv-zender) en MTV.
Waarom begin je dan Vlaanderen te verwijten terwijl het in Wallonie met Vlaamse zenders veel erger is?

Enfin, inderdaad jammer dat je in Brussel, onze(?) hoofdstad, de twee Vlaamse muziek -en jongerenzenders niet kan ontvangen. Begrijpe wie kan...

Ik vind TMF trouwens beter dan MTV...

Nog een leuk detail: je moet eens surfen naar www.MTV.be, daar staan twee links op: eentje voor de Franstaligen naar de Franse MTV.fr en eentje die gewoon verdergaat (MTV.be) naar de Vlaamse MTV.
Oud 4 augustus 2006, 14:24   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees maar zeker dat ze thuis Frans spreken en naar de Franstalige TV kijken of wees maar zeker dat spionnen aangeworven werden?
Ja, dag jan, alsof één achterlijk instituut als CGKR nog niet erg genoeg is.
Oud 4 augustus 2006, 14:28   #59
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bent al even erg aan het worden als Hans I met zijn 'Vlaemsche' complottheorieën.
Oud 4 augustus 2006, 14:40   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom begin je dan Vlaanderen te verwijten terwijl het in Wallonie met Vlaamse zenders veel erger is?

Enfin, inderdaad jammer dat je in Brussel, onze(?) hoofdstad, de twee Vlaamse muziek -en jongerenzenders niet kan ontvangen. Begrijpe wie kan...

Ik vind TMF trouwens beter dan MTV...

Nog een leuk detail: je moet eens surfen naar www.MTV.be, daar staan twee links op: eentje voor de Franstaligen naar de Franse MTV.fr en eentje die gewoon verdergaat (MTV.be) naar de Vlaamse MTV.
Ja, ik weet, op de Franstalige kant van het land is er geen enkel nationale muziektv-zender. MCM heeft wel een zetel in België (MCM Belgique); het blijft wel een Franse TV-zender. De hitparade die ze daar draaien, is trouwens de "Top 50" : het equivalent van de Ultratop maar in Frankrijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be