Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Euro afschaffen?
Ja 13 18,84%
Neen 53 76,81%
Ander 2 2,90%
Geen mening 1 1,45%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2006, 20:56   #41
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja hallo nu gaan we wat te ver hoor.
Ik eis opstand, nu!
Steek de banden in brand, gooi de palleten op een hoop en haal die 15 terroristen uit de nor.
Je kan er ook gewoon de prijs voor betalen, ik heb daar geen probleem mee ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 20:59   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Je kan er ook gewoon de prijs voor betalen, ik heb daar geen probleem mee ...
Tja, kijk het logische gevolg is natuurlijk dat ik "ook" duurder aan het worden ben. Nu wel geen ramp van formaat, maar zoals ik doen ze het allemaal.
En dan komen de lage inkomens nog meer in gevaar, we verliezen andermaal wat klanten en we stijgen alweer om te compenseren.
Zo lopen we wel in een kringetje waar steeds meer mensen uitvallen.
En zo bekomt men crisis zoals ze bezig is.
Oud 8 september 2006, 21:00   #43
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Zou het ook niet kunnen dat de mensen met de euro zich meer bewust geworden zijn van de prijs: dat ze door telkenmale weer de omrekening te maken besef kregen van wat iets kost?
Vision is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 21:05   #44
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Nu we de euro hebben, is het best dat ze blijft...
idd.
Citaat:
De invoering van de euro heeft ongetwijfeld negatieve gevolgen gehad, zeker niet in laatste plaats de grote inflatie, en België heeft dan nog vrij veel geluk gehad in deze, in vele landen zijn de prijzen nog een stuk sterker gestegen, bovendien is er door onze indexkoppeling ook een bijna evenredige (doordat er aan de index gefoefeld is) loonstijging geweest.
er is geen grote inflatie. de inflatie is de trend blijven volgen. 1 van de voorwaarden om te mogen toetreden tot de euro is dan ook inflatiebestrijding. het is ook 1 van de aspecten van het stabiliteitspact.
Citaat:
Het heeft nu een sterkere munt voortgebracht die het voor de consumenten voordeliger maakt door de hoge koers tegenover de dollar. Bovendien zou een muntverandering enkel maar weer een extra excuus zijn om de prijzen nogmaals extra te verhogen.
de VS etc zijn nochthans degenen die content zijn met de sterke euro. hun export kan er alleen wel bij varen. daarom ook dat de fed de rente zo laag houdt.
Citaat:
De verschillende nationale burgerijen hebben zich echter serieus verkeken op de eenheidsmunt. Nu zitten verschillende staten met de gebakken peren, zoals bijvoorbeeld de rechtse regering in duitsland die geen kunstmatige inflatie kan doorvoeren omdat ze geen controle meer heeft op de munt.
De Duitse en Italiaanse regering hebben de laaste jaren al duidelijk gemaakt dat ze van de munt afwillen... Lijkt mij al een reden genoeg om er nu voor te zijn.
bij mijn weten willen ze niet van de euro af. ze lappen gewoon het stabiliteitspact aan hun laars.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 21:49   #45
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1880 Bekijk bericht
Sinds de invoering van de euro is alles gevoelig duurder geworden, de euro is niet de enige reden, maar speelt toch mee.
Prijsverhoging is een vast gegeven.
Daar zal niet enkel de € 'schuldig' aan zijn.

Citaat:
Voor de mensen die graag in Europa reizen, zoveel moeite zal het niet zijn om je geld om te wisselen.
Het is een groot gemak, voor reis en werk.
En dan bespaar je heel wat.
Geen wisselkoersen.
Geen kosten om af te halen.
Geen kosten op overschot terug omruilen.

Laat het ons de € nu maar houden.
Oud 8 september 2006, 21:53   #46
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
de VS etc zijn nochthans degenen die content zijn met de sterke euro. hun export kan er alleen wel bij varen. daarom ook dat de fed de rente zo laag houdt.
Hangt ervan af wat je met 'de VS' bedoelt natuurlijk... Dat de leidende klasse voordelen heeft bij de sterke euro, leid geen twijfel. Net zoals de leidende klasse hier nadeel heeft bij de sterke euro, doordat het de export belemert... De werkende klasse die consumeert in de VS heeft echter nadeel omdat ingevoerde producten duurder zijn, hier in Europa hebben ze een voordeel doordat ze goedkoper zijn.

Citaat:
bij mijn weten willen ze niet van de euro af. ze lappen gewoon het stabiliteitspact aan hun laars.
Berlusconi en Schroeder hebben nogthans wel al ballonnetjes in die richting opgelaten, maar zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet. Nu gaat men inderdaad over de uitgetekende grenzen om de crisis te verlichten, maar men kan niets structureels doen - lees; laat de gewone werkmens voor de crisis opdraaien met verhoogde inflatie - doordat ze de munt niet meer controleren en er bijvoorbeeld niet meer in omloop kunnen brengen.

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 8 september 2006 om 21:53.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 22:00   #47
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Het natuurlijk voedsel dat in europa geproduceerd wordt, vraagt veel arbeid, en is dus duur, eet voedsel dat weinig arbeid vraagt.
Wat een verkeerde redenering!

Het voedsel in Europa heeft juist veel minder arbeid nodig, omdat de Europese productiviteit veel, veel hoger ligt. We produceren dus meer voedsel met dezelfde arbeid, ofte we produceren hetzelfde voedsel met minder arbeid.
Het probleem zit er echter in dat de Chinese arbeid stelselmatig ondergewaardeerd wordt, zelfs met de productiviteit ingerekend. Men krijgt veel minder waarde voor hetgeen met produceert dan de waarde die men geproduceerd heeft. En dat zorgt voor pijzen onder de marktwaarde.
Oud 8 september 2006, 23:49   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het voedsel in Europa heeft juist veel minder arbeid nodig, omdat de Europese productiviteit veel, veel hoger ligt. We produceren dus meer voedsel met dezelfde arbeid, ofte we produceren hetzelfde voedsel met minder arbeid.
Het probleem zit er echter in dat de Chinese arbeid stelselmatig ondergewaardeerd wordt, zelfs met de productiviteit ingerekend. Men krijgt veel minder waarde voor hetgeen met produceert dan de waarde die men geproduceerd heeft. En dat zorgt voor pijzen onder de marktwaarde.
Maar het zorgt wel voor werk voor de Chinezen.
Trouwens wij profiteren ook van deze lage prijzen. Tijdelijk toch, want de lonen in China zullen niet eeuwig laag blijven.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 23:57   #49
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar het zorgt wel voor werk voor de Chinezen.
Trouwens wij profiteren ook van deze lage prijzen. Tijdelijk toch, want de lonen in China zullen niet eeuwig laag blijven.
Voor de VSA betekent dat 600 miljard besparingen ...

Laatst gewijzigd door AyneRand : 8 september 2006 om 23:58.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 00:28   #50
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
de VS etc zijn nochthans degenen die content zijn met de sterke euro. hun export kan er alleen wel bij varen. .
klopt. maar het blijkt niet voldoende...
Langs de andere kant profiteren wij ervan omdat olie in $ noteert.

Citaat:
daarom ook dat de fed de rente zo laag houdt.

EEUUH ?? de fed heeft zoveel renteverhogingen achter de rug dat het niet meer normaal is. Deden ze net om de $ attractief te houden als beleggingsmunt , FDI te promoten en als hoofd reservemunt van andere landen aan te houden
Maar zelfs met het rente apparaat ging de $ steeds achteruit. en de rente is ondertussen tot kritieke punt verhoogt dat het de ekonomie gaat afremmen.
Dat is de reden dat Bernanke onlangs niet NOG eens verhoogde.
Maar ze zitten daar goed vast. ze zullen waarschijnlijk wel moeten verhogen binnen de zes maand.
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2

Laatst gewijzigd door bruut geweld : 9 september 2006 om 00:30.
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 02:11   #51
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af wat je met 'de VS' bedoelt natuurlijk... Dat de leidende klasse voordelen heeft bij de sterke euro, leid geen twijfel. Net zoals de leidende klasse hier nadeel heeft bij de sterke euro, doordat het de export belemert... De werkende klasse die consumeert in de VS heeft echter nadeel omdat ingevoerde producten duurder zijn, hier in Europa hebben ze een voordeel doordat ze goedkoper zijn.
Dat is maar de helft van het plaatje. Wat denkt ge dat er gebeurd met de werkeloosheid als niemand uw exports wilt kopen (en omgekeerd). Verder moet ge ook olie in rekening brengen, de belangrijkste import voor zowel VS als Europa.
Oud 9 september 2006, 02:12   #52
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kijk zei ze (mijn vrouw) , een printer-copy-scanner kost 55€ en dat klein beetje eten kost 104€. Versta jij dat nu (terwijl ze een antwoord van mij verwachte)?
Nee ik versta dat ook niet, tenzij ze ons flink bij ons pietje hebben!
Ge zult het rap verstaan als ge inkt gaat kopen voor dat goedkoop machientje.
Oud 9 september 2006, 02:16   #53
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Hetzelfde geld voor GSMs, die worden gesponsord door de telefoonmaatschappijen. De winst ligt niet in de productie en verkoop van de GSMs zelf, maar wel in het gebruik ervan. Ik dacht dat dat intussen common knowledge was.
Oud 9 september 2006, 02:36   #54
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Neen heb geen zin ieder keer men geld te wisselen als ik de grens overrijd om inkopen te doen. De euro maakt alles wel makkelijker maar spijtig genoeg werd alles ook duurder.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 04:29   #55
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Ge zult het rap verstaan als ge inkt gaat kopen voor dat goedkoop machientje.
Inderdaad, 1 zwart + 1 kleurenvulling en je bent 50 Euro kwijt.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 07:04   #56
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euro afschaffen en onze munt terug invoeren?

Of, beter nog, échte munten terug invoeren?
Ik ben voor het behoud van nog slechts vier munten:

- de 1-Eurocent

- de 5-Eurocent

- de 25-Eurocent

- de 1 Euro

Lijkt me veel praktischer dan de situatie met de 8 verschillende stukskes van vandaag.

Maak me net even de bedenking of ze dat niet met opzet gedaan hebben, die overvloed aan muntjes, om de mensen te pesten. Zodat ze niet kunnen zien hoeveel iets kost, behalve aan het eind van de maand?

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 9 september 2006 om 07:23.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 07:15   #57
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Ja 'luxe'artikelen kosten misschien wat minder, maar de basisbehoeften, die blijven maar stijgen. Nu, dat de electronica-stuff enzo verlaagd zijn in prijzen vind ik eerder te verklaren aan het feit dat men meer en rapper 'nieuwere' versies en mogelijkheden van toestellen op de markt brengt. Weliswaar goedkoper; maar daar tegenover staat dan wel dat men rapper een nieuw toestel gaat kopen. Het perfecte voorbeeld hiervan is de GSMbranche. Dan heb ik het nog niet aan de overstock aan electronisch materiaal in sommige landen en de invloed van de internetshops.
Ik denk da'k seffens eens ne goeie printer-copy-scanner ga eten met een fijn gsm-sausje en als pousse-café ne ferme plasmascreen er bovenop.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 10:13   #58
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Euro afschaffen en onze munt terug invoeren?

Of, beter nog, échte munten terug invoeren?
Goeie vraag, en het goeie antwoord is: die rooie euromunten afschaffen, dat belachelijk onnutte kleingeld waar de broek van afzakt.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 10:14   #59
born2bewild
Banneling

Standaard

enige echte munt = gouden munt.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 21:18   #60
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Ik ben voor het behoud van nog slechts vier munten:

- de 1-Eurocent

- de 5-Eurocent

- de 25-Eurocent

- de 1 Euro

Lijkt me veel praktischer dan de situatie met de 8 verschillende stukskes van vandaag.

Maak me net even de bedenking of ze dat niet met opzet gedaan hebben, die overvloed aan muntjes, om de mensen te pesten. Zodat ze niet kunnen zien hoeveel iets kost, behalve aan het eind van de maand?
Voor mij is de afschaffing van 1 en 2 cent al genoeg. Soms heb ik goesting om deze rotcenten gewoon in de vuilbak te smijten.

Geen enkele automaat werkt er mee, als je ermee betaalt bekijkt men je soms scheef en als je er in een zuiders land mee wil betalen wordt dit gewoon geweigerd.

Volgens mij is dit prutsgeld er enkel nog om enkele idioten van testaankoop die zich er mee bevredigen. Want wie komt er anders met een debiel argument af dat deze niet mogen verdwijnen omdat anders te prijzen omhoog zullen gaan.

Laatst gewijzigd door Geertje : 9 september 2006 om 21:18.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be