![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() Dat kan ik mij goed voorstellen. Anderzijds is het echter zo dat bijna alles waarvan men zich niets concreets kan voorstellen onnozel klinkt. Er zijn vele zaken die we nu als vanzelfsprekend beschouwen maar die zonder de nodige achtergrondkennis op hilarische zever zouden lijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niet-christenen de eeuwige verdoemenis?
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Sommige wel.
Maar aangezien die niet-christenen zijn (en dus niet geloven in de eeuwige verdoemenis), zullen die daar volgens mij niet echt van wakker liggen.
![]() |
![]() |
#45 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sommige wel? Andere weer niet? Je bent dus blijkbaar tamelijk goed op de hoogte van de criteria die jouw nochtans ondoorgrondelijke god hanteert. Tevens stel ik vast dat de voorstelling van een behoorlijk wraakzuchtige godheid nog steeds wordt gehanteerd... Ondanks het zogenaamde moderniseren van de RKK heeft het OT dus nog niets aan "waarde" en "kracht" ingeboet. Niet zo verwonderlijk eigenlijk, het is altijd al een beproefd machtbestendigend hulpmiddel geweest dat zijn waarde doorheen de eeuwen heeft bewezen. Waarom een prima recept veranderen, nietwaar? Daar heb je gelijk in.
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Zonder die nieuwsgierigheid leefden wij nu nog steeds in holen, mijn beste. Zonder die nieuwsgierigheid waren jij en ik niet eens in staat tot dit digitaal onderonsje!!! Een mens die niet nieuwsgierig is, ontkent een stuk van zichzelf. Citaat:
Voor mij is 't alle dagen vakantie. Niets in mijn geloofsbeleving zweemt zelfs maar naar pessimisme. Ik ben een gelukkig mens, en ik weet waarom. Citaat:
Ik ben juist blij dat ik me tenminste durf te veroorloven me geregeld met onnuttige zaken onledig te houden. Want ik werk om te leven, maar ik leef niet om te werken. Trouwens, wat is het nut van dit onderonsje dat jij je permitteert hier deel aan te nemen? Toch een discrepantie in jouw utilitarisme? Overigens, ik zie niet in waarin mijn beroep - postbode - een antwoord zou moeten kaderen op onnuttige vragen. Citaat:
Mijn beroep is briefwisseling ronddragen. De laatste jaren nopen besparingen bij De Post me ertoe het sociale aspect van het beroep een beetje op de achtergrond te stellen. Niet alle dagen nog vind ik de tijd om hier en daar een praatje bij de mensen te gaan maken, onder het genot van een warme kop koffie en wat menselijke gezelligheid. (Druppels zijn aan mij niet echt besteed, nooit geweest trouwens...) Alle besparingswoede ten spijt ben ik blij in eigen streek werkzaam te zijn, bij mensen die me kennen, en wier lief en leed ik ken. Daarom kan ik er zeer goed op inspelen. Op die wijze maak ook ik hun leven een stukje draaglijker. En dat dus niét beroepshalve, maar gewoon uit mezelf. Citaat:
Bijzonder motiverend is het achteraf via via te vernemen dat je woordenloze aanwezigheid op een moeilijk ogenblik ten zeerste op prijs werd gesteld door wie door tegenspoed werd getroffen. En dergelijke motivatie valt me geregeld te beurt. Mensen die in de put zitten nog eens extra op hun "verantwoordelijkheid" gaan wijzen ligt niet echt in mijn aard. Ik maak me sterk dat, mocht ik zulks doen, vele deuren voor mij gesloten zouden blijven. En ik weet waarover ik spreek: ik oefen deze (bij uitstek sociale) job al 19 jaar uit. Citaat:
Ik weet het: er zijn biologen die stellen dat sommige dieren er een zekere mate van emoties op nahouden. Mensapen, dolfijnen en olifanten blijken daartoe tot op zekere hoogte in staat. Maar dan nog is de menselijke emotionaliteit onnoemelijk veel rijker. En dan lees ik hier jouw betoog als zou emotionaliteit niet "puur menselijk" zijn. Vind je het zelf niet "gevaarlijk" om een ontegensprekelijk aspect van het mens-zijn in twijfel te trekken? Willen we jouw ronduit absurde gedachte eens doortrekken? Dan herleiden we de soort homo sapiens gewoon tot een enigszins uit de kluiten gewassen computer, wiens reacties volstrekt voorspelbaar zijn. 4000 jaar geschiedenis heeft nochtans precies het tegendeel bewezen, Dude: homo sapiens is een allesbehalve voorspelbaar beestje! En het gevaar zit hem niet zozeer in diens emotionaliteit, maar precies in het onderschatten (bij jou zelfs "het ontkennen") van de kracht ervan. Daarmee zet je het mechanisme, waarmee diezelfde homo sapiens zijn emotionaliteit onder controle weet te houden, buitenspel!!! |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() er is juist weinig bijzonder aan mens zijn. gewoon een soort zoals de anderen, het spijtige is dat de mens zich met alle geweld (en het is serieus veel geweld) speciaal wil voelen ; dat emoties enkel bij de menssoort voortkomt is het zoveelste religieus fabeltje om goed te keuren dat dieren misbruikt worden.
Nieuswgierigheid eindigt waar stompzinnigheid begint.
![]() |
#49 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
En die betekenis staat inderdaad niet in Van Dale. Ik verkeerde evenwel in de mening dat uit de context de betekenis mocht blijken zoals ik die bedoelde. Kennelijk niet dus. Hierbij is dit misverstandje rechtgezet. Citaat:
De discussie aangaande de aard van de mens - al dan niet een dualiteit materie-geest - is zo oud als de mensheid zelf, beste Dycore. Je hebt gelijk hoor. Ook ik ontwaar een evolutie. Elke nieuwe wetenschappelijke ontdekking haalt bepaalde geloofspraktijken onderuit. De kern van het geloof echter blijft m.i. onaangetast. Neem het geocentrisme, waardoor Galilei zoveel last kreeg met het Vaticaan dat zich beroofd zag van de letterlijk centrale plaats van de mens in Gods schepping. Dat "letterlijke centrale" verdween - weliswaar met tegenzin - maar de mens bleef, als "kroon op de schepping", niettemin in het centrum. Daarna de evolutietheorie, die de mens beroofde van die "kroon". Ook hier was er veel tegenstand vanuit christelijke hoek. Vandaag echter is die tegenstand een eerder marginaal verschijnsel geworden en stellen gelovigen zich best tevreden met de status van mens als "voorlopige kroon op de schepping" die een weg verzinnebeeld van het punt Alfa tot het punt Omega. (Lees er bvb. Teilhard de Chardin maar op na.) Dan de Oerknal - overigens de denkvrucht van een Belgisch katholiek priester, Georges Lemaitre, die deze theorie begin jaren 1930 publiceerde. De benaming "Big Bang" stamt van zowat 20 jaar later als reactie vanwege fundamentalistische christenen uit de States, die God Zelf beroofd zagen van Zijn status als schepper van alles. Hadden die Amerikanen de theorie van Lemaitre goed gelezen, dan zouden zij geweten hebben dat de Oerknal helemaal geen "knal" was in de klassieke betekenis van het woord, maar een plotse "uitdijïng" van de (toen nog) oneindig kleine ruimte en het begin van de tijdsdimensie. De materie zou pas een paar planckperioden later ontstaan. (Een planckperiode is het kleinst gehanteerde tijdsinterval in de wetenschap, zowat een seconde maal 10 tot de macht -43, omdat men vermoedt dat elk natuurkundig fenomeen minstens zoveel tijd in beslag neemt.) Heeft God met de oerknaltheorie Zijn status als schepper verloren? Geenszins, tenminste niet vanuit gelovig standpunt. Hij blijft immers het eerste Fenomeen dat Zelf niet veroorzaakt werd; de eerste Oorzaak, Zelf niet veroorzaakt. En dat wist Thomas van Aquino al! En die had nooit van oerknallen of wat dan ook gehoord! De evolutie die ik in de geloofspraktijk ontwaar - niet in het geloof zelf, dat is niet aan evolutie onderhevig - is dat men - tenminste hier in Europa - met elke "terugstap" die er moet gemaakt worden t.g.v. wetenschappelijke ontdekkingen, men de Bijbel juist meer in de "diepte" gaat lezen, en minder letterlijk. En ik ben ervan overtuigd dat die dieptelezing de eigenlijke boodschap veel beter weergeeft dan een letterlijke lezing. Alleszins durf ik hier getuigen van de herkenning van de echo van mijn eigen diepste zieleroerselen in de dieptelezing. Letterlijke interpretaties zijn nooit echt mijn ding geweest. En vele gelovigen mét mij niet. Daarmee ontken ik zeker niet de tendenzen in andere werelddelen, zoals bvb. de opgang van het creationisme in de States. Maar die opgang betreur ik minstens zo sterk als jij, zoniet nóg sterker. Precies omdat ze gelovigen niét aanzet tot een dieptelezing van de Bijbel, doch ze par force doet blijven vasthouden aan een letterlijke lezing die op den duur onhoudbaar wordt. Ik geef een voorbeeldje van dieptelezing. Neem nu het verhaal van de wonderbare broodvermenigvuldiging, waar Jezus op mirakuleuze wijze 5000 mannen (vrouwen en kinderen niet meegeteld) te eten geeft, terwijl er maar vijf broden en twee vissen beschikbaar blijken. Wat is nu het mirakel? Een letterlijke(r) lezing betoogt dat de Heer daar een stukje hocuspocus heeft uitgevoerd. En daarmee is de kous af. Welke boodschap heeft dat verhaal dan voor ons? Hoe kunnen wij een voorbeeld nemen aan Diegene Die ons tot voorbeeld werd gesteld? Want wij kunnen, in tegenstelling tot Hem, niet toveren. Een dieptelezing daarentegen fixeert zich niet op een hocuspocustrukje vanwege Jezus. Neen, die speculeert erop dat Jezus op één of andere wijze alle aanwezigen heeft weten te raken, zodanig dat zij het meegebrachte proviand dat zij - uit diepmenselijk egoïsme - verborgen hielden, niettemin deelden met anderen die niets hadden meegebracht. En dan krijgt zo'n verhaal voor ons veel méér betekenis: wij kunnen ons herkennen in een Jezus die de menigte zodanig toespreekt dat elk zijn egoïsme laat varen. Daarvoor moet je immers geen tovenaar wezen. Een beetje oprechte bezieling is voldoende. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Life Evolving heb ik (nog) niet gelezen. Met Dawkins daarentegen ben ik redelijk vertrouwd. Ik moet stellen dat ik me in Dawkins' benadering van God niet in het minst herken. Dawkins houdt me dus absoluut geen spiegel voor, hoor. Eigenlijk heb ik een beetje medelijden met hem. Je merke op dat ik eens te meer het woordje "herken" heb gebruikt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Je betoog doet me onwillekeurig denken aan oude, vereenzaamde dametjes die hun schoothondje als mens behandelen. Die dametjes varen daar zeker wel bij, en ik ben de laatste om hun dit genoegen te ontnemen. Maar dat schoothondje is al blij wanneer het te vreten krijgt, af en toe uitgelaten wordt voor een plasje en een poepje, en af en toe geaaid wordt. Elke bioloog kan je vertellen dat zoogdieren, méér dan andere dieren, gevoelig zijn voor aanrakingen. Vele opgroeiende soorten vertonen inderdaad gedrag dat andere soorten vreemd is: jonge zoogdieren "spelen", net zoals jonge mensen dat doen. Zoogdieren aaien en knuffelen mekaar, en voelen zich daar inderdaad goed bij. Men heeft testen gedaan met ratten, die men tot eenzame opsluiting veroordeelde. Spijts dat die dieren gevoederd werden zoals het hoort, stierven ze na verloop van tijd. Toch is de menselijke emotionaliteit onnoemelijk vele malen rijker dan welke dierlijke dan ook. Het is de menselijke emotionaliteit die debet is aan de aanpassing door de mens zelf van zijn eigen leefmilieu. Geen enkel ander dier is daartoe in staat gebleken. Een vos graaft anno 2007 zijn hol nog steeds op dezelfde wijze als zijn voorvader van 1000 jaar geleden... ... terwijl mijn grootmoeder - die in 1999 op bijna 102 jaar overleed - nog de tijd gekend heeft dat electriciteit alleen bij "mijnheer de graaf op het kasteel" werd aangelegd. Zij heeft de eerste fietsen weten rijden, de eerste auto's, de eerste vliegtuigen, de eerste telefoons, de eerste radio's en tv's. Zij heeft nog de eerste pc's de huiskamer weten veroveren. Ze heeft het algemeen enkelvoudig stemrecht weten bevechten, het stemrecht voor vrouwen, ze heeft maar liefst twee oorlogen meegemaakt en tweemaal aan de wederopbouw moeten deelnemen. En dat alles op één enkele generatie!!! Geef me nog eens een diersoort die daarin geslaagd is! Citaat:
Tja... het is jouw definitie... niet de mijne... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() jou interpretatie is het wel
![]()
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De normen en waarden voor een geordende samenleving, waar welvaart heerst: De ene religie staat hier sterker in dan de andere. Christendom en Jodendom staan hier sterk in. Naastenliefde is een vb. Of denk aan tien geboden. Onontbeerlijk voor een goed functionerende samenleving. Die wetten treffen we nog steeds aan in de kern van ons huidige bestel. Alleen moeten ze nu verantwoord worden aan het volk in termen van ratio. Dit geldt vooral voor afgeleide regels van de kern. Dit brengt mee dat de regels ook beter moeten afgedwongen worden. Dat ligt anders wanneer de bevolking oprecht gelooft dat een hogere macht eist dat deze regels zouden worden nageleefd. Als de mensen dat echt geloven, hoef je ze als machthebber niets uit te leggen, zolang je zelf de code respecteert, en niets af te dwingen. Het perfecte recept voor een goed geordende en sterke samenleving, waar welvaart heerst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 25 februari 2007 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat een mens een hogere emotionaliteit kent dan eender welk ander dier lijkt me trouwens sterk te betwijfelen. Een olifant, een berggorilla, een golden retriever. De hersenen zijn complexe materie. De linkerhelft zou de emotie omvatten en de rechterhelft de ratio. Me dunkt dat het bij ons vooral de rechterhelft is die sterk ontwikkeld is en de linkerhelft verdringt of overheerst. Vliegtuigen, tv's, stemrecht... Wat wil je bewijzen? Als je de sadistische en destructieve mens, waar ji zo hoog van oploopt, eens in actie wil zien tegenover zijn mededieren, bekijk dan eens de filmpjes die ik gepost heb op het forum 'internationale politiek', over de Dolfijnenvangst in Japan en meer. Als je de moed hebt om geconfronteerd te worden met de verdoken realiteit. Laatst gewijzigd door Dycore : 25 februari 2007 om 15:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Al vele millennia manifesteert homo sapiens zich als een succesvolle soort die alle werelddelen - Antarctica uitgezonderd - heeft veroverd. Vandaag zijn we met zowat zesenhalf miljard. Maar de wereldbevolking werd tot vóór de Industriële Revolutie geschat op een half miljard tot maximaal 2 miljard, en ze zou zich gedurende millennia tussen die grenzen gehouden hebben. Leg me dan eens uit waarom, indien het aantal specimines van de homo sapiens zich duizenden jaren lang redelijk stabiel verhouden heeft tegenover het aantal specimines van deze of gene diersoort (tot ongeveer 3 eeuwen geleden), de mensheid toch altijd die doorslaggevende rol heeft gespeeld. En leg me eens uit waarom andere diersoorten, die al véél langer hier op aarde voorkomen dan de mens - want homo sapiens en zijn onmiddellijke voorgangers zijn een nogal recent verschijnsel - het nooit zover hebben kunnen schoppen toen zij het rijk nog voor zich alleen hadden Citaat:
Geen haar in mijn baard die eraan denkt om de verdienste van de rede onder de mat te vegen. Verre vandaar. Wel vind ik het jammer - kennelijk onderken jij hetzelfde - dat de menselijke emotionaliteit zo in de verdrukking is komen te staan. Een vaak gehoorde klacht is dat de emotionaliteit - meer bepaald het religieuze luik - oorzaak is van veel ellende. Ik ben het daarmee niet eens. Niet zozeer onze emotionaliteit, dan wel de miskenning en of de onderschatting van de krachten ervan zijn debet aan veel ellende. Immers, iets wat je ontkent, daar hou je geen rekening (meer) mee. En een emotionaliteit, niet langer onder bedwang gehouden door de rede, die is gevaarlijk. Een gecontroleerde emotionaliteit daarentegen is de bron van het beste wat mensen ooit hebben voortgebracht. Of dacht je misschien dat Bach zijn meesterwerken componeerde m.b.v. zijn redelijke vermogens? Dat Rubens de Kruisafneming conterfeitte op basis van redelijke argumenten? Dat mensen de Bijbel schreven en samenstelden met de rechterhelft van hun brein: de ratio? Het tegendeel is evenzeer waar: een redelijkheid, niet in evenwicht gehouden door een (gecontroleerde dosis) emotionaliteit, is evenzeer gevaarlijk en leidt tot een absurd utilitarisme zoals bvb. de nazi's het praktiseerden toen zij andersvaliden - een "last" voor de samenleving - zonder de minste scrupules als eersten opofferden, nog vóór de eigenlijke Endlösing een aanvang had genomen. Gewone lui zoals jij en ik, met een gemiddeld IQ, schijnen slechts 50% van hun hersencapaciteit te gebruiken. Hoogbegaafden daarentegen slagen erin ook de andere 50% van hun capaciteiten aan te spreken. Einstein ontwikkelde zijn relativiteitstheorieën doordat bepaalde zaken hem opvielen en zijn nieuwsgierigheid daarnaar, en zijn verwondering daarover - en nieuwsgierigheid en verwondering behoren tot het emotionele, nietwaar - hem ertoe dreven ook zijn fenomenale redelijke vermogens erop los te laten. Grote genieën - of het nu wetenschappers zijn, dan wel kunstenaars - zijn én inventief, én creatief. Creativiteit (dat vaak ten onrechte met inventiviteit wordt verward) is enkel maar de drang om iets te scheppen. Een creatief mens die deze drang niet kan botvieren gaat ten onder. Creativiteit speelt zich volledig af in onze emotionaliteit. Inventiviteit is het vermogen om origineel te zijn. Inventieve geesten doen (grotendeels) een beroep op hun redelijke vermogens. De componist Georg P. Telemann bvb. was zeer creatief, doch niet inventief. Hij toondichtte een immens oeuvre bij elkaar, maar bleef zichzelf bijna tot treurens toe herhalen. De componist Alban Berg daarentegen was veel minder creatief, doch des te inventiever. Zijn oeuvre is eerder beperkt in omvang, maar bijzonder origineel. Mozart was én creatief én inventief. Toen hij op amper 36-jarige leeftijd stierf had hij al meer bijeengecomponeerd dan vele van zijn tijdgenoten op hun hele leven zouden doen. Veel van zijn composities zijn vergeten wegens niet echt interessant. Maar dan nog blijft er een enorm groot aantal over dat de tand des tijds moeiteloos overleefde, en waar zijn inventiviteit zich tot een ontstellend hoog niveau opwerkte. Mocht de meester van Salzburg langer hebben geleefd, dan had men misschien nooit over Beethoven gesproken als de Derde Grote. Beethoven was veel minder creatief dan Mozart, zijn oeuvre is veel kleiner. Citaat:
Tegelijkertijd kan jij onmogelijk ontkennen dat diezelfde mens tot het best denkbare in staat is. Alleen... het best denkbare is niet mediageniek. Ik verklaar met een voorbeeldje uit eigen ondervinding. Als ik morgen met mijn kop de voorpagina wil "sieren" van alle kranten hier te lande, en de kranten in de buurlanden... ... als ik morgen alle nieuwsbulletins wil halen op alle Vlaamse, Waalse, Franse, Duitse, Nederlandse... omroepen... ... dan leen ik even de tweeloop van mijn vader, laad ik die met scherp en schiet ik lukraak twee voorbijgangers neer in een drukke straat, liefst met veel getuigen daarbij. Ene Hans Van Temsche had dat heel goed begrepen. In 2001 heb ik ook de krant gehaald en de tv. Geloof het of niet. Toch ben ik geen bekende Vlaming, hoogstens een BOB: Bekende Oost-Brabander. Ik was al blij met de regionale pagina's van Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad, en mocht ook even op ROB-TV (de regionale oproep) mijn zegje toen. Daartoe heb ik me iets meer moeite moeten getroosten dan het tevoorschijn halen van mijn vaders tweeloop. Ik nam 7 maand verlof zonder wedde, laadde mijn hele hebben en houden op mijn fiets, stippelde een parcours door Zuidwest-Europa uit van zowat 12000 km, en liet me sponsoren voor het goede doel. Ik heb er echt niet van wakker gelegen hoor dat noch VRT, noch VTM in mijn exploot geïnteresseerd bleken, of dat mijn kop niét de voorpagina haalden. Ik was al blij met mijn foto op de voorpagina van het streekkrantje dat gratis huis aan huis bedeeld wordt. Dat gebrek aan interesse vanwege de media vergalde niets, maar dan ook niets aan de deugd die die 12000 km me gedaan hebben. Ook toen al vond ik zulk gebrek aan interesse... volstrekt normaal. Zo zitten de media nu eenmaal in mekaar, beste Dycore... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Wat mensen hier niet zien is dat jullie allemaal vanuit bepaalde basisveronderstellingen denken. Niemand, ook niet de "areligieuze" denken uit wetenschappelijke principes.
Je zou je ten eerste realiseren dat er geen universele "menselijke" manier van mensen behandelen bestaat. Gigantische bevolkingsgroepen zijn het niet met elkaar eens, en hier ligt ook de basis van het conflict. http://youtube.com/watch?v=C1VSVw9agIg Je kan hard gaan roepen, maar dat zijn ook mensen. Zowel de dader als de slachtoffers als de politie. Allemaal zijn ze zich menselijk aan het gedragen, uiteraard. Ook de moordenaars in beslan die 120 kinderen afmaakten uit naam van allah waren mensen, die zich menselijk gedroegen. Ook de 120 afgemaakte kinderen waren mensen, en ook zij gedroegen zich menselijk. "Menselijk" gedrag is helemaal niet wat het hier voorgesteld wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling