![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch wel, hoor! Osram en Megaman hebben ze al een tijdje in hun aanbod. De Hema is in Nederland trouwens ook al gestart met de verkoop van eigen dimbare spaarlampen.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Is maar logisch ook. Het gebruik van de spaarlamp is geen keuze, dat is gewoon innovatie.
|
|
|
#43 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mijn punt is dat er op andere plaatsen veel meer bespaart kan worden. Overigens, de zuinigste lamp is de lamp die niet brandt. Denk daar maar eens over na.
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De overheid wil ons doen besparen op energieverbruik maar ondertussen:
Is er de Elia heffing Is er bijkomende taks voor herbruikbare energie Is er bijkomende taks voor groene stroom Is er.... Hetzelfde met het nachtstroomtarief in het weekend, wassen en plaasen in het weekend omdat de elektriciteit op normale uren duurder geworden is en in het weekend beterkoop. Opbrengst consument: O Als hij z'n weekend niet opoffert kost het hem zelfs meer.
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. Laatst gewijzigd door guido 007 : 11 maart 2007 om 20:19. |
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De overheid heeft zelf stompzinnige maatregelen genomen als de gratis elektriciteit ("gratis"; gewoon doorgerekend aan de consumenten), de nachttariefuitbreiding... Allemaal heel populistische maatregelen die ons door de strot werden geduwd door de SP.a., niet onmiddellijk de partij die echt wakker ligt van het milieu. |
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar, en daar komen we aan mijn punt, de overheid wil ons domweg doen geloven dat een nieuwe douchekop of een nieuwe spaarlamp het van het is. Terwijl dezelfde overheid de energie door ramlen en deuren uitkiepert. Ik denk dat ik al genoeg voorbeelden aangehaald heb.
|
|
|
|
#53 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En voor het overige: de fout van de ene vergoeilijkt de fout van een ander niet. Er is in dit land nog oneindig veel werk. Laten we er aan beginnen in plaats van te zeggen "jamaar, de andere...". |
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Winkels waarvan de reclame dag en nacht brandt. Overheidsgebouwen waar de verlichting gewoon aanblijft. Verlichting langs de snelwegen, autowegen enz...
|
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij de aankoop van mijn nieuwe diepvriezer heb ik eerst berekend hoe groot ie juist moest zijn. Vervolgens heb ik informatie ingewonnen over het verbruik (A label). Daarna heb ik een plaats voor de diepvrizer gecreeerd waar het altijd fris is en waar de afgegeven warmte wegkan. Ons wasmachien draait alleen maar als het knalvol zit. Eten, zoals soep, dat lang moet opstaan wordt in grotere hoeveelheden gekookt, de rest gaat, als het afgekoeld is, de diepvriezer in. Eten laten ontdooien doen we in de koelkast, zo wordt de koude gerecupureerd. De volgende stap is waarschijnlijk een zonneboiler, ik ben momenteel informatie aan het verzamelen.
|
|
|
|
#57 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Je maakt een fout in je berekening. Je vergeet dat een spaarlamp 3-5 keer zolang meegaat als een spot. In het slechste geval heb je dus 3 spots nodig voor elke spaarspot, en dan kom je op een aankoopverschil van slechts 20 euro. Het duurt dus maar 684 uur voor je winst begint te maken, met 4 uur per dag brandtijd is dat een half jaar. In het geval van een goeie spaarspot die 5 keer zolang meegaat, begin je al met een winst van 5 euro. |
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik mis een paar dingen voor een goed inzicht in werkelijke kosten/baten:
- rendement van LEDs, lichtopbrengst in procenten van totaalverbruik; grote LED-lampen zijn al in aangevangen productie. (bekende rendementen zijn: gewone gloeilamp ca 5%; halogeen, variërend per merk/kwaliteit tussen 7 en maximaal 9%; TL-achtigen, ca. 25%) - energie geïnvesteerd in productie per elke lamp - milieu-aspecten zoals giftigheid van materialen en gevaren bij productie Overigens geloof ik geen donder van "recycling" van TL-achtigen, ze gaan bij mijn beste weten slechts "gecontroleerd" naar hetzelfde stort als het gewoon "overig" huishoud-afval, in de illusie dat het goed is om de burgers dure en extra betaalde gehoorzaamheidstraining aan te doen met het oog op "toekomstige oplossingen".
|
|
|
#60 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch worden de ingezamelde TL lampen gerecycled.
Indaver op linkeroever heeft daar een uitgebreide instalatie voor. En de % zijn ook niet echt accuraat. Een gloei en halogeen lamp verspillen tot 85% in de vorm van warmte. Een TL/Spaarlamp doet dat met maximaal 20% verspilling en een LED; die verspild 1% als ie op het ideaalvoltage zit. Ook is de productie van Hi Intensity LEDs met "warme kleurschakering" pas op gang aan het komen. Het produceren ervan zal nog veel goedkoper worden. Hoe minder energie nodig voor het maken van iets, hoe goedkoper. Per geleverde Lumen is de LED per energie-investering de koploper. Helaas willen de fabrikanten eerst hun investeringen eruit.
|