Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2007, 21:37   #41
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tiens, is het verkeer vandaag dan zoveel vlotter verlopen? 'k Dacht het niet. Je argument raakt dus kant nog wal.

De situatie qua "kunnen doorrijden" was vandaag niet anders dan op andere dagen;

Er is ook amper iemand die zich aan de regel gehouden heeft als ik het zo hoor.
Oud 14 maart 2007, 21:48   #42
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fiesta Bekijk bericht
Wel, MisterXYZ, het voortdurend aanhalen van de miljardentransfers naar Wallonië begin ik stilaan beu te worden.
En als jouw mening is dat Wallonië profiteert, dan is dat jouw mening...
Het blijven aanhalen, dat Wallonie Vlaanderen leegzuigt bent u dus beu ? Lees deze 'mening' dan maar eens, dan zullen we eens kijken of uw 'beuheid' u geen parten speelt... http://www.trends.be/articles/index....=1233&siteID=4
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:49   #43
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
(bijna) Niemand hield er zich dan ook aan...
Door blokrijden proberen ze ook files te verminderen, niet?
Zelfs al hield iedereen zich er aan, dan nog zou de situatie er niet anders uitzien als in de normale situatie. Geen idee hoe jij rijdt, maar als ik op de autosnelweg rondtoer, en er zijn geen files, dan moet ik amper afremmen en optrekken. Gewoon wat anticiperen en je kan zonder meer doorrijden.

En ja hoor, met blokrijden proberen ze files te verminderen, maar laat dat nu niet bepaald het vergelijkingspunt zijn dat je in deze zoekt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:51   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Ja, en dan?
Je kan aan 90 even vlot rijden als aan 120, maar veel kans dat je verbruik groter is omdat je in een lagere versnelling rijdt.
Oud 14 maart 2007, 21:57   #45
fiesta
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zelfs al hield iedereen zich er aan, dan nog zou de situatie er niet anders uitzien als in de normale situatie. Geen idee hoe jij rijdt, maar als ik op de autosnelweg rondtoer, en er zijn geen files, dan moet ik amper afremmen en optrekken. Gewoon wat anticiperen en je kan zonder meer doorrijden.

En ja hoor, met blokrijden proberen ze files te verminderen, maar laat dat nu niet bepaald het vergelijkingspunt zijn dat je in deze zoekt.
Ik moet mij al op voorhand verontschuldigen omdat ik niet weet hoe het is om met de auto te rijden, er inzitten doe ik wel.
En ja, mss is er niet zó veel verandert, maar ik geloof wel dat het iets helpt, ook al is dat niet veel...
fiesta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 22:08   #46
Sfax
Banneling

Standaard

Ik vrees eerder dat dit net niet helpt; je laat auto's meer verbruiken en wil zo stofuitstoot verminderen.

Het is niet realistisch om het te doen, maar een pak effectiever ware gewoon geweest om alle vrachtverkeer, zwaar verkeer en alle wagens ouder dan 6 jaar vandaag simpelweg niet toe te laten op de wegen. Praktisch niet haalbaar, maar dat zou de stofuitstoot wel degelijk reduceren.

In deze heeft Febiac en co volkomen gelijk; investeren in roetfilters zou een pak meer zoden aan de dijk brengen, maar dat brengt geen geld in het laatje...
Oud 15 maart 2007, 00:02   #47
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als overtuigd Vlaamsgezinde kan ik dergelijke redeneringen niet volgen, om de eenvoudige reden dat wie zich aan de snelheidsbeperkingen houdt geen eurocent betaalt. Indien de Vlamingen een beetje consequent zijn, rijden ze slechts wat is voorgeschreven. En de Walen krijgen geen eurocent.
En ik als Vlaamsgezinde ben het beu, beu, BEU om allerlei idiote regels op te volgen... en ik vertik het ook om mijn snelheid aan te passen naar 90 km/h!!
Ze vinden hier alles uit om de laatste cent uit de goede brave arme werkende Vlaming te zuigen. Dit heeft in mijn ogen niks met die smog te maken. Dus als diesel dan toch zoveel vervuild, waarom moet dan de (dure!) benzinemotoren met een euro4 of 5 certificaat dan mee boeten? Puur uit winstbejag! Die purpere klootzakken geven geen moer om het milieu, alleen maar aan hun begroting die alleen in fabels realiseerbaar is. Wat heb ik toch zo een hekel aan dit beleid...
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 00:14   #48
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
En ik als Vlaamsgezinde ben het beu, beu, BEU om allerlei idiote regels op te volgen... en ik vertik het ook om mijn snelheid aan te passen naar 90 km/h!!
Ze vinden hier alles uit om de laatste cent uit de goede brave arme werkende Vlaming te zuigen. Dit heeft in mijn ogen niks met die smog te maken. Dus als diesel dan toch zoveel vervuild, waarom moet dan de (dure!) benzinemotoren met een euro4 of 5 certificaat dan mee boeten? Puur uit winstbejag! Die purpere klootzakken geven geen moer om het milieu, alleen maar aan hun begroting die alleen in fabels realiseerbaar is. Wat heb ik toch zo een hekel aan dit beleid...

Ben je al eens op onderzoek gegaan of 90 km/h zoveel voordeel heeft tegenover 120 km/h?

Ik rij persoonlijk met een turbo-diesel met 6 versnellingen.

De dieselbrandstof wordt het meest efficiënt (=volledig & zuiverst) verbrand wanneer de turbo wordt geactiveerd aan + 2000 t/min. De turbo zorgt voor een naverbranding van de koolwaterstoffen waardoor, jawel het milieu minder wordt geschonden.

De wagen gebruik het laagste in zesde versnelling én verbrandt het zuiverst bij minimum 2000 t/min, laat dit bij mijn wagen +/- 115 km/h zijn
Oud 15 maart 2007, 00:14   #49
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Hoezo? Ze hebben er welgeteld 3000 geflitst met hun extra controles. Op hoeveel plekken zouden ze gestaan hebben? Het leeuwedeel heeft er zich dus wel aan gehouden. De meesten die gepakt zijn zullen van niks geweten hebben.
En het geld van de 3000 geflitsten is al in de begroting van Wallonië ingeschreven, waar ze, ondanks de grotere vervuiling dan in Vlaanderen, niet verplicht werden trager te rijden en dus niet geflitst werden.

Verleden weekend nog stelde de Waalse minister van verkeer dat er meer controles moeten komen in Wallonië, naar aanleiding van weer heel wat weekendongevallen met dodelijke afloop. Er staan 1004 flitspalen in Vlaanderen, 4 in Brussel en 14 in Wallonië, waarvan de meesten niet werken.

Ge kunt daar toch allemaal niet mee blijven lachen é zeg?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 00:16   #50
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel, "MisterXYZ", het voortdurend aanhalen van de miljardentransfers naar Wallonië begin ik stilaan beu te worden. Zoals ik al zei, de voornaamste reden is het voorkomen van kwalen zoals astma,... die meer en meer voorkomen in onze samenleving door het fijn stof.
En als jouw mening is dat Wallonië profiteert, dan is dat jouw mening...
Dat is geen mening meer, dat is een feit.

Vlaanderen: 1004 flitspalen.
Brussel: 4 flitspalen.
Wallonië: 13 flitspalen, waarvan er meestal maar 4 tegelijk werken.
En naar waar vloeien de Vlaamse boetes? Ken je de verdeelsleutel? Het heeft al 100 keer in de kranten gestaan. Als je het dan nog hardnekkig blijft ontkennen, dan getuigt dat van slechte wil.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Laatst gewijzigd door Nierika : 15 maart 2007 om 00:19.
Oud 15 maart 2007, 00:21   #51
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Hierzie Fiesta:

BRUSSEL - De overheid heeft vorig jaar voor 299 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd. Het gaat om het hoogste bedrag ooit, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. Dat schrijft Het Belang van Limburg.
In totaal is vorig jaar 299.517.606 euro geïnd. In vergelijking met 2004 is dat een stijging van 13 procent. Maar liefst 151,1 miljoen euro werd via onmiddellijke inning of het betalen via boetezegels gerecupereerd. Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is er echter nog altijd een probleem met de verdeling van de inkomsten. 83 procent van de boetes wordt in Vlaanderen geïnd en amper 5 procent in Wallonië. Toch vloeit meer dan de helft van de inkomsten uit het fonds terug naar Wallonië.
(BELGA)30/01/2006

Oud 15 maart 2007, 00:24   #52
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Van de 3000 geflitsten zullen er dus meer dan 1500 de rekening rechtstreeks aan Wallonië zien doorgesluisd worden.
Maar neen, Wallonië profiteert niet, weet Fiesta, waar haalt men dat vandaan?

Oud 15 maart 2007, 00:26   #53
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Van de 3000 geflitsten zullen er dus meer dan 1500 de rekening rechtstreeks aan Wallonië zien doorgesluisd worden.
Beter informeren Nierika, uw 1500 is niet correct ...
Oud 15 maart 2007, 00:39   #54
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Grote Van Dale:
Smog: met rook en uitlaatgasen verontreinigde mist!
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=68
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=70
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 15 maart 2007 om 00:44.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 00:43   #55
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens het verdelingsplan van de paarse regering krijgen de Vlaamse politiezones 3.26 euro per inwoner en de Waalse... 6.52 euro per inwoner.

De bedragen die op basis van de formule werden toegewezen aan de respectievelijke zones lokten reacties uit van zowel politici als van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten. Ze rekenden voor dat de meeropbrengst aan verkeersboetes voor 83% uit Vlaanderen komt, voor 12% uit Brussels en voor 5% uit Wallonië.
Volgens de gehanteerde formule gaan de meeropbrengsten voor 57% naar Vlaamse politiezones, voor 6% naar politiezones uit Brussel en voor 37% naar politiezones in Wallonië.

Vlaanderen (-10 miljoen euro)
Meeropbrengsten (in miljoen euro) 33,9
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 23,9

Brussel Hoofdstedelijk Gewest (-2.4 miljoen euro)
Meeropbrengsten (in miljoen euro) 4,7
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 2,3

Wallonië (+12.4 miljoen euro)
Meeropbrengsten (in miljoen euro) 2,2
Toegewezen aan politiezones (in miljoen euro) 14,6
Oud 15 maart 2007, 00:49   #56
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Oud 15 maart 2007, 00:54   #57
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hierzie Fiesta:

BRUSSEL - De overheid heeft vorig jaar voor 299 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd. Het gaat om het hoogste bedrag ooit, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. Dat schrijft Het Belang van Limburg.
In totaal is vorig jaar 299.517.606 euro geïnd. In vergelijking met 2004 is dat een stijging van 13 procent. Maar liefst 151,1 miljoen euro werd via onmiddellijke inning of het betalen via boetezegels gerecupereerd. Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) is er echter nog altijd een probleem met de verdeling van de inkomsten. 83 procent van de boetes wordt in Vlaanderen geïnd en amper 5 procent in Wallonië. Toch vloeit meer dan de helft van de inkomsten uit het fonds terug naar Wallonië.
(BELGA)30/01/2006
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004Gun Bekijk bericht
Beter informeren Nierika, uw 1500 is niet correct ...
Ik dacht van wel. Het Belga-bericht spreekt over het totaalplaatje, jouw bericht impliceert louter de meerinkomsten. Niet hetzelfde dacht ik.

Oud 15 maart 2007, 00:56   #58
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht van wel. Het Belga-bericht spreekt over het totaalplaatje, jouw bericht impliceert louter de meerinkomsten. Niet hetzelfde dacht ik.
Kan het geval zijn, in elk geval is de situatie schandalig
Oud 15 maart 2007, 01:11   #59
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Kan het geval zijn, in elk geval is de situatie schandalig
En daarover zijn we het dus roerend met elkaar eens...

Oud 15 maart 2007, 01:19   #60
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarover zijn we het dus roerend met elkaar eens...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be