Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2007, 22:35   #41
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Wat is je punt?
Waar de olie zit, is het gedeelte dat Irak niet onafhankelijk zal willen laten worden, verwacht ik.
Oud 31 maart 2007, 22:35   #42
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
De Koerden in Iran leveren olie. Niet de Iranese overheid.
Aha, deze simpele oplossing voor mijn vraag, daar was ik niet opgekomen. Ik heb zowaar een zwak dagje.

Alhoewel,de grenzen worden toch door het Iraanse leger gecontroleerd, Iraanse Koerden hebben immerheel wat minder te piepen dan hun I
raakse neven, dus moet Iran deze leveringen toch wel (oogluikend?) toestaan?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 31 maart 2007 om 22:37.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 23:42   #43
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Aha, deze simpele oplossing voor mijn vraag, daar was ik niet opgekomen. Ik heb zowaar een zwak dagje.

Alhoewel,de grenzen worden toch door het Iraanse leger gecontroleerd, Iraanse Koerden hebben immerheel wat minder te piepen dan hun I
Waarschijnlijk gewoon de strategie van Iran. Als de Iraakse Koeren olie mogen verkopen betekent dit dat de Koerden tevreden en braaf blijven, het leger smeergeld krijgt en de regering nog inkomsten. Voor de Iraanse regering komt het het beste uit als het land een blijft en de Koerden niet lastig doen zoals in Irak en Turkijke. Als ze er nog aan verdienen zonder iets te moeten doen komt het helemaal goed uit.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 00:27   #44
willem1940NLD

Standaard

Koerden (hun cultuur geniet inmiddels ook o.a in Nederland enige bekendheid) zijn (zoals wij vanhuisuit) een Indo-Europees volk dat, vergelijkbaar met de (niet Indo-Europese) Basken door enige andere volken/naties (Iran, Irak, Turkije, Syrië) in feite wordt gevangen gehouden en waarvan zo veel mogelijk het bestaan wordt ontkend.

Het vergroten van hun autonomie, hoe rechtvaardig wellicht ook, zal naar ik vrees geen oplossing bieden voor de regionale problemen.

Zoals in het voormalig Joegoslavië gaat het om een al eeuwen steeds weer opflakkerende vuurhaard, volkeren die elkaar niet verdragen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerden
http://www.let.uu.nl/~Martin.vanBrui...n%20Geweld.htm
.
Oud 1 april 2007, 12:32   #45
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Waar de olie zit, is het gedeelte dat Irak niet onafhankelijk zal willen laten worden, verwacht ik.
Daar zou ik nog niet zo zeker van de zijn. De Amerikanen verkiezen een stabiele regio zodat de olie-export regelmatig blijft. Hoe langer het conflict en de bemoeienis van Iran blijven aanslepen, hoe meer men de plannen boven tafel durft te halen om het land in drie delen op te splitsen. Dat zou wel eens de enige mogelijke oplossing kunnen zijn voor het conflict, hoewel het heel wat praktische moeilijkheden stelt. Onafhankelijkheid van Koerdistan in Noord-Irak zal niet meteen een probleem vormen vanwege de aanwezige olie, maar door de afkeuring van Turkije die nog steeds een belangrijke partner van de VS blijft.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 12:34   #46
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht

Misschien... Er zijn ontgetwijfeld ook al heel wat smokkelroutes uitgedokterd
Oud 1 april 2007, 13:45   #47
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

DEMOKRATOS's schermafbeelding

Standaard

Laat ook eens een koerd aan het woord, Niet alleen onze koerdische broeders van de voorlopige Iraaks- KOERDISTAN zijn blij, ook de koerden van de andere 3 delen zijn zeer blij met de bevrijding van ons bezette land. Met honderduizenden, zelfs miljoenen mensen die het leven hebben gelaten onder Saddam's gruweldaden, kunnen nu rusten in hun graf. Zoals wij in het Westen nog zullen herinneren de beelden van de chemische aanval op het Koerdische Halabja waarbij minstens 5000 mensen hebben gelaten, vaders met baby's op hun schoot levensloos. Dit is maar alleen één van de duizenden gruweldaden onder Saddam's bewind. Dit is niet het lot wat de koerden verdient hebben. Trouwens niemand nie! Daarom juichen we Amerika. Wat ons is aangedaan, rechtvaardigt deze oorlog, ook al heeft Amerika nog andere bijbedoelingen. Voor ons telt het leed wat ons is aangedaan. Tientallen jaren heeft Koerdistan letterlijk gebloed, laat het nu maar bloeien! Koerdistan verdient het!
DEMOKRATOS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 14:24   #48
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DEMOKRATOS Bekijk bericht
Laat ook eens een koerd aan het woord, Niet alleen onze koerdische broeders van de voorlopige Iraaks- KOERDISTAN zijn blij, ook de koerden van de andere 3 delen zijn zeer blij met de bevrijding van ons bezette land. Met honderduizenden, zelfs miljoenen mensen die het leven hebben gelaten onder Saddam's gruweldaden, kunnen nu rusten in hun graf. Zoals wij in het Westen nog zullen herinneren de beelden van de chemische aanval op het Koerdische Halabja waarbij minstens 5000 mensen hebben gelaten, vaders met baby's op hun schoot levensloos. Dit is maar alleen één van de duizenden gruweldaden onder Saddam's bewind. Dit is niet het lot wat de koerden verdient hebben. Trouwens niemand nie! Daarom juichen we Amerika. Wat ons is aangedaan, rechtvaardigt deze oorlog, ook al heeft Amerika nog andere bijbedoelingen. Voor ons telt het leed wat ons is aangedaan. Tientallen jaren heeft Koerdistan letterlijk gebloed, laat het nu maar bloeien! Koerdistan verdient het!
In Nederland vallen de Koerden hoofdzakelijk op in verband met "eerwraak"; vrouwen en dochters afslachten.
Oud 1 april 2007, 14:48   #49
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
In Nederland vallen de Koerden hoofdzakelijk op in verband met "eerwraak"; vrouwen en dochters afslachten.
Pffff...
Oud 1 april 2007, 15:46   #50
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

Standaard

???? wat heeft dit met deze onderwerp te maken? Trouwens waarop bazeert U zich op? Ik ben van Belgie, en hoor hier geregeld nieuws over pedofielen, kan moeilijk pedofilie linken aan een volk, dat zou absurd zijn. Tuurlijk kunnen we enkele gevallen niet uitsluiten. Het is aan de maatschappij om dit soort van misdrijven te voorkomen. Natuurlijk eerwraak komt meer voor bij moslim's, daar kunnen we niet onderuit. Maar in plaats van deze gevallen te behandelen, en niet meer te voorkomen. Zien sommige mensen de oplossingen om een volk te crimininaliseren. Niet de gevolg, maar de oorzaak aanpakken.
Oud 1 april 2007, 18:06   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
???? wat heeft dit met deze onderwerp te maken? Trouwens waarop bazeert U zich op? Ik ben van Belgie, en hoor hier geregeld nieuws over pedofielen, kan moeilijk pedofilie linken aan een volk, dat zou absurd zijn. Tuurlijk kunnen we enkele gevallen niet uitsluiten. Het is aan de maatschappij om dit soort van misdrijven te voorkomen. Natuurlijk eerwraak komt meer voor bij moslim's, daar kunnen we niet onderuit. Maar in plaats van deze gevallen te behandelen, en niet meer te voorkomen. Zien sommige mensen de oplossingen om een volk te crimininaliseren. Niet de gevolg, maar de oorzaak aanpakken.
Ik gaf enige berichten eerder 2 links en de 2e met het grote verhaal geeft ook toelichting daarover.
"Eerwraak" wordt aangeduid (op meerdere sites) als zijnde VERBODEN in islam/koran, hangt aan bepaalde volksculturen, los van godsdienst.

http://www.let.uu.nl/~Martin.vanBrui...n%20Geweld.htm

Citaat:
....
a.1 Eer, eerwraak, vete
Eer (namus, şeref) is in geheel Turkije een zwaar geladen moreel begrip, van het hoogste belang voor het zelfrespect van een man en voor het respect dat hij bij anderen afdwingt. Het schenden van iemands eer is de ernstigste vorm van vernedering; de eer is dan eigenlijk alleen te herstellen door een daad van geweld.[3] De mate waarin de samenleving dat geweld ook werkelijk eist verschilt van streek tot streek, en is het sterkst bij de Koerden en de Zwarte-Zee-Turken (vaak "Lazen" genoemd).[4] De namus van een man hangt allereerst af van zijn beheersing van de sexualiteit van zijn vrouwvolk (zusters, dochters, echtgenote, moeder) en van zijn vermogen hen te beschermen tegen alle gevaren. Als een vrouw bijvoorbeeld een buitenechtelijke verhouding heeft of op andere wijze de gedragscode overtreedt schendt zij daarmee de eer van haar echtgenoot maar in nog sterkere mate die van haar familie van herkomst. Straf en eerwraak zijn allereerst een zaak van de laatsten: het is vaak een broer die de vrouw en haar minnaar bestraft (wat vaak de dood betekent). Als een ongehuwd meisje, al dan niet tegen haar zin, ontvoerd wordt door een man die haar wil huwen is de eer evenzeer geschonden. Tenzij tijdig iemand met groot gezag (bijvoorbeeld een religieus leider) ten gunste van het paar tussenbeide komt zullen de broers proberen het paar te doden. (Althans, zo wil de traditionele moraal het; in de praktijk komen wel allerlei compromissen voor.)
Is eenmaal iemand gedood, dan zal diens familie wraak willen nemen, en uit een geval van eremoord kan een bloedvete voortkomen tussen twee families of tussen twee hele stammen, die zich generaties lang voortsleept. Wraak is niet de plicht van een enkel individu maar van de hele verwantschapsgroep. En niet alleen de dader is een mogelijk doelwit van wraakoefening maar ook diens verwanten. De Islam staat bloedwraak toe maar legt beperkingen op: oog om oog, tand om tand, en een dode voor een dode. In tribaal milieu is er de sterke neiging meer dan een oog voor een oog te nemen, zodat vetes kunnen escaleren. Het vermogen en de bereidheid geweld met meer geweld te beantwoorden maakt deel uit van de eer (şeref) van een familie- of stamhoofd.
De cyclus van geweld en tegengeweld kan op een aantal wijzen worden beëindigd. Er kan tussen beide partijen worden bemiddeld en een geldsom (diyet, "bloedgeld") vastgesteld worden om de wraak af te kopen. Bemiddeling is eigenlijk alleen mogelijk wanneer er iemand is wiens gezag door beide partijen wordt erkend. Dat kan een charismatische religieuze leider zijn, of een machtig stamhoofd; een enkele keer ook wel een militaire commandant die het respect van de plaatselijke bevolking gewonnen heeft. Door met succes te bemiddelen tussen twee partijen versterkt de bemiddelaar de facto zijn gezag over hen.
Bloedwraak wordt ook voorkomen wanneer hetzij de potentiële doelwitten van wraak, hetzij de wraaknemers zich uit de voeten maken en voortaan alle contact met hun gemeenschap vermijden. Men zou dit de "sociale dood" van de betrokkenen kunnen noemen: door hun verdwijnen vervalt de plicht tot wraak.
Veten verdelen de samenleving maar zijn tegelijkertijd een samenbindend element: door de confrontatie met een andere familie of stam wordt de interne solidariteit versterkt.[5] Ook de gezagsverhoudingen binnen de familie of stam worden erdoor bevestigd. Vindt er bemiddeling plaats en wordt een bloedgeld overeengekomen wordt deze som collectief opgebracht: ook dat is een uitdrukking van familie- of stam-solidariteit. ....

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 1 april 2007 om 18:28.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 19:45   #52
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

Standaard

Dit heeft niets met Koerdistan te maken, was beter in een ander onderwerp omschreven. Ik zeg het nogmaals dat ik het bestaan niet ontken, maar ik verzet me zoals de meesten tegen deze gang van zaken. Maar dat koerden opvallen door eerwraak is maar een bewering, Belgie is toch ook geen pedofielenland omdat er enkele dutroux's rondlopen, Criminaliseer geen volk, daarmee bereik je niks mee. Is gelijk sommige partijen niet de oorzaak, maar de gevolg aanpakken. Aan één kant moet je voorkomen, en als het toch voorkomt zwaar bestraffen. Daar dienen toch wetten voor.
Oud 1 april 2007, 20:30   #53
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets met Koerdistan te maken, was beter in een ander onderwerp omschreven. Ik zeg het nogmaals dat ik het bestaan niet ontken, maar ik verzet me zoals de meesten tegen deze gang van zaken. Maar dat koerden opvallen door eerwraak is maar een bewering, Belgie is toch ook geen pedofielenland omdat er enkele dutroux's rondlopen, Criminaliseer geen volk, daarmee bereik je niks mee. Is gelijk sommige partijen niet de oorzaak, maar de gevolg aanpakken. Aan één kant moet je voorkomen, en als het toch voorkomt zwaar bestraffen. Daar dienen toch wetten voor.
Ach, wat weet jij er nu van. Dat heeft allemaal met dhimmitude en taqiya te maken. Vraag het Willem maar.
Oud 1 april 2007, 20:51   #54
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Graag alleen maar de WAARHEID en geen PoCo-gepraat/gezwijg.

Die "bewering" (over eerwraak en aanverwante geweldspromoties) is op meer plaatsen op het Net te vinden, tamelijk onverdachte overzichten want er staan ook niet-islamitische landen in de vergelijkingsrij.

Zou Koerdistan ooit tot onafhankelijkheid komen, wat ik ieder volk gun, dan maak ik mij wel zorgen over mensenrechten in zulke kersverse nieuwe staat, die waarschijnlijk ook toetreding tot de EU zal verlangen.
Oud 1 april 2007, 21:03   #55
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Elke vredesactivist zou dit als goed nieuws beschouwen... maar u niet hé...

Men zou denken dat het klein links enkel draait om verzuring.... verzuring in de vorm van haat tegen Amerika
Maar zoals de meeste mensen van mijn generatie, zijn wij realisten, want dat is een voorwaarde voor vrede.

Wij analyseerden de casus belli van Bush en Blair, en wij vonden dat ze was gebaseerd op leugens (zoveel is duidelijk), op een donkere, gevaarlijke, en gewelddadige ideologie, en dat ze zou leiden tot honderdduizenden doden en de destabilisatie van een hele regio. Niks verzuring, zuivere realiteitszin. En wat blijkt? Wij hebben volledig gelijk gekregen, u zat volledig fout.

Wij geloofden niet in het kleuterverhaal dat zegt dat de Amerikanen door met bloemen gooiende meisjes zouden worden onthaald in Irak. Wij geloofden niet in het fabeltje over massavernietigingswapens; wij geloofden niet in de simplismen over de politieke overgang in Irak; wij geloofden niet in de wijze waarop de socio-culturele realiteit in dat land werd afgeschilderd als irrelevant; wij geloofden niet dat de moord op honderdduizenden Irakis en de unipolaire visie op de wereldorde die er de basis van is de wereld veiliger en vredelievender maakt.

Op al deze punten blijken wij vandaag volledig gelijk te hebben gehad, en u volledig ongelijk. Wij, de mensen van mijn generatie, en zelfs de generatie van onze ouders, waren totally right, de neocons en uw soort waren totally wrong.

Dus waarom zouden dezelfde neocons en mensen van uw kaliber - die volkomen, totaal, en op alle vlakken hebben gefaald en een totale, volledige, volkomen verkeerde inschatting maakten van de realiteit en de risicos van die oorlog - nu plots wel gelijk hebben?

Van iemand die bewezen heeft zo dom te zijn dat hij zichzelf honderd keer lomp aan dezelfde steen stoot, van zo iemand kan men toch niet verwachten dat ie morgen plots verstandiger uit bed stapt?

Neen, wij hebben geloofwaardigheid te over, u heeft er geen grijntje meer van. Niet na de opeenstapeling van rampen die u op uw conto heeft.

Wanneer wij dus vrezen dat de situatie in Iraaks-Koerdistan, waar het geweld minder waanzinnig is dan in de andere landsdelen, maar van tijdelijk aard is, dan kan onze vrees wel eens bewaarheid worden. Onze vrees is alleszins veel geloofwaardiger dan uw naïeve inschatting van de zaak (we hoeven maar naar het verleden te kijken om het verschil te begrijpen).

Laatst gewijzigd door C2C : 1 april 2007 om 21:10.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 22:41   #56
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Laat ook eens een Koerd aan het woord"
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 22:43   #57
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar zoals de meeste mensen van mijn generatie, zijn wij realisten, want dat is een voorwaarde voor vrede.

Wij analyseerden de casus belli van Bush en Blair, en wij vonden dat ze was gebaseerd op leugens (zoveel is duidelijk), op een donkere, gevaarlijke, en gewelddadige ideologie, en dat ze zou leiden tot honderdduizenden doden en de destabilisatie van een hele regio. Niks verzuring, zuivere realiteitszin. En wat blijkt? Wij hebben volledig gelijk gekregen, u zat volledig fout.

Wij geloofden niet in het kleuterverhaal dat zegt dat de Amerikanen door met bloemen gooiende meisjes zouden worden onthaald in Irak. Wij geloofden niet in het fabeltje over massavernietigingswapens; wij geloofden niet in de simplismen over de politieke overgang in Irak; wij geloofden niet in de wijze waarop de socio-culturele realiteit in dat land werd afgeschilderd als irrelevant; wij geloofden niet dat de moord op honderdduizenden Irakis en de unipolaire visie op de wereldorde die er de basis van is de wereld veiliger en vredelievender maakt.

Op al deze punten blijken wij vandaag volledig gelijk te hebben gehad, en u volledig ongelijk. Wij, de mensen van mijn generatie, en zelfs de generatie van onze ouders, waren totally right, de neocons en uw soort waren totally wrong.

Dus waarom zouden dezelfde neocons en mensen van uw kaliber - die volkomen, totaal, en op alle vlakken hebben gefaald en een totale, volledige, volkomen verkeerde inschatting maakten van de realiteit en de risicos van die oorlog - nu plots wel gelijk hebben?

Van iemand die bewezen heeft zo dom te zijn dat hij zichzelf honderd keer lomp aan dezelfde steen stoot, van zo iemand kan men toch niet verwachten dat ie morgen plots verstandiger uit bed stapt?

Neen, wij hebben geloofwaardigheid te over, u heeft er geen grijntje meer van. Niet na de opeenstapeling van rampen die u op uw conto heeft.

Wanneer wij dus vrezen dat de situatie in Iraaks-Koerdistan, waar het geweld minder waanzinnig is dan in de andere landsdelen, maar van tijdelijk aard is, dan kan onze vrees wel eens bewaarheid worden. Onze vrees is alleszins veel geloofwaardiger dan uw naïeve inschatting van de zaak (we hoeven maar naar het verleden te kijken om het verschil te begrijpen).
Idd.. U geloofde daar niet in...

U geloofde daarentegen wel in de communistische regimes van uw vriend Stalin, Mao, onze Koreaanse Kim, Pol Pot en andere vrolijke jongens...

U geloofde in die personen, die honderden miljoenen slachtoffers maakten...

U gelooft trouwens in alles wat het Westen kan verzwakken...

Ik daarentegen geloof dat dergelijke mensen ze alle vijf niet hebben...

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 00:50   #58
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
U geloofde daarentegen wel in de communistische regimes van uw vriend Stalin
Dude, ik geloof daar nog altijd in.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 01:31   #59
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dude, ik geloof daar nog altijd in.
Tovaritsj! Zivela Pobeda!
Oud 2 april 2007, 08:50   #60
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Tovaritsj! Zivela Pobeda!
Tja...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be