![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zou er mis zijn met een eigen Nederlands woord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() Een "rekenaar", zouden we dat ook maar in het Nederlands moeten nemen?
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou moeten neigen naar kwerulant.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Het is spijtig dat dialecten verdwijnen; maar onafwendbaar. Het enige dat er nog kan gedaan worden om op zijn minst een deel van de kennis te bewaren, is het integreren in de lessen Nederlands die kinderen op school krijgen. PS denkt gij nu echt dat een persoon die eerder links georienteerd is in het politieke spectrum, op alle vlakken hetzelfde redeneert? "verrijking, multiculturaliteit,..." Dat geldt niet altijd zene ![]() Vreemde diersoorten en plantensoorten bieden bv. helemaal geen verrijking, maar juist een verarming van het milieu. Vreemde woorden die een taal binnensijpelen, dat is wel een natuurlijk fenomeen. Daardoor is onze taal zoals we ze nu spreken immers tot stand gekomen, en zal ze ook nog verder evolueren. Laatst gewijzigd door Zonlicht : 1 mei 2007 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Burgemeester
|
![]() En anderzijds: heb je nou liever dat we een ander woord zouden gekozen hebben voor "komputer" , zoals de Fransen hun "ordinateur".
Citaat:
"Computer" is via omwegen eigenlijk van franse oorsprong (compter zit erin) Maar door het feit dat hen een anderstalig (engels) woord opgedrongen werd hebben ze er een "nietszeggend" woord aan gegeven.... ordinateur was het resultaat. Ik heb deze topic wel gestart maar dit wil niet zeggen dat ik fanatiek in mijn taalgebruik ben.... Sommige buitenlandse termen geven nu eenmaal beter iets weer en die woorden of gezegden vind je dan ook in Van Dale. (Computer staat er zeker in) . Ik wil enkel oproepen tot het vermijden van buitensporig gebruik van andere talen en wil me ook afzetten tegen trends waarbij bvb engels gebruikt wordt om chique over te komen (cfr de gentse bourgeoisie die frans praten) Ik heb me deze middag eens de moeite getroost om een tien bladzijden van de van dale te lezen. (van de bijna 4000) Hier volgen enkele woorden die we nooit gebruiken maar die een bewijs zijn van hoe rijk onze taal wel is.... ( de rijkste woordenschat van alle talen) saharienne, saillie, salaamkramp, salamanderwol, salamitactiek, salesiaan, salonfähig, salongesprek,salpeteren, solubriteit, sangen ( hehe synoniem voor paars , juist de l ontbreekt), sapajou,sappel,sappelaar,scato.... nog 3990 te gaan ![]() |
|
![]() |
![]() |