![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 11 oktober 2007 om 09:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementslid
|
![]() Dat hij in Mein Kampf regelmatig God zit te prijzen is meestal een lichte hint
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() De discussie over buitenechtelijke kinderen is zinloos: ofwel kom je uit een sociale klasse waar het een schade is (voor de ouders, de kinderen treft geen schuld) bastaardkinderen te hebben, ofwel kom je uit een lage sociale klasse waar men niet begrijpt dat het een schade is. Einde discussie. Met religie heeft dat weinig of niets te maken.
Waar het wel met religie te maken krijgt, is dat het om bepaalde waarden gaat die we in onze beschaving altijd hebben meegekregen met het geloof, en nu het geloof zelf ter discussie staat dreigen deze waarden ook verloren te gaan. Wie dat niet ziet, weet niet hoe te kijken. De zondagse misviering was een ritueel moment van reflexie, waar er nagedacht diende te worden over: het goede, het rechtvaardige, de sterfelijkheid, de liefde, enz. en het was deel van de gemeenschapsvorming. Ik stond vroeger ook op de eerst rij om te roepen dat je de kerk niet nodig hebt om over die dingen na te denken. Maar... feit is dat we moeten constateren dat dit niet gebeurt en dat we er helemaal niet meer over nadenken nu die kerkdienst is weggevallen. Waarden, solidariteit, gemeenschapszin, bezinning, allemaal verdwenen! In principe hebben we de Kerk daar niet voor nodig, maar in de dagelijkse praktijk zien we er zonder de Kerk niet meer toe komen. Omwille van die bezorgheid heb ik deze draad opgestart, maar ik constateer dat die waarden al zo volledig verdwenen zijn dat ze zelfs niet meer worden gemist. En wie erover begint, is gemakkelijkheidshalve een ouderwetse zak, zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2007 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een oudbollige, hardvochtige en kille benadering hebt u dan in deze problematiek mijnsinziens. Dat voorspelt niet veel goeds. Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2007 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() .
![]() Laatst gewijzigd door system : 11 oktober 2007 om 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Om maar enkele voorbeelden te geven: Als na een eucharistieviering een maaltijd wordt gegeven door de parochie, is iedereen er wel bij om te eten, maar als er afgeruimd moet worden heeft plots iedereen het veel te druk. Als een reis wordt georganiseerd door de parochie is iedereen wel enthousiast om mee te gaan, maar als er samengekomen moet worden om deze te organiseren, dan heeft iedereen het plots veel te druk,... Op welke manier biedt de huidige Kerk nu een meerwaarde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Mis; zoek beter op Net. Hitler was o.a een bijna fanatisch verzamelaar van boeken over godsdiensten en occultisme.
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementslid
|
![]() Times online
Citaat:
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 11 oktober 2007 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Lang niet iedereen heeft belangstelling voor mensen die een fantasiewereld boven de realiteit wensen te stellen, gewoon te vermoeiend tijdverlies dat niet iedereen bereid is zich te getroosten in mindering van het toch al zo korte leven. Bovendien kan het fout zijn dat een fantast die in vrede met zijn schijnwereld tamelijk onschadelijk in de maatschappij functioneert, door anderen "bekeerd" wordt tot ongeloof want zijn schijnzekerheden vallen dan weg en ik kan hem/haar daar niets voor terugleveren. Is de behoefte aan geloof als plaatsvervangend weten werkelijk sterk, dan kan de afbraak daarvan acute, totale gekte tot gevolg hebben, paniek en zoiets wil ik echt niet triggeren.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 11 oktober 2007 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Een waarlijk Ongelovige heeft een afschuw van rituelen/ritualen en schijnwerelden en heeft geen bewijzen nodig ter ontkenning/ontkrachting van onbestaandheden/onbewijsbaarheden, heeft geen angst voor het (nog) niet-weten; derhalve ook geen club of organisatie nodig van ongeloofsgenoten en nog veel minder nodig om "zieltjes te (ont)winnen". Ik vermoed dat er een psychologisch/psychiatrisch verband bestaat tussen kuddegeest (zowel actief als passief) en "spiritualiteit", het verheffen van manipuleerbare gekte tot doctrine.
![]() |
![]() |
#58 |
Parlementslid
|
![]() Scientology heeft niets met wetenschap te maken
![]() |
#59 |
|
![]() Deze bewering van jou staat tegenover de hunne; het "geloof" kan ik je uiteraard niet geven.
![]()
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit nog even benadrukt geweest zijnde, komt bij mij de vraag op waaráán precies je je zo nodig moet storen. Zo hoovaardig jij het standpunt van de Kerk misschien ook mag vinden, zo hoovaardig schat ik jouw pretenties in me voor te schrijven dat ik afstand moet nemen van dat standpunt. Als het werkelijk zo walgelijk was als jij hier voorstelt, dan hád ik er gewis afstand van genomen. Wil je me echt overtuigen? Doe dan eens een poging om dat standpunt correct en volledig te verwoorden. Dan win je misschien een beetje aan geloofwaardigheid. Want je systematische selectieve gezichtsveld doet bij mij al een tijdje de gedachte rijzen dat je met een trauma zit - mogelijk door de Kerk veroorzaakt. En dat hypothekeert natuurlijk ernstig je geloofwaardigheid als discussiegenoot. Jammer... |
|
![]() |
![]() |