![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen zonder Brussel of België? | |||
Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel! |
![]() ![]() ![]() |
24 | 47,06% |
Brussel hoort bij Vlaanderen, dan kies ik toch voor België. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 13,73% |
Ik ben sowieso voor het behoud van België (mensen die tegen onafhankelijk Vlaanderen zijn, hier stemmen!) |
![]() ![]() ![]() |
20 | 39,22% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat doet trouwens geen afbreuk aan z'n kwaliteiten. Ik ben zelf een die-hard Brelfan. ![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 13 oktober 2007 om 21:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Ik hoor de laatste tijd alsmaar minder over "le flamand" spreken, meer en meer vervangen door "le néerlandais".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Dan wel de taal, niet de mens...
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad; vrijdag passeerde ik bijv. voorbij een groepje schoolkinderen en ze waren hun resulaten voor "néerlandais" aan het bespreken.
Ik denk trouwens er op geen enkele school meer over het vak "flamnd" wordt gesproken; maar altijd over "néeralndais". En ja, we moeten eerlijk zijn hé: wanneer je als Franstalige in VL terecht komt, dan is kennis van le (plaatselijke) flamand, soms (vaak?) handiger dan van le néerlandais hé ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met Nederlands vindt men zijn weg in heel Vlaanderen en Nederland. Met een dialect enkel rond de kerktoren. En dat is niet alleen zo met de dialecten eigen aan het Nederlands maar die van alle andere talen.
![]() |
![]() |
#47 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Veronderstellen dat Brussel vooraf moet opgegeven worden om Vlaamse onafhankelijkheid mogelijk te maken getuigt al van een knechtenmentaliteit.
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze spreekt en begrijpt vrij goed NL; volgt bijv. de Kamioenen en SOS Piet zonder al te veel problemen maar op (familie)feestjes is West-Vlaams de voertaal. Resultaat = ze kan slechts een goeie 50% van de conversaties volgen. Als ik in Wallonië op een feestje ben, heb ik nog nooit last gehad om te volgen wegens alles in het algemeen Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister
|
![]() Waar is dat dan wel precies? Wallonie kent nochtans Waals, Picardisch, Champenois, Lorreins enzo als streektalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar als je verschillende mensen samenbrengt op een feestje, uit verschillende streken, zullen ze frans spreken. Als je bvb alleen met Luikenaars zit, of Namenaars, ga je wat anders horen, hoewel wanneer jij in hun gezelschap bent, ze speciaal voor jou Frans zullen spreken!
![]() |
#51 |
Parlementslid
|
![]() Brussel mag kiezen, Vlaanderen of Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Trouwens Piet Huysentruyt is een West-Vlaming!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zelfs ik als Antwerpenaar heb moeite om Piet Huysentruyt te verstaan (ik en een West-Vlaams dialect, het gaat echt niet samen).
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nog wat West-Vlaams bloed in mij (grootmoeder) en heb mijn hogere studies indertijd in Gent gedaan, waar het krioelt van de West-Vlamingen. Daardoor ben ik in zekere mate vertrouwd geraakt met dat dialect. Maar de liedjes van Filip Kowlier bijvoorbeeld, daar snap zelfs ik soms nog altijd behoorlijk weinig van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen 's avonds laat na de match en wat pinten; werd er wel een kortstondig overgeschakeld op de plaatselijke taalvariant en dan vooral om wat te zeveren (en mij een beetje te pesten ![]() maar anders nooit problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lijkt op een eigen variant vh W-VL. |
|
![]() |
![]() |