Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2007, 10:10   #41
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
In het geval van een annexatie van de faciliteitengemeenten door Brussel is dat scenario in zijn geheel niet onwaarschijnlijk. Dat thema ligt bijzonder gevoelig bij een groot deel van de publieke opinie.
territoria ? daar blijf je van af ! zelfs een hond heeft het daar moeilijk mee
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:18   #42
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Afgezien van een relletje hier en een opstootje daar, zie ik geen burgeroorlog in het verschiet liggen, maar eerder een scheiding van tafel en bed zoals die tussen Tsjechië en Slowakije van niet eens zo heel lang geleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een gewapende burgeroolog zal er niet komen, een staatsgreep van het Belgische (lees Waalse) leger met hulp van Frankrijk is wel een optie.
... waarna de laffe weekdieren die helaas de huidige Nederlandse regering uitmaken er alles aan zullen doen om de illegitieme belzieke staat weer te doen lijmen, in plaats van Vlaanderen te steunen, bang als ze zijn voor de internationale opninie in het algemeen en Frankrijk in het bijzonder.

Mijn vooralsnog theoretische vraag is derhalve: Waar kan ik me dan, indachtig de heel-nederlandse geest, vrijwillig melden om mijn Nederlandse volksgenoten van bezuiden de grens bij te staan?
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:23   #43
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Een gewapende burgeroolog zal er niet komen, een staatsgreep van het Belgische (lees Waalse) leger met hulp van Frankrijk is wel een optie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dat staat de EU-top nooit toe.
Ib ben daar niet zo zeker van. Frankrijk beschouwt zich als leidende natie van Europa.
Het zal allemaal afhanden of Vlaanderen aanspraak blijft maken op de "Franse stad" Brussel.
Oud 16 november 2007, 10:27   #44
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Afgezien van een relletje hier en een opstootje daar, zie ik geen burgeroorlog in het verschiet liggen, maar eerder een scheiding van tafel en bed zoals die tussen Tsjechië en Slowakije van niet eens zo heel lang geleden.

... waarna de laffe weekdieren die helaas de huidige Nederlandse regering uitmaken er alles aan zullen doen om de illegitieme belzieke staat weer te doen lijmen, in plaats van Vlaanderen te steunen, bang als ze zijn voor de internationale opninie in het algemeen en Frankrijk in het bijzonder.

Mijn vooralsnog theoretische vraag is derhalve: Waar kan ik me dan, indachtig de heel-nederlandse geest, vrijwillig melden om mijn Nederlandse volksgenoten van bezuiden de grens bij te staan?
Nu neemt de Nederlandse regering een afwachtende houding aan om niemand voor het hoofd te stoten en zeker niet het Belgische koningshuis.
Maar........mocht Vlaanderen zich afscheiden dan zal dat waarschijnlijk veranderen.
Oud 16 november 2007, 10:37   #45
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat nut heeft, en het is iets wat je makkelijk kan doen, is politieke actie voeren in Nederland ten voordele van een confederatie met Vlaanderen. Zoek medestanders, richt een denktank of een actiegroep op en doe intelligente dingen naar de publieke opinie, de media en de politici toe.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 16 november 2007 om 10:38.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:39   #46
Dycore
Banneling

Standaard

Als er een burgeroorlog komt zal die zich niet afspelen in België tussen Vlamingen en Walen. Als er een burgeroorlog komt zal die zich afspelen in Europa tussen Westers georiënteerde groeperingen en moslims.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:49   #47
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nu neemt de Nederlandse regering een afwachtende houding aan om niemand voor het hoofd te stoten en zeker niet het Belgische koningshuis.
Maar........mocht Vlaanderen zich afscheiden dan zal dat waarschijnlijk veranderen.
Niet alleen nu in deze zaak. Nederland voert al jarenlang een buitenlandse politiek van afwachten, pappen en nathouden, en het aangaan van compromissen, zelfs daar waar er helemaal geen haarbreed toegegeven zou moeten worden - alles om toch maar vooral niemand tegen zich in het harnas te jagen. Dat daarmee de belangen van het Nederlandse volk meer dan eens zijn verkwanseld, staat buiten kijf. Laat staan dat de Nederlandse machthebbers zich zullen inzetten voor de belangen van een buitenlands volk, want laten we wel wezen, zo worden de Zuid-Nederlanders door het overgrote deel van het Nederlandse politieke establishment helaas wel gezien.

Enkel en alleen wanneer het Nederlandse leger openlijk voor steun aan Vlaanderen kiest én de publieke opinie in Nederland dat ook doet, slechts dan zal de laffe en dociele Nederlandse regering kleur durven te bekennen en Vlaanderen wellicht steunen - niet omdat ze dat zelf wil, maar omdat ze niet anders meer kan.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:50   #48
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Gaat die er komen? Is die al bezig? Zal er veel bloed vloeien? Leidt het tot onafhankelijkheid voor beide landsdelen?

Is het raadzaam dat er wapens opgenomen gaan worden, gezien onze politiek de knoop niet vredelievend kan oplossen? Moeten de burgers in actie komen?

Heeft het als Vlaming nog zin om langer wetten te respecteren, die jou niet respecteren?

Geef jouw mening: is een burgeroorlog een goed idee?
Hier ons bloed, wanneer ons recht?

Het bloed is hopelijk al gevloeid
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:52   #49
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nederland voert al jarenlang een buitenlandse politiek van afwachten, pappen en nathouden
Hoe denkt de nieuwe beweging Trots op Nederland over een samengaan met Vlaanderen?

Kan iemand dat eens nagaan?
Oud 16 november 2007, 11:11   #50
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Neen, een Belgische burgeroorlog komt er niet. Belgen zijn om te beginnen veel minder "explosief" dan bvb Balkanvolkeren, bovendien zijn er geen problemen tussen Jan met de pet en Jean avec la casquette.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 11:40   #51
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Gaat die er komen? Is die al bezig? Zal er veel bloed vloeien? Leidt het tot onafhankelijkheid voor beide landsdelen?

Is het raadzaam dat er wapens opgenomen gaan worden, gezien onze politiek de knoop niet vredelievend kan oplossen? Moeten de burgers in actie komen?

Heeft het als Vlaming nog zin om langer wetten te respecteren, die jou niet respecteren?

Geef jouw mening: is een burgeroorlog een goed idee?
Er zijn mensen die niets begrijpen - een oorlog binnen de EU/Nato is logistiek onmogelijk - het "hoogst haalbare" is een binnenlandse terreurbeweging yupe IRA, CCC, Baader-Meinhof, Brigada Rossa..

Indien er op dit forum iemand hiervoor "propaganda" wil voeren stel ik de moderatoren overigens voor hem of haar onmiddelijk levenslang te bannen.

...

Ik zou eigenlijk een draadje kunnen openen over het optreden van onze "Staatsman" Karel De Gucht op "Pauw en witteman" gisterenavond - hij vertolkte een interessant standpunt (dat men wel meer hoort) nl. dat "de belg" in feite niet-nationalistisch denkt ; ie. dat het zoeken naar zoiets als een "belgische identiteit" een zaak is waar niemand van wakker ligt & dat dit eigenlijk meer iets voor Nederlanders is. Volgens Karel DG is er een belgisch federaal bestuur omdat dat er nu eenmaal moet zijn & leeft de crisis van het regime zo niet in de geesten van de meerderheid omdat veel bevoegdheden, bestuursdaden nu reeds door de diverse deelgemeenschappen vervuld worden.

In die optiek gaat de roep voor "een grote staatshervorming" in feite slechts over het toevoegen van wat zinnen, het zetten van wat punten en komma's & is de langdurigheid en de hardnekkigheid in dat verband slechts een "show" ten behoeve van de kiezers voor de volgende afspraak met de stembus.

Mijn konklusie is dat het zo ongeveer alle politiekers aan moed ontbreekt om een oplossing voor te stellen, omdat die uit principe altijd door de anderstalige politiekers zal afgeschoten worden. Zoals het ook aan visie ontbreekt om duidelijk te stellen dat de "power" van een belgische federale regering nu reeds sterk verschrompeld is (zie het heugelijke feit van de
ondanks alles stabiele monetaire situatie). Men moet inderdaad gewoon oog hebben voor de toekomst - een statusquo of een terug naar het verleden beweging mag dan een grote populaire steun genieten, maar loopt tegen de stroom van de geschiedenis in.

De pacificatie van de taalgeschillen in België is cruciaal en vergt 5 minuten politieke moed : daarna (en pas daarna) kunnen we overgaan naar de orde van de dag : het opbouwen van een europa der regio's ipv een van naties
& dat kan gerust aanvangen met een groot-nederlands staatsverband.
Oud 16 november 2007, 11:47   #52
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik zou eigenlijk een draadje kunnen openen over het optreden van onze "Staatsman" Karel De Gucht op "Pauw en witteman" gisterenavond - hij vertolkte een interessant standpunt (dat men wel meer hoort) nl. dat "de belg" in feite niet-nationalistisch denkt ; ie. dat het zoeken naar zoiets als een "belgische identiteit" een zaak is waar niemand van wakker ligt & dat dit eigenlijk meer iets voor Nederlanders is. Volgens Karel DG is er een belgisch federaal bestuur omdat dat er nu eenmaal moet zijn & leeft de crisis van het regime zo niet in de geesten van de meerderheid omdat veel bevoegdheden, bestuursdaden nu reeds door de diverse deelgemeenschappen vervuld worden.

In die optiek gaat de roep voor "een grote staatshervorming" in feite slechts over het toevoegen van wat zinnen, het zetten van wat punten en komma's & is de langdurigheid en de hardnekkigheid in dat verband slechts een "show" ten behoeve van de kiezers voor de volgende afspraak met de stembus.

Mijn konklusie is dat het zo ongeveer alle politiekers aan moed ontbreekt om een oplossing voor te stellen, omdat die uit principe altijd door de anderstalige politiekers zal afgeschoten worden. Zoals het ook aan visie ontbreekt om duidelijk te stellen dat de "power" van een belgische federale regering nu reeds sterk verschrompeld is (zie het heugelijke feit van de
ondanks alles stabiele monetaire situatie). Men moet inderdaad gewoon oog hebben voor de toekomst - een statusquo of een terug naar het verleden beweging mag dan een grote populaire steun genieten, maar loopt tegen de stroom van de geschiedenis in.

De pacificatie van de taalgeschillen in België is cruciaal en vergt 5 minuten politieke moed : daarna (en pas daarna) kunnen we overgaan naar de orde van de dag : het opbouwen van een europa der regio's ipv een van naties
Roger, ik wil zeggen dat je stukken imho de laatste tijd veel aan duidelijkheid en samenhang gewonnen hebben. Stukken als het bovenstaande vind ik, ook als ik er niet op reageer, zeer de moeite waard.
Oud 16 november 2007, 13:18   #53
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
(...)De pacificatie van de taalgeschillen in België is cruciaal en vergt 5 minuten politieke moed : daarna (en pas daarna) kunnen we overgaan naar de orde van de dag : het opbouwen van een europa der regio's ipv een van naties
ik weet dat het gevaarlijk is om één zin uit de hele context te pikken, toch vind ik dit een zeer opmerkelijke zin en denk ik dat ze in Franstalig België zeer slecht ontvangen zou worden.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 16:43   #54
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Neen, een burgeroorlog lost niets op, en meestal gebeuren er in burgeroorlogen extreme wreedheden tegen de bevolking (je hebt geen "geregelde" legers die toch nog bepaalde internationale regels dienen te volgen)
Klopt als een bus, daarom dat ik graag zou willen weten met welke argumenten denken zoiets te kunnen verdedigen.

Citaat:
Maar, het gevaar op zwaar geweld tegen burgers is wel zeer reëel : we hebben een explosieve mix van tal van "geschillen", die elk afzonderlijk reeds tot zwaar geweld hebben geleid in Europese landen (N-Ierland, Ex-Joegoslavie, Spanje, Corsica, ...) : taal, geloof, allochtoon/autochtoon, streven/tegenhouden naar/van meer autonomie, economische belangen, ...
Inderdaad. Helaas is geen enkele maatschappij homogeen en alle neuzen in één richting is juist de utopie die de waanzin voedt. Elk zijn neus en elk zijn plaats en dat van elkaar gunnen, lijkt jammer genoeg aan sommigen niet besteed.

Citaat:
Het grootste gevaar is volgens mij echter de wijziging in de publieke opinie : mensen worden harder tov elkaar, "links" diaboliseert "rechts" en sluit hen uit van het politieke leven, "rechts" richt de pijlen op de allochtonen, allochtonen voelen zich gemarginaliseerd en sommigen reageren met criminaliteit en politiek extremisme, ...
Inderdaad: modder gooien naar de overkant is meer in de mode dan elkaars argumenten verdragen, zonder er mee akkoord te gaan.

Citaat:
Bovendien wordt Belgie totaal overbevolkt, en de toeloop van binnen en buiten Europa blijft toenemen (en we weten uit wetenschappelijke proeven wat er gebeurt wanneer je teveel ratten in 1 kooi plaatst).
De waarheid mag gezegd worden. Ik heb alle respect voor wereldverbeteraars, maar alle ellende op 1 plaats verzamelen, zal ze de wereld niet uit helpen. We kunnen helaas niet alle vluchtelingen helpen en niet iedereen naar hier laten migreren.

Citaat:
Ook op dit forum is wel duidelijk hoe personen met politiek verschillende inzichten elkaar vaak verachten en bewust de confrontatie ipv de dialoog zoeken (bv ikzelf werd expliciet gevraagd een pistool tegen mijn kop te plaatsen nav mijn allereerste posting op dit forum ...).
Juist, maar ik stel me toch enige nuance hierin. Op dit forum, anoniem achter onze computers, hebben velen meer lef. Vraag aan die persoon eens of hij/zij zoiets recht in jouw gezicht zou durven zeggen. Volgens mij blazen er veel hun stoom hier af, maar in praktijk te laf zijn om iets te doen. Ik ben er heilig van overtuigd dat grote uitdagers gegarandeerd er niet op uit zijn om jou in werkelijkheid onder ogen te zien.

Citaat:
Volgens mij zullen deze problemen nog worden aangewakkerd door de achteruitgang van de economie en het levensniveau in Belgie (een evolutie die volgens mij al onomkeerbaar is ingezet).
De achteruitgang van de economie is inderdaad waar. We zitten in een crisis, die bijna zo groot is als in de jaren 30. Na een crisis komt er echter wel herstel. Conjunctuur verloopt in golven en die gaan op en neer. Na de down komt een up en omgekeerd.

Citaat:
Dus ik vrees voor de toekomst van mijn kinderen, en sluit niet uit dat binnen 10 of 20 jaar ook hier bv aanslagen en ernstige schermutselingen frequent zullen voorkomen (zonder daarom een open burgeroorlog te moeten zijn)
Ik heb geen kristallen bol, maar ik geloof nog steeds dat de meeste mensen niet bepaald naar geweld zullen grijpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be