Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2007, 13:22   #41
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
[sarcasm]
Dit principieel vasthouden van N-VA, VB, LDD, VVB en de CD&V-havikken aan hun politieke standpunten is echt vervelend. Het duidelijk uitspreken van hun mening is OK, maar het is nu de hoogste tijd dat ze hun beloftes aan de kiezers (bv. 'goed bestuur') terzijde schuiven. We moeten deze sektes (die helaas een meerderheid gekregen hebben in vlaanderen bij de laatste verkiezingen) met een cordon uitsluiten, zodat hervormingen democratisch geblokkeerd kunnen worden.
De vlamingen willen blijkbaar het franstalige woord 'non' niet meer begrijpen, misschien omdat ze daar de intelligentie niet voor hebben.
[/sarcasm]
Helemaal correct. Ze houden het been nu stijf, dus alle redenen om blij te zijn.
Ik dacht dat de meerderheid hier achter álle vlaamsgezinden stond? Blijkbaar is een flamingant van het VB veel beter dan iemand van de NVA voor jullie. Zolang ze maar stappen in de goede richting zetten(efficiente staatshervorming) vind ik het goed. En de enige oplossing is de NVA óók in een cordon steken als jullie ze (samen met de belgischisten) beugekeken zijn.
Of is het gewoon jaloezie omdat de NVA door het slim te spelen meer machtsinvloed heeft dan het grote VB dat met zijn geroep in het parlement nog geen milimeter vooruit is geschoven?

Btw, als ik naar villa politica kijk, zie ik wel welke partij het klein kind uithangt. De mensen in de VB fractie zitten te roepen en te brabbelen als kinderen die net hun eerste puberfase betreden.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2007, 15:07   #42
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Welk goed bestuur? Dat van Fientje Moermans?
Dat van VLD-ster Fientje Moerman ja.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2007, 16:29   #43
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De NV-A is veel beschaafder dan het VB. Men kan het vergelijken als volgt.

Het VB = DeVlag van Jef Van de Wiele.
De NV-A = VNV van Staf de Clercq.
Veralgemenen is u niet vreemd zeker
Oud 2 december 2007, 22:50   #44
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Met alle respect, maar ik kom stukken beter overeen met een VB'er dan met een N-Va'er.

De VB'ers die ik ken zijn héél recht voor de raap, maar zitten heel graag met andersdenkenden achter een pint te discussiëren en te lachen.

Ik ken echter geen enkele N-Va'er die me niet van boven tot onder bekeek met een minachtende blik. Ik ben nog geen enkele N-Va'er tegengekomen die samen op café mee zat te discussiëren met Belgicisten en ook de humor van de hele zaak kon inzien.
Het interessante aan dit forum bestaat erin dat je alle dagen iets bijleert. Bv. het feit dat dat je de achterbaksheid en het humorgehalte van iemand kan linken met de partij waarmee hij of zij verbonden is. In mijn vrienden- en kennissenkring bevinden zich mensen van allerlei gezindheden, gaande van separatisten tot belgicisten, allemaal individuën met hun menselijke trekjes en en tekortkomingen typisch aan ieder individu. Maar dank zij jou weet ik nu wel beter. Er zijn de N-VA'ers en de anderen. De anderen, wie zijn dit? Zijn het de onweerstaanbare lolbroeken zoals Nigel Williams, Axel Peleman, de nachtbraker van A. (trouwens lid van jouw club) en het ander zootje Antwerps ongeregeld die regelmatig onze media komen vervuilen, of zijn het eerder de humoristen van B-Plus zoals Ludo Dierickx, Benno Barnard en jullie laatste aanwinst Wilfried Martens die je bedoelt?

Jouw aanval op de N-VA'ers is gebaseerd op drijfzand en getuigt van een tomeloze arrogantie en kortzichtigheid, vermoedelijk veroorzaakt door een vooringenomenheid die nu eenmaal eigen is aan Belgicisten.
Laat me toe dit niet te pikken.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 11:41   #45
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
laat dat nu net eens géém compliment zijn.
de favoriet van Milquet, zegt veel over zijn geloofwaardigheid als vlaams-nationalist.
Het Vlaams-nationale dogma schrijft immers voor dat je franstaligen bij de onderhandelingen moet behandelen als schurftzakken die je best met papierproppen bekogelt....
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 11:44   #46
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig dat u uw zinnetjes ad hoc uithaalt. Ik herinner me nog in een discussie over het Vlaams Belang dat u juist hetzelfde beweerde over de VB'ers die u in die gelegenheden allemaal ontmoette...
Of Doomy gaat ervan uit dat iedereen die hem ruw behandelt in discotheken een N-VA'er of VB'er is. Gezien zijn hier tentoongespreid redeneervermogen lijkt dat erg aannemelijk...
Oud 3 december 2007, 11:47   #47
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan kom ik blijkbaar vooral de minder beschaafde aanhangers tegen in de kaffees en diskoteken als ik uitga. Ze vallen mij vooral op door hun autoritaire luidruchtigheid en onverdraagzaamheid tegenover andersdenkenden.
Ai toch. Wat moeten we ons erbij voorstellen? Een knokploeg N-VA'ers die je omsingelt in het toilet omdat je even daarvoor de brabançonne zat te neuriën?

Al je commentaren hier wasemen vooral een enorm minderwaardigheidscomplex uit: Iedereen is erop uit te je te onderdrukken, te kleineren en dictator te zijn over jou. Kennelijk vind je dat wel leuk, want een tijdje geleden waren het niet de N-VA'ers die jou als arme belgicist onderdrukten maar zuchtte je als West-Vlaming onder de knoet van de Antwerpenaren.

Vergeef me dan als ik dit nieuwe complex van jou niet met de nodige ernst behandel. Voor assertiviteitstherapie of uithuilsessies moet je niet op een internetforum zijn.
Oud 3 december 2007, 19:15   #48
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Of Doomy gaat ervan uit dat iedereen die hem ruw behandelt in discotheken een N-VA'er of VB'er is. Gezien zijn hier tentoongespreid redeneervermogen lijkt dat erg aannemelijk...
Tja, als ze bij andere gelegenheden luidruchtig hun "eigen volk eerst"- en "Vlaanderen onafhankelijk"-teorieën verkondigen weet je ongeveer welk vlees je in de kuip hebt. En als je ze dan in een zatte bui de klootzak tegen de andere kaffeegangers ziet uithangen weet ik genoeg. Ik heb trouwens zelf jaren achter een toog gestaan (en ook mijn mannetje gestaan), zodat ik een en ander heb gezien.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 3 december 2007 om 19:31.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 19:28   #49
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ai toch. Wat moeten we ons erbij voorstellen? Een knokploeg N-VA'ers die je omsingelt in het toilet omdat je even daarvoor de brabançonne zat te neuriën?

Al je commentaren hier wasemen vooral een enorm minderwaardigheidscomplex uit: Iedereen is erop uit te je te onderdrukken, te kleineren en dictator te zijn over jou. Kennelijk vind je dat wel leuk, want een tijdje geleden waren het niet de N-VA'ers die jou als arme belgicist onderdrukten maar zuchtte je als West-Vlaming onder de knoet van de Antwerpenaren.

Vergeef me dan als ik dit nieuwe complex van jou niet met de nodige ernst behandel. Voor assertiviteitstherapie of uithuilsessies moet je niet op een internetforum zijn.
  1. Wees gerust, ik kan echt wel mijn mannetje staan als ik de wereld intrek, hoor.
  2. Ik ben geen belgicist, maar libertair. Wie veralgemeent er hier?
  3. Ik ken de Brabançonne niet, evenmin als de Vlaamse Leeuw. En ik wil ze ook niet leren. Ik vind volksliederen namelijk muzikale én literaire wangedrochten die bulken van de bombast en de verheerlijking van geweld.
  4. Als libertair vind ik inderdaad dat de "Vlaamse" overheid en elite gewoon kopies zijn van de "Belgische": uiteindelijk willen ze allebei een unitaire staat waarin zij de baas spelen over anderen.
  5. Jouw kleinerende -en bij vorige diskussies ook agressieve- manier van diskussiëren bevestigt inderdaad mijn mening daarover: de nieuwe "Vlaamse" elite is even bourgeois als de voormalige franstalige "Belgische" elite die ook op het "gewoon volk" neerkeek. Je doet maar, hoor. Ik zal er mijn slaap niet voor laten.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 3 december 2007, 19:52   #50
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als er één ding duidelijk blijkt tijdens de formatievorming is dat N-VA geen enkele kritiek duldt op haar dogma's. Tegenover andersdenkenden diskussieert ze op een vaak erg agressieve manier. En een ambtenaar als Rudi Aernaudt werd wegens zijn -vaak terechte- kritische opmerkingen over de flamingantische zelfvoldaanheid ontslagen wegens "deloyaliteit". Zij mogen in naam van de vrije meningsuiting over alles en iedereen ongegeneerd hun mening zeggen -tot op het beledigende af-, maar de rest moet wel haar bek houden.

Ook elk voorstel dat van hun dogma's afwijkt verwerpen ze meteen. Alhoewel een federale kieskring (waar volgens een recente peiling ook steeds meer inwoners van het Vlaamse Gewest voorstander van zijn; al minstens de helft is er voor) een splitsing van BHV gemakkelijker zou maken en ook veel "Vlamingen" de kans zouden geven om te stemmen op politici aan de andere kant van de taalgrens blijft N-VA er tegen omdat dit tegen hun geloofsdogma's ingaat. En wat heeft de N-VA in godsnaam tegen een herfederaliseren van de geluidsnormen voor Zaventem? De omwonenden die last hebben van vliegtuiglawaai vragen daar zelf om. Zij zijn absoluut niet geïnteresseerd in het gesplitst houden ervan, want de praktijk heeft overduidelijk bewezen dat dit het probleem verergert. Eigenlijk wil N-VA -en met haar VB, LDD en VVB- gewoon de politieke korrektheid van anderen vervangen door haar eigen politieke korrektheid. Eigen politieke korrektheid eerst.

Ook bepaalt de N-VA blijkbaar wie er een "goede Vlaming" is en wie niet. Geestesgenoten die kritisch staan tegenover hun dogmatische houding omdat die geen "vette vis" oplevert worden uitgekreten voor "verraders". N-VA is blijkbaar bang voor de boze buitenwereld die door de dagdagelijkse realiteit haar geloofsdogma's ondergraaft. Ze sluiten zich liever op in hun eigen gelijk en in diskussies over het geslacht der engelen dan een haalbaar kompromis na te streven. Om een "vette vis" binnen te halen moet je namelijk geven en nemen. Maar zoals Brussels Spirit-politikus en Vlaams-nationalist Sven Gatz terecht opmerkte: de N-VA wil een vette vis in de pan, maar is bang om die zelf te gaan vangen omdat de zee te woelig is.

Door dit kritiekloos vasthouden aan haar politiek korrekte dogma's en haar vijandigheid tegenover andersdenkenden lijkt N-VA steeds meer op een sekte die zichzelf van de reële samenleving vervreemd. Niet moeilijk dat veel inwoners van het Vlaamse Gewest niet geïnteresseerd zijn in een onafhankelijk Vlaanderen.
Volgens doorgaans welingelichte bronnen is een medewerker van de VRT erin geslaagd incognito binnen te dringen in zeer geheime vergaderingen van de N-VA tijdens dewelke de vernietiging van deze staat voorbereid wordt.

De VRT-medewerker : uit deze verborgen-camera beelden zal blijken
dat vergeleken met deze extremisten, onze loge-broeders en de Getuigen van Jehova kerstekinderen zijn.

Te volgen in één van de volgende Koppen-uitzendingen. Niet te missen!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 20:38   #51
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Met alle respect, maar ik kom stukken beter overeen met een VB'er dan met een N-Va'er.
1 tip: loop eens een paar dagen rond op PoliticsInfo en je zal rap je mening herzien.
Oud 4 december 2007, 10:08   #52
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Jouw kleinerende -en bij vorige diskussies ook agressieve- manier van diskussiëren bevestigt inderdaad mijn mening daarover: de nieuwe "Vlaamse" elite is even bourgeois als de voormalige franstalige "Belgische" elite die ook op het "gewoon volk" neerkeek. Je doet maar, hoor. Ik zal er mijn slaap niet voor laten.
Voor een zelfverzekerde libertair ben je een behoorlijke huilebalk. Ik stel alleszins vast dat je erg creatief omspringt met je minderwaardigheidscomplex: Altijd vind je wel een andere manifestatie van de onderdrukker (Antwerpenaren, Vlaams-nationalisten, de "Vlaamse elite") die erop uit is jou (arme West-Vlaming, libertair en jongen van het "gewoon volk") te onderdrukken en op hem neerkijkt.

U doet maar. Ik heb al grappigere West-Vlamingen met complexen geweten: Gerrit Callewaert uit Bavikhove, anyone?
Oud 4 december 2007, 10:29   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken de Brabançonne niet, evenmin als de Vlaamse Leeuw. En ik wil ze ook niet leren. Ik vind volksliederen namelijk muzikale én literaire wangedrochten die bulken van de bombast en de verheerlijking van geweld.
U bent duidelijk ook niet gebarsten van uw eerste leugen. "Verheerlijking van geweld"? O ja? Alle volksliederen? Al ooit geluisterd naar het Luxemburgs volkslied? Of het Duitse? Of dat van Denemarken? Zoek daar maar eens een gewelddadige passage...

Daarnaast beschikt u schijnbaar niet over de intellectuele capaciteiten de tekst van menig volkslied in de historische en literaire context te zien waarin die geschreven werden. De wijze waarop men in de 19e eeuw de zaken verwoordde, is nu eenmaal anders dan hoe we er vandaag de dag mee omgaan. Hetzelfde geldt voor het muzikale. Ten andere, er zijn best wel enkele volksliederen die wel getuigen van heel goede muzikale smaak, maar ja, als u volop vanuit vooringenomenheid denkt, is het moeilijk daarvoor open te staan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 10:32   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een zelfverzekerde libertair ben je een behoorlijke huilebalk. Ik stel alleszins vast dat je erg creatief omspringt met je minderwaardigheidscomplex: Altijd vind je wel een andere manifestatie van de onderdrukker (Antwerpenaren, Vlaams-nationalisten, de "Vlaamse elite") die erop uit is jou (arme West-Vlaming, libertair en jongen van het "gewoon volk") te onderdrukken en op hem neerkijkt.
Doomy is een "libertair" achter zijn computerscherm, meer niet. Een man die schijnbaar hier zijn frustratie kwijt moet kunnen, maar in de buitenwereld hoogstwaarschijnlijk gewoon in de pas loopt: in een huisje woont, netjes naar het werk gaat, met een wagen rijdt, zijn belastingen betaalt, zijn elektriciteits- en waterrekening afkort, enz.

Al meermaals heb ik hem gevraagd wat hij concreet doet om zijn "Westhoeks nationalisme" in te vullen. Hij bleef daar tot op heden ieder antwoord schuldig. Hetzelfde met wat hij concreet nu aanvangt met dat "litertair" van hem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 16:19   #55
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Doomy is een "libertair" achter zijn computerscherm, meer niet. Een man die schijnbaar hier zijn frustratie kwijt moet kunnen, maar in de buitenwereld hoogstwaarschijnlijk gewoon in de pas loopt: in een huisje woont, netjes naar het werk gaat, met een wagen rijdt, zijn belastingen betaalt, zijn elektriciteits- en waterrekening afkort, enz.

Al meermaals heb ik hem gevraagd wat hij concreet doet om zijn "Westhoeks nationalisme" in te vullen. Hij bleef daar tot op heden ieder antwoord schuldig. Hetzelfde met wat hij concreet nu aanvangt met dat "litertair" van hem.
Dient daar een forum dan niet voor ?
Wat mij in dit forum vooral opvalt is :

Een 'aanval' op VB wordt direct afgebroken en je wordt op de persoon gepakt ipv met zinnige uitspraken te komen..
En ook ik doe niets om mijn "nationalisme" in te vullen zoals u het zo mooi kan schrijven. net zoals zovelen hier aanwezig..

@Doomy
1. NVA is idd een afgezwakt VB net zoals LDD dat is.
2. En ook ik vraag mij tot op heden nog altijd af wat het CD&V bezielde om met deze partij een kartel te vormen, het heeft ze nog niet meer dan miserie gebracht zonder hen was er allang een regering gevormd.
3. Volkliederen zijn een deel van de cultuur.
Jammerlijk vind ik echter dat zowel de brabanconne als de vlaamse leeuw niet in mijn school aangeleerd werd.

@jan
over de volksliederen wil ik niet uitwijden maar me dunkt dat in 1990 de eerste 2 strofen van het duits volkslied werden geschrapt .. (te aggressieve tekst)
maar idd niet al de volksliederen moet je over 1 kam scheren
persoonlijk vind ik dat van denemarken wel een mooie tekst hebben
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 03:36   #56
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=6E3GIVCV

Bart De Wever : "Om voluit te kiezen voor de Vlaamse identiteit en daaraan politiek gestalte te geven, moeten er met andere woorden actief zieltjes worden gewonnen."

"Zieltjes winnen" : de praat van pretentieuze missionarissen die de "domme negerkes" willen bekeren, maar vooral de praat van een sekteleider die zoveel mogelijk zieltjes voor zijn kerk wil winnen.

westhoek.jpg
Oud 8 oktober 2011, 03:40   #57
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

OpenVLD-er Bart Somers beschrijft de N-VA eveneens als een sekte :

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=093FQ11U

'De N-VA is als een sekte die om de vijf minuten het einde van de wereld verkondigt. Dat zijn mannen die met een wit kleed op de grond liggen en wachten tot het noodlot toeslaat. Maar keer op keer stelt hun goeroe vast dat hij verkeerd is. En dat de Apocalyps voor een andere keer zal zijn.'

westhoek.jpg
Oud 8 oktober 2011, 10:14   #58
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=6E3GIVCV

Bart De Wever : "Om voluit te kiezen voor de Vlaamse identiteit en daaraan politiek gestalte te geven, moeten er met andere woorden actief zieltjes worden gewonnen."

"Zieltjes winnen" : de praat van pretentieuze missionarissen die de "domme negerkes" willen bekeren, maar vooral de praat van een sekteleider die zoveel mogelijk zieltjes voor zijn kerk wil winnen.
Je kan ook als politieke partij "Zieltjes winnen", dat is een term uit de religieuze wereld die hier natuurlijk overdrachtelijk gebruikt wordt, want de N-VA heeft niet eens als standpunt dat er zoiets als een ziel bestaat.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 10:25   #59
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

edit:
Och, laat maar.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 8 oktober 2011 om 10:30.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 10:28   #60
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan kom ik blijkbaar vooral de minder beschaafde aanhangers tegen in de kaffees en diskoteken als ik uitga. Ze vallen mij vooral op door hun autoritaire luidruchtigheid en onverdraagzaamheid tegenover andersdenkenden.
Sta jij in een discotheek werkelijk over de politiek te praten? Met honderd decibel op de achtergrond?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be