Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 15:52   #41
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik was het voorbije weekend op een kerstmarkt in een Waals taalgrensstadje. Het was werkelijk opvallend hoe de sfeer veranderd is. Van zodra je de taalgrens oversteekt hangen er her en der Belgische vlaggen aan de huizen (tot een meter ervoor hangt er werkelijk niets), maar die hebben daar blijkbaar een heel andere betekenis dan in St-Lambrechts-Woluwe of Ukkel. In het centrum van het stadje werd ik heel regelmatig aangesproken door mensen die hoorden dat ik met mijn kinderen Nederlands sprak, en ze spraken me aan ... in het Nederlands. Niet over politiek, maar over gewone zaken: het weer, de kinderen, de kerstmarkt etc. Ze deden werkelijk hun best om aan te tonen dat ze me in het Nederlands wilden aanspreken en velen konden het nog ook. Dat was een jaar geleden nog wel anders. Het leek wel alsof ze iets wilden goedmaken. Alles bij elkaar een zeer aangename ervaring.

Deze evolutie is imho een rechtstreeks gevolg van de voorbije zes crisismaanden: er is in Wallonië op taalvlak wel degelijk iets aan het veranderen aan de basis, en daardoor zal de racistische Brussels-francofone bourgeoisie - die het echte probleem binnen België vormt - op korte termijn alleen komen te staan. Dit is definitief verworven en het heeft - voor wie het wil zien - België nu al voorgoed veranderd. Er is geen weg terug en dat is de grote verdienste van het kartel en Yves Leterme.
Dit is in WL al lang bezig; maar nu in een stroomversnelling.

Enkel rond BRUX zorgt de grotere druk van de VL voor meer tegendruk van de FRbelgen die vrezen dat ze hun cultuur zullen verliezen.

Enkel zachte dwang zal rond BRUX helpen en het besef moet ook van de FRbelgen zelf komen en dan ben je generaties bezig.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 16:09   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Edingen is wellicht zo'n stadje waar men bij de talentelling niet durfde zeggen dat men NL sprak want toen lag de collaboratie in WO2 nog te vers in het geheugen en toen had het FR nog veeeeel meer prestige.
Het FR was toen nog wat het EN nu is.
Neen, in het onderzoeksverslag dat opgesteld werd na de talentellingen bleek dat er in Edingen verschillende onregelmatigheden werden vastgesteld: de burgemeester had druk uitgeoefend om verklaringen te wijzigen, ambtenaren en politieagenten had men ingezet om bij oudere mensen, lagergeschoolden en ongeletterden verklaringen te manipuleren: zo werden Nederlandstaligen met kennis van enkele woorden Frans als "tweetalig Frans-Nederlands" ingeschreven. Enz. Het verslag was vernietigend.

Daarom ook dat het Centrum-Harmel Edingen als Mark aan de noordelijke kant van de taalgrens zette.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 17:48   #43
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Edingen terug naar Vlaanderen? Dat hoeft niet per se voor mij, ik heb geen zin om een tweetalig België in te ruilen voor een tweetalig onafhankelijk Vlaanderen. Na België zie ik ook liefst geen gerommel aan de taalgrens. Bij een eventuele taalgrenswijzigiging zouden we veel meer kunnen verliezen (De Panne, Koksijde, Menen, Brussel en delen van de Vlaamse Rand) dan kunnen winnen. (Vloesberg, Komen-Waasten, Moeskroen, Elzele, Bevekom, Edingen, de Jekervallei ...) Nu ja, na België zullen er toch geen referendum's of talentellingen gehouden worden hoop en denk ik.

En in welke mate worden ze toegepast?
Hier toon je toch dat je West-VL niet kent hé.

De Panne en Koksijde zouden dan 2 Waalse enclaves worden = ondenkbaar
Enkel deel(tje) Menen is snel aan het verfransen; maar Menen zal zonder problemen VL blijven.
Moeskroen = Franstalig en zal nu niet meer veranderen.
Oud 20 december 2007, 17:50   #44
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De burgemeester van Komen, Gilbert Deleu, is dan ook een rabiate Vlamingenhater.
Ik denk dat niet van Deleu. Hij begrijpt echter, net zoals veel Fransen niet dat je perse NL moet spreken om een VL te zijn.

Ik zei tijd geleden: we waren beter bij W-VL gebleven als Franstalige Vlamingen.
Oud 20 december 2007, 17:52   #45
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Frans-Vlaanderen, Rijsel, Komen-Moeskroen, Edingen, tientallen kleine taalgrensgemeenten van Kortrijk tot Luik, en als kers op de taart: Brussel 19 gemeenten.

Allemaal gemeenten en vele honderduizenden inwoners die Vlaanderen de voorbije drie eeuwen kwijtgeraakt is.

En dan zijn sommigen nog bereid om ook de zes faciliteitengemeenten rond Brussel op te geven om onafhankelijkheid te bekomen.

Waar zal het stoppen, zeg?

Als dit verlies het resultaat is van onze inspanningen, dan moeten we ons misschien eens dringend bezinnen over strategie. Voor mij is dit in elk geval duidelijk: onafhankelijkheid is me geen vierkante meter grondgebied meer waard.
In 1963 lag Moeskroen in W-VL maar ik denk dat meer dan de helft toen wel FR sprak.
FR was toen ook nog de prestigetaal in de wereld en NL en VL hadden toen echt geen prestige (en in elk geval veel minder dan nu).
Oud 20 december 2007, 17:55   #46
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Maar hoe wilt u de banden tussen de Brusselse bourgeoise en de Walen verbreken? Langs beide kanten wordt er steeds meer en meer over intensievere samenwerking gesproken en ze hebben nu ook l'Axe Wallonie-Bruxelles opgericht.

Er op dit huidig moment is er - volgens mij - geen Waalse politicus die genoeg lef heeft om de dominantie van de Brusselse bourgeoise ongedaan te maken en resoluut voor de Vlaamse kant te kiezen.

Natuurlijk wil ik er er werk van maken, al is een onafhankelijk Vlaanderen niet mijn einddoel.
Wanneer WL BRUX verliest hebben zij geen enkele stad van betekenis meer. Zo dom zullen ze zeker niet zijn.

Er gaan ook al stemmen op om alle Franstalige universiteiten onder 1 noemer te brengen. Logisch hé want als alle studenten in 1 unief zitten, zouden ze nog maar amper even groot zijn als de unief van Marseille/Aix en provence.
Oud 20 december 2007, 18:04   #47
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de politieke kaste loopt achter. Vandaar de soms boze lezersbrieven in de Waalse pers.

Maar bovenal biedt dit de kans om België grondig te hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed op te ruimen.
Boze lezersbrieven, zoals?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 18:24   #48
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar bovenal biedt dit de kans om België grondig te hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed op te ruimen.
Ach, ja, natuurlijk. Laat ons 1 miljoen Belgen negeren.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 18:32   #49
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ach, ja, natuurlijk. Laat ons 1 miljoen Belgen negeren.
Hun machtsusurpatie over Vlamingen en Walen wordt momenteel langs alle kanten in vraag gesteld. Vandaar hun hysterische reactie. Maar met het nodige geduld, liefde en vastberadenheid zullen ze tot hun ware machtspositie teruggebracht worden. Op dat punt is er geen weg terug.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 18:34   #50
Geert C

Standaard

Citaat:
Hun machtsusurpatie over Vlamingen en Walen wordt momenteel langs alle kanten in vraag gesteld. Vandaar hun hysterische reactie. Maar met het nodige geduld, liefde en vastberadenheid zullen ze tot hun ware machtspositie teruggebracht worden. Op dat punt is er geen weg terug.
Welke machtsusurpatie?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 20 december 2007, 18:35   #51
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welke machtsusurpatie?
Dat 1 miljoen dat denkt dat het buiten zijn eigen stad nog iets te beslissen heeft. Dat is voorgoed afgelopen.
Oud 20 december 2007, 18:39   #52
Geert C

Standaard

Citaat:
Dat 1 miljoen dat denkt dat het buiten zijn eigen stad nog iets te beslissen heeft. Dat is voorgoed afgelopen.
Denken ze dat? Heb je ook maar één enkel bewijs om uw bewering te staven?

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 december 2007 om 18:39.
Oud 20 december 2007, 18:41   #53
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heb je ook maar één enkel bewijs om uw bewering te staven?
Ongeveer zoiets als "Brussel was uiterst verfranst onder de Nederlanders", waarschijnlijk.
Oud 20 december 2007, 18:51   #54
Geert C

Standaard

Citaat:
Ongeveer zoiets als "Brussel was uiterst verfranst onder de Nederlanders", waarschijnlijk.
Bewijs daarvoor werd wel aangedragen vanuit nationalistische hoek. Ik gebruikte trouwens enkel nationalistische terminologie.

Ik ga er van uit dat uw antwoord zoveel betekent als 'neen'.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 december 2007 om 18:52.
Oud 20 december 2007, 18:52   #55
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bewijs daarvoor werd wel aangedragen vanuit nationalistische hoek.
Onzin!
Oud 20 december 2007, 19:57   #56
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat niet van Deleu. Hij begrijpt echter, net zoals veel Fransen niet dat je perse NL moet spreken om een VL te zijn.

Ik zei tijd geleden: we waren beter bij W-VL gebleven als Franstalige Vlamingen.
http://lvb.net/item/5320
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 20:06   #57
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik zeg toch Deleu vind dat je als Komenaar als moedertaal FR moet hebben; maar voor de rest goed NL kunt leren en zich ook VL voelen.

Deleu spreekt trouwens vrij goed NL.

En faciliteiten moeten in Komen afgeschaft worden: de VL vinden dat ze uitdovend zijn, dus moeten ze het goede voorbeeld geven.
Oud 20 december 2007, 20:54   #58
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg toch Deleu vind dat je als Komenaar als moedertaal FR moet hebben; maar voor de rest goed NL kunt leren en zich ook VL voelen.

Deleu spreekt trouwens vrij goed NL.

En faciliteiten moeten in Komen afgeschaft worden: de VL vinden dat ze uitdovend zijn, dus moeten ze het goede voorbeeld geven.
De faciliteiten in Komen mogen afgeschaft worden; op voorwaarde dat al de faciliteiten in Vlaanderen ook afgeschaft worden; dat lijk me logisch.

Als Deleu vindt dat een Komenaar het FR als moedertaal moet hebben, dan is Deleu inderdaad een racist; bedankt voor de bevestiging.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 21:02   #59
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer WL BRUX verliest hebben zij geen enkele stad van betekenis meer.
Ik denk niet dat Luik geen "stad van betekenis" is.
Oud 20 december 2007, 21:04   #60
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga er van uit dat uw antwoord zoveel betekent als 'neen'.
Onzin!

Terzijde: u vervalst "bewijzen", waarmee u zich diskwalificeert als gesprekspartner.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be