![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat U stilaan doorhebt dat uw Belgisch-Hollandse droom een leeg vat is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In mijn geschiedenisboekje stond dat het de Engelsen waren die NL en VL apart wilden houden, juist om FR te verhinderen naar "het noorden" uit te breiden. Maar misschien heb ik slecht onthouden ...
![]() |
![]() |
#583 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() dat was om de economische macht van het VKN te doorbreken ![]() landen denken altijd eerst aan welk voordeel ze er zelf kunnen uithalen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#586 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Nederlandse poëzie is toch echt véél krachtiger én mooier dan de Engelse: http://www.youtube.com/watch?v=VmlYiT0jZHE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlanders zijn ook cooler dan Vlamingen. Als Franstalig heb ik nooit problemen met Nederlanders gehad. Nooit werd ik door Nederlanders scheef bekeken door het feit dat ik Franstalig ben. In Vlaanderen is het al voor sommigen het einde van de wereld als ze Frans in Vlaanderen horen of als ze de sterke aanwezigheid van Franstaligen aan pakweg de Vlaamse Kust zien terwijl zoiets helemaal niet erg is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 |
Minister-President
|
![]() En hoeveel % zijn walenhaters ?
![]() |
#592 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tekstschrijvers van het "rappen" hebben misschien de pretentie om hun creatie als poëzie te omschrijven, maar mij werkt het in ieder geval geweldig op de zenuwen als een verschrikkelijk eentonig gedreun.
![]() |
![]() |
#593 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet alvast te melden dat er onder die 40% (echte haat zie ik niet echt trouwens) zeker ook Walenhaters zitten. Hollanderhaat is alvast geen alleenrecht van het Belgicisme. Sterker, er zijn zelfs niet-Vlaams nationalisten die ook Walenhaters zijn. Vaak is ongegronde bekrompenheid de enige reden. Nu ja, "Walenhaat", Vlamingen zijn een minder haatdragend volk dan hoe ze geportreteerd worden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2009 om 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wie zijn volgens jou die "niet-Vlaamse nationalisten" ?
![]() |
![]() |
#595 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken genoeg Vlamingen die België willen houden omwille van Brussel, maar voor de rest een schijthekel hebben aan Franstaligen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het ergste is dat ze zelf niet weten waarom ze die haat hebben.
Laatst gewijzigd door Everytime : 20 december 2009 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 |
Minister-President
|
![]() Ook bij die 40% ?
![]() |
#598 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#599 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Europees Commissaris
|
![]() Klopt. Met de paplepel ingegoten. Zo heb je ook mensen die geen communautaire mening hebben, zichzelf Belg noemen zelfs, en toch graag kappen op Franstaligen. Een ex-lerares Frans heeft het zo zwaar te verduren gehad omwille van haar Frans accent. Nochtans snapten ze niet waarom iemand zich eerder Vlaming dan Belg zou kunnen voelen (wisten zelfs niet af van flamingantisme, al is het maar cultuurflamingantisme). Ook een interesse hebben in Nederland werd met argwaan bekeken door mijn toenmalige klasgenoten.
Het is een erfenis van de brave vrome katholieke Vlaming die alles klakkeloos overnam van spilfiguren (pastoor, leraar, ouders). Sommigen hebben nog steeds die mentaliteit. Als er veel afkeer geuit wordt jegens Franstaligen, dan nemen ze, zonder echt een mening te hebben, die afkeer over. In dat opzicht vind ik Nederlanders aangenamere mensen, hoewel deze juist door hun openheid het deksel op hun neus krijgen van Vlamingen voor wie kritisch denken nog relatief nieuw is (sommige Vlamingen worden snel oprecht kwaad). Het duurt even vooraleer de modale Vlaming zijn cultuur ten goede kan veranderen. Citaat:
De Vlaming die voor zichzelf durft te denken is nog een relatief nieuw fenomeen in de moderne tijd, vaak voelt hij zich ook geremd door groepsdruk (een groep die vriendelijke Franstaligen grof behandeld of een Vlaming die niets van Ollanders moet hebben en andere Vlamingen geen openheid gunt naar buurregio's/-landen). Als ik een openheid jegens Wallonië durf tentoonspreiden, dan ben ik ook een vreemde eend in de bijt bij zulke kerktorenvlamingen trouwens... Ik trek het me niet aan. Ik ben al verscheidene malen Hollandomaan, Belgisch-voelend (omdat ik geen Walenhater ben ben ik een 'Belgicist' volgens sommigen), Klauwaert, noem maar op... genoemd. Je moet ook tegen de wind durven roeien en je ziet de mensen dan vooral panikeren als je hun zever niet slikt en tegelijk beter je kalmte kunt bewaren dan zijzelf (een leuke tip). Nu, dit soort Vlaming, hoewel bestaand, zijn vaak toch geen goede vrienden met mij. Ze zijn niet allemaal zo, maar je komt er zeker tegen als je hier lang genoeg rondtoeft.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 december 2009 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |