Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2009, 21:22   #561
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Kijk, tot nu toe ben ik de enige die bewijs heeft laten zien. Ik heb hier al eerder op dit forum gedegen wetenschappelijk onderzoek aangehaald waaruit blijkt dat bijna 4 op de 10 Vlaamse jongeren geen Nederlanders als buren wil.
Daar had ik nog een vraagje bij.
Dit is het stukje uit dat onderzoek waar naar gerefereerd wordt:

Hoe haalt men uit de vraag 'Geef voor elk land aan in hoeverre je het leuk zou vinden als jullie nieuwe buren uit dit land afkomstig zouden zijn.' het besluit dat 36% niet naast Nederlanders wil wonen?
Heb grote delen van het onderzoek gelezen maar vind niks dat mij verder helpt bij de werkwijze.
Ik ben ook geen statistisch wonderkind, dus vergeef mij als ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik maak er het volgende van:

Als 36 procent de Nederlanders een 1 heeft gegeven lijkt me het een juiste conclusie dat 36 % in Vlaanderen geen Nederlanders als buur wil. Maar dat is onmogelijk als je het gemiddelde (3.04) ziet.Of zie ik dat verkeerd? (het zou niet de eerste keer zijn dat ik met wiskunde blunder, dus enig voorbehoud )

Misschien heeft 36% een 1 of een 2 gegeven? Dan is die conclusie toch nog niet veroorloofd. Als iemand 2 geeft dan kan dat betekenen 'ik wil er niet naast wonen', maar evenzeer 'dan toch liever die en die nationaliteiten'... Iedereen maakt namelijk voor zichzelf uit wat een 2 3 of 4 betekent.

Als het volgende gevraagd wordt in Vlaanderen, kom je dan aan 36% akkoord?:
'wilt u geen Nederlander als buur? akkoord/niet akkoord.'
Ik denk alvast van niet.

Persoonlijk denk ik ook dat de vraag opgevat wordt als: welke nationaliteiten vind u het interessantst?
Met Nederlanders komen we hier al vrij veel in contact (heel Vlaanderen ligt aan de grens, televisie etc.) dus die kennen we al wat, minder interessant dus.
Slechts een hypothese weliswaar.

Hier staat een link in naar die studie: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=224

Laatst gewijzigd door Tron : 18 december 2009 om 21:25.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 21:36   #562
Tron
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat jij Nederlanders kent die volgens jou beweren dat Nederlanders neerkijken op Vlaanderen kan ik niet echt geloven. Nogmaals, er zijn maar weinig Vlamingen die slecht zijn behandeld door Nederlanders. Dus er kan helemaal geen sprake zijn van actie<>reactie. Die "attitude" is er helemaal niet. En zelfs al zou die attitude er zijn, de meeste Vlamingen weten helemaal niets van Nederlanders.
Uit hetzelfde onderzoek als daarnet haal ik het volgende, op pagina 26:
Citaat:
Wat zijn de orientaties ten aanzien van Belgie/belgen onde Nederlanders?
....
Emoties: België roept relatief weinig emoties op. bijna een kwart voelt verbondenheid en vertrouwen. Daarentegen voelen bijna twee op de tien minachting
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 21:54   #563
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
nederlanders zijn gewoon zeer praktisch ingesteld,geen gezeur maar doen mentaliteit
Niet �*lle Nederlanders zijn zo, hoor, maar zo heel in het algemeen klopt dit beeld wel, en net daarom schiet ik gewoonlijk erg goed met Nederlanders op.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 22:37   #564
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Engels is een aan het Nederlands verwante taal. Het Frans is dat niet.
Nou en? leen/bastaardwoord blijft bastaardwoord

En pas-op met je voorkeur voor anglo-bastaardwoordjes: Engels is namelijk de meest verfranste Germaanse taal. Pakweg 50 tot 60% van de Engelse woordenschat is van oorsprong Frans.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 22:41   #565
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nou en? leen/bastaardwoord blijft bastaardwoord

En pas-op met je voorkeur voor anglo-bastaardwoordjes: Engels is namelijk de meest verfranste Germaanse taal. Pakweg 50 tot 60% van de Engelse woordenschat is van oorsprong Frans.
Het is wel een beetje minder dan dat, hoor.

I know that what you say is wrong, my friend.

10 woorden, waarvan geen enkel 'van oorsprong Frans'.

Think about it

Oud 18 december 2009, 22:44   #566
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Liever Duits dan Engels.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 09:54   #567
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Liever Duits dan Engels.
Engels is de tussentaal ,waarmee je in alle landen terecht kunt.
Het is gewoon paraktisch om Engels te leren en te kunnen spreken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 11:21   #568
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is gewoon praktisch om Engels te leren en te kunnen spreken.
Door je Nederlands met Engels te vermengen verbeter je je kennis van de taal niet hoor. Meer nog, je scheept jezelf op met de illusie dat je goed Engels kan. In deze moderne samenleving van elektronische communicatie, massa-media en het enorme culturele draagvlak van de Angel-Saksische wereld is er werkelijk niemand die geen Engelse bagage meekrijgt (dat middels onderwijs gestuurd wordt).
Duits, echter, is een invloed waarvoor gewerkt dient te worden wil je die verkrijgen.
In vind 'Dunglish' maar een lelijk taaltje, meestal gesproken door mensen die een al even armoedig gedegradeerd bijna-Engels hanteren, pure luiheid en decadentie dus. Soms is het zo erg dat mensen het nodig achten om Engelse volzinnen bij regelmaat van de klok in hun gesprekken in te lassen, om hun taalarmoede in hun eigen moedertaal toch maar weg te kunnen moffelen (uiteraard onder het mom dat het Nederlands 'onhip' of 'uit' zou zijn).
Het Nederlands werd op verscheidene punten in de geschiedenis gezien als een variant van het (Neder)duits en ik vind zelf ook dat deze taal (ook het Hoogduits) beter inhaakt op de structuur van onze taal dan het Engels. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur uiteraard; de invloedsferen zijn wellicht veranderd.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2009 om 11:34.
Oud 19 december 2009, 11:32   #569
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
In België kunnen de Vlamingen de eerste viool spelen, als ze samengaan met Nederland moeten ze zich schikken.
Ja, dat blijkt uit de dagdagelijkse politieke praktijk.
Zo bvb , kunnen we zonder enig probleem bhv splitsen, op vijf minuten zelfs, justitie moderniseren en een halt toeroepen op ongebreidelde illegale immigratie.
Oud 19 december 2009, 11:35   #570
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Door je Nederlands met Engels te vermengen verbeter je je kennis van de taal niet hoor. Meer nog, je scheept jezelf op met de illusie dat je goed Engels kan. In deze moderne samenleving van elektronische communicatie, massa-media en het enorme culturele draagvlak van de Angel-Saksische wereld is er werkelijk niemand die geen Engelse bagage meekrijgt (dat middels onderwijs gestuurd wordt).
Duits, echter, is een invloed waarvoor gewerkt dient te worden wil je die verkrijgen.
In vind 'Dunglish' maar een lelijk taaltje, meestal gesproken door mensen die een al even armoedig gedegradeerd bijna-Engels hanteren, pure luiheid en decadentie dus. Soms is het zo erg dat mensen het nodig achten om Engelse volzinnen bij regelmaat van de klik in hun gesprekken te gooien, om hun taalarmoede in hun eigen moedertaal toch maar weg te kunnen moffelen (uiteraard onder het mom dat het Nederlands 'onhip' of 'uit' zou zijn).

Het Nederlands, echter, werd op verscheidene punten in de geschiedenis gezien als een variant van het (Neder)duits en ik vind zelf ook dat deze taal (ook het Hoogduits) beter inhaakt op de structuur van onze taal dan het Engels. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur uiteraard; de invloedsferen zijn wellicht veranderd.
Het Noord/Westen van Nederland staat dichter bij het Engels en het Oosten dichter bij het Duits.
Nederlanders kunnen in principe makkelijk beide talen leren.
Praktisch gezien heeft het Engels mijn voorkeur, omdat het in meeste landen op school wordt geleerd.
Vaak hangt het van de concrete omstandigheden af wat het beste is.
In Hongarije spreek ik als tussentaal Duits met een Hongaar. In Roemenie spreek ik als tussentaal Frans met een Roemeen en in de meeste landen spreek ik als tussentaal Engels.

Andere talen met je moedertaal vermengen is nooit wenselijk tenzij het woorden zijn die in je moedertaal niet bestaan of niet in die betekenis.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 december 2009 om 11:35.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 11:48   #571
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is gewoon praktisch om Engels te leren en te kunnen spreken.
Het is ook mooi meegenomen dat je de teksten van pakweg This Heat, Peter Tosh of Public Enemy kunt méézingen/méé rappen èn bovendien begrijpt waar die mensen het over hebben, dat je van The Daily Show of The Colbert Report kunt genieten zonder dat je daar ondertitels voor nodig hebt, dat je Johathan Swift, Paul Auster of William Gibson in het origineel kunt lezen, ...

En wikipedia in het Engels bevat nu eenmaal méér artikels dan om het even welke andere wikipedia

Edit: maar Duits vind ik wel véél mooier. Vooral als je ze zacht en zangerig uitspreekt is dat ècht een fantastische taal.

Nederlands vind ik iets minder 'mooi' dan Duits, maar wel mooier dan Engels, en het is - in West-Vlaamse dialectvorm - mijn moedertaal.

Sowieso de taal die ik het liefst gebruik, omdat ik die nu eenmaal het best beheers.

Laatst gewijzigd door djimi : 19 december 2009 om 11:54.
Oud 19 december 2009, 12:01   #572
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Noord/Westen van Nederland staat dichter bij het Engels en het Oosten dichter bij het Duits.
Het Engels heeft inderdaad meer weg van het Nederlands dan iemand zou durven denken. Persoonlijk vind ik het Engels ook een mooie taal, zeker indien het mooi verzorgd wordt. Wel vind ik het jammer dat veel Engelstaligen onderbewust een voorkeur geven aan Romaanse woorden, vaak ingegeven door een geschiedenis van een voormalig superieure Latijnse cultuur die vermoedelijk in de psyche van de mens tot op de dag van vandaag heeft gezorgd dat een Germaanse woordenschat nog steeds een 'vulgaire' connotatie heeft (ook al is dat in het jaar 2009 nogal achterhaald, want vandaag zijn de Germaanse landen juist succesvoller).
Het is de Normaanse bezetting die het Engels vreemder heeft doen ogen. Vaak is het veel gemakkelijker om Duitse woorden te vernederlandsen. Er zijn alternatieven hoor, maar die hebben slechts aanhang bij 'gekke' puristen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anglish

Citaat:
Andere talen met je moedertaal vermengen is nooit wenselijk tenzij het woorden zijn die in je moedertaal niet bestaan of niet in die betekenis.
Inderdaad, het brengt taalverloedering voor je eigen generatie en werk voor de daaropvolgende om die terug te herstellen (vgl. de geschiedenis van het Engels). Je taalvaardigheid lijdt er gewoon onder als je erin overdrijft.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2009 om 12:22.
Oud 19 december 2009, 12:15   #573
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn houding zou pas veranderen als de Vlamingen zich normaal en volwassen gedragen tegenover Nederland(ers).
Je zult er tot nader order mee moeten leren leven dat zo'n 40 % van de Vlaming een virulente "hollanderhater" is.

Om allerlei redenen.

Een van deze redenen is dat je zo onbestraft uiting kan geven aan buitenlander haat. Héél nuttig voor diverse (linkse) politici die zo een manier zien om hun eigen xenofobie te ventileren en op subliminaal niveau met hun electoraat kunnen communiceren. Politiek correcte haat dus. Waar het gebruik in dezelfde zin van "neger" of "Marokkaan" vrijwel zeker het einde van een politieke cariere zou hebben betekend.
Een handigheidje zeg maar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 17:18   #574
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het Nederlands werd op verscheidene punten in de geschiedenis gezien als een variant van het (Neder)duits...
Dat is het dan ook, godverdomme.

Citaat:
en ik vind zelf ook dat deze taal (ook het Hoogduits) beter inhaakt op de structuur van onze taal dan het Engels. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur uiteraard; de invloedsferen zijn wellicht veranderd.
Invloedsferen zijn weldegelijk veranderd. Nederlands is niet alleen een variant van het Nederduits - sterker nog: de geschreven/literaire Nederlands is in wezen niet meer dan een slappe aftreksel van de 500 jaar eerder ontstane literaire Duits!!!(Alle wegmoffel-inspanningen van revisionistische taalprofessoren ten spijt)
Oud 19 december 2009, 17:28   #575
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het Engels heeft inderdaad meer weg van het Nederlands Hollands dan iemand zou durven denken.
Oud 19 december 2009, 17:48   #576
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Niet echt.

Ook het noorden en westen van Nederland staat dichter bij het Duits dan het Engels. Wel is het zo dit gebied relatief dichter bij het Engels aanleunt dan de rest van het Nederduitse taalgebied. Waarschijnlijk is de oorzaak daarvan het Fries (Holland behoorde vroeger tot "Frisia"). En aan de andere kant zijn de Friezen natuurlijk de buren van de oude Angelen en Saksen (noord Duitsland/Zuidwest Denemarken).

Citaat:
Nederlanders kunnen in principe makkelijk beide talen leren.
Maar in het praktijk spreken de relatief iets minder verwante Scandinaviërs beter Engels dan de Nederlanders
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 19 december 2009 om 17:59.
Oud 20 december 2009, 08:01   #577
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Geen Groot Nederland, wel een onafhankelijk Vlaanderen.
We moeten niet de Walen kwijtspelen om dan nog een grotere buur binnen te halen. Een los samenwerkingsverband als Benelux en EU is genoeg.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 09:32   #578
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Geen Groot Nederland, wel een onafhankelijk Vlaanderen.
We moeten niet de Walen kwijtspelen om dan nog een grotere buur binnen te halen. Een los samenwerkingsverband als Benelux en EU is genoeg.
1) de benelux bestaat binnenkort niet meer, en zekers niet meer bij het uiteenvallen van België.

2) Nederland en Vlaanderen apart is juist wat Parijs al eeuwen wilt zodat ze haar invloedssfeer nog meer naar het noorden kan uitbreiden en onze streken verder kan verfransen (verdeel en heers-tactiek).
het samengaan van Nederland en Vlaanderen in één staat is juist hèt middel om Parijs een halt toe te roepen!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 december 2009 om 09:32.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 09:36   #579
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
1) de benelux bestaat binnenkort niet meer, en zekers niet meer bij het uiteenvallen van België.

2) Nederland en Vlaanderen apart is juist wat Parijs al eeuwen wilt zodat ze haar invloedssfeer nog meer naar het noorden kan uitbreiden en onze streken verder kan verfransen (verdeel en heers-tactiek).
het samengaan van Nederland en Vlaanderen in één staat is juist hèt middel om Parijs een halt toe te roepen!
Aha, nu wilt U een zoveelste kruistocht tegen Frankrijk beginnen.

M.a.w. zij zijn groot en ik is klein.... waar heb ik dat nog ergens gehoord ???
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 09:55   #580
Shadowke

Standaard

ah Henri, leefde nog?

ik heb is een doordenkertje voor je: waarom bedoel ik altijd Parijs en niet Frankrijk of Franstalige politici en niet Wallonië.
als je daarop het juiste antwoord vindt, zal ik misschien terug op je posts reageren. tot dan blijf ik je negeren. veel geluk!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be