![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dit is het stukje uit dat onderzoek waar naar gerefereerd wordt: ![]() Hoe haalt men uit de vraag 'Geef voor elk land aan in hoeverre je het leuk zou vinden als jullie nieuwe buren uit dit land afkomstig zouden zijn.' het besluit dat 36% niet naast Nederlanders wil wonen? Heb grote delen van het onderzoek gelezen maar vind niks dat mij verder helpt bij de werkwijze. Ik ben ook geen statistisch wonderkind, dus vergeef mij als ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik maak er het volgende van: Als 36 procent de Nederlanders een 1 heeft gegeven lijkt me het een juiste conclusie dat 36 % in Vlaanderen geen Nederlanders als buur wil. Maar dat is onmogelijk als je het gemiddelde (3.04) ziet.Of zie ik dat verkeerd? (het zou niet de eerste keer zijn dat ik met wiskunde blunder, dus enig voorbehoud ![]() Misschien heeft 36% een 1 of een 2 gegeven? Dan is die conclusie toch nog niet veroorloofd. Als iemand 2 geeft dan kan dat betekenen 'ik wil er niet naast wonen', maar evenzeer 'dan toch liever die en die nationaliteiten'... Iedereen maakt namelijk voor zichzelf uit wat een 2 3 of 4 betekent. Als het volgende gevraagd wordt in Vlaanderen, kom je dan aan 36% akkoord?: 'wilt u geen Nederlander als buur? akkoord/niet akkoord.' Ik denk alvast van niet. Persoonlijk denk ik ook dat de vraag opgevat wordt als: welke nationaliteiten vind u het interessantst? Met Nederlanders komen we hier al vrij veel in contact (heel Vlaanderen ligt aan de grens, televisie etc.) dus die kennen we al wat, minder interessant dus. Slechts een hypothese weliswaar. Hier staat een link in naar die studie: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=224 Laatst gewijzigd door Tron : 18 december 2009 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#563 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet �*lle Nederlanders zijn zo, hoor, maar zo heel in het algemeen klopt dit beeld wel, en net daarom schiet ik gewoonlijk erg goed met Nederlanders op.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En pas-op met je voorkeur voor anglo-bastaardwoordjes: Engels is namelijk de meest verfranste Germaanse taal. Pakweg 50 tot 60% van de Engelse woordenschat is van oorsprong Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I know that what you say is wrong, my friend. 10 woorden, waarvan geen enkel 'van oorsprong Frans'. Think about it ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Europees Commissaris
|
![]() Liever Duits dan Engels.
![]() |
#567 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Duits, echter, is een invloed waarvoor gewerkt dient te worden wil je die verkrijgen. In vind 'Dunglish' maar een lelijk taaltje, meestal gesproken door mensen die een al even armoedig gedegradeerd bijna-Engels hanteren, pure luiheid en decadentie dus. Soms is het zo erg dat mensen het nodig achten om Engelse volzinnen bij regelmaat van de klok in hun gesprekken in te lassen, om hun taalarmoede in hun eigen moedertaal toch maar weg te kunnen moffelen (uiteraard onder het mom dat het Nederlands 'onhip' of 'uit' zou zijn). Het Nederlands werd op verscheidene punten in de geschiedenis gezien als een variant van het (Neder)duits en ik vind zelf ook dat deze taal (ook het Hoogduits) beter inhaakt op de structuur van onze taal dan het Engels. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur uiteraard; de invloedsferen zijn wellicht veranderd.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2009 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo bvb , kunnen we zonder enig probleem bhv splitsen, op vijf minuten zelfs, justitie moderniseren en een halt toeroepen op ongebreidelde illegale immigratie. ![]()
![]() |
![]() |
#570 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nederlanders kunnen in principe makkelijk beide talen leren. Praktisch gezien heeft het Engels mijn voorkeur, omdat het in meeste landen op school wordt geleerd. Vaak hangt het van de concrete omstandigheden af wat het beste is. In Hongarije spreek ik als tussentaal Duits met een Hongaar. In Roemenie spreek ik als tussentaal Frans met een Roemeen en in de meeste landen spreek ik als tussentaal Engels. Andere talen met je moedertaal vermengen is nooit wenselijk tenzij het woorden zijn die in je moedertaal niet bestaan of niet in die betekenis. Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 december 2009 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wikipedia in het Engels bevat nu eenmaal méér artikels dan om het even welke andere wikipedia ![]() Edit: maar Duits vind ik wel véél mooier. Vooral als je ze zacht en zangerig uitspreekt is dat ècht een fantastische taal. Nederlands vind ik iets minder 'mooi' dan Duits, maar wel mooier dan Engels, en het is - in West-Vlaamse dialectvorm - mijn moedertaal. Sowieso de taal die ik het liefst gebruik, omdat ik die nu eenmaal het best beheers.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 19 december 2009 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is de Normaanse bezetting die het Engels vreemder heeft doen ogen. Vaak is het veel gemakkelijker om Duitse woorden te vernederlandsen. Er zijn alternatieven hoor, maar die hebben slechts aanhang bij 'gekke' puristen. http://en.wikipedia.org/wiki/Anglish Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 december 2009 om 12:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om allerlei redenen. Een van deze redenen is dat je zo onbestraft uiting kan geven aan buitenlander haat. Héél nuttig voor diverse (linkse) politici die zo een manier zien om hun eigen xenofobie te ventileren en op subliminaal niveau met hun electoraat kunnen communiceren. Politiek correcte haat dus. Waar het gebruik in dezelfde zin van "neger" of "Marokkaan" vrijwel zeker het einde van een politieke cariere zou hebben betekend. Een handigheidje zeg maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#575 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ook het noorden en westen van Nederland staat dichter bij het Duits dan het Engels. Wel is het zo dit gebied relatief dichter bij het Engels aanleunt dan de rest van het Nederduitse taalgebied. Waarschijnlijk is de oorzaak daarvan het Fries (Holland behoorde vroeger tot "Frisia"). En aan de andere kant zijn de Friezen natuurlijk de buren van de oude Angelen en Saksen (noord Duitsland/Zuidwest Denemarken). Citaat:
. Laatst gewijzigd door Bertie : 19 december 2009 om 17:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#577 |
Parlementslid
|
![]() Geen Groot Nederland, wel een onafhankelijk Vlaanderen.
We moeten niet de Walen kwijtspelen om dan nog een grotere buur binnen te halen. Een los samenwerkingsverband als Benelux en EU is genoeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
|
![]() Citaat:
2) Nederland en Vlaanderen apart is juist wat Parijs al eeuwen wilt zodat ze haar invloedssfeer nog meer naar het noorden kan uitbreiden en onze streken verder kan verfransen (verdeel en heers-tactiek). het samengaan van Nederland en Vlaanderen in één staat is juist hèt middel om Parijs een halt toe te roepen! Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 december 2009 om 09:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. zij zijn groot en ik is klein.... waar heb ik dat nog ergens gehoord ??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
|
![]() ah Henri, leefde nog?
ik heb is een doordenkertje voor je: waarom bedoel ik altijd Parijs en niet Frankrijk of Franstalige politici en niet Wallonië. als je daarop het juiste antwoord vindt, zal ik misschien terug op je posts reageren. tot dan blijf ik je negeren. veel geluk! |
![]() |
![]() |