Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 23:45   #581
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

mijn mening kan je de organisatie niets verwijten: Zelfs al zou er op voorhand geweten zijn dat er storm op komst is, konden ze nooit weten dat het zo hard zou treffen. Dit was iets zeer plaatselijk.
Bovendien kan je niet zo maar 60 000 mensen evacueren. Wat kon je doen? Muziek stilzetten? En wat dan? Mensen gaan nog steeds schuilen hoor. In tenten was je niet veilig, buiten ook niet met al die hagelbollen. Op de camping? Waar, in je tent? Daar is ook een slachtoffer gevallen !
Je was nergens veilig ! maw, het was onoverkomelijk, en we kunnen van geluk spreken dat er maar zo weinig slachtoffers gevallen zijn, want het had veel erger kunnen zijn
Oud 19 augustus 2011, 23:46   #582
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dus, dan zijn flatgebouwen zo ongeveer veilig voor stormen van 300 km/u
Dat durf ik niet te garanderen maar wat er hier gezegd wordt over bouwconstructies klopt. Er wordt werkelijk met ruime marges gewerkt. Een gemiddeld pand dat hier gebouwd wordt, staat er dan ook mogelijk 200 jaar later nog. (In de V.S. is dat wel anders, al heeft dat ook één en ander te maken met de weersomstandigheden.)
In de tijden van de Grieken en Romeinen bouwden ze nog veel steviger.

Maar je moet niet vergeten dat een architect ook tien jaar aansprakelijk is.
Oud 19 augustus 2011, 23:50   #583
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
mijn mening kan je de organisatie niets verwijten: Zelfs al zou er op voorhand geweten zijn dat er storm op komst is, konden ze nooit weten dat het zo hard zou treffen. Dit was iets zeer plaatselijk.
Bovendien kan je niet zo maar 60 000 mensen evacueren. Wat kon je doen? Muziek stilzetten? En wat dan? Mensen gaan nog steeds schuilen hoor. In tenten was je niet veilig, buiten ook niet met al die hagelbollen. Op de camping? Waar, in je tent? Daar is ook een slachtoffer gevallen !
Je was nergens veilig ! maw, het was onoverkomelijk, en we kunnen van geluk spreken dat er maar zo weinig slachtoffers gevallen zijn, want het had veel erger kunnen zijn
Heel juist duvelke! Maar er zijn altijd van die ouwe, zeurende, betweterige type's die denken dat ze alles beter weten en alles beter zouden aangepakt hebben. Ook al hebben ze nog nooit iets georganiseerd. Laat staan dat ze ooit op een festival of een megaevenement geweest zijn! De idiote reactie's die ze soms uiten, het is aandoenlijk!!
Oud 19 augustus 2011, 23:51   #584
discuz
Minister

Standaard

Even licht off topic:

Citaat:
Het Sneeuw en IJssculpturenfestival in Brugge is donderdagochtend 24 december, de dag voor Kerstmis, onveilig verklaard door politie en brandweer. De organisatie stond 's ochtends klaar om met man en macht een nieuwe tent over de sculpturen te plaatsen, maar is nu genoodzaakt om de reusachtige ijsbeelden af te breken Zondagmiddag 20 december 2009 omstreeks 11u30 is een gedeelte van het dak ingestort door de hevige sneeuwval in West-Vlaanderen. Gelukkig waren er geen gewonden, er heerste wel grote paniek onder de bezoekers in de ijstent.
Min of meer vergelijkbaar: hier was het sneeuw en geen wind en regen. En geen slachtoffers. De volgende editie vond in een hal plaats.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 23:52   #585
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat durf ik niet te garanderen maar wat er hier gezegd wordt over bouwconstructies klopt. Er wordt werkelijk met ruime marges gewerkt. Een gemiddeld pand dat hier gebouwd wordt, staat er dan ook mogelijk 200 jaar later nog. (In de V.S. is dat wel anders, al heeft dat ook één en ander te maken met de weersomstandigheden.)
In de tijden van de Grieken en Romeinen bouwden ze nog veel steviger.

Maar je moet niet vergeten dat een architect ook tien jaar aansprakelijk is.
De Grieken en Romeinen konden geen berekeningen maken Ze hadden de keuze (bij wijze van spreken) tussen iets dat ogenblikkelijk terug ineenviel of iets dat er tot in de eeuwigheid bleef staan 2000 jaar later kunt ge enkel die laatsten nog waarnemen omdat die eersten al vergaan zijn

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 23:54   #586
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ohja; en die gigantische constructie die de ingang is... die is omvergevallen/ingestort. ('k weet het niet juist, maar in ieder geval kapot.) Stel u voor dat ze op die moment daar 40 000 man aan't ontruimen waren.
Schei mich uit.

Maar je hebt gelijk.. Ik weet het. In of uit pukkelpop geraken is meestal l�*�*�*�*ng aanschuiven ...

Eigenlijk hebben ze mazzel dat er nog nooit grote incidenten zijn gebeurd. Tot gisteren dus.
En relatief gezien, als je beseft hoe hevig het deed en wat daar zoal allemaal kan rondvliegen en neergaan in en op een mensenzee, valt de balans nog mee.
Toch blijft het een niet te overzien en bijzonder surreëel drama. Van een feest naar de absolute hel, en voor alle ouders, familie, vrienden, ... een nachtmerrie. Laat staan voor de mensen die het zelf hebben moeten meemaken.
Oud 19 augustus 2011, 23:59   #587
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dan ga je toch zwaar mogen investeren voor dat je van de camping 'een veilige zone' kan maken, vrees ik.
Eigenlijk net niet investeren hé, tenzij in het omhakken van bomen dan.

Geen zwaar materieel plaatsen dat kan rondvliegen/neervallen/omvallen/... is goed genoeg. Op een camping met enkel tentjes (niet omheinde camping, en zonder partytentjes en dat soort gedoe) is redelijk aan die vereiste voldaan. Toch als iedereen in zijn tent blijft zodat de tenten zelf niet wegwaaien (probleem is natuurlijk als het zo hard waait dat tent met mensen en al wegwaait ).
Oud 20 augustus 2011, 00:00   #588
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Hoe zijn de meeste mensen gewond geraakt? Door rondvliegende bomen of door ineenstortende constructies? Aan het eerste kan de organisatie weinig doen, me dunkt.

Als ik nu lees dat die letters op stellingen stonden en weet wat een vriend me vertelde over die stellingen en een persoon ...

Awel merci dat ze zoiets laten staan ... Man man man, ik begin mijn visie dat de organisatie geen enkele blaam treft toch wel een beetje te verlaten geloof ik.
Oud 20 augustus 2011, 00:00   #589
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Organisatoren moeten met allerlei worst-case scenario's rekening houden. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het aspect weer tot nu toe vooral werd bekeken als 'Hoe kunnen we zware regen verwerken zonder dat het terrein een moeras wordt?'.

Ik denk dat festivalorganisaties hier bij ons nooit serieus overwogen hebben een festivaldag omwille van het weer af te gelasten.

En nochthans:

16 juli 2011 - Het programma van luchtballonfestival Eindhoven Ballooning voor dit weekeinde is afgelast. Volgens de organisatie wordt het weer te slecht.
luchtballon =/= optreden
Citaat:
18 juni 2011 - Concert at Sea wegens slecht weer afgelast.
nadat panelen van hun knullig podium al gaan vliegen waren.

Citaat:
05 juni 2011 - Festival Park Open Arnhem afgelast vanwege slecht weer.
blijkbaar was het 's ochtends al half weggespoeld.

Citaat:
19 juni 2011 - Zorja Festival Selwerd door slecht weer vroegtijdig afgelast.
de zondag werd afgelast, nadat op zaterdag verschillende standhouders zijn gaan vluchten van de hevige wind.

Citaat:
26 december 2009 - IJssculpturenfestival stopgezet, tent stortte in door de vele sneeuw van vorige week. De voorbije maand zijn zes gelijkaardige tenten ingestort door de sneeuw.
er is gisteren een theaterzaal ineengestort. de optredens die er gepland waren zijn zeker ook 'vroegtijdig afgelast door het slechte weer'?

Ik denk dat je 1/3 festivals mag schrappen als je op voorhand afgelast omdat er onweer voorspeld wordt.
Het zijn open lucht festivals. In open lucht. Het kan al eens onweren dan
Oud 20 augustus 2011, 00:00   #590
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Even licht off topic:

Min of meer vergelijkbaar: hier was het sneeuw en geen wind en regen. En geen slachtoffers. De volgende editie vond in een hal plaats.

Wat vergelijkbaar??? Op pukkekpop spreken we over 60.000 mensen!! 60.000 MENSEN!! En die stonden ter plaatse, die je NIET!! in 8 minuten kunt ontruimen uit de weide! En waarheen dan?? Op de parking (z o a l s j i j v o o r s t e l t.) was het ook stormweer!!
Nog iets: die mensen waren in de mood om te feesten, die ging je niet zomaar wegkrijgen indien er nog geen vuiltje aan de lucht hing. (Zelf al waren er zwarte wolken, zelfs al was er krachtige wind. Ik hoorde al getuigenissen die bij aanvang van de storm eerst wat opgewonden waren, tot dat de ernst van de situatie tot hen doordrong, maar ze zaten er toen al midden in). Wat denk jij eigenlijk wel? Jij kent niets van het festivalwezen!
En dat ijssculptuurgeval telt maar enkele tientallen personen op een moment, die maar betalen wanneer ze binnenkomen.
Oud 20 augustus 2011, 00:03   #591
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik denk eigenlijk dat ze er goed aan hebben gedaan om niéts te doen.
Ze hadden 2u of 3u op voorhand kunnen evacueren, maar probeer 60000 man maar te overtuigen dat ze weg moeten als het stralend weer is, en bovendien kan je de precieze plaats van dat onweer niet voorspellen. 60000 man de baan opsturen als er onweer voorspeld is, kan dramatisch aflopen.
Toen het onweer in aantocht was, was het iig te laat om te evacueren. Risico op paniek en vertrappelen is gewoon groter dan het onweer zelf.
Ik denk dat iédere organisator op het moment dat iedereen naar de tenten liep en het wel heel hard waaide moet gedacht hebben van: fok, dat kan instorten.
Was er enen dwaas geweest die DAN die tenten geevacueerd hebben, dan zaten we nu met tig keer zoveel doden.
Ze hebben niks gedaan eh, en er is geen massapaniek uitgebroken.
Mja, nu hebben die tenten zichzelf spontaan op één nanoseconde geëvacueerd ... Dat is blijkbaar wel gelukt zonder mekaar te verpletteren en vertrappelen. Maar er is ook wel sprake van mensen die over mekaar kropen e.d. En in twee tenten zijn dodelijke slachtoffers gevallen (maar allicht eerder door het in aanraking komen met de constructie zelf dan door stampede).
Oud 20 augustus 2011, 00:04   #592
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Heel juist duvelke! Maar er zijn altijd van die ouwe, zeurende, betweterige type's die denken dat ze alles beter weten en alles beter zouden aangepakt hebben. Ook al hebben ze nog nooit iets georganiseerd. Laat staan dat ze ooit op een festival of een megaevenement geweest zijn! De idiote reactie's die ze soms uiten, het is aandoenlijk!!
gij ziet er mij zo'n echte pukkelpopganger uit
Oud 20 augustus 2011, 00:05   #593
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
gij ziet er mij zo'n echte pukkelpopganger uit
Voor de moment niet.
Oud 20 augustus 2011, 00:07   #594
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ocharme

Ik krijg er wel kop noch staart aan. Als ik alle verhalen samentel van mensen die doden gezien hebben, en die precies over andere slachtoffers gaan, kom ik aan 15 doden ofzo?
2 ...

5 doden is sowieso niet veel als je het slagveld bekijkt en ziet wat daar allemaal naar beneden gekomen is en rondgewaaid heeft... Denk je dat er ons voorgelogen wordt?
Oud 20 augustus 2011, 00:07   #595
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de moment niet.
haarkes just schoon vastgespoten met ne kilo lak?
Oud 20 augustus 2011, 00:09   #596
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het blijft vreemd dat volgens een nederlands journalist vele festivalgangers getuigden dat er door de organisatie gecommuniceerd werd dat er een storm aankwam maar dat de tenten daartegen bestand waren.

Mahassine ontkent dit formeel. Volgens hem was de organisatie absoluut niet op de hoogte van een waarschuwing wat het weer betreft en hebben zij hierover niets gecommuniceerd. Ik veronderstel dan ook dat, aangezien ze niet op de hoogte waren, er ook geen last-minute controle en extra vastsjorren is geweest.

Feit is dat het KMI wel degelijk een Code Oranje had afgekondigd. Dat niemand binnen de organisatie dit zou opgevangen hebben lijkt me sterk. Ergens klopt hier iets niet.
2

Niet nodige stellingen (om een constructie recht te houden) zou men bv. al naar beneden hebben kunnen gehaald, enzoverder.

Als je bedenkt dat er nog eens twee tenten zijn moeten rechtgehouden worden door mensen die koelbloedig waren (leksteken van het dak dat teveel water bevatte en vasthouden van de palen ).

Ook hier overigens, als je alles samentelt, zijn er meer dan twee ingestortte tenten. Iets als de shelter is te klein om te vermelden ofzo?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 00:10.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 00:13   #597
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Voila, het is een simpele kostenbaten analyse. Je kan een festival als pukkelpop uiteraard fail safe maken tegen een tornado, maar dan zal je ticket volgend jaar geen 150, maar 500 euro moeten kosten en dan mag je het boeltje opdoeken.

Bij vliegtuigen is het net zo. Je kan waarschijnlijk iedereen tegen 10 euro laten vliegen maar dan heb je wel 1 op 100 kans dat je vliegtuig uit de lucht valt en dan gaat ook niemand nog het vliegtuig nemen. Dus heeft men ze veiliger gemaakt en kost het je een paar 100 euro waardoor er 1 op (ik zeg maar iets) een miljoen uit de lucht vallen wat voor de meesten onder ons acceptabel is. We kunnen ze nog veiliger gaan maken naar bijvoorbeel 1 kans op 1 miljard maar dan kost een ticket ons 10000 euro wat dan ook weer niet de bedoeling is.

Kosten baten en ja het is cru als het om mensenlevens gaat, maar het is niet anders.

Offer the few for the many.

De algemene maatschappijleuze.
Oud 20 augustus 2011, 00:17   #598
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
2 ...

5 doden is sowieso niet veel als je het slagveld bekijkt en ziet wat daar allemaal naar beneden gekomen is en rondgewaaid heeft... Denk je dat er ons voorgelogen wordt?
Ik denk dat mensen slecht zijn in het in een flits vaststellen van de dood.
En sommige verhalen kloppen misschien niet.
Ik las ergens dat er in de chateau 1 iemand onthoofd was, en 1 iemand een metalen staaf door z'n lijf had. Die eerste is ongetwijfeld dood dan , die tweede kan nog geleefd hebben. Dan is er nog iemand met een afgerukte arm in de chateau én aan een boom. Die kunnen ook nog leven, natuurlijk.
1 iemand op de camping onder die paal (zie Duvelke) en 1 iemand op de camping onder een boom.
Dan nog iemand in die eettent waar die boom op gevallen is, en iemand onder die boom die z'n arm nog had.
Dan stierf er nog iemand in een onbekende z'n armen. Ik ga me niet de vraag stellen of die nog al z'n lichaamsdelen had.
Veel verhalen, weinig antwoorden. Ik denk nochtans dat veel mensen die er waren dat wel willen weten.
Oud 20 augustus 2011, 00:17   #599
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Ook al hebben ze nog nooit iets georganiseerd. Laat staan dat ze ooit op een festival of een megaevenement geweest zijn! De idiote reactie's die ze soms uiten, het is aandoenlijk!!
Ge zou u lelijk kunnen vergissen.

Duvelke
Citaat:
Ze wisten op voorhand dat er een serieuze kans op onweer was. En 's middags kondigden het KMI en alle privéweerdiensten waarschuwingsniveau 2 af: plaatselijk kans op bliksem, hevige regenval, hevige rukwinden, dikke hagelbollen. Zelfs op de gratis buienradar zijn zware stormcellen te zien die kortbij zullen passeren. Als ze naar de lucht kijken zien ze die ook komen, dikke zwarte wolken, zwarter dan ze ooit gezien hebben. Het wordt donker, heel donker, het begint te waaien en te regenen, harder en harder en harder ...

Op het moment dat die wolk dreigend opkomt de muziek stilzetten was al een goed begin geweest. Crew die standby staat om wind-ups snel naar beneden te halen en tentdoeken los te maken, en een boodschap voor het publiek om met regenjas, plastic of zeildoek bij de hand te houden als hagelbescherming en zich als het te erg wordt klaar te maken om de tenten en de ruimte rond de constructies te evacueren.

Allemaal makkelijk, na de feiten, ik weet het. Maar zoiets is deze zomer al een paar keer gebeurd is, en niet alleen deze zomer.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 00:18   #600
Groentje-18

Standaard

Citaat:
da's normaal zenne.
ik was er nie eens bij en ik kan precies aan niks anders denken
2

Citaat:
Ben ik de enige die het indrukwekkend vind dat er niet meer mensen gestorven zijn? :s
Absoluut niet.

Ik heb geen idee hoe het komt: moeten we de tijd in overschouwing nemen (het heeft maar een goed kwartier geduurd), dat er waarschijnlijk veel minder mensen waren dan gezegd? Ik heb echt een flauw idee maar ik vind het ook vrij bizar. Een ongelofelijk geluk. Maar naarmate ik dit topic verder lees vraag ik me af of het cijfer überhaupt wel klopt. Al ben ik niet echt een voorstander van paranoïa / complottheorieën / ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be