Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2012, 11:46   #581
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

In Eindhoven heeft de politie na observatie een beginnende straatdealer aangehouden. Het is een 57-jarige gehandicapte man die vanuit zijn scootmobiel zijn winkelnering bedreef. Hij had het niet breed en wilde wat zwart bijverdienen.

Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 12:31   #582
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
In Eindhoven heeft de politie na observatie een beginnende straatdealer aangehouden. Het is een 57-jarige gehandicapte man die vanuit zijn scootmobiel zijn winkelnering bedreef. Hij had het niet breed en wilde wat zwart bijverdienen.

tja bij het aanschouwen van zulke criminelen verbleekt het gedrag der bankiers wel. Nu voelen wij ons veilig sai, als zulke zware criminelen zwaar aangepakt worden, joepieeeee
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 12:44   #583
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk en ben er redelijk zeker van dat als er een dealer gepakt wordt uit de stal van de drugsbende, men toch een beetje zal uitkijken en wachten tot er allemaal zal gebeuren. En de volgende die klaar staat zal wellicht benieuwd zijn wat er met zijn voorganger is gebeurd.
En ook wel eens goed nadenken.

Dus zo vanzelfsprekend loopt dat nu ook weer niet.

Ik zou bij god niet weten wie voor mij met drugs zou kunnen beginnen rijden. Uiteraard, ik zit niet in dat wereldje. Blij daarvoor. Een opa met wiet achter zijn oren dat staat niet zo goed bij de kleinkinderen.
u leeft nog steeds in de waan dat een pejoratieve benadering positieve gevolgen kan hebben; dit is nooit (tot misschien zelden) het geval. Als je een negatieve benadering hanteert roep je negatieve gevolgen op.
Vooral het afsluitende deel van uw post toont mooi de negativiteit aan.

Poog eens iets amelioratiever naar de dingen te kijken, uw wereld kan er enkel aangenamer door worden.
Oud 14 mei 2012, 12:59   #584
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is waar, sinds sigaretten legaal zijn worden er geen mee gesmokkeld, worden geen vrachtwagens vol sigaretten meer gestolen.
wie dingen illegaal wil maken haalt winst uit illegale praktijken. Een andere reden is er niet ; wie wil zijn maatschappij nu illegaler maken? Ik kan enkel aan criminelen denken.
Oud 14 mei 2012, 13:01   #585
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Wat ge in uwe eigen hof kweekt is uw zaak,iets illegaal aankopen is het steunen van internationale criminelen..
iets illegaal maken is het steunen van internationale criminelen en van uw eigen bevolking criminelen maken, zomaar uit liefde.
legalisatie = opbouwen
illegaal houden = destructie
Oud 14 mei 2012, 13:25   #586
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dit blijft echt duren eh?
correct.
Angstigen onderhouden hun angst door nieuwe info niet te aanvaarden en/of onweerlegbare feiten belachelijk te maken. Zie ook religie.
Ik heb alle door u aangehaalde punten jaaaaaaren terug hier reeds nedergepoot; doch de pillendraaiers en alcoholverslaafden willen niet hebben dat hun druggebruik ook als dusdanig omschreven wordt. Echt misselijk wordt ik daarvan, bij de zoveelste druggebruiker die op tv komt zeggen dat die geen drugs gebruikt en ondertussen receptie na receptie afschuimen (en ze heten niet allemaal Ludo hoor). Hypocriete mensen die onze maatschappij verzieken, anders kan ik hun gedrag niet benoemen.
Oud 14 mei 2012, 13:27   #587
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Sinds wanneer is meer handel een probleem? Heb jij een cursus anti-economie ofzo gevolgd?
is inderdaad een gezonde redenering?
bij eender welke winkel waar het volk tot op de straat staat zegt men steeds : "goe marchandieze". En geen overlast.....
Oud 14 mei 2012, 14:21   #588
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
wie dingen illegaal wil maken haalt winst uit illegale praktijken. Een andere reden is er niet ; wie wil zijn maatschappij nu illegaler maken? Ik kan enkel aan criminelen denken.
Er wordt niets illegaal gemaakt, het is illegaal.
En criminelen halen ook inkomsten uit legale zaken zoals uit mijn post blijkt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 16:41   #589
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou betekenen dat er na verloop van tijd geen nieuwe drugsdealer meer bijkomen. Als die immers allemaal even gaan nadenken over wat er met hun collega is gebeurd en daardoor niet gaan dealen wordt het ras der drugsdealers na verloop van tijd wel heel dun.
De praktijk wijst uit dat dat niet zo is. Al sinds mensenheugnis pakt de politie drugsdealers op en nog steeds komen er nieuwe bij.

Dat was overigens een van de redenen waarom men indertijd coffeeshops heeft toegelaten. Men zag dat de strijd tegen drugsdealers een strijd tegen de bierkaai was.

Ik vrees eerlijk gezegd van wel. Pak er eentje op en er staat een nieuwe klaar.

Zo iemand begint ook niet in't wilde weg scootermannen aan te spreken eh.
Daar moet je als dealer al wat 'promotie' voor hebben gemaakt. Je dealt wat aan die mannen (op straat, anoniem) en na verloop van tijd krijg je wel door wie van die gasten een beetje te vertrouwen is. Desnoods geef je ze wat zwijggeld. Die scootergastjes weten immers toch dat ze niet veel te vrezen hebben.
Ik denk dat u het een klein beetje te rooskleurig inschat allemaal.

Ik heb mensen gekend die daar mee bezig zijn geweest. Sommigen zitten al vele jaren lang en nu nog steeds in de cel.
Een paar die ik gekend heb heeft zelfs ondertussen zelfmoord gepleegd daar in die cellen.

Uiteraard, verhaaltjes zoals jij verteld hebben die vroeger ook verteld, sterker nog ze geloofden het zelfs.

Ondertussen geloven ze wel wat anders.

Maar ja, berouw komt altijd na de zonde hé.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 16:52   #590
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
u leeft nog steeds in de waan dat een pejoratieve benadering positieve gevolgen kan hebben; dit is nooit (tot misschien zelden) het geval. Als je een negatieve benadering hanteert roep je negatieve gevolgen op.
Vooral het afsluitende deel van uw post toont mooi de negativiteit aan.

Poog eens iets amelioratiever naar de dingen te kijken, uw wereld kan er enkel aangenamer door worden.
Tja sommigen hebben een soort van tunnelvisie op die zaken.
Ze vinden drugs goed, meestal omdat ze er zelf aan zitten waarschijnlijk.
Maar ze vinden niet de rest rondom drugs goed.
Het maatschappelijk probleem die het teweeg brengt.
Ah dan moet oom agent wellicht wel klaar staan. Maar wie zijn portie wenst te bestellen moet wel ongemoeid blijven.

't is zoiets dat jij ziet hé?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 22:44   #591
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...-in-eigen-land

Citaat:
Drugstoerist in eigen land

Protesterende coffeeshops, meldpunten voor overlast en gebruikers die naar het noorden vluchten. Pas twee weken is de wietpas in gebruik, maar er lijken nu al twee Nederlanden te ontstaan.

Eindelijk hebben Ronald (31) en Bas (29) een parkeerplek gevonden in het centrum van Nijmegen. Maar in plaats van de mooie weidse Waal op te zoeken, lopen ze direct naar een smal, stinkend steegje. Daar bevinden zich drie donkere coffeeshops en dat is het enige dat hen interesseert. „We hebben verdorie zestig kilometer moeten rijden voor een beetje wiet. Wat is dit voor onzin.”

Sinds 1 mei is de wietpas verplicht in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Gebruikers moeten zich bij een lokale coffeeshop registeren met een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie. Daardoor moeten drugstoeristen worden geweerd, is het idee. Dat lijkt te werken. Volgens politiekorpsen in Zuid-Nederland zou het aantal drugstoeristen sinds de invoering zijn afgenomen.

Maar veel zuiderlingen pikken het niet. Ze weigeren een coffeeshop te bezoeken zolang ze daarvoor een pasje nodig hebben en vluchten naar het nieuwe wietwalhalla van Nederland: Nijmegen. Zo ook Bas en Ronald. Hun grootste bezwaar: de inbreuk op hun privacy. Ze zijn als de dood dat ze ergens als drugsgebruiker worden geregistreerd. „Dan kan ik mijn baan verliezen”, zegt Ronald. „Of de politie zit constant op je hielen”, denkt Bas. Nee, ze paffen liever anoniem. Bas en Ronald heten in werkelijk dan ook anders.

Privacy is veruit het meest gehoorde argument onder de drugsvluchtelingen in Nijmegen. Maar een enkeling ziet ook een breder maatschappelijk probleem. „Nu is het relatief rustig in mijn stad”, zegt een man uit Venlo, die ook niet met zijn naam in de krant wil. „Maar ik ben bang dat er straks veel overlast komt doordat softdrugs weer in de illegaliteit belanden.” Uit de voorlopige cijfers van het meldpunt van de PvdA in Venlo blijkt dat zijn angst niet ongegrond is.

De grote vraag is natuurlijk wat gebruikers gaan doen als de wietpas in 2013 in heel Nederland wordt ingevoerd. De antwoorden variëren enorm. Van een principieel ’dan haal ik het wel op de zwarte markt’ tot een verslagen ’dan zal ik onder protest toch een pas aanschaffen’. Sommigen overwegen zelfs helemaal te stoppen. Dat zal een aantal bestuurders als muziek in de oren klinken.

Na een uurtje blowen staan Bas en Ronald weer buiten. Hun aanvankelijke boosheid over de wietpas gaat nu schuil achter een waas van stonedheid. Bas zegt rustig: „Het was het toch wel waard, helemaal hier naar toe rijden. Nu moeten we nog even een voorraadje aanleggen.” Daarvoor moeten ze meerdere coffeeshops bezoeken, omdat ze per shop maximaal vijf gram mogen kopen. „We voelen ons echt drugstoeristen”, zegt Bas. Bij het horen van dat woord krijgt Ronald een korte lachkick. „Dat is toch te zot voorwoorden. Drugstoerist in eigen land!”
Enkele vaststellingen:

- Hierboven halen de personen aan dat als ze zich laten registreren in een coffeeshop de politie of hun werkgever erachter kan komen. Ik weet niet in welke mate dit klopt, maar het lijkt me wel een goed ontmoedigingsmiddel.
- Het aantal drugstoeristen in de zuidelijke provincies zou zijn afgenomen. Dat is positief aangezien dat het hoofddoel achter de wietpas was.
- Een aantal gebruikers overwegen volledig te stoppen als ze zich ergens moeten laten inschrijven. Valt ook enkel maar toe te juichen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 22:50   #592
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak er een karakatuur van omdat heel uw stepping-stone theorie al jaaaren achterhaald is en van geen kanten klopt.
Nope, je interpreteert het enkel foutief.

Citaat:
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik twijfel er niet aan dat jij nu ook met links kunt komen die het tegengestelde beweren maar als er zoveel onenigheid over is gebruiken we het beter niet meer in discussies denk ik.

Kortom; de stepping stone theorie ligt van tafel.

Verzin best maar wat andere argumenten want met dit voorhistorisch denkbeeld gaat ge er niet komen.
Zo is het wel eenvoudig discussiëren natuurlijk. Ik snap niet hoe je blind kan blijven voor het feit dat quasi elke harddrugsgebruiker ooit begonnen is met softdrugs. Mensen die niet beginnen met softdrugs eindigen dan ook niet als harddrugsgebruiker (en het feit dat niet elke softdrugsgebruiker eindigt als een harddrugsgebruiker verandert niets aan die proportie die dat wel doet).
Oud 14 mei 2012, 22:51   #593
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog even een fijn tussendoortje voor degenen die in deze draad menen cannabisgebruikers 'criminele, marginale, werkschuwe junks' te moeten noemen;

Richard Branson is tegen Nederlandse wietpas.
(Voor de mensen die hem niet kennen; Branson is een succesvol zakenman (om. Virgin) die momenteel bezig is om ruimtetoerisme (hoe stoned moet je zijn?) voor een breed publiek toegankelijk te maken. Je kan er van zeggen wat je wil, maar een marginale criminele junk zou ik hem precies toch niet durven noemen...)
Bron
Inderdaad een heel interessant figuur. Ik heb zijn autobiografie al 2x doorgenomen. Maar zijn standpunt blijft natuurlijk maar de mening van één enkeling die niet eens in Nederland stemgerechtigd is.
Oud 14 mei 2012, 23:06   #594
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zo is het wel eenvoudig discussiëren natuurlijk. Ik snap niet hoe je blind kan blijven voor het feit dat quasi elke harddrugsgebruiker ooit begonnen is met softdrugs. Mensen die niet beginnen met softdrugs eindigen dan ook niet als harddrugsgebruiker (en het feit dat niet elke softdrugsgebruiker eindigt als een harddrugsgebruiker verandert niets aan die proportie die dat wel doet).
Kan je je bewering staven met onderzoeksgegevens?

Het onderscheid tussen soft en harddrugs alleen al is totaal achterhaald... Hoe maak je trouwens het onderscheid tussen hard en softdrugs vanuit een medisch perspectief? Alcohol kan evengoed als 'harddrug' omschreven worden en dan is je bewering al helemaal fout.

Laatst gewijzigd door captain jack : 14 mei 2012 om 23:21.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 23:49   #595
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope, je interpreteert het enkel foutief.

lol

ik ben eigenlijk zeker dat voor de eerste cannabistrek de consument al eens alcohol en/of tabak gebruikt heeft. En ik ben eigenlijk ook zeker dat de overgrote meerderheid van harddruggebruikers eerst begonnen zijn met alcohol of tabak, nog voor ze cannabis gebruikt zouden hebben.

Die logica indachtig moeten we dus eigenljk naast cannabis , wat een tussenstadium is en geen beginstadium, en geheel in lijn met savatage's overtuiging, het beginstadium verbieden en streng aanpakken. Als we tabak en alcohol verbieden slaan we zelfs nog enkele vliegen in 1 klap bij: longkanker, en 350.000 alcoholiekers in Belgie die we eindelijk eens kunnen behandelen.

Inderdaad, de steppingstone theorie indachtig moeten we wortels uitroeien. Alcohol! Tabak!

wetenschappelijk onderbouwd savatage:
Variation in youthful risks of progression from alcohol and tobacco to marijuana and to hard drugs across generations

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 14 mei 2012 om 23:50.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 02:20   #596
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht

Inderdaad, de steppingstone theorie indachtig moeten we wortels uitroeien. Alcohol! Tabak!
Maar dan kan ik geen pintjes meer drinken

Laatst gewijzigd door captain jack : 15 mei 2012 om 02:20.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 07:10   #597
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ah dan moet oom agent wellicht wel klaar staan. Maar wie zijn portie wenst te bestellen moet wel ongemoeid blijven.

't is zoiets dat jij ziet hé?
drugs zijn niet goed / slecht. Drugs zijn, net zoals alle andere zaken, wat jij ervan maakt.
Er is geen maatschappelijk probleem, het wordt problematisch gemaakt omdat de normale menselijke omgang met drugs gecriminaliseerd wordt door mensen die geen verantwoording willen opnemen voor hun eigen leven. Omdat deze mensen niet in staat zijn tot zelfreflectie vinden zij dat andere mensen ook maar niet in staat moeten zijn tot het opnemen van verantwoordelijkheid over het eigen leven.
+ In België zitten we met overdreven veel functionerende alcoholisten, in leidinggevende functies, en die willen het niet geweten hebben dat hun gebruik veel nefaster is voor hun lichaam en hun directe omgeving dan marihuana.
Oud 15 mei 2012, 07:46   #598
Trenoble
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...-in-eigen-land

Enkele vaststellingen:

- Hierboven halen de personen aan dat als ze zich laten registreren in een coffeeshop de politie of hun werkgever erachter kan komen. Ik weet niet in welke mate dit klopt, maar het lijkt me wel een goed ontmoedigingsmiddel.
- Het aantal drugstoeristen in de zuidelijke provincies zou zijn afgenomen. Dat is positief aangezien dat het hoofddoel achter de wietpas was.
- Een aantal gebruikers overwegen volledig te stoppen als ze zich ergens moeten laten inschrijven. Valt ook enkel maar toe te juichen.
Dat is hoe jij het interpreteert en dat is je goed recht. Maar je kan het ook zo begrijpren:
- I.p.v. een ontmoedigingsmiddel is het een stimulans om illegaal te gaan kopen.
- I.p.v. het aantal drugstoeristen is afgenomen is er binnenlands drugstoerisme ontstaan (denk je echt dat die allemaal stoppen op 1-1-2013?)
- Een aantal gebruikers overweegt volledig te stoppen, een groter aantal gaat de zwarte markt op.
Trenoble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 07:48   #599
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u het een klein beetje te rooskleurig inschat allemaal.

Ik heb mensen gekend die daar mee bezig zijn geweest. Sommigen zitten al vele jaren lang en nu nog steeds in de cel.
Een paar die ik gekend heb heeft zelfs ondertussen zelfmoord gepleegd daar in die cellen.

Uiteraard, verhaaltjes zoals jij verteld hebben die vroeger ook verteld, sterker nog ze geloofden het zelfs.

Ondertussen geloven ze wel wat anders.

Maar ja, berouw komt altijd na de zonde hé.
Ik zeg nergens dat er geen drugsdealers in de cel zitten eh?
Ik zeg enkel dat er voor elke drugdealer die in de cel zit (of er zelfmoord heeft gepleegd) er op straat een nieuwe is bijgekomen.

Net zo bij de scooter-runners die bestellingen leveren voor zo'n dealers. Er zullen er vast wel in de cel zitten (al zal dat meestal niet heel lang zijn) maar dat neemt niet weg dat er nog steeds massa's van die gastjes rondsnorren. Ga anders uw licht maar even opsteken in Maastricht.

Overigens; wat jij zo rooskleurig vind aan mijn verhaal is mij een raadsel.

Het lijkt alsof jij vindt dat ik reclame maak voor het beroep van drugdealer. Daar is niks van aan. Ik tracht enkel aan te geven waarom de jacht op drugsdealers een eindeloze strijd is. En de praktijk geeft me gelijk. Na jarenlang jacht op drugsdealers zijn ze nog steeds met velen.
Oud 15 mei 2012, 08:00   #600
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ieder verdedigt zijn eigen belang. 't Zou maar erg zijn als dat niet mag.
Mocht men vandaag alcohol verbieden, zou jij mensen die daar tegen protesteren dan ook verdenken van tunnelvisie?

Citaat:
Die 'maatschappelijke problemen' zijn eerder het gevolg van de aanhoudende criminalisering van cannabis dan van cannabis zelf.

Het enige maatschappelijke probleem dat ik kan bedenken is dat jonge gastjes geen maat weten houden en door hun overmatig gebruik in de problemen komen. Maar dat probleem gaat op voor alle drugs. Zo zijn er volgens mij meer jonge gastjes die zich doodzuipen dan die zich doodblowen.
En verder wordt overlast wel eens aangehaald maar dat is ook weer een gevolg van de criminalisering. Als er in een stad als Maasticht nog slechts op een 15-tal plaatsen alcohol te krijgen zou zijn zouden de buren ook daar klagen over drukte en andere overlast.

Net zo als het maatschappelijk probleem van drugsdealers. Ook dat is een gevolg van de criminalisering, niet van het produkt op zich.

Citaat:
Ik zou niet liever zien dan dat geen enkele agent zich nog moet bezig houden met het oppakken van drugsdealers. Het is een enorm tijdverslindende bezigheid die vaak op niks of weinig (oppakken en snel weer vrij) uitdraait.
En dat is nu net wat agenten -door het invoeren van de wietpas- nu weer meer en meer moeten gaan doen. Check de pers maar even.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be