![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 36,78% |
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 24,14% |
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,75% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net zoals er ook een serieus "cultuurverschil en mentaliteitsverschil" bestaat tussen de Walen en de Fransen. Maar dat is dan natuurlijk weer "pas la même chose".
![]() |
#622 |
Banneling
|
![]() Nu ik er trouwens over nadenk, is het Nederlands zoals dat in Noord-Brabant gesproken wordt, de perfecte synthese tussen het zogenaamde Noord- en Zuid-Nederlands.
Vanaf heden dient het Noord-Brabants dan ook tot de absolute norm verheven te worden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het Zeeuws-Vlaams komt ook aardig in de buurt van een mengeling tussen het Vlaams en (Noord)Nederlands
![]() |
#624 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik kende dat boekje van Gerard Walschap niet. Ik houd van de taal van Walschap. Zij staat dicht bij die van Timmermans. Voor mij is zij plastischer en warmer dan de taal van veel Noord-Nederlandse schrijvers. Is zijn argumentatie juist? Ik denk dat Florquin en Galle heel veel hebben bijgedragen voor de Nederlandstalige gemeenschap in België. De radio en TV boden enorme mogelijkheden. Keurig spreken, een duidelijk houvast om zich uit te drukke, hetzelfde spreken als de elite, .... ik ben overtuigd dat het enorm veel gebracht heeft. Soms vraag ik mij af of de afbraak van de BRT naar VRT en nu naar de toestand met Antwerps-Vlaams niet bewust gebeurt om VTM meer mogelijkheden te geven. Van Thillo is machtig - vooral via zijn bevriende politieke partijen. Voor Vlaamse woorden ben ik ook: duimspijker, briefomslag geven voor mij precieser weer wat bedoeld wordt dan punaise of enveloppe. Anderzijds kan ik er mee leven en voel er mij niet door tekort gedaan. Over het gebrek aan definitie voor gallicisme e.d. heeft Walschap gelijk. Het Frans ontleent ook woorden aan het Nederlands (mannequin, bourgmestre). Daarom is het Frans zeker niet minderwaardig. Het agument: wel wetende dat de allereerste luister van een taal bestaat in het aantal van haar woorden en uitdrukkingen is nieuw voor mij. Is het juist hoe mee worden een taal heeft hoe beter zij is? Oostenrijkers hebben een groot aantal woorden voor sneeuw: Pulverschnee e.d. Zij zijn nuttig om hun duidelijkheid. Toch denk ik dat je hier meer moet definiëren of het alleen om het aantal gaat. Waarschijnlijk zijn er buiten het aantal nog andere parameters die minstens even belangrijk zijn.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, hij zou katholiek priester zijn geworden. Is naar het seminarie geweest, maar hij is net voor zijn wijding uitgetreden. Hij had in ieder geval nog steeds dezelfde reactionaire mentaliteit als het op de taal aankwam. Zijn braaf Belgicisme heeft hem trouwens een baronstitel opgeleverd.
![]() |
#626 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik blijf het trouwens uitermate vreemd vinden dat system telkens ontkent dat Vlamingen en Nederlanders Nederlands spreken en dus dezelfde standaardtaal hebben. Anderzijds betoogt hij dat Afrikaans Nederlands is.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 juni 2010 om 13:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#628 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals ze niet toegeven dat het Oranje gekken zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() toch beter dan van alles een karikatuur maken hoor...
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#633 |
Gouverneur
|
![]() Dat is volgens taalkundigen ook "het dichtst bij de norm".
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik ben Vlaming noch Nederlander. Wel woon ik geruime tijd in Nederland nadat ik een tijdje in Vlaanderen heb gewoond en ik kom nog steeds vaak in Vlaanderen en volg de gebeurtenissen daar op de voet.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 juni 2010 om 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 juni 2010 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 |
Staatssecretaris
|
![]() Op dit forum heb ik al eens eerder een oosters gezegde aangehaald: "Hoe vaak je het woord "helva" ook roept, krijg je daar geen zoete smaak van in de mond".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom zou ik als buitenstaander het benijden? Ik stel alleen vast dat jij en de jouwen bepaalde verschijnselen bagatelliseren en andere juist uitvergroten om jullie gelijk te halen. Jullie leven in een spiegellabyrint met vervormde spiegels en houden jezelf en de anderen voor dat de wereld er echt zo uitziet.
|
![]() |
![]() |