Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 september 2010, 22:36   #621
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeoBelgicus Bekijk bericht
Ik heb geen idee. Ik kom regelmatig in Vlaanderen, en ik heb het idee dat die lijn tussen "ja" en "nee" helemaal niet zo duidelijk is. Ik denk dat er maar weinig Vlamingen zijn die actief willen werken aan de splitsing van België (hoewel de grote winst van de N-VA het tegenovergestelde voorspiegeld), maar dat de grote meerderheid van de Vlamingen niet de straat op zou gaan als die splitsing er zal komen.
Nu je het zegt. Ik denk dat ik je zo gezien dan wel gelijk moet geven. Is er iets waar de Vlamingen wel actief aan willen deelnemen?

Nee, daar gaat het niet om. Uit zo gezegde peilingen zou blijken, zo wil men ons doen geloven, dat er slechts een 10% van de Vlamingen pro zouden zijn voor een onafhankelijkheid, met andere woorden pro splitsing België. Volgens Nederland blijkt de Vlamingen massaal pro onafhankelijkheid te zijn. Wie liegt hier dat hij zwart ziet?

Laatst gewijzigd door Garry : 25 september 2010 om 22:36.
Garry is offline  
Oud 25 september 2010, 22:47   #622
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste forumgebruikers,

Ik ben nieuw hier. Ik ben een Nederlander uit Noord-Brabant die de Belgische politiek en situatie nauwlettend in de gaten houd. Ik wil hier dan ook mijn stem laten horen over de toekomst van België.

Eergisteren was ik in Sint-Genesius-Rode in de Vlaamse Rand. Dat deze gemeente de hoeksteen is die Brussel van Wallonië scheid maakt de gemeente Rode van groot belang in mijn ogen. En wat ik daar zag ... daar schrok ik van, moet ik bekennen. Ik schat dat minstens 50% van de inwoners van Rode Franstalig is. Sommige Franstaligen die mij en twee vrienden Nederlands hoorden praten keken ons hooghartig aan, alsof we een stuk vuil waren.

Als er niet snel actie word ondernomen, is Sint-Genesius-Rode straks een tweede Wezembeek-Oppem of Kraainem, waar Franstaligen de dienst uitmaken en de gemeente in rap tempo 100% Franstalig word. Ik stel voor: geef die Belgische politici een schop en splits dat land, of neem snel maatregelen om de Rand (en ook Brussel!) te vernederlandsen zoals ook in Voeren gebeurd.
Rode heeft pas sinds einde jaren 80 een politieke Franstalige meerderheid.

Hoeilaart , ook een corridor gemeente zou deze status bij de volgende verkiezingen in 2012 kunnen bereiken.

De Vlamingen vinden dit soort gemeentes te duur, Franstaligen en vreemdelingen niet.
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 25 september 2010, 22:49   #623
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Beste Zwartengeel,
Jij was toch zo pro voor een hereniging met Nederland, niet?
Wel misschien zal, na dit beluisterd te hebben, dit uw oogjes openen.
http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA
Goed gehoord?
"U wil samenwerken met ons, wel nu, wij willen het ook wel met u, en we doen het opp deze manier."

Medezeggenschap is er al vast niet bij dus. met andere woorden, van enige inspraak geen spraken.

Dus, beste Zwartengeel en al die andere Nederlandslievende pro hereniging zijnde, hier op het forum. Klaar en duidelijke taal werd hier gesproken;
"Wij zijn met 16 miljoen en jullie met 7 miljoen, en WE doen het op deze manier."

Laatst gewijzigd door Garry : 25 september 2010 om 22:57.
Garry is offline  
Oud 25 september 2010, 22:54   #624
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Science-fiction, daar wordt hier veel aan gedaan.
BWarrior is offline  
Oud 26 september 2010, 00:26   #625
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Science-fiction, daar wordt hier veel aan gedaan.
Wie zegt het,enne mijn beste is er al een regeringsakkoord...

Volgens U was dit wéken geleden al in kannen en kruiken ,kompleet mét buiklanding van De Wever...

Dat was dan Uw science fiction....
Svennies is offline  
Oud 26 september 2010, 08:24   #626
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Zeg me dan eens hoe je hierover denkt:

Of ga je er van uit dat Brussel enkel de rijkdom zal krijgen die het verdient op basis van wat op haar grondgebied verdiend wordt?
We spreken van onafhankelijk brussel dus natuurlijk wel brussel zal dit betalen voor de brusselaars, qua pensioenen en SZ hangt dat af van akkoorden tussen de nieuwe staten.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 26 september 2010, 08:51   #627
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Laten we voorop stellen dat een goede indicator van het BNP toch wel de optelsom van de inkomens van alle inwoners (en bij voorkeur belastingbetalers) is van een bepaald gebied. En met zoveel werklozen en armen als in Brussel zou ik me daarmee niet rijk rekenen. Dat er nu vanwege de hoofdkantoren nog een hoop correcties plaatsvinden op het BNP van Brussel is logisch, maar dat geeft natuurlijk een vertekend beeld. Uiteindelijk gaat het er nog immer om dat BNP een indicatie is van de rijkdom van de bevolking. En niet om integraal door te trekken naar een soort futuristische copernicaanse herverdeling zoals in "als Bru onafhankelijk wordt wordt het gigaaaantische BNP herverdeeld en zijn we allemaal rijk"
Er een caricatuur van maken is voor niks nodig, hé...

De analyses tonen aan de een "Wallobrux" armer zou zijn dan nu, maar niet zoveel armer, juist dankzij de Brusselse economie. En dat er uiteraard een aantal grote uitdagingen zouden zijn, o.a. op economisch vlak en dus ook op sociaal vlak: de torenhoge werkloosheid zal absoluut overwonnen moeten worden. En de Waalse economie zal het op termijn véél beter moeten doen dan nu.

Er zijn nog andere zaken die niet voor de hand liggen (bij voorbeeld door de vrij jonge bevolking gaat Brussel bijzondere lasten hebben i.v.m. opvang, onderwijs, crèches, enz., die momenteel door de Gemeenschappen worden betaald). De sociale uitgaven in Brussel zullen dus enorm hoog zijn, zeker in het begin, en zullen een groot deel van de budgetten opslorpen.

Dus neen, een Wallobrux zal zeker geen paradijs zijn (Vlaanderen ook niet, maar bon, dat laat ik aan Vlaams-nationalisten over), maar het kan wel een economisch leefbare staat worden...
Oud 26 september 2010, 10:06   #628
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik stel voor: geef die Belgische politici een schop en splits dat land, of neem snel maatregelen om de Rand (en ook Brussel!) te vernederlandsen zoals ook in Voeren gebeurd.
Alvast welkom op dit forum Leo.

Voeren, daar hebben jullie Nederlanders ons een flink handje geholpen; jullie Noorderlingen zijn waarschijnlijk de enige verandering geweest.
Burry is offline  
Oud 26 september 2010, 10:20   #629
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
We spreken van onafhankelijk brussel dus natuurlijk wel brussel zal dit betalen voor de brusselaars, qua pensioenen en SZ hangt dat af van akkoorden tussen de nieuwe staten.
Dus, zowel aan inkomsten- als aan uitgavenkant moeten er akkoorden gesloten worden tussen Brussel en aangrenzende staten.

M.a.w., als onafhankelijke stadsstaat is ze nog niet zo zeker van haar rijkdom, hé?

Die 19% van het BBP zal dus niet zomaar in de schoot komen te vallen en er zal een deel van moeten uitgegeven worden om ook aan externe verplichtingen te voldoen.
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 10:22   #630
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

De analyses tonen aan de een "Wallobrux" armer zou zijn dan nu, maar niet zoveel armer, juist dankzij de Brusselse economie. En dat er uiteraard een aantal grote uitdagingen zouden zijn, o.a. op economisch vlak en dus ook op sociaal vlak: de torenhoge werkloosheid zal absoluut overwonnen moeten worden. En de Waalse economie zal het op termijn véél beter moeten doen dan nu.

Er zijn nog andere zaken die niet voor de hand liggen (bij voorbeeld door de vrij jonge bevolking gaat Brussel bijzondere lasten hebben i.v.m. opvang, onderwijs, crèches, enz., die momenteel door de Gemeenschappen worden betaald). De sociale uitgaven in Brussel zullen dus enorm hoog zijn, zeker in het begin, en zullen een groot deel van de budgetten opslorpen.

Dus neen, een Wallobrux zal zeker geen paradijs zijn (Vlaanderen ook niet, maar bon, dat laat ik aan Vlaams-nationalisten over), maar het kan wel een economisch leefbare staat worden...
Zonder hulp van buitenaf, zal het verschrikkelijk moeilijk worden voor wallo of wallo-BRU, en ze zullen zeker zwarte sneeuw zien. Vlaanderen zal het kunnen zonder steun van buitenaf, maar zal toch ook een en ander moeten veranderen aan zijn manier van besturen. Op dit ogenblik zijn we bijna net zulke potverteerders als onze broeders in het zuiden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 september 2010, 10:23   #631
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

Gezien slecht 1/3 van de Brusselse bevolking zo'n federatie ziet zitten, lijkt me dit een verder dan ooit zijnde optie. Laat ze het maar proberen als onafhankelijke stadsstaat of Europees district (wens van het volk). Ze zullen snel aansluiting vinden bij hun natuurlijke economische hinterland.
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 10:25   #632
EddyBal

Standaard

Citaat:
Dus, zowel aan inkomsten- als aan uitgavenkant moeten er akkoorden gesloten worden tussen Brussel en aangrenzende staten.

M.a.w., als onafhankelijke stadsstaat is ze nog niet zo zeker van haar rijkdom, hé?

Die 19% van het BBP zal dus niet zomaar in de schoot komen te vallen en er zal een deel van moeten uitgegeven worden om ook aan externe verplichtingen te voldoen.
Van die "19%" zal er onmiddelijk héél wat wegvallen. Vlaamse bedrijven zullen hun belastingen in Vlaanderen aangeven, waar hun productie is. Het kantoortje dat ze in Brussel zullen houden, zal herleid worden tot een minimum. Velen zullen definitief wegtrekken, wegens niet meer "hun" land. Nu maakt het niet veel uit en staat het "mooi" om kantoren in Brussel te hebben, maar de prijzen van vastgoed in Brussel zullen snel zakken wegens leegloop. Instorting is nabij dan.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 september 2010, 10:27   #633
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Brussel mag kiezen.
Kiezen voor Vlaanderen en status behouden
Niet kiezen voor Vlaanderen en uitgerookt worden :d
als Brussel mag kiezen erkend ge ten volle dat het niet in Vlaanderen ligt.
(in tegenstelling tot Hasselt dat niet mag kiezen)
jogo is offline  
Oud 26 september 2010, 10:28   #634
EddyBal

Standaard

Citaat:
Gezien slecht 1/3 van de Brusselse bevolking zo'n federatie ziet zitten, lijkt me dit een verder dan ooit zijnde optie. Laat ze het maar proberen als onafhankelijke stadsstaat of Europees district (wens van het volk). Ze zullen snel aansluiting vinden bij hun natuurlijke economische hinterland.
Onafhankelijke stadstaat? HOE gaan ze in hemelsnaam de schulden aan Vlaanderen en Wallonië betalen van de investeringen die die twee hebben gedaan in Brussel, omdat het de hoofdstad was?... Musea etc zullen worden leeggeroofd door beide zijden... eigendom van HEEL BELGIË he...
EddyBal is offline  
Oud 26 september 2010, 10:33   #635
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar een regio moet ook economisch zelfbedruipend zijn indien het land mag worden.
Brussel is te afhankelijk van Vlaams geld dus kan het géén zelfbeschikkingsrecht hebben.
kinderen die thuis veel zakgeld krijgen hebben niet het recht ooit het ouderlijk huis te verlaten.(nieuwe wetgeving Shadowke)
jogo is offline  
Oud 26 september 2010, 10:38   #636
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Onafhankelijke stadstaat? HOE gaan ze in hemelsnaam de schulden aan Vlaanderen en Wallonië betalen van de investeringen die die twee hebben gedaan in Brussel, omdat het de hoofdstad was?... Musea etc zullen worden leeggeroofd door beide zijden... eigendom van HEEL BELGIË he...
Vandaar mijn laatste zin.

Ze zullen snel doorhebben dat ze, zonder aansluiting (in welke zin dan ook) met hun economische hinterland, geen economisch zwaargewicht zullen zijn ('t is Monaco of Andorra niet, hé).
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 10:42   #637
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Van die "19%" zal er onmiddelijk héél wat wegvallen. Vlaamse bedrijven zullen hun belastingen in Vlaanderen aangeven, waar hun productie is. Het kantoortje dat ze in Brussel zullen houden, zal herleid worden tot een minimum. Velen zullen definitief wegtrekken, wegens niet meer "hun" land. Nu maakt het niet veel uit en staat het "mooi" om kantoren in Brussel te hebben, maar de prijzen van vastgoed in Brussel zullen snel zakken wegens leegloop. Instorting is nabij dan.
Volgens K9 zullen bilaterale akkoorden volstaan om zowel inkomsten als uitgaven te regelen van de niet in Brussel wonende werkende bevolking.

Zelfs zonder rekening te houden met een eventuele exodus, zal Brussel het moeilijk hebben te overleven en zich aan haar verplichtingen te houden.

Zeker binnen een generatie of 2, indien er geen vlucht uit Brussel heeft plaatsgevonden van de bedrijven, want de pensioenlast dragen van enkele generaties pendelaars, zal haar sowieso aan de afgrond brengen als ze niet zelf voor haar inkomsten kan zorgen (nl. de Brusselse bevolking aan het werk krijgen).
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 12:21   #638
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
kinderen die thuis veel zakgeld krijgen hebben niet het recht ooit het ouderlijk huis te verlaten.(nieuwe wetgeving Shadowke)
Neje, 't was eerder iets van : en hedde ga meuwbele, en hedde ga o:sgrief, dan meugde ga trawe mè a: lief...
fonne is offline  
Oud 26 september 2010, 12:38   #639
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder hulp van buitenaf, zal het verschrikkelijk moeilijk worden voor wallo of wallo-BRU, en ze zullen zeker zwarte sneeuw zien.
Voor Wallonië is het nog niet zo erg, als ze er met een beperkt deel van de staatsschuld vanaf komen, in ruil voor Brussel bij Vlaanderen laten, hebben ze een zekere ruimte om geld te lenen voor de nodige reconversie-investeringen. Het monster van de vergrijzing slaat daar ook iets later toe dan in Vlaanderen, dus ze hebben dan een venster van een paar jaar om het te bewijzen.
Maar met Brussel erbij, laat ons zeggen minstens 42% van de staatsschuld af te betalen, en een paar honderdduizend onbruikbare ongeschoolde immigranten is de ineenstorting voorgeprogrammeerd. En vergeet niet: 60% van de Belgische ambtenaren en alle Vlaamse ambtenaren en kulturele instellingen verdwijnt uit Brussel, samen met alle afgeleide diensten (reken factor 3 voor elke primaire arbeidsplaats).

Citaat:
Vlaanderen zal het kunnen zonder steun van buitenaf, maar zal toch ook een en ander moeten veranderen aan zijn manier van besturen. Op dit ogenblik zijn we bijna net zulke potverteerders als onze broeders in het zuiden.
Je hebt net het begrip "responsabilisering" ontdekt. Vandaag krijgt Vlaanderen geld, en dat moet op tegen het einde van het jaar. Zo ging dat vroeger in het leger ook; tegen het einde van het jaar moesten de budgetten voor kogels en brandstof op, anders werden die het jaar nadien verlaagd. Vlammen maar jongens.
Responsabilisering zal ook in Vlaanderen in het begin een beetje pijn doen, maar alleszins veel minder dan bij onze zuiderburen. Uiteindelijk zitten we qua begrotingstekort goed op schema, en het financieringsakkoord voorziet dat er niemand armer gaat worden, zodus...
fonne is offline  
Oud 26 september 2010, 12:54   #640
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Rode heeft pas sinds einde jaren 80 een politieke Franstalige meerderheid.

Hoeilaart , ook een corridor gemeente zou deze status bij de volgende verkiezingen in 2012 kunnen bereiken.
De Vlamingen vinden dit soort gemeentes te duur, Franstaligen en vreemdelingen niet.
Eigenaardig genoeg kent Hoeilaart een relatief beperkte FRtalige aanwezigheid, die ik rond de 15% schat.
Eigenaardig want gelegen tn Rode (60+ %) en Overijse (30+ %).
Overijse zou binnen 12 jaar een FR meerderheid kunnen halen, weer eens een schatting mijnentwege.
Rode + Hoeilaart + Overijse zou een mooie corridor vormen voor WalloBrux.
Mijn gedacht.

Laatst gewijzigd door stab : 26 september 2010 om 12:55.
stab is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be