Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2010, 19:46   #641
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Waalse gemeenten proberen iemand die alleen Nederlands spreekt, in het Nederlands te helpen, Vlaamse gemeenten mogen een anderstalige alleen in het Nederlands te woord staan. Dat blijkt althans uit proefjes van twee radiostations. De Waalse radiozender Bel RTL liet een zogenaamde Franstalige ambassadeur bellen naar Dilbeek, waar een ambtenaar die wel Frans sprak, vertelde dat hij alleen Nederlands mocht spreken. De VRT-Radio 1 liet daarna een Nederlander bellen naar 4 Waalse gemeenten. Hij werd in het Nederlands geholpen in Braine-l'Alleud en Wavre. In Liège moest hij de volgende dag terugbellen, dan was een Nederlands sprekende ambtenaar aanwezig, in Charleroi zou een Nederlands sprekende ambtenaar hem terugbellen.

Bron: http://www.waalsweekblad.be/index.shtml

geschreven door een Nederlandse oud-journalist die in de Ardennen woont.
Dat is voor de Waal een buitenlander, een Bataaf, die ze best wel willen helpen in het NL.
Maar als het een s... flamand zou geweest zijn, dan zouden die Walen gegarandeerd niemand gevonden worden die NL sprak...
Oud 2 april 2010, 19:56   #642
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U wentelt zich hier weer in de van u bekende slachtoffer-rol. 'De Franstaligen hebben het gedaan, meneer!'
Misschien mag je van 60 % van de Belgische bevolking méér verwachten.

Ik stel droog vast dat de hand in eigen boezem moet:

De Vlaming tenminste heeft niet de ambitie (gehad) om van het Nederlands de cultuurtaal in Vlaanderen te maken.Niet de ambitie:
Om te zorgen dat het medialandschap in Brussel én de Rand een Nederlands karakter krijgt.
Om alle kinderen die in het Nederlands naar school willen gaan in Brussel op te vangen.
Om een agressief en zelfbewust cultuurbeleid te ontwikkelen waarin immigranten zich ook kunnen herkennen.
Om haar eigen hoofdstad te rekoloniseren met rijke Nederlandstaligen.
Om op strategische punten rond Brussel massaal speciale bouwvergunningen af te geven voor Nederlandstalige nationalisten (type NVA).
Om de te bouwen infrastructuur af te stemmen op de hervernederlandsing van Brussel eo.
Je hebt hier wel voor een flink stuk gelijk. Er zijn onder de Vlamingen nog té veel pipo's die, als het om taal gaat, blijven hangen in "Vlaams", wanneer ze het over het Nederlands moeten hebben. Een onverantwoord én onverantwoordelijk anti-"Ollander" vooroordeel is daar oorzaak van. We kunnen er op dit forum van getuigen.
Oud 2 april 2010, 20:46   #643
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
system, eigenlijk zijn wij het zowat nooit eens.
Maar voor deze ene keer, ben ik het grondig met je eens.
En dat is nu juist uw grote fout. U zou het veel meer met me eens moeten zijn. Maar ik vergeef het u. Het verstand komt nu eenmaal met de jaren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 21:51   #644
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat is voor de Waal een buitenlander, een Bataaf, die ze best wel willen helpen in het NL.
Maar als het een s... flamand zou geweest zijn, dan zouden die Walen gegarandeerd niemand gevonden worden die NL sprak...
Die man die FR wilde spreken in Dilbeek was ook geen Waal; maar het hielp niet.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 22:28   #645
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De N-VA heeft zopas klacht ingediend tegen "kwaliteitskrant" Le Soir, en wel om de volgende reden:

Je kan hier het artikel lezen: http://www.n-va.be/lesoir_en_de_wooncode.pdf

Er komt geen einde aan de pure haatcampagne van de Franstalige media tegenover Vlaanderen. Dagelijks is het prijs. Hoe lang gaan wij dit nog blijven pikken?

Om het met een (lichtjes aangepaste) quote van De Wever te zeggen: Waarom houden die Franstaligen toch zo fanatiek vast aan België, terwijl men met zo’n afschuwelijke Vlaamse gemeenschap moet samenleven???
Omdat Vlaanderen een Franstalige kolonie is. Wordt zowel economisch als cultureel uitgebuit. Vlaanderen zal binnen België nooit een gelijkwaardige positie aan de Franstalige kunnen krijgen. Slaaf zal nooit meester worden. Slaaf kan zich wél bevrijden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 23:20   #646
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

De problemen van Belgie zijn:
1) Het overschot van bestuurslagen. Het federale niveau is in Belgie bovendien vastgelopen.
2) Het gegeven dat Belgie na de oprichting een Franstalige natiestaat geprobeerd heeft te zijn. Dat Franstalige Belgie faalde, omdat de meerderheid van de bevolking Nederlands sprak en spreekt. De houding van sommige Franstalige politci is echter weinig veranderd.
3) De fundamentele tegenstellingen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen op belangrijke gebieden.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 2 april 2010 om 23:21.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 07:01   #647
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Omdat Vlaanderen een Franstalige kolonie is. Wordt zowel economisch als cultureel uitgebuit. Vlaanderen zal binnen België nooit een gelijkwaardige positie aan de Franstalige kunnen krijgen. Slaaf zal nooit meester worden. Slaaf kan zich wél bevrijden.
Precies, en alleen al daarom is een volwaardige Belgische (con)federatie een utopie, aangezien je hierbij vertrekt van volledige gelijkheid tussen de twee grote gemeenschappen en zoiets past niet in de filosofie van het concept 'België'. Daarom ook dat voor de Franstaligen België niet meer zal hoeven indien er aan hun dominante positie binnen België op een dag een eind zou komen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 april 2010 om 07:06.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 13:12   #648
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb inderdaad niet de ambitie om kindjes uit Namen of Charleroi op school te straffen als ze het wagen om een andere taal dan Nederlands te praten. Ik heb inderdaad niet de ambitie om in Luik onschuldige mensen te laten veroordelen omdat zowel de rechter, de aanklager als de advocaat enkel Nederlands praatten.
We hebben het hier over de zogenaamde verfransing van Brussel Jaani, hoe komt u dan af met Waalse steden als Charleroi en Namur?
Oud 3 april 2010, 13:16   #649
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dus als ik het begrijp hebben Franstalige inwijkelingen de plaats ingenomen van de Vlamingen. Inwijkelingen, zoals daar zijn: Evelyne Huytebroeck, Freddy Thielemans, Gaëtan Van Goidsenhoven, Laurette Onkelinx,...
Die namen klinken nochtans niet zo exotisch...
Jaani, als in een gebied als Brussel die zowel Frans- als Nederlandstalig was, de grote groep Nederlandstaligen wegtrekt en door Franstaligen wordt ingenomen is het normaal dat het gebied voornamelijk Franstalig wordt. En ik heb het over dat kleine beperkte gebied Brussel.

Jij komt hier af met namen als Onkelinx, ..... die idd afstammen van Vlaamse inwijkelingen, maar..... niet in Brussel maar in Wallonië. Dus enkele Vlaamse inwijkelingen die migreren naar een compleet Franstalig gebied worden idd ...Franstalig.
Jij heb de neiging om 2 totaal verschillende zaken dooreen te roeren.
Oud 3 april 2010, 13:23   #650
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Wat een bullshit......

De franstaligen hebben destijds hun taal in Vlaanderen opgedrongen...
En zélf nooit toegestaan dat het Nederlands in hun eigen gewesten als officiële landstaal werd erkend...

Méér dan 100 jaar hebben ze erover gedaan om een Vlaamse burger dezelfde rechten te geven op justitioneel gebied....

Meer dan 130 jaar hebben ze erover gedaan voordat de grondwet een Nederlandstalige vertaling kreeg...

Meer dan 150 jaar hebben ze erover gedaan dat ambtenaren in openbare functies in de hoofdstad tweetalig dienden te zijn ,idem dito voor functies in de hoofdstedelijke ziekenhuizen...
Waarin ze momenteel nog altijd niet in slagen trouwens...
Akkoord, dat is waar. Maar.......in die 130 jaar bleef groot Brussel tweetalig.
De spontane verfransing begon wanneer ........deze euvels door u opgesomd al verholpen waren. Dus nog maar eens een duidelijk teken dat de verfransing van Brussel dus spontaan gebeurde en niet geregisseerd. Het is duidelijk het bewijs dat de verfransing van Brussel enkel kon gebeuren en is gebeurd door de Vlamingen die massaal Brussel verlaten hebben.
Oud 3 april 2010, 13:28   #651
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Deze culturele en taalkundige catastrofe staat wetenschappelijk bekend onder de naam verfransing van Brussel en heeft al helemaal niets te maken met welke natuurlijke gang van zaken dan ook. Als natrap en sneer kan dit tellen uiteraard.

De verfransing van Brussel had een verbod op het spreken van Nederlands helemaal niet nodig; de verfransing gebeurde veel geraffineerder en wel door de intense, sociale dwang die voortdurend plaatsvond onder leiding van schoolmeesters, de clerus en de (hogere) ambtenaren, gewillige pionnen van de superieure francofonie in het België van na 1830.

Tot zover de 'vrijheid' ...

Door de altoos durende afbraak van hun taal en cultuur zijn veel Nederlandstalige Brusselaars vertrokken. Zij wensten niet toe te geven aan de francofone ethnic cleansing in hun stad.

Jij als Nederlander kan het weten.....

De verfransing van Brussel had zijn aanvang zo'n 150 jaar na het ontstaan van België. In al die jaren is Brussel zowel Nederlands- als Franstalig gebleven.
De Vlamingen verloren daar effectief hun macht van het moment ze heel zwak vertegenwoordigd waren, dus nadat zij in groten getale waren weggetrokken. de overigen passen zich dan maar aan aan de heersende omstandigheden.
Oud 3 april 2010, 13:35   #652
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Uiteraard, en daar ondergingen de leerlingen een taalbad dat hen moest omvormen tot Franstalige modelburgers.

U speelt hier op een wel heel naïeve manier de vermoorde onschuld. Wat u hier zo voortreffelijk aanmatigend stelt, veronderstelt mijns inziens dat u geen bezwaar zou hebben tegen de omgekeerde gang van zaken, namelijk vernederlandsing, zoals destijds voorgestaan door Willem I.

En zo spontaan vertrokken de Nederlandstaligen dus niet. De Afrikaner Boeren vertrokken ook uit de Kaapprovincie naar Oranje-Vrystaat en Transvaal toen de Engelsen Kaapstad verengelsten. De Grote Trek die daarvan het gevolg was, is zonder meer van toepassing op de culturele en taalkundige vlucht uit Brussel.
Het is overduidelijk dat je niet weet waarover je praat trouwens hier repliceer je me niet eens.
Trouwens, feiten met betrekking tot de geschiedenis van Nederland kun je niet herkauwen als feiten met betrekking tot België. Daarvoor is België te ingewikkeld.
Oud 3 april 2010, 14:03   #653
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Het is toch ook zo dat er tot redelijk laat in de 20ste eeuw, nog heel wat landelijk gebied was in de 19 gemeenten. De bevolking was dan wel grotendeels Nederlandstalig, maar waren geen eigenaar van hun huis of grond. De meeste gronden waren, voor zover ik weet, eigendom van families van grootgrondbezitters : edellieden of industriëlen (of families samengesteld uit de 2 groepen) Die waren wel eerder Franstalig.

Hetzelfde gold trouwens voor domeinen buiten het huidige Brussel.

Het "de Vlamingen hebben hun eigendom verkocht aan Franstaligen en zijn weggtrokken" is dus een te simplistische redenering.

(Niet nodig om te vragen naar een link voor deze beweringen, ze zijn voornamelijk gebaseerd op getuigenissen en stukjes heemkundegeschiedenis, misschien kent iemand een meer organische studie hierover. )
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 14:07   #654
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het is toch ook zo dat er tot redelijk laat in de 20ste eeuw, nog heel wat landelijk gebied was in de 19 gemeenten. De bevolking was dan wel grotendeels Nederlandstalig, maar waren geen eigenaar van hun huis of grond. De meeste gronden waren, voor zover ik weet, eigendom van families van grootgrondbezitters : edellieden of industriëlen (of families samengesteld uit de 2 groepen) Die waren wel eerder Franstalig.

Hetzelfde gold trouwens voor domeinen buiten het huidige Brussel.

Het "de Vlamingen hebben hun eigendom verkocht aan Franstaligen en zijn weggtrokken" is dus een te simplistische redenering.

(Niet nodig om te vragen naar een link voor deze beweringen, ze zijn voornamelijk gebaseerd op getuigenissen en stukjes heemkundegeschiedenis, misschien kent iemand een meer organische studie hierover. )
De verfransing van Brussel is zich goed beginnen door te zetten rond de eeuwwisseling van vorige eeuw (begin 1900) toen Brussel een statuut kreeg van tweetaligheid.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 14:08.
Oud 3 april 2010, 14:09   #655
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De verfransing van Brussel is zich goed beginnen door te zetten rond de eeuwwisseling van vorige eeuw (begin 1900) toen Brussel een statuut kreeg van tweetaligheid.
*peut* dat was pas in de jaren '80.
toen werd Brussel 'officieel' tweetalig en een apart gewest.
we zien ondertussen hoe het is geworden ... een stad met ghetto's.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 april 2010 om 14:10.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 14:13   #656
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel of de 19 gemeenten ? Berchem, Laken, Evere, NoH enz.... zijn veel langer overwegend Nerderlandstalig gebleven denk ik.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 14:40   #657
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
*peut* dat was pas in de jaren '80.
toen werd Brussel 'officieel' tweetalig en een apart gewest.
we zien ondertussen hoe het is geworden ... een stad met ghetto's.
In Brussel werden er regelmatig talentellingen gehouden. Gedurende lange tijd hadden de Brusselaars maar twee keuzen: ofwel was men Vlaamstalig, ofwel Franstalig. Tot die tijd waren de Vlamingen veruit in de meerderheid in Brussel.

Dit veranderde omdat men in de latere talentellingen (reeds vanaf 1866) een derde mogelijkheid ging voorzien voor de Brusselaars: Men kon nu Vlaamstalig zijn, of Franstalig zijn, of tweetalig zijn. Van dan af maakte de tweetaligheid een grote vooruitgang in Brussel omdat vele Vlaamse Brusselaars zich opgaven als zijnde 'tweetalig'. En in de praktijk was dit ook zo in zeker zin: zij spraken weliswaar het Brabants (of ander) dialect thuis, maar ze schreven beroepshalve in het Frans of kenden enkele woorden Frans. En zo steeg het aantal zogezegde 'tweetaligen' tot 51% in 1890. Rond de eeuwwisseling waren zij ver in de meerderheid. En zo ontstond het tweetalig karakter in de praktijk in Brussel en bestond deze tweetaligheid al lang voordat het in de jaren 1980 officieel werd erkend.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 15:02.
Oud 3 april 2010, 14:45   #658
Shadowke

Standaard

Citaat:
In Brussel werden er regelmatig talentellingen gehouden. Gedurende lange tijd hadden de Brusselaars maar twee keuzen: ofwel was men Vlaamstalig, ofwel Franstalig. Tot die tijd waren de Vlamingen veruit in de meerderheid in Brussel.

Dit veranderde omdat men in de latere talentellingen (reeds vanaf 1866) een derde mogelijkheid ging voorzien voor de Brusselaars: Man kon nu Vlaamstalig, Franstalig, of tweetalig zijn. Van dan af maakte de tweetaligheid een grote vooruitgang in Brussel omdat vele Vlaamse Brusselaars zich opgaven als zijnde 'tweetalig'. En in de praktijk was dit ook zo in zeker zin: zij spraken weliswaar het Brabants dialect thuis, maar ze schreven beroepshalve in het Frans of kenden enkele woorden Frans. En zo steeg het aantal zogezegde 'tweetaligen' tot 51% in 1890. Rond de eeuwwisseling waren zij ver in de meerderheid. En zo ontstond het tweetalig karakter in de praktijk in Brussel en bestond deze tweetaligheid al lang voordat het in de jaren 1980 officieel werd erkend.
die talentellingen werden in het verleden vervalst, dus dat zal ook wel zo zijn voor Brussel.
Oud 3 april 2010, 14:51   #659
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
die talentellingen werden in het verleden vervalst, dus dat zal ook wel zo zijn voor Brussel.
Gij verwijt anderen met regelmaat dat ze niet ernstig discussiëren. Maar gij doet maar precies hetzelfde.

Immers om de haverklap spreekt ge over 'vervalsen'. De enquêtes die u niet aanstaan zijn 'vervalst', de talentellingen zijn 'vervalst', enfin alles is altijd 'vervalst' wanneer het verhaal u niet zint.

Feit was nochtans dat inderdaad de echte Brusselaar vaak ook 'tweetalig' was. En wie nog een echt Brussels 'ketje' kent, die weet dat. Zij het dan, dat zulke 'Brusseleir' vaak schabouwelijk Nederlands sprak én even schabouwelijk Frans.

__

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 15:00.
Oud 3 april 2010, 14:59   #660
Shadowke

Standaard

Citaat:
Gij verwijt anderen met regelmaat dat ze niet ernstig discussiëren. Maar gij doet maar precies hetzelfde.

Immers om de haverklap spreekt ge nogal vlug over 'vervalsen'. De enquêtes die u niet aanstaan zijn 'vervalst', de talentellingen zijn 'vervalst', enfin alles is altijd 'vervalst' wanneer het verhaal u niet aanstaat.

Feit was dat inderdaad de echte Brusselaar vaak ook 'tweetalig' was. En wie nog een echt Brussels 'ketje' kent, die weet dat. Zij het dan, dat zulke 'Brusseleir' vaak schabouwelijk Nederlands sprak én even schabouwelijk Frans.
ik discussier wel degelijk ernstig.
ik breng enkel de pijnpunten van België naar boven.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 april 2010 om 14:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be