Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2015, 22:44   #641
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GandalftheGrey Bekijk bericht
Pure kolder wat u hier neerschrijft. Als zou het mededogen , waar het in de Bijbel schromelijk aan ontbreekt, maar dat mettertijd door de Christelijke interpretaties scheen een verdienste zijn van het Instituut. Eeuwenlang is het tegendeel waar gebleken. En het is ondanks de Christelijke traditie en dankzij het seculiere humanisme dat u vandaag in staat bent het onderscheid te maken tussen uw dogmatisch voorgeschreven oordeel en het voorgeschreven gerelateerde handelen.
Het voorbeeld van de eerste christelijke gemeenschap leert me een heel ander verhaal dan wat u brengt. Ongetwijfeld zijn er in de loop van tweeduizend jaar christenheid en christendom de nodige fouten begaan, maar de mens is nu eenmaal zondig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 22:48   #642
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De bijbel aandachtig lezen kan al een eerste stap zijn. Wil er dan natuurlijk voor waken dat u de bijbel niet dichtdoet nadat u over de Tien Geboden hebt gelezen.
U kunt er toch niet van tussen Jan dat God ooit de wens uitte in de Heilige Schriften, dat homoseksuelen werden gedood?

Het was misschien enkel aan de joden gericht in een bepaalde plaats en op een bepaald tijdstip, en in een context dat we ons nu niet meer kunnen voorstellen... daar spreek ik me niet over uit.

Maar volgens de Bijbel, meer bepaald in het boek Leviticus, zet God, volgens de schrijver er van, weldegelijk aan tot het doden van homoseksuelen toch?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 8 januari 2015 om 22:48.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 22:52   #643
Another Jack
Banneling

Standaard

God is wispelturig, soms laat hij zich doorgronden in een boek waarin hij de rol van een schizofrene potentaat op zich neemt.
Dan weer moeten we Newman lezen om hem te doorgronden...
Maar af en toe moeten we ook de eerste christelijke gemeenschappen vragen om een profielschets van God te maken...

Ik weet van wie Jan het gekronkel geleerd heeft...
Of is het andersom?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 22:55   #644
GandalftheGrey
Provinciaal Gedeputeerde

GandalftheGrey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het voorbeeld van de eerste christelijke gemeenschap leert me een heel ander verhaal dan wat u brengt. Ongetwijfeld zijn er in de loop van tweeduizend jaar christenheid en christendom de nodige fouten begaan, maar de mens is nu eenmaal zondig.
Ach kijk.
Het vult mijn hart met vreugde te vernemen dat de eerste christelijke gemeenschap geen problemen had met homoseksualiteit en de beleving daarvan.
Alsook dat ze hun goddelijke handleiding bij het beoordelen van deze activiteit genegeerd hebben en enkele van de diepste gevoelens van hun mens-zijn hebben gevolgd.
Ongetwijfeld hebben ze toen ook alle slaven de beroofde vrijheid teruggegeven.

Daarna is het dan blijkbaar behoorlijk fout gegaan. Maar hey, die arme drommels na de eerste echte Christenen volgenden immers het boekje. Why blame them.
Oud 8 januari 2015, 23:01   #645
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U kunt er toch niet van tussen Jan dat God ooit de wens uitte in de Heilige Schriften, dat homoseksuelen werden gedood?

Het was misschien enkel aan de joden gericht in een bepaalde plaats en op een bepaald tijdstip, en in een context dat we ons nu niet meer kunnen voorstellen... daar spreek ik me niet over uit.

Maar volgens de Bijbel, meer bepaald in het boek Leviticus, zet God, volgens de schrijver er van, weldegelijk aan tot het doden van homoseksuelen toch?

Paulus.
Ik denk dan aan Jezus' woorden over de hardheid van het hart des mensens. God kan zich immers niet anders dan openbaren in de leefwereld en met de bewoordingen van de mens, beperkt door tijd en ruimte. Dat is juist het grote verschil wat ons christenen onderscheidt met de moslims als we naar onze resp. heilige boeken kijken.
Oud 8 januari 2015, 23:01   #646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GandalftheGrey Bekijk bericht
Ach kijk.
Het vult mijn hart met vreugde te vernemen dat de eerste christelijke gemeenschap geen problemen had met homoseksualiteit en de beleving daarvan.
Ik verneem de nodige nieuwsgierigheid graag waar u dat hebt gelezen.
Oud 8 januari 2015, 23:06   #647
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dan aan Jezus' woorden over de hardheid van het hart des mensens. God kan zich immers niet anders dan openbaren in de leefwereld en met de bewoordingen van de mens, beperkt door tijd en ruimte. Dat is juist het grote verschil wat ons christenen onderscheidt met de moslims als we naar onze resp. heilige boeken kijken.
Zelfs dat heeft hij op een ongelooflijk amateuristische en stuntelige manier aangepakt.
Oud 8 januari 2015, 23:08   #648
GandalftheGrey
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik verneem de nodige nieuwsgierigheid graag waar u dat hebt gelezen.

Ik dacht zowaar dat u een positief verhaal suggereerde met "Het voorbeeld van de eerste christelijke gemeenschap leert me een heel ander verhaal dan wat u brengt."
Vandaar.
Mijn excuses mocht ik de bedoelde gemeenschap hoger en humaner hebben ingeschat dan wat historisch accuraat blijkt.
Oud 8 januari 2015, 23:08   #649
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zelfs dat heeft hij op een ongelooflijk amateuristische en stuntelige manier aangepakt.
Juist niet, God spreekt een taal in tijd en ruimte begrijpbaar moet zijn. Je kan het vergelijken hoe een ouder zijn taal aanpast naargelang de leeftijd van het kind. Dezelfde boodschap, maar heel anders verpakt.
Oud 8 januari 2015, 23:13   #650
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist niet, God spreekt een taal in tijd en ruimte begrijpbaar moet zijn. Je kan het vergelijken hoe een ouder zijn taal aanpast naargelang de leeftijd van het kind. Dezelfde boodschap, maar heel anders verpakt.
Dus dat die twee mannen ter dood moeten worden gebracht, dat heeft hij enkel gezegd omdat "laat ze maar in leven" door niemand begrepen zou worden?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 23:14   #651
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom twijfel je dan aan de duidelijke boodschap van God in het Oude Testament?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 januari 2015 om 23:14.
Oud 8 januari 2015, 23:15   #652
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dus dat die twee mannen ter dood moeten worden gebracht, dat heeft hij enkel gezegd omdat "laat ze maar in leven" door niemand begrepen zou worden?
Ja, in relatie tot de zeden van die tijd. Jezus merkte ook zoiets op over de mogelijkheid tot scheiden.
Oud 8 januari 2015, 23:15   #653
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom twijfel je dan aan de duidelijke boodschap van God in het Oude Testament?
Juist Gods openbaring eindigt niet met het OT. Alleen heb ik dat ondertussen al enkele malen geschreven.
Oud 8 januari 2015, 23:16   #654
GandalftheGrey
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Dan had hij er rekening kunnen mee houden dat de wenselijke lichtgelovigheid van een kind niet meer zo wenselijk noch praktisch is bij de volwassen versie.

Overigens, waarom bedient een god zich van feilbare taal ? Had 'm zijn onbetwistbare heerschappij inherent onderdeel gemaakt van zijn creatie, dan zaten we nu niet met z'n allen te wortelen over een paar bestofte geloofsboeken.
Oud 8 januari 2015, 23:18   #655
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar kan ik mee leven. Goed uitgelegd.

Bedankt.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 23:20   #656
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, in relatie tot de zeden van die tijd. Jezus merkte ook zoiets op over de mogelijkheid tot scheiden.
Dus als de zeden vandaag veranderd zijn, verandert ook de boodschap van God?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 23:25   #657
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dus als de zeden vandaag veranderd zijn, verandert ook de boodschap van God?
Herlees even, daar ik dit niet schrijf. De moraal blijft wat ze is.
Oud 9 januari 2015, 08:05   #658
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan dat nu. Hetgeen u vertelt hier raakt kant noch wal. Jezus in het evangelie doet niets anders dan te herhalen dat hij slechts de wil van de Vader uitvoert (hij beweert zelfs op een ogenbik: 'Ik en de Vader zijn één'...). En in Leviticus weten we wat de wil van de Vader is ten aanzien van de homoseksuelen.

Het klopt dus van geen kanten hetgeen u hier stelt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 januari 2015 om 08:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 08:21   #659
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bijbel aandachtig lezen kan al een eerste stap zijn. Wil er dan natuurlijk voor waken dat u de bijbel niet dichtdoet nadat u over de Tien Geboden hebt gelezen.
Dat is een nietszeggend antwoord. Ik vroeg u mij een aanwijzing te geven hoe de openbaring van God zich concretiseert in onze tijd. Een materiële aanwijzing of eender welke aanwijzing. Hoe, bijvoorbeeld, stelt uzelf vast dat de Openbaring van God zich realiseert. Want dat is toch wat u beweert.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 januari 2015 om 08:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2015, 10:57   #660
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Inderdaad, terug naar het onderwerp.
De Wever is erelid van dit klein clubke studenten.
Of de vraag of hij achter hun standpunten staat, kwam geen antwoord. Overigens ook geen antwoord van Kennis, Jambon, Storme, Van Dijck. Ik kan er alleen maar uit afleiden dat zij dus achter de volgende standpunten staan uit het manifest van Pro Familia, of dit in elk geval niet de moeite waard vinden om te reageren op een vraag hierover.
De standpunten zijn:

II. Van de burgerlijke overheid eisen we:
1. Afschaffing van elke wetgeving die de adoptie van kinderen door koppels van hetzelfde geslacht toelaat. Koppels hebben strikt genomen geen "recht op kinderen", zoals ze recht hebben op materiële bezittingen, maar kinderen hebben wel het recht om in een vaste levensverbondenheid van vader en moeder te worden verwekt, gedragen, geboren en opgevoed (cf. Donum Vitae). Een kind dit recht op vader en moeder ontzeggen is een ontoelaatbare discriminatie!
2. Herwaardering van het huwelijk in zijn ware betekenis van het woord: Een levenslange band tussen man en vrouw, gericht op de voortplanting en wederzijdse steun. Alle andere samenlevingsvormen zijn geen huwelijk en kunnen dus geen aanspraak maken op deze titel.
3. Blijvende ondersteuning van de (grote) gezinnen omdat kinderrijkdom de beste en enige garantie blijft voor sociale welvaart en welzijn.
4. Een heropname van abortus in het strafrecht en een einde aan subsidies voor anticonceptiva, alsook de vele misleidende campagnes erover.
5. Een einde aan de verplichting die aan (para)medici wordt opgelegd om anticonceptiva aan te bieden.
6. Een manifest verbod op openbare zedenschennis, zoals tijdens de zogenaamde Gay Pride tentoongesteld.
7. Een verbod op IVF, kunstmatige inseminatie, draagmoederschap en alle andere ersatz-concepten die de unieke aard van het natuurlijke gezin ondermijnen.
8. Een verbod op de pseudowetenschappelijke gendertheorie in de onderwijsinstellingen en een verbod op de ideologische gender mainstreamingspolitiek in alle overheidsinstellingen.
Even serieus discussiëren. Pro Familia is op geen enkele manier gelijk aan KVHV. Dat er een overlap van leden mogelijk is, strijd ik niet af. KVHV is ook niet streng katholiek of iets dergelijks. Leden gaan van atheïsten die hoogstudent en Vlaamsgezind zijn en traditionele (christelijke) waarden voorstaan tot wat men pilaarbijters zou noemen. Ik denk niet dat Bart De Wever in zijn studententijd een zogenaamde pilaarbijter was.
Voorts is KVHV op geen enkele manier de jongerenpartij van N-VA. Opnieuw, er is een overlap van lidmaatschap, maar er bevinden zich evengoed zeer veel mensen in die van die partij niet moeten weten, die partijloos zijn of een bij een andere partij zitten.
Wat KVHV wél pretendeert te doen, is een thuishaven bieden voor Vlaamsgezinde, conservatieve studenten en hen wil vormen door middel van debatten, lezingen, groepsdiscussies enz. wars van taboes. Zelfcensuur laat het over aan links, dat weet er alles van. KVHV wil op die manier de Vlaamse intellectuele elite van morgen klaarstomen (de 'intellectuele' elite is immers grotendeels regimegezind, hoewel er barsten in komen).
Als je die kenmerken overloopt, is het niet meer dan logisch dat vele KVHV'ers prominente functies bekleden in de privé of in de politiek.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be