![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6901 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kom zeg Alboreto, je zit hier te meieren zoals iemand die keihard ontkent dat het maanlicht in feite zonlicht is. Historisch maken zowel Nederland, Vlaanderen, Wallonië én Luxemburg deel uit van de Lage Landen of de Nederlanden. Dat mag jou dan wel kregelig stemmen maar dat is nu eenmaal een feit. En ook elke ernstige Waalse historicus erkent dat. De hedendaagse Vlamingen zijn bijgevolg ook Nederlanders in de historische zin van het woord. En ik zie niet in dat diegenen onder de hedendaagse Vlamingen die er belang aan hechten en stellen dat wij een verbondenheid hebben met Nederland, dit niet zouden mogen uiten omdat de Walen zich daardoor zich zouden kunnen beledigd voelen. Jij wil, net als system en Henri1, met alle macht ook maar de minste zweem van verbondenheid met Nederland ontkennen. Het zal niet baten. De barst zit in la Belgique en het zal alleen maar verergeren.
![]() |
![]() |
#6902 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#6903 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we het op 'honderdduizenden' houden. En dan moeten we daar nog de bedenking bij maken dat een hervorming die tot een beter functionerend en democratischer België zou leiden, het aantal ontevredenen gevoelig zou doen afnemen. Nu, dit land en zijn politiekers kennende durf ik zonder blikken of blozen beweren dat die nodige hervorming er hoe dan ook veel te laat zal komen. Binnen afzienbare tijd zal u uw bewering kunnen herhalen, en dan zal die vervelende djimi u niet meer tegenspreken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6904 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6905 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, dit is nu eens een wetenschappelijk ijzersterk onderbouwd argument om tegen elke toenadering tussen Nederland en Vlaanderen te zijn.
![]() |
#6906 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6907 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarmee weet u tegelijkertijd wat 'binnen afzienbare tijd' in deze context betekent. Wie gelijk zal krijgen zullen we dan wel kunnen zien. Zo verschrikkelijk lang hoeven we niet meer te wachten, hé. Zo beter?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 7 februari 2010 om 15:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6908 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6909 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jullie moeten *echt* wat meer eelt kweken, mss wel onder lichte dwang. ![]() Ik weet het, maar ik negeer shadowke en linguist gewoon, en zo blijft de draad nog redelijk goed draaien.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 7 februari 2010 om 17:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6910 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Rond de hele kathedraal staan er namelijk rijtjes van gebouwen (oude aanpalende gebouwtjes) die nooit zijn afgebroken in tegenstelling tot andere grote/centrale kerken in Belgie (zoals bvb in Mechelen en Leuven als ik me niet vergis). En in de buurt van de deuren van het katedraal pissen is in theorie mogelijk maar niet echt handig in het praktijk... zeker niet als de deuren open zijn en iedereen binnen en buiten loopt. Er zijn heus wel genoeg andere gebouwen in Antwerpen waartegen veel meer gepist wordt maar uiteraard zijn die andere gebouwen dan niet aantrekkelijk genoeg voor de toeristen (grotendeels Nederlanders) en dus ook niet interessant genoeg voor Antwerpenaars die er van balen dat er veel 'Ollanders' in hartje Antwerpen zijn te vinden. "Ollanders pissen tegen het kathedraal" is gewoon een uitdrukking. Een uit de hand gelopen anti-Ollander hoax (in dezelfde categorie dus als andere hoaxen zoals "Heineken smaakt als paardenpis") . Laatst gewijzigd door Bertie : 7 februari 2010 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6911 | ||
|
![]() Citaat:
Ik ken Nederland en België heel goed, ik spendeer er 99% van mijn leven en kan dus heel goed inschatten dat Nederland en België te verschillend zijn om samen te gaan, daar komt gegarandeerd ruzie van. We zijn gewoon te verschillend. Citaat:
We laten de geschiedenis in goede tijden (1400) en slechte tijden (1830) best achter ons en kijken beter naar de toekomst waar we samen goed overeen komen zonder druk van eender welke kant.
![]() |
![]() |
#6912 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nederlandse schilders die ook in Vlaanderen zeer bekend zijn : Rembrandt, Van Goch, Frans Hals, Jan Steen, Vermeer enz.... Bekende Nederlandse zangers en cabarettiers : Toon Hermans, Wim Sonneveld, Boudewijn De Groot, Freek De Jonge en boem maar op... Nederlandse schrijvers : Harry Mulisch, Connie Palmen, Adriaan Van Dis, Gerrit Komrij om er slechts een paar te noemen. Je kan je slechts verbonden voelen met een cultuur of vertegenwoordigers ervan wanneer je de raakpunten aanvoelt, wanneer er een zekere éénheid en wisselwerking is, m.a.w. wanneer er gemeenschappelijke kenmerken zijn. Deze ontbreken echter op belgisch niveau. Omdat België bestaat uit totaal verschillende volkeren die geen raakpunten hebben op cultureel vlak, om van de andere vlakken maar te zwijgen. Belgische kunst bestaat trouwens nauwelijks of niet, tenzij je ondingen als een mosselpot, een opgehangen toilet of een kakmachine als kunst beschouwt. Er zijn wel goede franstalige schilders, zangers en schrijvers maar we hebben er, een paar uitzonderingen niet te na gesproken, geen voeling mee. We wonen vooralsnog in hetzelfde land, maar daar eindigt het. Lijstjes zoals hoger opgenoemd zal je ver moeten gaan zoeken, meer nog je zal ze niet vinden. Nederland en Vlaanderen zijn op cultureel vlak hecht verbonden met elkaar. Vlaanderen en franstaligen zijn vreemdelingen voor elkaar. Zo simpel is het nu eenmaal. Laatst gewijzigd door robert t : 7 februari 2010 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6913 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 7 februari 2010 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6914 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Monet, Manet, Renoir, Matisse, Degas en mijn persoonlijke favoriet: Vasarely. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Neem maar om er enkelen te noemen: Rubens, René Magritte, Hugo claus, Hendrik Conscience, Frederik De Wilde, Léopold Courouble, Pierre Mertens en vele, vele anderen. Citaat:
Citaat:
Als ik ga zoeken kan ik de lijstjes tien of twintig keer zo lang maken. Citaat:
We kijken heel graag over de grenzen heen, maar beperken ons niet tot het keurslijf van de Nederlandse taal. Dat werkt enkel verarmend.
![]() |
![]() |
#6915 | |
|
![]() Citaat:
We hebben wel degelijk raakvlakken (waaronder de taal), maar we hebben ook raakvlakken met andere buurlanden en ook daarbuiten.
![]() |
![]() |
#6916 |
|
![]() Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zo polariserend gewerkt wordt met als doel Nederland en Vlaanderen samen te krijgen.
We komen als buurlanden goed overeen en leren veel van elkaar. Waarom dit in gevaar brengen?
![]() |
#6917 |
|
![]() altijd maar hun gelijk proberen te halen, desnoods met niet-relevante zaken afkomen, is typisch voor het reactionair Belgicisme.
Alboreto, je bent in je hele leven nog nooit in Nederland geweest! dat is je reinste leugen want je zit vol vooroordelen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6918 | |
|
![]() Citaat:
wat ga jij doen indien België niet meer bestaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6919 |
Minister-President
|
![]() ik heb het niet over raakvlakken die voor zich spreken zoals een taal, maar over mentaliteitsverschillen waar een wereld van verschil bestaat tussen de nederlanders en vlamingen wat nu eenmaal in het voordeel van de nederlanders speelt..
![]() |
#6920 |
Minister-President
|
![]() Kom zeg Alboreto, je zit hier te meieren zoals iemand die keihard ontkent dat het maanlicht in feite zonlicht is. Historisch maken zowel Nederland, Vlaanderen, Wallonië én Luxemburg deel uit van de Lage Landen of de Nederlanden. Dat mag jou dan wel kregelig stemmen maar dat is nu eenmaal een feit. En ook elke ernstige Waalse historicus erkent dat. De hedendaagse Vlamingen zijn bijgevolg ook Nederlanders in de historische zin van het woord. En ik zie niet in dat diegenen onder de hedendaagse Vlamingen die er belang aan hechten en stellen dat wij een verbondenheid hebben met Nederland, dit niet zouden mogen uiten omdat de Walen zich daardoor zich zouden kunnen beledigd voelen.[/QUOTE quercus]
![]() Van Belgist naar Vlaams Orangist. Door persoonlijke omstandigheden genoodzaakt, los van politieke motieven, aspiraties en inspiraties ben ik in Limburg terecht gekomen, voor verdere studie. Ik had al een voorliefde voor Limburg door een relatie met een lief blondje uit Lummen toen ik nog thuis in Gent was. Zij heeft een goede en grote invloed gehad maar de verkering was, door omstandigheden buiten ons beiden, niet blijvend. Dus de onverwachtse terugkeer in Limburg, weliswaar Nederlands deel, brachten goede herinneringen boven. Het was wel wennen want toch keek men vanuit de Nederlandse visie op een Belg neer Toen vooral kwam dat in de Belgenmoppen tot uiting. Mijn studie afgemaakt, met diploma en de opzet om hiermee terug naar België te gaan en werken. Doch dit ging in die tijd (jaren 1970) door, diploma’s werden toen nog niet erkend en dus noodgedwongen blijven hangen. Dat vergde wel de nodige aanpassing want ik kwam in een situatie waar ik niet op voorbereid was en niet direct voor gekozen had. Een aanpassing die ook eerder verkeerd uitdraaide. De jaren gingen voorbij en mijn vrouw hier leren kennen, getrouwd en kindertjes. Doch vroeg of laat kwam het weer bovendrijven, het heimwee naar België . Ik kon er gelukkig met haar over spreken en ze had begrip voor het heimwee en een eventuele verhuis naar Vlaanderen zag ze ook wel als nieuwe uitdaging. Bleef wel in Limburg en de keus viel op Maaseik dat is niet zo ver. De kleinkindjes kwamen en toen… viel mijn droomverhuis in de Maas. En begrijpelijk vanwege de kleinkinderen in dezelfde gemeente, op vijf min loopafstand, zag mij vrouw die verhuis naar Maaseik niet zo direct meer zitten. Ondertussen las ik op www.politics.be ook over de splitsing van België en de historische achtergronden. En de gedachte drong zich op: wat nu, wil ik naar een land terug wat straks niet meer bestaat. Waar sta ik dan, bij wie hoor ik thuis? Ben ik daar ook niet meer thuis als België ophoudt te bestaan? Toen ben ik voor mezelf mijn positie rond België gaan heroriënteren ook m.b.t. de splitsing. Wat hadden we ook weer gemeenschappelijk aan historie? Via een link op politics kwam ik op de site www.alex.vrijzijn.be Daar las ik over onze gemeenschappelijke achtergrond, die ik enkel vanuit Francofone positie kende, en hoe de scheidingsvork werkelijk aan de steel zat. Geschiedenis had toch altijd mijn interesse. Het besef drong door dat ik eigenlijk vanuit historisch perspectief niet in een ander land was gaan wonen maar nog steeds in België of de Nederlanden was. Hangt er vanaf welke naam men gebruikt. Ik was enkel verhuisd van Vlaanderen naar Limburg. Dit maakte een keuze om me toch thuis te voelen makkelijker zonder dat ik mijn Vlaamse aard moet afwijzen en Nederland in het historisch perspectief te zien als in wezen ook eigen land. In het boek “Het Verloren Vaderland” van K van Overmeire staat een volgend citaat van een zekere JF Willems uit 1817: We erkennen gaarne dat de nationale taal in VL nog veel verbetering behoeft en dat inzonderheid de daar gebruikelijke schrijfwijze, om volkomen Nederduits te zijn, enigszins naar het Hollands te worden ingericht of gewijzigd. Maar het zij verre van te geloven dat de Belgen (zuid Nederlanders) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het Hollands alleen aanhangende…(einde citaat) Dus toen ook al wilde men van de Franse invloeden af en volgde men de vernederlandsing politiek van koning WillemI in de taal Concreet voor mij: ik hoef mijn geaardheid als Vlaming niet af te wijzen en te verhollandsen. Er kwam een eind aan een soort identiteitscrisis waarbij die heroriëntatie in de geschiedenis geholpen heeft. Gezien de ophanden zijnde splitsing van België ligt er in de historie een redelijke grondslag om mij toch thuis te voelen in NL- Limburg en zeker nu het Charter er is wat Limburg weer één maakt. Dus heeft het begrip België twee betekenissen voor mij. Ten eerste: of ik nu mijn vrouw een Noord Belgische noem van boven de rivieren of ik ben een Zuid Nederlander uit Vlaanderen of een Belg uit Gent, het is allemaal hetzelfde. Het is maar of ik de Germaanse of romaanse vertaling gebruik zoals op Alex.vrijzijn.be werd uitgelegd. Als Belg betekent, verfranst of Frans sprekend zijn om van diens moedertaal en cultuur bestolen te worden dan zeg ik: België Barst!!! Belgique n’existe plus pour moi, fini !!! Gent, Antwerpen en meerdere Vlaamse steden hebben zich nooit willen scheiden en waren trouw aan Oranje. Vlaanderen is eigenlijk via de taalpolitiek bezet gebied. De taal is hier een wapen, taal en identiteit zijn wezenlijk verbonden, taal maakt deel uit van uw identiteit Iemands identiteit veranderen doet ge door o.a. hem een andere taal op te dringen, Frans maakt deel uit van de Franse identiteit. Dus de bezetting is nog niet voorbij. De enige oplossing is een vreedzame scheiding, en broer\zus weer in het Oranje gezin herenigen. Hiermee hoop ik wat duidelijk gemaakt te hebben hoe die verandering zich heeft ontwikkeld. Belg is dus voor mij: Ben Eens Limburger Geworden. Vree tegen de goesting van System blijkbaar... ![]() ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 7 februari 2010 om 19:03. |
![]() |
![]() |