Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 22:06   #6541
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Nog nooit heb ik geschreven of gezegd: Nederlanders zijn ... Nogal wat andere Vlamingen doen dat wel. Ze hanteren dan precies dezelfde redenering als jou: ik heb nogal wat slechte ervaringen gehad, ik ken anderen die ook slechte ervaringen hebben gehad ... Nederlanders zijn dus zo. Je bent dus geen haar beter dan de gemiddelde "Hollanderhater", maar de keerzijde van dezelfde medaille.
De houding van de Vlamingen gaat wel even wat verder dan het gedrag van wat dronken Nederlanders in Antwerpen. Over dronken Engelsen die Amsterdam onveilig maken hoor je echt niet dezelfde reacties die ons Nederlanders ten deel vallen als we weer eens tegen jullie kathedraal aanpissen. Alleen al jullie politici die zich regelmatig minachtend uitlaten over Nederland(ers) zijn voldoende bewijs dat er iets grondig mis. Hugo Chavez is eigenlijk de enige die ik kan bedenken die dat ook doet, zich neerbuigend uitlaten over andere volken. Maar geloof wat je wilt. Dit soort discussies heb ik al eindeloos gevoerd. Daarom weet ik dat jij noch ik van standpunt zullen veranderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 22:08   #6542
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U neemt uw waanideeën voor werkelijkheid. U bent gewoon gekwetst omdat een paar Vlamingen u ooit verkeerd behandeld hebben. Maar dat moet u dat niet projecteren op anderen. Ik geef de Nederlanders lik op stuk, dat geef ik toe. Maar dat is dan ook alles.
Gekwetst niet. Wel teleurgesteld dat een volk dat ik in het begin als verwant beschouwde, zich zo heeft kunnen afkeren van hun broeders in het Noorden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 22:13   #6543
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En ik ben een racist? Het is echt niet zo dat ik iedere Vlaming die maar een beetje kritisch is over Nederland(ers) meteen voor hollanderhater uitmaak.
Nee, ik kan zeker niet zeggen dat je een racist bent.
Enkel door negatieve ervaringen wat bitter geworden.

We moeten gewoon ervaren dat we als Nederlander <> Belg niet compatibel zijn.

De belgen ervaren de Nederlander als arrogant en bijten van zich af (wat typisch Belgisch is).
De Nederlanders op hun beurt ervaren de Belgen op dat moment als vijandig.

Een geforceerde toenadering zoals Ernst en Shadow doen kan alleen maar op een fikse ruzie uitdraaien en dat moeten we vermijden denk ik.

Laat ons binnen 20 a 30 jaar nog eens praten en mss lukt het dan beter.
Oud 4 februari 2010, 22:14   #6544
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gekwetst niet. Wel teleurgesteld dat een volk dat ik in het begin als verwant beschouwde, zich zo heeft kunnen afkeren van hun broeders in het Noorden.
Maar -en ik meen dat nu ernstig- ik heb nooit begrepen hoe sommigen de Nederlanders (en zeker die uit het noorden) kunnen beschouwen als 'onze broeders'. Dat is gewoon een pertinente onwaarheid. Wij zijn geen 'broeders', waren het niet, en zullen het nooit zijn.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 22:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 22:15   #6545
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn inderdaad niet verwant.
Maar afkeren hebben we nooit gedaan denk ik.
We hebben gewoon nooit met de neus in dezelfde richting gestaan.
Oud 4 februari 2010, 22:18   #6546
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De houding van de Vlamingen gaat wel even wat verder dan het gedrag van wat dronken Nederlanders in Antwerpen. Over dronken Engelsen die Amsterdam onveilig maken hoor je echt niet dezelfde reacties die ons Nederlanders ten deel vallen als we weer eens tegen jullie kathedraal aanpissen. Alleen al jullie politici die zich regelmatig minachtend uitlaten over Nederland(ers) zijn voldoende bewijs dat er iets grondig mis. Hugo Chavez is eigenlijk de enige die ik kan bedenken die dat ook doet, zich neerbuigend uitlaten over andere volken. Maar geloof wat je wilt. Dit soort discussies heb ik al eindeloos gevoerd. Daarom weet ik dat jij noch ik van standpunt zullen veranderen.
Dat wist ik al langer, hoor. Het zal me er niet van weerhouden je racistische gedrag aan te klagen als ik dat nodig vind. Je kunt me altijd nog op de negeerlijst gooien als het je te veel wordt.

EDIT: je kan de term racistisch misschien wat beladen vinden in deze context, maar het ging me over je uitspraak dat Nederlanders over de hele wereld te vinden zijn en Vlamingen meer honkvast zijn. Dat is niet alleen onwaar en veralgemenend, maar van hetzelfde kaliber als beweren dat zwarten een goed gevoel voor ritme hebben en blanken goed zijn in economie.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 4 februari 2010 om 22:22.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 22:30   #6547
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik kijk amper naar de rooie vrt.
De VRT is al lang niet meer rood. Die is nog alleen rood in uw brein.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 23:16   #6548
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 00:41   #6549
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De VRT is al lang niet meer rood. Die is nog alleen rood in uw brein.
Where are the presidents brains ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 07:21   #6550
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Wederdopers waren vaak fanatieke christenen. Jan van Batenburg uit Vilvoorde en zijn aanhang was nog fanatieker dan de anabaptisten uit Münster. Bij Jan van Leiden was het hetzelfde liedje. Er waren ook mensen zoals Menno Simons en David Joris en de Obbieten die veel gematigder waren en het geweld schuwden. Maar uit uw mond horen we alleen de strekking van deze laatsten en nooit iets over de strekking van de twee eersten. En dat is wat me stoort.
Uit mijn mond? Hoezo? In welk bericht heb ik ergens een inhoudelijke bespreking of appreciatie gegeven?

Nergens.

Ik vermeldde alleen dat de wederdopers vrij snel een sterke aanhang hadden in de zuidelijke Nederlanden. Nergens en nooit verwees ik naar een bepaalde richting in het anabaptisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 07:24   #6551
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het is inderdaad onjuist om alle Nederlands sprekende Belgen "Vlamingen" te noemen, zoals het ook onjuist is om alle Nederlanders "Hollanders" te noemen.
Waar zit het "onjuiste"?

Is het dan "onjuist" de Russen Russen te noemen, omdat de benaming "Roes/Rus" in een ver verleden een andere lading dekte? Is het dan "onjuist" de inwoners van Polen Polen te noemen, omdat de naam eigenlijk teruggaat op een van de vele Slavische stammen in het gebied, nl. de Polani?

Enz. Ik kan nog vele voorbeelden geven van historische benamingen die in de loop van de tijd een betekenisvernauwing of -verruiming ondergingen.
Oud 5 februari 2010, 07:24   #6552
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit mijn mond? Hoezo? In welk bericht heb ik ergens een inhoudelijke bespreking of appreciatie gegeven?

Nergens.

Ik vermeldde alleen dat de wederdopers vrij snel een sterke aanhang hadden in de zuidelijke Nederlanden. Nergens en nooit verwees ik naar een bepaalde richting in het anabaptisme.
Nu je hier toch bent Jan: luister eens naar:
http://www.radio1.be/programmas/feit...l-aan-duitsers
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 07:24   #6553
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Fillet maakte meteen de vergelijking met Nederland en Vlaanderen
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 07:25   #6554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[/color]
U moet eens uit uw apriorismen en uw dwanggedachte proberen te geraken. Waarom zou ik daar nu moeite mee hebben. Ik ben een geboren en getogen Limburger. Dus als de Voerstreek bij Limburg wordt gevoegd, dan kan ik daar toch niet rouwig om zijn. Maar Happart of niet, Nederlanders of niet, de Voer was Vlaams en bleef Vlaams. Dat was de deal. Happart kon daar geen moer aan veranderen. En de Nederlanders zeker niet.
Wat is uw criterium om te bepalen of een gebied "Vlaams" is of niet (best wel grappig dat u, die steeds op de eerste lijn staat om het woord "Vlaams" te verwerpen, er juist hier mee uitpakt...)?
Oud 5 februari 2010, 07:28   #6555
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, het is heel simpel: als het in Nederland beter zou zijn, dan zouden de Belgen in Nederland gaan wonen. Maar we zien het omgekeerde gebeuren:de Belgen blijven thuis en de Nederlanders komen naar hier.
En dat heeft daar hoegenaamd niets mee te maken, maar wel met de fiscale wetgevingen van beide landen. Voor een Belg die in België werkt, is het fiscaal onaantrekkelijk in Nederland te wonen (zeker als je, zoals ik, van het ambtenarenstatuut geniet). Omgekeerd niet. En dat geldt zeker voor mensen met grote vermogens. In Nederland bestaat een vermogensbelasting die in België onbekend is.
Oud 5 februari 2010, 07:31   #6556
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet af en toe eens buiten Tienen komen, bij voorkeur buiten de landsgrenzen. Er is een reden dat België hoog scoort in onderzoeken naar de levenskwaliteit. Er is een reden dat asielzoekers en migranten graag naar hier komen. Ik heb al een boel andere landen bezocht en in een aantal zelfs een tijdje gewoond en ik ben voorlopig nog maar weinig plekken tegengekomen waar het beter leven is.
Natuurlijk is er een reden dat ze hier graag komen, die asielzoekers (maar nog meer en liever gaan ze naar het VK...). Er is hier nu eenmaal een bijzonder lakse wetgeving en de toepassing ervan is nog schrijnender....

Alleen al voor mijn kinderen zou ik voor Nederland kiezen, mochten de omstandigheden mij toelaten. Wees gerust.
Oud 5 februari 2010, 07:33   #6557
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze sociale zekerheid is onder andere een deel van het "goede leven". Maar dat is maar een zeer klein deel van het verhaal.
Onze SZ is dan ook zo "goed" dat ze op de rand van de afgrond staat. U moet maar eens het laatste, eerder pessimistisch interview met Jadot lezen in Knack.
Oud 5 februari 2010, 07:35   #6558
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat is dus eigenlijk fout. Want ik ben geen 'Vlaming' stricto sensu. Ik ben een Nederlandssprekende Belg die in Limburg woont. Dat is de enige juiste omschrijving. Maar goed, ik ga daar niet van wakker liggen.
Op basis van uw eigen argumentatie m.b.t. de woorden "Vlaanderen" en "Vlaming" bent u ook geen Limburger.

Indien u volledig wenst te zijn bent u, naar uw eigen omschrijving, een Nederlandssprekende Belg die Limburg woont, een provincie van het Vlaams Gewest.
Oud 5 februari 2010, 07:36   #6559
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Pas op, ik beschouw mezelf ook geen Vlaming als zijnde 'voorvechter van het vlaams gedachtengoed', maar wel als inwoner van het Vlaams gewest.

Het begrip 'Vlaming' dekt nogal wat ladingen. Ook ladingen waar ik liever niets mee te maken heb.
Kuch. Een "voorvechter van het vlaams (sic) gedachtengoed (sic)" is een... flamingant. Dat is de juiste benaming.
Oud 5 februari 2010, 07:37   #6560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt toch niet dat een inwoner uit Groningen meer in contact komt met een (Nederlands) Limburger of een Zeeuw, dan een Waal met een Vlaming?
Misschien niet, misschien wel. In ieder geval hebben beiden wel een gemeenschappelijk cultuurstroom waarop ze terugvallen. Dat is niet of nauwelijks het geval bij Franstaligen en Vlamingen in België die sociologisch gezien eigenlijk in twee verschillende landen leven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be