![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6541 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6542 |
Minister-President
|
![]() Gekwetst niet. Wel teleurgesteld dat een volk dat ik in het begin als verwant beschouwde, zich zo heeft kunnen afkeren van hun broeders in het Noorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6543 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Enkel door negatieve ervaringen wat bitter geworden. We moeten gewoon ervaren dat we als Nederlander <> Belg niet compatibel zijn. De belgen ervaren de Nederlander als arrogant en bijten van zich af (wat typisch Belgisch is). De Nederlanders op hun beurt ervaren de Belgen op dat moment als vijandig. Een geforceerde toenadering zoals Ernst en Shadow doen kan alleen maar op een fikse ruzie uitdraaien en dat moeten we vermijden denk ik. Laat ons binnen 20 a 30 jaar nog eens praten en mss lukt het dan beter.
![]() |
![]() |
#6544 |
Banneling
|
![]() Maar -en ik meen dat nu ernstig- ik heb nooit begrepen hoe sommigen de Nederlanders (en zeker die uit het noorden) kunnen beschouwen als 'onze broeders'. Dat is gewoon een pertinente onwaarheid. Wij zijn geen 'broeders', waren het niet, en zullen het nooit zijn.
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6545 | |
|
![]() Citaat:
Maar afkeren hebben we nooit gedaan denk ik. We hebben gewoon nooit met de neus in dezelfde richting gestaan.
![]() |
![]() |
#6546 | |
|
![]() Citaat:
EDIT: je kan de term racistisch misschien wat beladen vinden in deze context, maar het ging me over je uitspraak dat Nederlanders over de hele wereld te vinden zijn en Vlamingen meer honkvast zijn. Dat is niet alleen onwaar en veralgemenend, maar van hetzelfde kaliber als beweren dat zwarten een goed gevoel voor ritme hebben en blanken goed zijn in economie. Laatst gewijzigd door Steve_M : 4 februari 2010 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6547 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6548 |
|
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#6549 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6550 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nergens. Ik vermeldde alleen dat de wederdopers vrij snel een sterke aanhang hadden in de zuidelijke Nederlanden. Nergens en nooit verwees ik naar een bepaalde richting in het anabaptisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6551 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het dan "onjuist" de Russen Russen te noemen, omdat de benaming "Roes/Rus" in een ver verleden een andere lading dekte? Is het dan "onjuist" de inwoners van Polen Polen te noemen, omdat de naam eigenlijk teruggaat op een van de vele Slavische stammen in het gebied, nl. de Polani? Enz. Ik kan nog vele voorbeelden geven van historische benamingen die in de loop van de tijd een betekenisvernauwing of -verruiming ondergingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6552 | |
|
![]() Citaat:
http://www.radio1.be/programmas/feit...l-aan-duitsers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6553 |
|
![]() Fillet maakte meteen de vergelijking met Nederland en Vlaanderen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6554 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6555 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dat heeft daar hoegenaamd niets mee te maken, maar wel met de fiscale wetgevingen van beide landen. Voor een Belg die in België werkt, is het fiscaal onaantrekkelijk in Nederland te wonen (zeker als je, zoals ik, van het ambtenarenstatuut geniet). Omgekeerd niet. En dat geldt zeker voor mensen met grote vermogens. In Nederland bestaat een vermogensbelasting die in België onbekend is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6556 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen al voor mijn kinderen zou ik voor Nederland kiezen, mochten de omstandigheden mij toelaten. Wees gerust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6557 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onze SZ is dan ook zo "goed" dat ze op de rand van de afgrond staat. U moet maar eens het laatste, eerder pessimistisch interview met Jadot lezen in Knack.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6558 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u volledig wenst te zijn bent u, naar uw eigen omschrijving, een Nederlandssprekende Belg die Limburg woont, een provincie van het Vlaams Gewest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6559 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kuch. Een "voorvechter van het vlaams (sic) gedachtengoed (sic)" is een... flamingant. Dat is de juiste benaming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6560 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien niet, misschien wel. In ieder geval hebben beiden wel een gemeenschappelijk cultuurstroom waarop ze terugvallen. Dat is niet of nauwelijks het geval bij Franstaligen en Vlamingen in België die sociologisch gezien eigenlijk in twee verschillende landen leven.
|
![]() |
![]() |