![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=657 En "niet richting Vlaanderen"? Waar ligt de provincie Limburg dan wel in België? In Wallonië? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#683 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen. Ik vind dezelfde visie in het Nederlands materiaal dat ik bezit. Daarom vroeg ik al eerder naar academisch werk uit Nederland waar er een andere visie in verwerkt staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 |
|
![]() Een Nederlander die Engels spreekt kan je meestal makkelijk herkennen. Duidelijk een andere intonatie dan wanneer een Vlaming het spreekt. In het Noord-Nederlands zijn er in feite al veel Engels aandoende klanken, zoals de Gooise r en dat 'j'-geluid op het einde van bepaalde lettergrepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brabant is de grens op dat kaartje. Ik zie uw probleem niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel kom je weleens woorden tegen die men in het Duits wel gebruikt en in het Nederlands niet. Maar dat is het dan ook wel. Maar goed, het is allemaal een achterhoedegevecht, en in de kantlijn, want de jeugd heeft haar keuze al lang gemaakt. Citaat:
De Franstaligen zullen de toegang tot allerlei eigen faciliteiten (onderwijs, media) gaan opeisen. Ik denk dat we 180 jaar hebben kunnen zien waar Franstalige scholen in Brussel toe leiden. Citaat:
Daar zijn veel voorbeelden van. Zie bv wat er in Moldavie gebeurde (Roemeens vs Moldavisch) Citaat:
Citaat:
Zelf formuleer ik het liever als dat alle nieuwkomers in Vlaanderen en Brussel moeten kunnen meegenieten van onze mooie taal in haar volle omvang, en dan is een Franstalige parallelmaatschappij tot diep in Vlaanderen gewoon onhandig. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 januari 2013 om 01:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#688 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De jeugd heeft geen keuze gemaakt, maar wel de generatie ervoor die al dan niet bewust ervoor gekozen heeft het dialect niet meer aan die jeugd door te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 |
|
![]() Het valt mij op dat de felle Limburgers hier zonder uitzondering uit het uiterste oosten van de provincie komen: Maaseik, Lanaken, etc. Dat kan misschien wel de vreemde kronkels verklaren; hoe verder naar het oosten men gaat, hoe verder de dialecten inderdaad afstaan van de Nederlandse standaardtaal. Maar voor het grootste deel van Belgisch-Limburg denk ik dat we de plaatselijke dialecten, voor zover die nog bestaan, gerust kunnen indelen bij het Nederlandse taalgebied - en zeker in dat omvangrijke overgangsgebied tussen de Brabantse en de Limburgse dialecten. Wellicht daarom ook dat het altijd de usual suspects zijn die zitten af te geven op Vlaanderen, en nooit bijvoorbeeld een Truienaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
|
![]() Citaat:
Hoe zou het voor u voelen als het Limburgs (dan wel het Frans) de enige officiele taal zou worden in België en het Vlaams/Nederlands gedegradeerd wordt tot een dialect? Gemeenteborden worden vervangen door namen in het Limburgs, juridisch is de taal in het Limburgs, alle ambtelijke taal in het Limburgs en uw taal onderwijs krijgt u in het Limburgs. Hebben Vlamigen zich niet lange tijd zo gevoeld ten opzichte van het Frans? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 |
|
![]() Trouwens Adrian, wat is dat, 'het Vlaams'? Ik spreek dat in ieder geval niet. Jan van den Berghe waarschijnlijk wel, maar waar ik woon wordt er traditioneel een Brabants dialect gesproken (dat ik overigens ook niet spreek).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De kaart toont de verspreiding en onderverdeling van de Zuid-Nederfrankische dialecten.
Wikipedia zegt het volgende met betrekking tot de intonatie Citaat:
Hoe dan ook. Dit taalkenmerk komt niet in de rest van Vlaanderen voor. Wel in Nederland en Duitsland. Het is dus een argument te meer om het Limburgs niet botweg als een dialect van het Nederlands te beschouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is het voorkomen van elementen die in het AN niet voorkomen niet doorslaggevend. In het West-Vlaams kennen we de dubbele negatie in zinnen alsook de accusatieve onderwerpsvorm. Onbekend in de andere Nederlandse dialecten alsook in het AN. West-Vlaams, dus een taal, los van het Nederlands? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
|
![]() Citaat:
Limburgs: Quote: Een uitspraak van Prof. Dr. A. Weijnen, emeritus hoogleraar en een autoriteit op het gebied van dialecten en streektalen, in NRC-Handelsblad van 12-2-2000 (bijlage XII) als in dezen bijzonder illustratief: "Ze (de Taalunie) hebben geen enkel taalkundig argument. Het Limburgs vormt een hechte eenheid met de Rijnlandse dialecten. Ik denk dat in Vlaanderen de vrees leeft dat de Walen de kwestie kunnen uitbuiten. Als Belgisch-Limburgs het predikaat Rijnlands dialect krijgt, krimpt het Nederlands taalgebied en verschuift het delicate taalpolitieke evenwicht in België." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#696 |
|
![]() Voegde er Vlaams aan toe (Nederlands/Vlaams) om te voorkomen dat die of gene zich beledigd zou kunnen voelen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vanuit mijn perspectief kan men zich even goed afvragen of Het Limburgs een dialect is van het Duits dan van het Nederlands. En gelukkig reflecteert het wikipedia-artikel over het Limburgs die houding. Jammer dat Vlaanderen dat niet kan doen. Zo'n koppigheid creëert enkel een onnodige afstand. Nederland lijkt dat begrepen te hebben. Ik zou ook niet weten waarom me deze mening een 'felle' Limburger zou maken. Voor mij gaat het om een vaststelling dat het Limburgs 'evenzeer' op het Duits lijkt dan op het Nederlands. Waarom niet gewoon de diversiteit respecteren binnen Vlaanderen. Moeten we desnoods 'a la fuerza' een Vlaamse identiteit creëren? Dan lopen we het risico dat die eenheid ooit als mythe doorprikt zal worden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2013 om 02:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#698 |
|
![]() Ik zou mij eerder beledigd voelen door de suggestie dat men 'het Vlaams' als aparte taal zou kunnen indelen.
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 12 januari 2013 om 02:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#699 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En pas maar op of we gaan voor een afsplitsing van het Maasland. ![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2013 om 03:01. |
|
![]() |
![]() |