Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2006, 10:30   #681
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
excuseer, het is vooral voor de Franstaligen zo belangrijk. Het waren zij die geen tweetaligheid in België wilden, het zijn zij die enkel het Frans willen spreken in Vlaanderen. Je zet de boel op zijn kop hé.
Vrijheid van meningsuiting. Iets op tegen?

Wat vroeger niet kon, kan nu misschien wel. Laten we erover spreken en taal desacraliseren. Jullie lijken wel taal-imams.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:30   #682
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Lachen met accenten is heel flauw.

Nederlandstalige Belgen hebben bijna allemaal een accent als ze Frans of Engels spreken.

Kijk eerst eens in de spiegel.
dat is juist het probleem Hans. het koningshuis is Franstalig die op z'n best probeert om Nederlands te spreken. Snap je nu echt niet dat Vlamingen daarmee weinig voeling hebben?
Oud 23 augustus 2006, 10:32   #683
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat vroeger niet kon, kan nu misschien wel. Laten we erover spreken en taal desacraliseren. Jullie lijken wel taal-imams.
en waarom zou het in Vlaanderen wel moeten kunnen, terwijl in de rest van de wereld het niet zo is? Ga eens naar Canada en probeer eens in het Franstalig gebied alles in het Engels te verkrijgen?
Oud 23 augustus 2006, 10:35   #684
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Waar haalt u het vandaan dat de koning zijn zonen niet in het nederlands heeft opgevoed? Waar ligt brugge?
Ach komaan. Ik weet dat ze naar nederlandstalige scholen zijn geweest. Ik ben ook naar zo'n school geweest en ik weet dat ik veel beter Vlaams kan dan Filip en zeker Albert en ik durf te beweren dat ik in tegenstelling tot de koninklijke familie de Vlaamse mentaliteit zodanig ken dat ik bvb kan begrijpen waarom 80% van de lezers van DS met Leterme akkoord gingen. Kan de koninklijke familie dat?

Citaat:
Anders versta ik wel wat je wil zeggen maar tegelijk bent u ook van slechte wil aangezien Filip's nederlands bijna feilloos is en dat van Albert 2 ook! Het gaat hier allemaal om een paar misplaatste accenten...
Het verschil tussen jij en ik is dat jij vergelijkt met het niveau van de gemiddelde franstalige. Ik vergelijk hun Nederlands met mijn Nederlands. Ik vindt dat men meer mag eisen van een familie die als taak heeft om het land bijeen te houden. Zij mogen geen genoegen nemen met een 13 op 20. Mijn oudste dochters zitten in een nederlandstalige school en hun accent is beter dan dat van Filip. Wat franstalige tienermeisjes kunnen moet de Koning en zeker zijn opvolger ook kunnen of is dat teveel gevraagd van de koning der Belgen?.

Citaat:
Er is zeker respect aanwezig maar dat willen wij niet zien! En u spreekt nu wel de twee talen maar daarom nog niet iedereen...
De koninklijke familie weet wat er moet gebeuren om respect te betuigen aan de Vlamingen, maar blijkbaar is België niet belangrijk genoeg om Nederlands te leren. Verder moet ik vaststellen dat wanneer de Koning kritiek uit in zijn toespraken, die kritiek enkel op de Vlamingen slaat. Franstaligen hebben blijkbaar geen schuld in het uiteenvallen van België.

Als ik verbitterd lijk dan is het omdat ik lang een overtuigde Belg ben geweest. Ik had respect voor Boudewijn, maar voor Albert II kan ik geen respect opbrengen en voor Filip nog minder. Als zelfs zij geen moeite doen om de Vlamingen zelfs maar te begrijpen, waarom zou iemand als ik mij nog uitsloven? Er zijn geen Belgen, ook niet in Laeken. Ik geloof niet meer in dit land en ik kies voor Vlaanderen omdat ik dat superioriteitsgevoel van vele franstaligen tov alles wat Vlaams is niet kan verdragen.

Citaat:
Over 1914 en de koninklijke familie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koning_Albert_I
Ik had het over Albert II en zijn zoon, niet over Albert I en zijn vrouw.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:35   #685
BUB
Schepen

BUB's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar BUB
Standaard omdat hij koning is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Al voor de geboorte van prins Filip besefte men dat de tweetaligheid van de Koning en zijn familie belangrijk is voor het behoud van het land. De Koning dient het land één te houden. Het is zijn belangrijkste taak, en hij wordt er rijkelijk voor betaald. Het is dus ronduit schandalig dat hij niet in staat blijkt te zijn om te zorgen dat tenministe de troonopvolger perfect tweetalig zou zijn. Mijn ouders hebben er spontaan voor gezorgd dat ik de twee landstalen machtig zou zijn. Zij hoefden dat niet te doen en werden er niet voor betaald, maar vonden dat logisch. Ik kan dus totaal geen begrip opbrengen voor Albert en de zijnen, sorry. Het is ook bijzonder dom van hen want het zijn juist de Vlamingen die de troon hebben gered in 1950. Het zijn ook de Vlamingen die van 1950 tot zeker de dood van Boudewijn het Koningshuis het meest hebben gesteund.

Het minste dat de vorst de Vlamingen in ruil zou kunnen geven is een beetje respect door de taal van de meerderheid van zijn volk vloeiend te spreken. Maar neen, het is blijkbaar teveel gevraagd. Hoewel Filip niets anders te doen heeft dan zich op het Koningschap voor te bereiden heeft hij geen tijd kunnen vinden om echt goed Nederlands te praten. Sorry maar voor zo'n mensen kan ik geen respect opbrengen. Waarom zou ik mij als Belg uitsloven om het land aan elkaar te houden als mijn vorst die kleine moeite zelf niet neemt en op de koop toe regelmatig bewijst dat hij geen flaux idee heeft van wat er bij de meerderheid van zijn volk leeft?

Ik ben franstalig. Ik spreek Nederlands zonder accent. Ik weet wat er in Vlaanderen leeft. Ik weet ook wat er onder de franstaligen leeft. Waarom kan de vorst dat niet? De vorst en zijn zoon handelen zoals de generaals van 14-18 : zij leven ver van het front, vragen van hun manschappen dingen die zij zelf vertikken te doen, bezoeken nooit de loopgraven en hebben toch de pretentie om bevelen te geven.
ge verwacht de koning toch niet op een tentenkermis of een obscure partnerruilclub ?
BUB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:42   #686
Azal
Burger

Standaard

Zeg, moest de koning Belgish zijn dan zou hij Brussels (waar ze al lang "werken") spreken want dit zijn de echte Belgen. Maar ik heb hem nog geen dialect weten spreken... .

Aristocratie alom daarintegen... .
Azal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 10:46   #687
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
ge verwacht de koning toch niet op een tentenkermis of een obscure partnerruilclub ?
Hop, mijn woorden zijn nog niet koud of de eerste pseudo-Belg komt mijn argument om Vlaanderen te kiezen al bevestigen. Zeg het woord "Vlaams" en Mijnheer denkt onmiddelijk aan pensenkermissen en partnerruilclubs. In Wallonië bestaan die dingen natuurlijk niet, daar heb je uitsluitend litteraire clubs en Mozart-concerten

Je hebt het recht niet met dat vlag te zwaaien. Kim is een echte Belg. Jij bent een huichelaar.
Oud 23 augustus 2006, 11:02   #688
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

is dat nu belngrijk of die coburgs nu al dan niet nederlands kennen? Zelfs als ze Esperanto kenden zou ik ze nog uit hun paleis willen laten zetten. Macht overerven op grond van een familieachternaam is ondemocratisch en achterlijk feodalistisch.
Oud 23 augustus 2006, 12:10   #689
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan als Vlaams-Nationalist zeggen dat mijn Frans vér boven het Nederlands van Laurette Kronckeldinckx uitsteekt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 12:10   #690
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Niet feodalistischer dan Vlaams-nationalisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 12:19   #691
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
slaagt nergens op.
Als vlaamsnationalist strijd ik voor de demokratische sociale volksrepubliek. Iets anders dus dan die aftandse blauwbloedige monarchie met erfopvolging.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 12:31   #692
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
is dat nu belngrijk of die coburgs nu al dan niet nederlands kennen?
Het is belangrijk omdat het aangeeft dat zij geen ernstige mensen zijn. Het is dat of België interesseert hen niet.
Oud 23 augustus 2006, 13:04   #693
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Bush spreekt dan ook de taal van de overgrote meerderheid van zijn landgenoten. Bij mijn weten is het Nederlands nog altijd de grootste taal in België.
Spaans is in de VS wel in opkomst
Oud 23 augustus 2006, 13:05   #694
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah sinds wanneer bestaat er nu ook de Vlaamse monarchie?
Oud 23 augustus 2006, 13:47   #695
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
In België is alles mogelijk dat is waar Maar het kan ook zijn dat zijn familie het nooit belangrijk heeft gevonden om NL te kennen. "Gebuis voor NL Filip? Ach, dat is geen probleem. Als je maar je punten hebt voor Wiskunde".

Ondertussen kent mijn franstalige zoon van 7 al genoeg Nederlands om te kunnen lachen met het accent van Di Rupo.
Die punten had hij ook niet!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 13:50   #696
luc broes

Standaard

Citaat:
Lachen met accenten is heel flauw.

Nederlandstalige Belgen hebben bijna allemaal een accent als ze Frans of Engels spreken.

Kijk eerst eens in de spiegel.
Lachen met een accent als je een vreemde taal spreekt is heel flauw;
Maar de taal van de meerderheid is voor de koning (of de prins) een vreemde taal. en dat is niet om te lachen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 14:59   #697
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
De koning is al genoeg naar partnerruilcubs geweest, maar dan wel zonder partner

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 15:00   #698
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Is feodalistisch nu ook al een woord?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 15:11   #699
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eevn de knuppel in het hoenderhok gooien.

Flaminganten hebben blijkbaar geen taboes.

Zijn jullie dan ook bereid om te spreken over de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen, de taalgrens en de taalwetten?

Wat maakt het uit welke taal we spreken? Frans, Nederlands, Duits, Engels...

We gaan er niet ongelukkiger mee zijn.

Taal is slechts een communicatiemiddel, niet meer dan dat. Voor jullie is het heilig, voor mij mag taal ter discussie staan.
Zeg eens Hans...
Als taal slechts een communicatiemiddel is waarom leren de Franstaligen in de Vlaamse rand dan geen Nederlands? Toch niet omdat HUN taal zoveel belangrijker is dan de streektaal dat ze er altijd en overal in willen bediend worden? Ook in Vlaanderen?

En als taal voor jou toch niet heilig is, waarom wil de bub dan individuele tweetaligheid in heel Belgique?
Of bedoel je soms dat de Vlamingen hun taal niet 'heilig' mogen vinden, maar dat ZIJ tweetalig moeten worden zodat de Franstaligen als vanouds overal in Belgique eentalig kunnen blijven?
Oud 23 augustus 2006, 15:13   #700
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans
Kijk wie het zegt!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be