Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2010, 13:03   #7321
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar 'Belgisch Nederlands' is toch ons Zuid-Nederlands. Niet?
En het Zuid-Nederlands ofte 'Vlaams' is toch onze taal. Niet?
Waarom moet u zich altijd richten op Noord-Holland?

Vergeet Bilderdijk niet:

"Daar is veel uyt het vlaamsch te leeren, en een groot deel der domheden onzer hollandsche opgeworpen taalleeraren zou deze nooyt in de hersens gekomen zijn, indien zijn zich mede op de vlaemsche dialekt toegelegd hadden."

Ik zal het zo vaak herhalen als het moet.
Ik heb enkel de Algemene Nederlandse Spraakkunst geciteerd, system.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik van die Algemene Nederlandse Spraakkunst de 'norm' maak.

Het is uiteraard uw goed recht het met mijn werkgever oneens te zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 12 februari 2010 om 13:04.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 13:06   #7322
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar 'Belgisch Nederlands' is toch ons Zuid-Nederlands. Niet?
En het Zuid-Nederlands ofte 'Vlaams' is toch onze taal. Niet?
Waarom moet u zich altijd richten op Noord-Holland?

Vergeet Bilderdijk niet:

"Daar is veel uyt het vlaamsch te leeren, en een groot deel der domheden onzer hollandsche opgeworpen taalleeraren zou deze nooyt in de hersens gekomen zijn, indien zijn zich mede op de vlaemsche dialekt toegelegd hadden."

Ik zal het zo vaak herhalen als het moet.
Asjeblief, s.v.p., ti prego, please, bitte...system, herbegin toch niet...
Oud 12 februari 2010, 13:07   #7323
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, 'niet echt fout' betekent hier in feite uiteindelijk: 'niet fout'.
tutut,kleine foutjes of grote fouten,maakt niet uit,fouten zijn en blijven fouten.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 13:10   #7324
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
tutut,kleine foutjes of grote fouten,maakt niet uit,fouten zijn en blijven fouten.
Ja maar het gebruik van 'moest' is geen fout. Dat is nu juist wat ik altijd heb beweerd.

U komt nu af met 'kleine' fouten. Er bestaan geen 'kleine' fouten. Een puntje vergeten op de 'i', is een even grote fout als een 'dt' fout.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 13:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 13:29   #7325
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Asjeblief, s.v.p., ti prego, please, bitte...system, herbegin toch niet...
Ik moet soms wel wanneer zogenaamde 'Vlaamse' taalleraren zich enten op het Noord-Nederlands. En dat zal ik dit telkens weer blijven herhalen. U hoeft me trouwens ook niet te lezen. U kunt op de 'negeerknop' duwen, zoals een tal van uw geestesgenoten regelmatig doen bij anderen wanneer hun antwoorden hun niet aanstaan.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 13:43.
Oud 12 februari 2010, 13:39   #7326
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet soms wel wanneer zogenaamde 'Vlaamse' taalleraren zich entten op het Noord-Nederlands. En dat zal ik dit telkens weer blijven herhalen. U hoeft me trouwens ook niet te lezen. U kunt op de 'negeerknop' duwen, zoals een tal van uw geestesgenoten regelmatig doen bij anderen wanneer hun antwoorden hun niet aanstaan.
Heeft u het over mij?

Oud 12 februari 2010, 13:42   #7327
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heeft u het over mij?
Ik spreek in het algemeen en over u in het bijzonder.
Oud 12 februari 2010, 13:52   #7328
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek in het algemeen en over u in het bijzonder.
OK.

Ik kan u alleen maar zeggen dat u met uw klachten beter bij mijn werkgever kunt aankloppen.

Oud 12 februari 2010, 14:24   #7329
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet soms wel wanneer zogenaamde 'Vlaamse' taalleraren zich entten op het Noord-Nederlands. En dat zal ik dit telkens weer blijven herhalen. U hoeft me trouwens ook niet te lezen. U kunt op de 'negeerknop' duwen, zoals een tal van uw geestesgenoten regelmatig doen bij anderen wanneer hun antwoorden hun niet aanstaan.
Inderdaad, ik hoef jouw verhaal niet te lezen. Ik kan er evenwel niet bij dat jij het reeds klein Nederlands taalgebied mordicus wil splitsen in twee nóg kleinere eenheden. Daar hebben wij hoegenaamd geen voordeel bij. Zowel Vlaanderen als Wallonië waren, door historische omstandigheden, gebieden die geen eigen standaardtaal hadden. Daarmee bedoel ik een taal die het eigen dialect overstijgt en in alle regio's vlot kan gesproken en begrepen worden en die door de geschoolde laag van de bevolking vlot wordt gebruikt. Wij Vlamingen hadden alleen maar een aantal dialecten die gebruikt werden door het "gewone volk". De Vlaamse elite sprak Frans. En diegenen onder die elite die, in het kader van het Vlaams bewustwordingsproces, zich tegen dat Frans wilden afzetten, kozen voor een reeds bestaande standaardtaal, het Nederlands. En zo was het aanvankelijk ook in Wallonië, zij kozen ook voor een standaardtaal, het Frans, waarmee de lagere sociale klassen niet zo goed vertrouwd waren. Er is geen enkele reden voor ons Vlamingen om tegenover het Nederlands een soort kramphouding aan te nemen. Zoals in elke taal zijn er ook in het Nederlands diverse "registers" . Van Dale zegt daaromtrent: niveau of stijl van taalgebruik, passend voor een bepaald aantal situaties. Wij hoeven dan ook niet in alle omstandigheden het VRT-Nederlands te gebruiken. Net zomin als van Vlamingen zou mogen verwacht worden dat we aan ons Nederlands een Hollands accent zouden kleven. En bij gelegenheid kan en mag het, wat mij persoonlijk betreft, gerust wat gelardeerd worden met een passend regionalisme. Nederlanders doen dat ook. Kortom, er zijn, wat mij betreft genoeg mogelijkheden om op assertieve wijze het gesproken Nederlands te gebruiken zonder te vervallen in verkavelingsvlaams of in dialect. Voor het Nederlands als schrijftaal vind ik dat we wel behoorlijk strict moeten zijn, vermits de reikwijdte van het geschreven woord toch heel wat verder gaat. Trouwens, de felste discussies in Vlaanderen tussen diegenen die zich bekennen tot het Vlaams tegenover de aanhangers van het Algemeen Nederlands, hebben hoofdzakelijk betrekking op de gesproken taal.
Oud 12 februari 2010, 16:33   #7330
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik hoef jouw verhaal niet te lezen. Ik kan er evenwel niet bij dat jij het reeds klein Nederlands taalgebied mordicus wil splitsen in twee nóg kleinere eenheden. Daar hebben wij hoegenaamd geen voordeel bij. Zowel Vlaanderen als Wallonië waren, door historische omstandigheden, gebieden die geen eigen standaardtaal hadden. Daarmee bedoel ik een taal die het eigen dialect overstijgt en in alle regio's vlot kan gesproken en begrepen worden en die door de geschoolde laag van de bevolking vlot wordt gebruikt. Wij Vlamingen hadden alleen maar een aantal dialecten die gebruikt werden door het "gewone volk". De Vlaamse elite sprak Frans. En diegenen onder die elite die, in het kader van het Vlaams bewustwordingsproces, zich tegen dat Frans wilden afzetten, kozen voor een reeds bestaande standaardtaal, het Nederlands. En zo was het aanvankelijk ook in Wallonië, zij kozen ook voor een standaardtaal, het Frans, waarmee de lagere sociale klassen niet zo goed vertrouwd waren. Er is geen enkele reden voor ons Vlamingen om tegenover het Nederlands een soort kramphouding aan te nemen. Zoals in elke taal zijn er ook in het Nederlands diverse "registers" . Van Dale zegt daaromtrent: niveau of stijl van taalgebruik, passend voor een bepaald aantal situaties. Wij hoeven dan ook niet in alle omstandigheden het VRT-Nederlands te gebruiken. Net zomin als van Vlamingen zou mogen verwacht worden dat we aan ons Nederlands een Hollands accent zouden kleven. En bij gelegenheid kan en mag het, wat mij persoonlijk betreft, gerust wat gelardeerd worden met een passend regionalisme. Nederlanders doen dat ook. Kortom, er zijn, wat mij betreft genoeg mogelijkheden om op assertieve wijze het gesproken Nederlands te gebruiken zonder te vervallen in verkavelingsvlaams of in dialect. Voor het Nederlands als schrijftaal vind ik dat we wel behoorlijk strict moeten zijn, vermits de reikwijdte van het geschreven woord toch heel wat verder gaat. Trouwens, de felste discussies in Vlaanderen tussen diegenen die zich bekennen tot het Vlaams tegenover de aanhangers van het Algemeen Nederlands, hebben hoofdzakelijk betrekking op de gesproken taal.
U moet iemand geen intenties toedichten die onwaar zijn of die hij niet heeft.

Ik wil helemaal niets splitsen. Wat ik wil, (en u doet precies of 'wat ik wil' iets nieuws is. Spijtig voor u, maar dat is al een eeuwenoude verzuchting in Vlaanderen, cfr. De Foere, Behaegel, Jan Frans Willems en anderen.) is dat men, bij het vastleggen van de 'Algemeen Beschaafde Nederlandse Taal', meer rekening houdt met ons Zuid-Nederlands. En dat is sinds Jan Frans Willems nog steeds niet het geval. Tenslotte zijn wel met 6.000.000 Vlamingen die dagdagelijks Zuid-Nederlands spreken. Maar blijkbaar is dit veel te hoog gegrepen voor u.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 16:46.
Oud 13 februari 2010, 00:37   #7331
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar het gebruik van 'moest' is geen fout. Dat is nu juist wat ik altijd heb beweerd.

U komt nu af met 'kleine' fouten. Er bestaan geen 'kleine' fouten. Een puntje vergeten op de 'i', is een even grote fout als een 'dt' fout.
Mwa, U hebt graag het laatste woord....

Houdt U het,en zu ihrer bestellung herr oberst....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 10:19   #7332
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Mwa, U hebt graag het laatste woord....

Houdt U het,en zu ihrer bestellung herr oberst....
Ik geef gewoon een historisch relaas van onze discussie. Meer niet.
Oud 13 februari 2010, 10:30   #7333
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet iemand geen intenties toedichten die onwaar zijn of die hij niet heeft.

Ik wil helemaal niets splitsen. Wat ik wil, (en u doet precies of 'wat ik wil' iets nieuws is. Spijtig voor u, maar dat is al een eeuwenoude verzuchting in Vlaanderen, cfr. De Foere, Behaegel, Jan Frans Willems en anderen.) is dat men, bij het vastleggen van de 'Algemeen Beschaafde Nederlandse Taal', meer rekening houdt met ons Zuid-Nederlands. En dat is sinds Jan Frans Willems nog steeds niet het geval. Tenslotte zijn wel met 6.000.000 Vlamingen die dagdagelijks Zuid-Nederlands spreken. Maar blijkbaar is dit veel te hoog gegrepen voor u.
Nu spreek je jezelf toch tegen. Je hebt het voortdurend over "Zuid-Nederlands of Vlaams" dat we moeten blijven spreken (én schrijven). Volgens jou moeten we ons afzetten tegen het Nederlands dat ons zogezegd is "opgedrongen" door het Noorden. Er is ons door het Noorden volstrekt niets opgedrongen. De Vlaamse overheid heeft volledig zelfstandig beslist om het Nederlands als standaardtaal in Vlaanderen te bevorderen en heeft daarvoor een cultureel verdrag en een Taalunie met Nederland aangegaan. Je windt je voortdurend op omdat Nederland niet meer Vlaamse woorden gebruikt. Maar wat wil je, door toedoen van de Rooms Katholieke Kerk en de openlijke tussenkomsten van vreemde mogendheden (zowel in de 16e als de 19e eeuw) werden de Zuidelijke Nederlanden afgescheurd en heeft dit gebied de evolutie van het Nederlands aan zijn neus zien voorbijgaan. Waren we in 1830 in de Verenigde Nederlanden kunnen blijven dan mag je ervan overtuigd zijn dat in het huidig Nederlands méér Vlaamse woorden zouden zijn opgenomen dan nu het geval is. Maar Francofonie en RKK-clerus hebben het anders gewild, de Vlamingen werden onderworpen aan de culturele hegemonie van "la langue de Voltaire" en raakten achterop wat de evolutie het Nederlands betreft.
En nu houd jij regelmatig driftige pleidooien waarbij je nijdig verklaart dat de Nederlanders meer "Vlaams" in hun Nederlands moeten gebruiken. Sorry, maar dat gaat zomaar niet. Je kunt een volk niet forceren. Dat kan slechts lukken als het sociaal-economisch, het cultureel en algemeen maatschappelijk verkeer tussen Nederland en Vlaanderen veel intenser wordt. En dat is nu uitgerekend iets dat jij niet wilt. Omdat je een gloeiende hekel hebt aan de Nederlanders en aan de Vlamingen die daar anders over denken.
Oud 13 februari 2010, 10:33   #7334
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu spreek je jezelf toch tegen. Je hebt het voortdurend over "Zuid-Nederlands of Vlaams" dat we moeten blijven spreken (én schrijven). Volgens jou moeten we ons afzetten tegen het Nederlands dat ons zogezegd is "opgedrongen" door het Noorden. Er is ons door het Noorden volstrekt niets opgedrongen. De Vlaamse overheid heeft volledig zelfstandig beslist om het Nederlands als standaardtaal in Vlaanderen te bevorderen en heeft daarvoor een cultureel verdrag en een Taalunie met Nederland aangegaan. Je windt je voortdurend op omdat Nederland niet meer Vlaamse woorden gebruikt. Maar wat wil je, door toedoen van de Rooms Katholieke Kerk en de openlijke tussenkomsten van vreemde mogendheden (zowel in de 16e als de 19e eeuw) werden de Zuidelijke Nederlanden afgescheurd en heeft dit gebied de evolutie van het Nederlands aan zijn neus zien voorbijgaan. Waren we in 1830 in de Verenigde Nederlanden kunnen blijven dan mag je ervan overtuigd zijn dat in het huidig Nederlands méér Vlaamse woorden zouden zijn opgenomen dan nu het geval is. Maar Francofonie en RKK-clerus hebben het anders gewild, de Vlamingen werden onderworpen aan de culturele hegemonie van "la langue de Voltaire" en raakten achterop wat de evolutie het Nederlands betreft.
En nu houd jij regelmatig driftige pleidooien waarbij je nijdig verklaart dat de Nederlanders meer "Vlaams" in hun Nederlands moeten gebruiken. Sorry, maar dat gaat zomaar niet. Je kunt een volk niet forceren. Dat kan slechts lukken als het sociaal-economisch, het cultureel en algemeen maatschappelijk verkeer tussen Nederland en Vlaanderen veel intenser wordt. En dat is nu uitgerekend iets dat jij niet wilt. Omdat je een gloeiende hekel hebt aan de Nederlanders en aan de Vlamingen die daar anders over denken.
De Nederlanders willen toch ook hun Noord-Nederlands blijven spreken. Niet? Daar hebt u blijkbaar niet het minste probleem mee.

Wat ik zeg is, dat als we dan toch naar een Nederlandse eenheidstaal willen gaan, dat men dan meer rekening moet houden met de taal van 6.000.000 Vlamingen. En dat is geen onredelijke eis dacht ik zo.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2010 om 10:33.
Oud 13 februari 2010, 10:35   #7335
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nu houd jij regelmatig driftige pleidooien waarbij je nijdig verklaart dat de Nederlanders meer "Vlaams" in hun Nederlands moeten gebruiken. Sorry, maar dat gaat zomaar niet. Je kunt een volk niet forceren.
Ik denk dat je begrepen hebt wat system (en ook ik) je al de hele tijd heb willen uitleggen.
Hij houdt je een spiegel voor je je ziet niet graag wat je ziet.

We spreken hier in het Vlaanderen het Vlaams natiolect, wat afwijkt van het Nederlands natiolect.

Je kan dit ontkennen of minimaliseren, maar het is wel zo.
Je kan zoals je zegt een volk niet forceren hun taal te veranderen.
Laat het volk de taal spreken die ze spreekt en laat die taal evolueren zonder dat personen met een (not so) hidden agenda dat willen veranderen.

Laat de Nederlanders de taal spreken die ze spreken en laat ons dat ook (zie onderschrift).

*edit System was me net voor

Laatst gewijzigd door Alboreto : 13 februari 2010 om 10:37.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 10:37   #7336
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Nederlanders willen toch ook hun Noord-Nederlands blijven spreken. Niet? Daar hebt u blijkbaar niet het minste probleem mee.

Wat ik zeg is, dat als we dan toch naar een Nederlandse eenheidstaal willen gaan, dat men dan meer rekening moet houden met de taal van 6.000.000 Vlamingen. En dat is geen onredelijke eis dacht ik zo.
Ik vrees dat dat nu juist het probleem is.

Neem een eetzaal met 50 vlamingen en smijt daar 10 Nederlanders bij.

Wie is dan het meeste hoorbaar ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 10:54   #7337
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik denk dat je begrepen hebt wat system (en ook ik) je al de hele tijd heb willen uitleggen.
Hij houdt je een spiegel voor je je ziet niet graag wat je ziet.

We spreken hier in het Vlaanderen het Vlaams natiolect, wat afwijkt van het Nederlands natiolect.
Je kan dit ontkennen of minimaliseren, maar het is wel zo.
Je kan zoals je zegt een volk niet forceren hun taal te veranderen.
Laat het volk de taal spreken die ze spreekt en laat die taal evolueren zonder dat personen met een (not so) hidden agenda dat willen veranderen.

Laat de Nederlanders de taal spreken die ze spreken en laat ons dat ook (zie onderschrift).

*edit System was me net voor
Wat erop neerkomt dat jij het goedkeurt dat het kleine taalgebied Nederland-Vlaanderen nog eens gesplitst wordt. En waarom? Tot eer en meerdere glorie van la Belgique. Want alles wat Vlaanderen van Nederland verwijdert komt jou, system en fellow-travellers goed uit. Wel daar zal ik tot mijn laatste snik tegen vechten.
Oud 13 februari 2010, 10:56   #7338
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat erop neerkomt dat jij het goedkeurt dat het kleine taalgebied Nederland-Vlaanderen nog eens gesplitst wordt.
Het *wordt* niet gesplitst, het *is* gesplitst.
Jullie willen het blijkbaar terugbrengen tot een eenheid en een der volkeren verplichten (noord) Nederlands te spreken.

Zoals je zelf zegt: 'Sorry, maar dat gaat zomaar niet. Je kunt een volk niet forceren. '

Je kan niet van twee walletjes eten.
Oud 13 februari 2010, 11:19   #7339
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat erop neerkomt dat jij het goedkeurt dat het kleine taalgebied Nederland-Vlaanderen nog eens gesplitst wordt. En waarom? Tot eer en meerdere glorie van la Belgique. Want alles wat Vlaanderen van Nederland verwijdert komt jou, system en fellow-travellers goed uit. Wel daar zal ik tot mijn laatste snik tegen vechten.
Ook in Franstalig België begint het debat over het verschil tussen de verschillende regio's op gang te komen:

http://www.actu24.be/article/societe...ub/411108.aspx
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 11:46   #7340
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het *wordt* niet gesplitst, het *is* gesplitst.
Jullie willen het blijkbaar terugbrengen tot een eenheid en een der volkeren verplichten (noord) Nederlands te spreken.

Zoals je zelf zegt: 'Sorry, maar dat gaat zomaar niet. Je kunt een volk niet forceren. '

Je kan niet van twee walletjes eten.
Nee het is niet geplitst. Vlaanderen en Nederland zijn samen met Suriname lid van de Nederlandse Taalunie. Het is echt enorme mierenneukerij te spreken van natiolecten. In Duitsland en Engeland wordt er binnen een staatsverband afwijkender Duits en Engels gesproken dan Nederlands in Vlaanderen en Nederland.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be