Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2008, 01:00   #721
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik denk eerder aan dit. Ook "links" maar vooral extreem-nationalistisch. En dan in de zeer slechte zin van het woord:
Rooie faces (bundel) ? Ik wist niet dat het bestond .
Oud 16 mei 2008, 01:03   #722
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

stropdrager;3426174]

Citaat:
Dat is juridische nonsens; de positie van de Franstaligen die in Vlaanderen wonen hangt niet samen met de positie van de Nederlandstaligen die in Brussel wonen.
Juridisch misschien niet, maar in realiteit wonen er percentueel meer franstaligen in de rand dan Vlamingen in Brussel. Overigens, juridisch gezien hangt de positie van de Vlaamse Brusselaars samen met de positie van de franstaligen in België. Veel Vlamingen (flaminganten) vinden het oneerlijk dat ze hun numerieke overwicht niet mogen uitspelen.

Citaat:
De positie van de Franstalige Vlamingen hangt samen met de positie van de Nederlandstalige Walen. Als je aan de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten wil toekennen, moet je ook meer rechten geven aan de Nederlandstaligen die in Wallonië wonen.
daar heb ik niets op tegen.

Citaat:
Het klopt inderdaad dat Nederlandstaligen oververtegenwoordigd zijn in het Brusselse parlement en de Brusselse regering; maar die oververtegenwoordiging hangt samen de oververtegenwoordiging van de Franstaligen in de federale regering en het federale parlement.
inderdaad, en die oververtegenwoordiging stuit op heel wat kritiek bij flaminganten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:05   #723
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
"Goed bestuur", "logisch", "gezond verstand", etc... zijn allemaal synoniemen voor de hegemonie van de burgerij. Er is niet één goed bestuur of één logisch gezond verstand. Er zijn klassetegenstellingen. Alleen probeert de heersende klasse háár beleid als logisch en evident te doen overkomen.
Toch wel, goed bestuur betekent een evenwichtige spreiding van de welvaart onder de bevolking, anders kun je niet spreken van goed bestuur.
Oud 16 mei 2008, 01:05   #724
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
stropdrager;3426174]

Juridisch misschien niet, maar in realiteit wonen er percentueel meer franstaligen in de rand dan Vlamingen in Brussel. Overigens, juridisch gezien hangt de positie van de Vlaamse Brusselaars samen met de positie van de franstaligen in België. Veel Vlamingen (flaminganten) vinden het oneerlijk dat ze hun numerieke overwicht niet mogen uitspelen.

inderdaad, en die oververtegenwoordiging stuit op heel wat kritiek bij flaminganten.
Net zoals de oververtegenwoordiging van de Nederlandstaligen in de Brusselse instellingen op heel wat kritiek stuit bij de Franstalige Brusselaars.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:10   #725
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat Brussel tweetalig is natuurlijk en noch Vlaams noch Waals is.
Hoezo? Volgens jou moest Vlaanderen ook tweetalig worden. Waarom dan nog de grens tussen het Vlaamse en Brusselse Gewest behouden?

Dus je bent niet alleen voorstander van het behoud van de grens tussen Vlaanderen en Nederland, je bent ook nog eens voorstander van het behoud van de grens tussen het Vlaamse en Brusselse Gewest. En dan zou het de schuld zijn van de flaminganten dat er grenzen bijkomen?? Een beetje serieus blijven, hé!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 mei 2008 om 01:10.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:10   #726
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Burkide

Citaat:
Tommpie, m'n beste, een goede raad: sla geen onzin uit.
Ik zal het vertalen voor je: versoepeling = uitholling tweetaligheid
Nee, iedereen is het ermee eens dat Nederlands belangrijk is in Brussel. Maar ze willen wel functies opgevuld zien waar erg rigide taalwetten voor vereist zijn. Ik ken franstaligen die perfect Nederlands spreken maar niet slaagden in hun selor-examen.

Citaat:
Neen, ze werken ermee samen omdat ze geen graten zien in racisme en tuk zijn op de stemmen van racistische Franstaligen.
Kunt U bewijzen geven van franstalig racisme?

Citaat:
Bij mijn weten ijvert de N-VA - een partij waarover ik verder weinig goeds heb te vertellen - niet voor de uitholling van de tweetaligheid. En ik moet nog het eerste N-VA-geschrift in m'n bus zien vallen dat qua misplaatst superioriteitsgevoel kan tippen aan die UF-brol.
Hoe noemt U dan het uitkieperen van namaak euro's in Wallonië? En de NVA is helemaal niet voor tweetaligheid, zij willen een strikt eentalig vlaanderen en de faciliteiten afschaffen.
Oud 16 mei 2008, 01:10   #727
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juridisch misschien niet, maar in realiteit wonen er percentueel meer franstaligen in de rand dan Vlamingen in Brussel.
1. Het percentage Vlamingen in Brussel is 100%, behalve voor etnolinguistische nationalisten zoals jij er blijbaar een bent.
2. Laat ons aannemen dat iedereen in de Zes Franstalig is. Wat niet zo is, maar laten we het toch maar doen; kwestie van zeker ook de Franstaligen buiten de Zes mee te hebben. Dan komen we aan 69 104 personen. Dat is minder dan er mensen stemden op een Nederlandstalige lijst bij de laatste verkiezingen voor de Brusselse Raad.
3. De hoeveelheid is irrelevant; het gaat erom dat hun (= Nederlandstalige Walen en Franstalige Vlamingen in de Rand) statuut hetzelfde is: dat van beschermde taalkundige minderheid.

Citaat:
Overigens, juridisch gezien hangt de positie van de Vlaamse Brusselaars samen met de positie van de franstaligen in België.
Gelieve het juridische daarvan eens uit te leggen.

Citaat:
Ah goed. Ik neem aan dat je geschokt bent door de behandeling van de Nederlandstalige Walen door? Je weet wel: faciliteiten die niet nageleefd worden, school die al veertig jaar geen subsidies krijgt en systematisch weggepest wordt door de gemeente,...

Citaat:
Ik ken genoeg flaminganten die kritiek hebben op beide oververtegenwoordigingen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:15   #728
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Burkide

Nee, iedereen is het ermee eens dat Nederlands belangrijk is in Brussel. Maar ze willen wel functies opgevuld zien waar erg rigide taalwetten voor vereist zijn.

Nochtans....

Citaat:
De taalgebieden die de bestuurstaalwet in 1963 had vastgelegd werden in 1970 ook verankerd in de Grondwet. Ook dat is gebeurd met een democratische meerderheid van Vlamingen en Franstaligen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:15   #729
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Volgens jou moest Vlaanderen ook tweetalig worden. Waarom dan nog de grens tussen het Vlaamse en Brusselse Gewest behouden?

Dus je bent niet alleen voorstander van het behoud van de grens tussen Vlaanderen en Nederland, je bent ook nog eens voorstander van het behoud van de grens tussen het Vlaamse en Brusselse Gewest. En dan zou het de schuld zijn van de flaminganten dat er grenzen bijkomen?? Een beetje serieus blijven, hé!
Ik ben niet per se tegen grenzen, wel voor goede samenwerking over de grenzen heen. Ik wil ook niet dat er nieuwe grenzen bijkomen. Voor mij mag Brussel samenvallen met Vlaanderen, als Vlaanderen volledig tweetalig wordt. Maar ik denk dat dat weinig realistisch is en ook niet wenselijk. Wel mogen die grenzen de solidariteit, noch samenwerking op vele vlakken, tegenhouden. En moet er zoveel mogelijk bevoegdheden op het federale niveau, dus boven de grenzen, bewaard blijven. Ook de vakbonden moeten federaal blijven om hun slagkracht niet te verliezen.
Oud 16 mei 2008, 01:16   #730
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, iedereen is het ermee eens dat Nederlands belangrijk is in Brussel.
Jongen, houd op met zeveren. Best wel leuk voor jou dat je belgicist bent, ieder zijn mening. Maar af en toe je ogen openhouden mag ook wel, hoor.

Citaat:
Kunt U bewijzen geven van franstalig racisme?
Hoeveel FDF-pamfletten en UF-pamfletten heb je al in je handen gehad? Of hoevaak heb je al genoten van de objectieve berichtgeving in de Carrefour? (En dan spreek ik enkel nog over het "officiële" gedeelte, niet over de taal die gewone burgers uitkramen.)

Maar a propos, waar blijven je voorbeelden van discriminatie van Franstaligen door de Vlaamse overheid? Er waren er toch velen? Dat is nu al de derde maal dat ik erom vraag.

Citaat:
Hoe noemt U dan het uitkieperen van namaak euro's in Wallonië? En de NVA is helemaal niet voor tweetaligheid, zij willen een strikt eentalig vlaanderen en de faciliteiten afschaffen.
1. De N-VA heeft zich bij mijn weten nooit uitgesproken voor een eentaligheid van Vlaanderen, althans niet in Brussel.
2. Dat van die actie in Wallonië was inderdaad beneden alle peil. Enorm populistisch; als wallingant moet ik ervan walgen. Maar ik moet de eerste N-VA'er nog horen verklaren dat de Franse cultuur inferieur is, en horen blabla-en over wereldtalen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 16 mei 2008 om 01:20.
Oud 16 mei 2008, 01:17   #731
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, goed bestuur betekent een evenwichtige spreiding van de welvaart onder de bevolking, anders kun je niet spreken van goed bestuur.
Met dat soort van solidaristische nonsens kan je beter bij de NSV gaan aankloppen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 16 mei 2008, 01:17   #732
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
en ook niet wenselijk.
Waarom niet? Omdat het niet past in je Belgisch-nationalisme?
Oud 16 mei 2008, 01:23   #733
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Burkide

Citaat:
1. Het percentage Vlamingen in Brussel is 100%, behalve voor etnolinguistische nationalisten zoals jij er blijbaar een bent.
? als franstalige Brusselaars Vlamingen zijn, waarom zijn Walen dan geen Vlamingen? En wat is dan het verschil tussen "Vlamingen" en "Belgen"?

Citaat:
2. Laat ons aannemen dat iedereen in de Zes Franstalig is. Wat niet zo is, maar laten we het toch maar doen; kwestie van zeker ook de Franstaligen buiten de Zes mee te hebben. Dan komen we aan 69 104 personen. Dat is minder dan er mensen stemden op een Nederlandstalige lijst bij de laatste verkiezingen voor de Brusselse Raad.
Ik zei wel procentueel

Citaat:
3. De hoeveelheid is irrelevant; het gaat erom dat hun (= Nederlandstalige Walen en Franstalige Vlamingen in de Rand) statuut hetzelfde is: dat van beschermde taalkundige minderheid.
Ja, maar zo beschermd zijn ze blijkbaar niet... (bvb. circulaire Peeters...)

Citaat:
Gelieve het juridische daarvan eens uit te leggen.
Zowel op het Belgische als Brusselse niveau moeten beslissingen in pariteit genomen worden.

Citaat:
Ah goed. Ik neem aan dat je geschokt bent door de behandeling van de Nederlandstalige Walen door? Je weet wel: faciliteiten die niet nageleefd worden, school die al veertig jaar geen subsidies krijgt en systematisch weggepest wordt door de gemeente,...
och komaan, ik kom dikwijls in Moeskroen, daar staat alles netjes in 2 talen aangegeven, hoewel er bijna geen kat Nederlands spreekt. En ZONDER die fascistische leuzen op tweetalige naamborden zoals in de rand.

Citaat:
Ik ken genoeg flaminganten die kritiek hebben op beide oververtegenwoordigingen.
Ik ken er geeneen
Oud 16 mei 2008, 01:23   #734
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet per se tegen grenzen, wel voor goede samenwerking over de grenzen heen.
Kronkel, kronkel...

Citaat:
En moet er zoveel mogelijk bevoegdheden op het federale niveau, dus boven de grenzen, bewaard blijven.
Waarom?
Oud 16 mei 2008, 01:24   #735
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Waarom niet? Omdat het niet past in je Belgisch-nationalisme?
Omdat we niet terugmoeten naar de toestand dat heel Vlaanderen tweetalig was. Als flamingant zou U dat toch moeten onderschrijven.
Oud 16 mei 2008, 01:26   #736
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat soort van solidaristische nonsens kan je beter bij de NSV gaan aankloppen.
Helemaal niet, fascisten zijn voor een duidelijke overheersende klasse.
Oud 16 mei 2008, 01:27   #737
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei wel procentueel
Procentueel is de bewering van Burkide zelfs nog uitgesprokener, aangezien het Vlaams Gewest 6x zoveel inwoners telt als het Brussels Gewest.

Citaat:
Ik ken er geeneen
Hoi. Ik ben Jaani_Dushman. Leuk om je te leren kennen.
Oud 16 mei 2008, 01:29   #738
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat we niet terugmoeten naar de toestand dat heel Vlaanderen tweetalig was. Als flamingant zou U dat toch moeten onderschrijven.
Taalgebruik wordt sterk beïnvloed door socio-economische en machtspolitieke verhoudingen. Ik heb er weinig schrik van om het tweetalig gebied in Vlaanderen uit te breiden, als Vlaanderen daadwerkelijk een soevereine staat kan worden.
Oud 16 mei 2008, 01:31   #739
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, fascisten zijn voor een duidelijke overheersende klasse.
Dat hebben jullie dus al gemeen.
Oud 16 mei 2008, 01:34   #740
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
? als franstalige Brusselaars Vlamingen zijn, waarom zijn Walen dan geen Vlamingen? En wat is dan het verschil tussen "Vlamingen" en "Belgen"?
Een Vlaming woont in Vlaanderen; een Waal in Wallonië. En beide leven in de Belgische staat, een instrument ter promotie van de belangen van de Belgische bourgeoisie - zo weet wel, die groep wier argumenten jij stelselmatig aanhaalt.

Citaat:
Ik zei wel procentueel
Ah, daar heb ik dan overgelezen. Mijn excuses.

Citaat:
Ja, maar zo beschermd zijn ze blijkbaar niet... (bvb. circulaire Peeters...)
1. Ik ben voorstander van het SFL-standpunt inzake Brussel, en ben dus niet principieel tegen een uitbreiding van de tweetaligheid, wat inderdaad een betere bescherming biedt. De Franstalige politici hebben dat helaas zelf politiek onmogelijk gemaakt door de creatie van een onzinnig gewest te eisen, en door hun stelselmatige Anschlusseisen (en die dateren al van lang voor Peeters, hoor) hebben zij hetzelfde gedaan met een ruimere interpretatie van de faciliteiten.
2. De omzendbrief-Peeters mag ook niet overroepen worden. Er is niets veranderd aan het gegeven dat burgers in hun communicatie met de lokale overheid het Frans kunnen gebruiken naar hartelust.
3. De facto is het nog steeds beter gesteld met de faciliteiten langs Vlaamse kant dan langs Waalse kant. Helaas, en dat zeg ik als "wallofieltje".

Citaat:
Zowel op het Belgische als Brusselse niveau moeten beslissingen in pariteit genomen worden.
De juridische samenhang is er nog niet, wel een parallellie. Overigens enkel tussen Franstaligen en Nederlandstaligen binnen België. Over de verhouding tussen Nederlandstalige Brusselaars en Franstalige Randbewoners zegt dit niets.

Citaat:
och komaan, ik kom dikwijls in Moeskroen, daar staat alles netjes in 2 talen aangegeven
Dat betekent nog niet dat de faciliteiten er nageleegd worden. Bordjes zeggen niets.

Citaat:
hoewel er bijna geen kat Nederlands spreekt. En ZONDER die fascistische leuzen op tweetalige naamborden zoals in de rand.
Tiens, ik heb hier nog maar zelden fascistische leuzen gezien. Af en toe wat anti-Vlaamse racistische, en af en toe doorstreept een TAKker eens een Franstalig opschrift door (wie is daarmee eigenlijk begonnen? TAK of de Luiksgezinden in Voeren?), maar fascistische?

Citaat:
Ik ken er geeneen
Dan ken je er nu alvast één. Dat mag van mij zo snel mogelijk weg. De pariteit binnen de Brusselse regering mag weg omdat dat gewest weg mag, en die oververtegenwoordiging is gewoon een belediging en een domme taalkundige segregatie van Nederlandstalige en Franstalige Vlamingen. Wel met garanties voor die Nederlandstaligen dus. En daartoe vertrouw ik de Franstalige elite voor geen haar.

Laatst gewijzigd door Burkide : 16 mei 2008 om 01:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be